בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא. צילום עזרא לוי
בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא. צילום עזרא לוי

בית הספר הדמוקרטי: הפרלמנט יכריע אם ילמדו פחות שעות?

החלטות רבות מתקבלות בבית הספר הדמוקרטי באמצעות הפרלמנט בו חברים ההורים, התלמידים ואנשי הצוות. הורים רבים מתנגדים לכך שההכרעה בנוגע למספר שעות הלימוד בשבוע תתקבל בהצבעה בפרלמנט

פורסם בתאריך: 18.5.21 09:12

הורי בית הספר הדמוקרטי היסודי בכפר סבא שהנהלת בית הספר מבקשת לקצר את זמן הלימודים בשעתיים וחצי מידי שבוע (לשנת תשפ"ב) והנושא יעלה לאישור באמצעות הצבעה בפרלמנט בית הספר. ההורים מתנגדים לקיצור השעות ובעיקר לקבלת ההחלטה בפרלמנט. הם טוענים שקבלת החלטה כה מהותית, לא ניתן לבצע במסגרת הפרלמנט. בבית הספר הדמוקרטי אשר בו תלמידים מכיתות א-י"ב, ההורים הם חברי העמותה, אין הנהגת הורים ויו"ר, וההחלטות מתקבלות במסגרת הפרלמנט, בו חברים כל חברי קהילת בית הספר – תלמידים, הורים ואנשי צוות. כל אחד מחברי הפרלמנט יכול להציע הצעות לחוקים של בית הספר, ההצעות עולות לדיון בפרלמנט אליו יכולים להגיע כל חברי הקהילה ובתקופה הזו, הדיון מתקיים בזום. לאחר דיון, מתקיימת הצבעה, אשר קובעת האם ההצעה הפכה לחוק או לא.
ההורים, ששלחו מכתב להנהלת בית הספר, מבהירים כי הם מתנגדים להצעה שהעלתה מנהלת בית הספר דלית סמואל, ומבקשים ממנה למשוך אותה. הם טוענים שההצעה לקיצור שבוע הלימודים היא בעלת השלכות פיננסיות ולוגיסטיות כבדות ונוגעת למנגנונים מחוץ לסמכויות הפרלמנט. הם מדגישים גם כי בפרלמנט יושבים תלמידים שגילם פחות מ-18 שאינם כשירים לקבלת החלטות בעלות משמעות כלכלית למשפחתם. הם מוסיפים שהעמותה היא זו שמנהלת ומפעילה פיננסית את המוסד ולא להפך, לכן לא תקין שהחלטת הפרלמנט תרחיב או תקצץ את המסגרת הפיננסית של העמותה. "לא ייתכן שיתקבלו החלטות בעלות משמעויות כספיות על ידי ילדים ומורים באמצעות דיון בפרלמנט, נדרשת עבודת הכנה מקצועית ויסודית מול העמותה לקבלת החלטות מסוג זה", הם כותבים.

אחד ההורים אמר לצומת השרון: "זה נושא קריטי, שבכלל לא צריך לעלות להצבעה. צריך לבדוק אותו, לדון בו ולהבין את המשמעותיות ורק לאחר שיתקיים דיון מעמיק, זה יעלה להצבעה. מנהלת בית הספר היא מנהלת ערכית, דמות חינוכית מהמעלה הראשונה וגם בית הספר הוא מעולה עם קהילה מגובשת. לכן חשוב לנו שבית הספר יבין שהחלטות כאלה, חובה לקבל לאחר דיון רציני ולא בפרלמנט".

מעיריית כפר סבא נמסר: "מזה 23 שנה, מאז הקמתו ובמסגרת הגדרתו הסטטוטורית, בית הספר הדמוקרטי מנוהל בידי הפרלמנט הבית ספרי. בית הספר הדמוקרטי (כשמו כן הוא) מורכב מקהילה עם מנגנונים דמוקרטיים, להם שותפים ילדי בית הספר, הוריהם, מנהלי בית הספר והצוות החינוכי. כל פעילות בית הספר מתנהלת דרך מנגנונים אלה – לרבות קבלת החלטות משמעותיות כמו שינוי בשעות הלימודים, והחלטות פיננסיות. בניגוד לנטען, 'עמותת ידידי בית הספר הדמוקרטי' היא גוף אשר מספק שירותי תכנית לימודים נוספת, ובוודאי שאינו עוסק בענייניו הפיננסיים של בית הספר. הגוף האמון על התחום הפיננסי של בית הספר, הינה ועדת תקציב המורכבת מהורים, מורים ותלמידים. בימים אלה, כבכל שנה, מתקיימים בפרלמנט בית הספר דיונים על תכנית הלימודים לשנת הלימודים תשפ"ב, להם כאמור שותפים כולם. כבכל מסגרת דמוקרטית, טבעי כי לסוגיות שונות יהיו תומכים ומתנגדים, עם זאת חשוב להבהיר כי לאיש אין סמכות יתר בהחלטות הפרלמנט – כל אחד מהווה קול בעל השפעה. נסייג בכך שישנן החלטות הכפופות לאישור הרשות או הפיקוח. עם זאת, מודגש כי הנדון אינו נכלל בכך.  בנוסף, יש לציין כי ההחלטה כפופה לחוזר מנכ"ל משרד החינוך".

ממשרד החינוך נמסר: "המחוז בודק את הפניה ויפעל בכפוף לנהלים הקבועים בחוק".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אבו ג'ילדה

    נו… זה חלק מהשיטה הדמוקרטית ,כשלא מתאימות ההכרעות פונים לבגץ .. או הכי טוב מפעילים לחץ דרך זרים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר