צילום דן קינן

18 שאלות, 18 תשובות: ראש העירייה ומנהל אגף החינוך עושים לכם סדר לקראת החזרה ללימודים

כמה תלמידים יהיו בכיתה? האם ימדדו להם חום בכניסה? אילו מסכות יעטו המורים? איך יתנהלו בהפסקות? מה יעשו הורים בסיכון? מה קורה אם מתגלה שילד חלה? ומה יהיה עם הצהרונים? צומת השרון עושה לכם סדר

פורסם בתאריך: 30.4.20 18:44

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, ומנהל אגף החינוך, אורי ארבל-גנץ, ענו היום אחר הצהריים (חמישי) על שאלות תושבים בשידור חי בפייסבוק העירוני לגבי החזרה ללימודים של ילדי הגנים והכיתות הנמוכות. תושבים הציגו בפייסבוק מאות שאלות רלוונטיות למצב. לחלק מהשאלות לא היו לשניים תשובות ברורות, אולם לחלק היו דווקא תשובות מעניינות ומפתיעות. צומת השרון מציג לכם את התשובות לשאלות הכי חמות:

1 מהו מתווה החזרה ללימודים?

סער: "החזרה ללימודים תתאפשר לילדי הגנים ולכיתות א'-ג' החל מיום ראשון. שעות הפעילות של גני ילדים החל מ-7:55 כשהגננת פותחת את הגן, ונבדקת אפשרות שהסייעת תפתח את הגן ב-7:30, ועד שתיים בצהריים. תלמידי בתי הספר יסודיים ילמדו מ-8:00 ועד 13:00 במשך חמישה ימים בשבוע. הילדים ילמדו בקבוצות של לא יותר מ-15 תלמידים. לכל קבוצה תהיה מורה והם ילמדו בחדרים נפרדים. כל בית ספר יתווה את סדר היום שלו בהתאם לייחודיות שלו. לגבי גני הילדים יש החלטה, עדיין לא חלוטה, שהחל מיום א' גני הילדים יחזרו לפעילות באופן הבא: 15 תלמידים בקבוצה והם ילמדו לסירוגין (שלושה ימים שבוע, א"א), זאת כי שם אין מרחב למידה נוסף ואנשי צוות נוספים המאפשרים למידה בשבוע מלא".

2 מתי הילדים יגיעו לכיתה? מי מהילדים? מי הם אנשי הצוות שיפגשו אותם?

ארבל-גנץ: "מה שנכון לבית ספר אחד לא יהיה נכון לאחר. זה תלוי במספר התלמידים, במבנה הפיזי של בית הספר. יש כאלה שבוחנים את האפשרות שהתלמידים יכנסו מצדדים שונים. מי שיקלוט אותם זה איש צוות, תהיה הכוונה לכל ילד לאיזו כיתה הוא הולך. אנחנו עובדים לפי רשימות שמיות של הצוותים ודואגים שההורים והתלמידים לא ידעו על זה רק באותו הבוקר, אלא לפני כניסת השבת ולכל המאוחר במוצאי השבת".

3 מה קורה אם ילד מגיע ולא כל הצוות מוכר לו? איך מכינים רגשית את הילדים?

ארבל-גנץ: "אנחנו כולנו עדיין בתמונה של אי ודאות. התמונה מאוד מורכבת ודברים משתנים מדי יום. לשמחתנו, ילדים הם בעלי יכולת הסתגלות מאוד גבוהה. גם בימים שבשגרה ילדים לעיתים מגיעים לגן ופוגשים דמות אחרת כי למשל הסייעת חולה. בכל מקרה, הגננת תהיה עם שתי הקבוצות מיום א' עד יום ה'. יכול להיות שהסייעות יתפצלו".

4 האם ישנה חובת בדיקת חום לכניסה לבתי הספר?

ארבל-גנץ: "ההנחיה היא שאת הילדים לא בודקים בכניסה. המתווה מבוסס על הצהרת בריאות של ההורים שתמולא מדי יום ועל פיה הילדים אינם עם חום. העירייה לא המתינה להנחיות וכבר הזמנו מאות מדי חום אלקטרוניים והם ישמשו את הצוותים בבתי הספר ככל שישתנו ההנחיות וככל שיידרש".

5 איך מקפידים על שמירת מרחק בהפסקות?

ארבל-גנץ: "יש הנחיות ברורות ובתוכן צריך לקבל החלטות מושכלות. ברור לכולם שהמדיניות להמשיך ליצור הפרדה וריחוק ככל שניתן, כל בית ספר בהתאם לתנאים הפיזיים שלו: במפלסים, בהדרגתיות של היציאה להפסקות, יקפידו על הפרדה וריחוק, תוך שצריך לזכור לאפשר לילדים לחיות כדי שלא ירגישו כמו בכלא".

6 האם ישנה חובת עטיית מסיכה במהלך השיעורים?

ארבל-גנץ: "כרגע אין הנחיה כזו. חובת המסיכה היא על צוות ההוראה. אני חושב שיכול להיות שיהיה שינוי בהנחיות ביממה או שתיים הקרובות. אני משוכנע שהצוותים החינוכיים יעסקו בזה. ככל שמתקרבים יש לשים מסכות וכשמתרחקים אולי אפשר יהיה להסיר. אנחנו עדיין מצפים להנחיות מסודרות".

7 האם הצהרונים יפעלו?

ארבל-גנץ: "אין עדיין החלטות בקשר לזה. אנחנו ממתינים להחלטות משרדי הממשלה גם בגנים ובבתי הספר. הבעיות הן תפעוליות ולוגיסטיות. יש אוכלוסיות בסיכון בקרב עובדי הוראה וצוותים שונים. סייעות בסיכון לא יוכלו להגיע. אנחנו מקווים להיות אנשי בשורות בקשר לכך".

8 מה באשר להסעות תלמידי החינוך המיוחד והמחוננים?

ארבל-גנץ: "הרשויות המקומיות אינן ברות סמכא בנושא הסעות בחינוך המיוחד. יש בעיה עם זה. ילדים שהוסעו קודם וישבו אחד ליד השני במיניבוס או בטרנזיט, כעת צריך לבודד אותם ברכבים קטנים יותר. יש לזה מגבלות. גם בקשר לזה אנחנו ממתינים להנחיות ממשרדי הממשלה".

9 האם מוסדות החינוך חוטאו?

סער: "כבר בחול המועד הקדמנו את הממשלה ונערכנו לחזרה ללימודים. חיטוי מתבצע וכבר התבצע. מוסדות החינוך והגנים מוכנים. בעניין הזה אפשר להסיר דאגה מלבכם. אנחנו ערוכים לתת מענה לכל מה שיעלה מהשטח. הצוותים יקבלו ציוד מגן, מסיכות ואלכוג'ל ומוסדות החינוך ינוקו מידי יום. נמשיך על פי ההנחיות".

ארבל-גנץ: "צריך לזכור שבתי הספר היו סגורים חודשיים אז אין צורך בחיטוי מיוחד כי לא פעלו בו. חיטוי נדרש איפה שיש פעילות ויש חשש שהנגיף נשאר על משטחים. אנחנו עושים כל מה שצריך על פי ההנחיות הכי מחמירות. לא יהיה חיסכון. איפה שנצטרך שם נהיה. גם הצוותים יקבלו את כל המיגון הדרוש. הזמנו אלפי מסיכות שקופות. במקומות שלא עשו כך והמסכה לא שקופה זה מקשה על הילדים גם רגשית וגם בהבנה של המימיקה והתוכן הוורבלי. כך זה יותר נעים וישיר עם הילדים".

10 מה עושה ילד שיש לו בן משפחה בקבוצת סיכון?

ארבל-גנץ: "ההנחיות הן שאין איסור על לילד לחזור ללימודים. אז או שנקבל הנחיות ספציפיות ונעדכן, או שהמשפחה מטעמיה שלה יחליטו שאם יש ספק אז אין ספק – ולא שולחים. בכל מקרה באחריות מערכת החינוך לתת מענה לילדים בביתם".

11 אם הילד שלי נשאר בבית ולא הולך לבית הספר, האם תהיה למידה מהבית?

ארבל-גנץ: "באחריות בית הספר להמשיך לתת מענה של למידה מרחוק. סביר להניח שכשבית הספר חוזר לעבוד פיזית, היכולת להיות מסונכרנים פוחתת. אבל נמשיך לתת מענה ויש אפשרות ששיעור מסוים שמורה מלמדת ישודר במקביל בזום ואז ילד בבית יוכל להרגיש קרוב גם מרחוק עד כמה שאפשר. דרושה בהקשר הזה סבלנות בימים הראשונים. כמו שלקח זמן להסתגל להוראה מרחוק דרושה הסתגלות גם כאן. זה יהיה אחרת, זה לא יהיה בית הספר שהכרנו".

12 מי מאנשי הצוות יוכלו להמשיך לעבוד?

ארבל-גנץ: "ההנחיות לגבי כוח האדם היא לא לגבי שאלת הגיל. סייעת או איש צוות שהוגדר קודם בקבוצת סיכון מטעמים שונים צריך להצטייד באישור רפואי שמאפשר להם לעבוד. אנחנו צופים שיהיו כמה עשרות אנשי צוות שלא יוכלו לחזור לעבודה ונערכים לתת גיבוי. בין השאר אנחנו גם שוקלים לגייס סטודנטים להוראה לטובת זה".

13 האם הורים יורשו להיכנס לבתי ספר?

ארבל-גנץ: "כמו בשגרה, אין כניסה להורים לבתי הספר. בטח לא בתקופה הזו. השכל הישר אומר שככל שפחות אנשים יכנסו לסביבה מסוימת זה עדיף. אם כולם יכנסו זה יהיה מטרד. לא נוכל לקיים ככה חזרה ללימודים. חשוב לציית לכלל הזה כי הוא לטובת כולנו, הילדים, צוותי ההוראה וההורים עצמם".

14 האם הסייעות המשלבות יחזרו לעבוד?

ארבל-גנץ: "התשובה לא מוחלטת. ככל שזה תלוי בנוי, אם אין מניעה של גיל או מרחב פיזי, סייעת משלבת תחזור עם אותו ילד שהיא מלווה. כרגע אנחנו בבעיה מספרית. יש כמה עשרות של סייעות בקבוצות סיכון שלא תוכלנה לחזור. מחלקת הפרט ממפה מי יכולה למלא את מקומה של מי ואיפה. זה דבר מאוד מורכב ואין לי תשובה מוחלטת ובטח לא פרטנית".

15 האם יהיו ארוחות בגני היול"א?

ארבל-גנץ: "התשובה כרגע לא. לא  בימים הקרובים. זה מערך מורכב בהשקה עם הנחיות הבטיחות. כרגע הדבר הנכון הוא שהילדים ישובו לבתיהם ויאכלו בבית. ככל שהמערכת תחזור לשגרה גם זה ישוב למקומו".

16 מה עושים בכיתות שאינן מאפשרות הפרדה?

ארבל-גנץ: "לצערי אין לנו יכולת לברוא את מה שאין, בטח לא בטווח קצר. העירייה משקיעה את כל מה שאפשר כדי לספק מרחבים אבל עדיין יש מגבלות. המקומות בהם אין מרחב יעבדו במתכונת גני הילדים וילמדו בימים לסירוגין. זה מענה חלקי, אבל עדיין מענה כלשהו לילדים במרחב הבית ספרי".

17 מה קורה אם ילד מתגלה כחולה?

ארבל גנץ: "כדי למנוע את המצב הזה שבו ילד או איש צוות יתגלה כחיובי לבדיקה, ועל מנת שלא יהיה הצורך בהכנסה של כולם לבידוד, מפרידים את התלמידים במהלך יום הלימודים. הצוותים יקפידו על כך ואם נהיה במצב הזה, ואני מקווה שלא, יערך תחקור אפידמיולוגי ונפעל על פי ההנחיות של משרד הבריאות".

סער: "אני חייב לבקש שאם הורים רואים שיש לילד חום – לא לשלוח לבית הספר. גם אם ממהרים לעבודה. יש אחריות אישית של כולנו. כולנו ביחד עד שהמשבר ייגמר".

18 האם מעבירי הדרך ומשמרות הזה"ב יחזרו לתפקד?

ארבל-גנץ: "אין מניעה שהם יחזרו לפעול ושמעבירי הדרך יחזרו לעבודה. המניעה היחידה היא פרסונלית. בחלק מהמקומות נדע לתת מענה אם יהיה מחסור של כוח אדם. אולי ניתן מענה אחר".

לצפייה בשידור המלא:

שאלות ותשובות בנושא החזרה ללימודים עם ראש העיר רפי סער ומנהל אגף החינוך ד"ר אורי ארבל

Publiée par ‎עיריית כפר סבא‎ sur Jeudi 30 avril 2020


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר