תלמידות חטיבת רמון שהגיעו במכנסיים קצרים לבית הספר. צילום באדיבות התלמידות
תלמידות חטיבת רמון שהגיעו במכנסיים קצרים לבית הספר. צילום באדיבות התלמידות

"הרגשתי מושפלת ומתוסכלת". בלעדי: תלמידות רמון מדברות לראשונה על מחאת המכנסיים

אחרי שאתמול הגיעו ללימודים כ-20 תלמידות עם מכנסיים קצרים וקיבלו הערת מעקב שעלולה להשפיע על הציון הסופי בתעודה, היום הן ממשיכות במחאה: "המנהל הודיע שלא יכנע ללחץ החברתי, נראה אותו לא מכניס אותנו"

פורסם בתאריך: 21.5.20 08:19

יחד עם מאות תלמידות ברחבי הארץ שערערו על קוד הלבוש במוסדות החינוך והגיעו בימים האחרונים ללימודים במכנסיים קצרים נמצאות גם תלמידות חטיבת רמון בכפר סבא. אבל בעוד שמנהלי חטיבות ביניים אחרות בעיר "עצמו עין" ואפשרו להן בשל החום הכבד לבחור כיצד להתלבש, מנהל רמון, עידו לביא, בחר לתת להן "הערת מעקב", שהיא חלק מתיעוד התנהגות תלמיד בבית ספר. כאשר תלמיד מקבל מספר פעמים הערה כזו, יורד הציון בתעודה בסעיף התנהגות.

צומת השרון מביא באופן בלעדי את קולן של התלמידות והוריהן. נסביר כי אף שהתלמידות הסכימו להיחשף בשמן, בחרנו לא לעשות זאת מחשש שיהיה בבית הספר מי שיתנקם בהן. "אתמול, לפני שנכנסנו בשער בית הספר, עצרו אותנו", מספרת אחת ממובילות המחאה, שמנתה כ-20 בנות, "הפרידו אותנו מהתלמידים האחרים במופגן, אמרו לנו 'תעמדו בצד' ולא אפשרו לנו לעבור. ואז הגיע המנהל עידו ואמר למורה לתת לנו הערת מעקב. הוא כל הזמן בא ואמר לה שוב ושוב וחזר על זה כמה פעמים כדי להפחיד אותנו. הוא גם איים שאם נבוא ככה היום הוא לא יכניס אותנו".

לדבריה הסיטואציה הייתה משפילה. "הרגשתי מושפלת ומתוסכלת", היא מודה, "בסופו של יום, עם כל הדיבורים יפי הנפש שלהם, הם מתייחסים אלינו כאל אובייקט מיני. זה שהם אומרים שאין קשר למגדר ולמיניות – זו הסתרה".

תקנון בית הספר קובע כי על התלמידים להגיע במכנסיים או חצאיות באורך הברך ומטה. בתקנון נכתב כי לא תמנע כניסת תלמידים לשטח בית הספר בשל הגעה ללא תלבושת על פי קוד הלבוש, אולם ישנה אפשרות, על פי כל עניין לגופו, לקיים רישום במשו"ב בסעיף תלבושת, לקיים שיחת בירור עם התלמיד, לקיים שיחה עם ההורים, במקרים חוזרים לתת ביטוי בתעודה בסעיף "הופעה" ואפשרות אחרונה היא מניעת כניסה לשיעור עד להשגת תלבושת.

בשיחות עם חברים בהנהגת ההורים המוסדית, בראשות נועה רייזמן, מודים הורים כי לא גיבשו דעה בנושא וכי "אין החלטה חד משמעית בעד או נגד". בינתיים, כך נראה, הם עומדים מהצד ובכך מאפשרים למנהל בית הספר לעשות כרצונו, זאת למרות שבנות בית הספר מנסות מזה מספר שנים להוביל שינוי בנושא ללא הצלחה.

אם לילדה בבית הספר באה בטענות להנהלה ולהנהגה. "אם התקנון מורה על דבר מסויים ויש מחאה בבית הספר, אני חושבת שיש מקום לדו שיח בנושא", היא מסבירה, "צריך לפתוח אותו ולנסות להבין את שני הצדדים. הבעיה היא שבסופו של דבר הנהגת ההורים בבית הספר וההנהלה לא מאפשרים לפתוח את זה לדיון וחבל, כי התלמידים בדיוק בגיל שמאוד כדאי לשמוע את חוות דעתם. גם אם זו לא תתקבל בסופו של דבר, הדיון צריך להתקיים. יותר מזה, צריך לדרוש מהמורים שלפני שהם מלמדים מקצועות פורמליים שילמדו את התלמידים איך לפתח דיון. לא יכול להיות שמטילים וטו כי זה מה שבתקנון, וזהו".

לדברי אם אחרת, בתה נותרה בבית ולא הלכה לבית הספר משום שבשום חנות לא מצאה מכנס לבנות באורך הרצוי. "במהלך סוף השבוע שעבר חיפשתי איתה בכ-15 חנויות מכנסיים שתואמים את קוד הלבוש הרצוי ואין בנמצא", היא טוענת, "הכי קרוב היה טייץ 3/4 ולא מכנסיים שהם בגובה הברך. מה שכן, מצאנו פוטרים באורך המתאים אבל אני לא מוכנה שהיא תתלבש כך במזג האוויר הזה".

אחת התלמידות שלא מצאה אף היא מכנסיים באורך המתאים במחלקות הנשים בחנויות הבגדים אומרת כי האופציה היחידה היא לרכוש מכנסי גברים. "אני לא מבינה, הם מצפים מאיתנו ללבוש מכנסי בנים? ניסינו את זה וזה לא הולך. זו גזרה שלא מתאימה לגוף שלנו ואני לא אלך ככה. אני רוצה לראות את עידו הולך עם מכנס ממחלקת נשים ברחוב. אני אישית לא באה בקטע של 'תשנו את החוקים', אני רוצה לבוא עם מכנס באורך הגיוני, אבל תגיעו איתנו לעמק השווה. למה להתעקש 'עד הברך'".

המנהל לביא שלח אתמול הודעה להורים בזו הלשון: "חבל על ההתנהגות הזאת והעדר שיח, זה ממש לא מה שאנחנו מחנכים אליו. אציין כבר מראש שמחאות מסוג זה לא תשפענה, אם כבר ישיגו את ההיפך וחבל. מתחילת השנה, ובכלל מאז נוסדה החטיבה, היתה הידברות בנוגע לסווטשרטים, עגילים ועוד ובית הספר תמיד גילה אוזן קשבת והתגמש היכן שניתן כל עוד היה רציונל הגיוני. בית הספר מאפשר תמיד להגיע במכנסיים קצרים, בנים ובנות כאחד, ובהתאם לקוד הלבוש הבית ספרי. אנחנו לא עומדים עם סרגל בכניסה ומודדים סנטימטרים ומבקשים מכולם להגיע עם מכנסיים סביב אורך הברך וכשאין התנהלות חריגה גם התגובה שלנו לא חריגה. התנהלות פופוליסטית נטולת הקשר והגיון לא תתקבל בברכה ובטח לא בימים אלו שיש לנו דברים משמעותיים לטפל ולהכיל".

אחת מתלמידות שכבה ט', אומרת כי לביא הסתובב ביומיים האחרונים בכיתות והסביר את דעתו על המחאה שלהן: "הוא אמר שאנחנו מוחות על משהו טיפשי ולא רלוונטי ושאין לנו מקום להביע את דעתנו בנושא הזה, לפחות ככה הבנו. זה הזוי. הם הרי מעודדים אותנו לומר את דעתנו – אז למה לא כאן? אבל מבחינתו הוא לא זז מהתקנות. בכל החטיבות בכפר סבא מאפשרים לבוא עם מכנסיים קצרים – והוא אמר שהוא לא יזוז מטר ולא ייכנע ללחץ החברתי".

גם תלמידה אחרת מספרת על הסיבוב של המנהל בין הכיתות: "הוא אמר שהמחאה שלנו מיותרת. הוא ניסה להפחיד, אמר שהוא בעד מחאות אבל שזו טיפשית שלא תוביל אותנו לשום מקום. הוא אמר את זה פחות או יותר במילים האלה. הוא גרם לנו לנסות לוותר מראש. אבל למה לנו לוותר על העקרונות שלנו?".

"בית הספר הוא הבית השני שלנו ואנחנו אמורות להרגיש בו הכי נוח שבעולם", מסכמת תלמידה נוספת. "המחאה הזו חשובה לי אישית בעיקר בשביל ההרגשה שלי. חוץ מההרגשה הפיזית כי אני לא רוצה כל היום להזיע במכנסיים ארוכים, יש גם את ההרגשה הנפשית של מה שאנחנו עוברות בתוך הבית הזה. יש לנו כבוד לעקרונות אבל צריך לשים לב למציאות. כמעט כל הרשתות הגדולות לא מייצרות מכנסיים עד הברך בגזרות של נשים. אז עם כל הכבוד, המציאות מכתיבה שצריך ללבוש מכנסיים טיפה יותר קצרים. אני אישית לא אגיע מחר (חמישי) לבית הספר כי אני לא מתכוונת לסבול את החום, אבל הרבה בנות אמרו שהן ימשיכו למחות ויגיעו גם מחר לבית הספר במכנסיים קצרים. המנהל איים שלא יכניס אותן בכלל, שזה גם בניגוד לתקנון".

בתוך כך חברי סיעת מרצ פנו השבוע לראש העירייה רפי סער המשמש גם כיו"ר ועדת החינוך העירונית, בבקשה לקיים דיון בוועדה בנושא קוד הלבוש במערכת החינוך בעיר. חבר ועדת החינוך מאיר מנדלוביץ: "יש צורך בהידברות בנושא כדי להגיע לפתרון הסוגייה הזאת שעולה כל קיץ מחדש. בתי הספר צריכים להפסיק להתעסק באורך המכנסיים, שפוגע בעיקר בבנות, ומשדר להן מסר מעוות לגבי הדימוי החיצוני שלהן. אני קורא לוועדת החינוך להתכנס במהרה ולעודד הסכמה של אנשי חינוך, תלמידים והורים. אפשר למצוא בקלות דרך שתאפשר לבנות להגיע באופן מכובד ונוח לבית הספר. אנחנו עומדים מאחורי התלמידות שהעלו את הנושא לסדר היום וחובתנו כנבחרי ציבור לגבות אותן ולהביא את הסוגייה לפתרון".

המחאה גם עוררה דיון סוער ברשתות החברתיות. לאחר שחברת המועצה עדי סקופ מהקואליציה צידדה במחאת התלמידות וכתבה בפייסבוק: "איך תתפוס עצמה נערה שנשלחת למזכירות כי לבשה מכנסיים קצרים מדי? מה יהיה דימוי הגוף שלה וכיצד ישפיע עליה תפיסתה כאובייקט מיני?", השיבה לה תושבת העיר בקבוצת הפייסבוק כפר סבא שלנו: "מדוע את כאישה, מוכנה לאפשר לילדות צעירות לחשוף את גופן כשהן מגיעות לבית הספר? את חושבת שאת פועלת למען הנשים, אבל זה רק לרווחתם של חלק מהגברים מסביב". סקופ הגיבה בחריפות: "הגישה שלך פשוט מסוכנת. דגל שחור מתנוסס מעליה. במילים הכי עדינות שיש – מיזוגנית, לא שוויונית ומחפיצה נשים".

מבית הספר נמסר בתגובה: "בבית הספר פועל מזה שנים תקנון אורחות חיים ובו התייחסות, בין השאר, לקוד לבוש המקובל במוסד חינוכי. התקנון נאכף באופן שוויוני תוך דיאלוג מתמיד עם התלמידים ועם הוריהם. נמשיך לקדם אקלים מיטבי המבוסס על שוויון ודיאלוג לרווחת קהילת בית הספר".

יו"ר הנהגת ההורים, נועה רייזמן, השיבה: "אתה יכול לומר שאף אחד מההורים לא פנה להנהגה לפתוח בדיון. אתה גם יכול להוסיף שאני ביקשתי מהתלמידים לארגן קבוצה ולבקש פגישה עם עידו, הם בחרו לא לעשות זאת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. אריאלה

    כתבה שלא מציגה את העובדות, ביקשו מהבנות שיפנו על מנת לקיים שיח מול ההנהלה . הן בחרו לצאת למחאה לפני שמיצו שיחה מול עידו המנהל. חבל שהעובדות מסולפות !!!!

  2. הורה בחטיבת רמון

    קשקושיאדה-סתם משמיצים מחפשות כותרות אחלה מנהל אחלה בית ספר

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חוצפה – בתי ספר מטורפים. ההורים צריכים חהיות מספיק חזקים ופשוט – להשבית לימודים!!!!!!!!!
    התנהלות הכםייה בבתי ספר מגיפה יותר מסוכנת מהקורונה !!;;!;;!!!!!!!!+

  4. בחור כארז.

    עצם העובדה שהדבר הזה הפך לסוגייה הוא נוראי!
    כפייה דתית חצופה ופרימיטיבית. שיבואו עם איזה מכנס שהן רוצות מה זה צריך להיות חוצפה!!!

    פשוט בושה מדינת הלכה.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הלואה! אנחנו בשנות העשרים של המאה ה21 ולא במאה ה19!!
    פרימיטיבזם לשמו!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר