צילום אילוסטרציה אייל טואג
צילום אילוסטרציה אייל טואג

ההורים כועסים: הילדים עם עיכוב התפתחותי נשארו מאחור

העירייה תקיים קייטנות גם בשבועיים הראשונים של אוגוסט. הורים רבים דורשים לקיים קייטנה גם לילדי גני העיכוב ההתפחותי: "מאלצים אותנו להפקיד את ילדינו בגן רגיל עם 30 ילדים, לא סתם הם בחינוך המיוחד"

פורסם בתאריך: 24.6.21 12:45

שנת הלימודים בגני הילדים לקראת סיום והקייטנות כבר מעבר לפינה. כבכל שנה, מרבית הילדים בכפר סבא יזכו לקייטנה עד אמצע חודש אוגוסט. לעומתם, כ-170 ילדים עם עיכוב התפתחותי בכפר סבא נשארים ללא מענה, ונדמה שאף אחד ממקבלי ההחלטות בעיריית כפר סבא לא ממש דואג לקייטנה עבורם בשבועיים הראשונים של אוגוסט.

"ילדים עם עיכוב התפתחותי צריכים לקבל מקום ראשון בסדר העדיפויות", אומרת מעיין קשי, נציגת החינוך המיוחד בוועד הורי הגנים העירוני. "צביקה דוידוביץ', יו"ר ועד הגנים העירוני, ואנוכי נפגשנו בתחילת החודש יוני עם שירה ברף, מנהלת מחלקת חינוך קדם יסודי ועם אוסנת חכמון מנהלת אגף החינוך בעירייה בנוכחות שרון פז מנכ"לית החברה העירונית לתרבות הפנאי. הסברנו למה הילדים עם עיכוב התפתחותי צריכים לבוא ראשונים בסדר העדיפויות ושאנו לא מוכנים שהם והוריהם יופלו לרעה. שרון אמרה, שאין לעירייה צוותים שערוכים לטפל בצרכים לילדים עם עיכוב התפתחותי, אז הצענו את הצוות הקיים, שזו העדיפות, כי הרי הילדים זקוקים לדמויות מוכרות. מניסיוני, בקייטנות קודמות, לא יידרשו יותר מ-3 גנים מבחינת כמות ילדים שיירשמו, מדובר ב-9 נשות צוות במקסימום. אם רוצים – מוצאים. אני דרשתי שלא יהיה פרסום עד שתהיה התייחסות לגני עיכוב, אבל בעירייה סירבו. ההורים מרגישים סוג ב'. מה שעוד מקומם, שהם הציעו סייעת לכל 3-4 ילדים בקייטנה רגילה, מה שאומר הרבה יותר נשות צוות, לעומת הצורך שלנו בתשע נשות צוות לכל היותר. מה גם שמדובר בסייעות שלא מכירות את הילדים ואת הצרכים שלהם. בשורה התחתונה, ההחלטה לפתוח קייטנות לילדים באוגוסט היא החלטה שצריכה לשרת את כל הילדים, ללא אפליה. כשמענה של העירייה להורים ולילדיהם בעלי הצרכים המיוחדים הוא "תשתלבו במה שקיים" – זו בעיטה בבטן להורים ולילדים. זה להגיד להם – "תתאימו את עצמכם לרוב" ולהתעלם מהקשיים של הילדים האלו במודע".

שרון כפיר, פעילה במנהיגות הורים מיוחדים בכפר סבא: "מנהיגות הורים מיוחדים כפר סבא הצטרפה לדרישתו המוצדקת של וועד הגנים לפתיחת קייטנה מותאמת לילדי גני העיכוב ההתפתחותי. העירייה פתחה קייטנה כזו בדיוק בשנה שעברה, אז למה לא לפתוח כזו קייטנה גם השנה? מנהיגות הורים מיוחדים כפר סבא מגבה את ועד הגנים בבקשה לאפשר לילדי גני החינוך המיוחד לקייטנה מותאמת עבורם. לא נסכים לאפליה בעירנו".

אמא לילד בן 5 עם עיכוב שפתי ומוטורי, ביטאה את זעקתם של הורים רבים אחרים, בפנייתה לעזרה מחברת המועצה הדר לביא: "אני מקווה שהישועה תגיע ממך. אחרי שנה לא קלה, שבה הילדים עברו טלטלה ובקושי היו בגן, אנחנו עומדים לפני תקופה לא פשוטה נוספת – החופש הגדול. במהלך חודש אוגוסט תקיים העירייה קייטנה לילדי הגנים הרגילים. מאלצים אותנו ההורים, ללא שום ברירה, להפקיד את ילדינו בגן רגיל עם 30 ילדים ויותר, גן שהם לא מכירים, צוות שהם לא מכירים, ילדים שהם לא מכירים והכי כואב – התמודדות שהם לא מכירים! לא סתם הם בחינוך מיוחד. יש להם צרכים מיוחדים שאין לילדי גן רגיל. אני לא מבינה איך העירייה יכולה לקחת אחריות ולהרשות לדבר כזה לקרות? אנחנו מבקשים את עזרתך במאבק על הצדק והשוויון. אנחנו מדברים על ילדים עם עיכוב, שעשויים למצוא את עצמם אבודים ואף לסגת אחורה שנייה לפני תחילתה של שנה חדשה. אנא ממך, עזרי לנו כדי שנעזור להם להיות בקייטנה שתתאים להם".

לצומת השרון אמרה האם: "אני מבקשת שהעירייה תתחיל להתייחס לילדי החינוך המיוחד ולתת להם את המקום הראוי להם, תוך שמירה על הצרכים שלהם. לצערי, העירייה לא רואה את החינוך לנגד עיניה. היה מאוד חשוב להביא את התקווה 6 ומוש בן ארי להופעה, במקום להשקיע טיפה בקייטנה עבור ילדי החינוך המיוחד". חברת המועצה הדר לביא אמרה: "פערי השירות והאמפתיה לילדים רכים ולהורים בולט במקרה זה ולא רק בו. זו לא פגיעה ראשונה של ראש העיר בחינוך ילדינו ואני קוראת לו להתעשת ולשים את החינוך בראש סדר העדיפויות".

לפני מספר ימים פנו ועד הורי הגנים העירוני ומנהיגות הורים מיוחדים במכתב אל ראש העירייה רפי סער, וכתבו: "לקראת חודש אוגוסט הבא עלינו לטובה, פרסמה העירייה שהשנה תתקיים קייטנה בשבועיים הראשונים של חודש זה, והיא תהיה זמינה לכל ילדי הגנים בעיר. זאת בהמשך לפרסום שלך בפייסבוק ובו נכתב שהעירייה תיתן השנה מענה לכל ילדי הגנים בעיר. בפועל, מתברר לנו שילדי גני עיכוב התפתחותי (כ- 170 ילדים) נשארו מאחור, ללא פתרון מעשי וללא מסגרת לחודש אוגוסט. למרות ההבטחות שניתנו, לילדים בגני העיכוב לא תיפתח כלל קייטנה בחודש אוגוסט, והם ייאלצו להישאר בביתם בזמן שהאחים, השכנים והחברים שלהם כן ילכו לקייטנה באוגוסט אשתקד פעלה קייטנה בגני העיכוב. מה נשתנה השנה? ועד הורי הגנים העירוני קיים פגישה עם מנהלת אגף החינוך ועם מנהלת מחלקת חינוך קדם יסודי בנושא זה בתאריך 3.6.21, זאת לאחר שהוועד פנה אל מנהלת מחלקת חינוך קדם יסודי כדי לוודא שילדי גני העיכוב אינם נשכחים מאחור. בפגישה זו הובטח לנו שייעשה מאמץ על מנת לתת מענה לילדי גני העיכוב כמו לכל יתר ילדי העיר. מאז, על אף פנייתנו באופן אישי אל מנהלת מחלקת חינוך קדם יסודי וגם אליך, לא קיבלנו כל מענה. כידוע, מדובר בילדים שהיציבות היא מרכיב יסודי בשגרת יומם. מדובר בילדים שעלולים להינזק בכל מקרה של סטייה מהיציבות הזו, שחייבים להיות מוקפים בצוות שהם מכירים ומתחברים אליו, צוות שמכיר אותם ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד ואחת מהם. אבל, חשוב יותר מכל – מדובר בילדים. בדיוק כמו ילדים אחרים שהולכים לגנים אחרים גם לילדים בגני העיכוב מגיעה הזכות להשתתף בקייטנה. גני העיכוב הינם גני עירייה לכל עניין ודבר, והדרתם מן הכלל הינה בגדר אפליה. עיריית כפר סבא חרתה על דגלה את הסיסמה: "מוגבלות היא לא מגבלה". אנחנו מבקשים לראות את העירייה מתייחסת לכל ילדי הגנים בעיר באופן שווה, לכל אורך השנה, הן לקראת קייטנות אוגוסט, הן לקראת קייטנות אחרות לאורך שנת הלימודים והן בכל דבר ועניין. ילדי הגנים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד לא צריכים להיות מופלים לרעה אלא צריכים לקבל יחס כמו כל ילדי הגנים האחרים בעיר. אנחנו מצפים מהעירייה לנהוג בילדים שלנו בשוויון, כי הם שווים. אנו פונים אליך בבקשה לפעול בהקדם על מנת לתת מענה לסוגיה המשפילה הזו, אשר גורמת לעוגמת נפש למאות הורים בעיר. גני העיכוב זקוקים לקייטנות אשר מותאמות עבורם בגני האם שלהם, עם הצוות המוכר להם. אנחנו כמובן נשמח לסייע היכן שיידרש".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "על מנת להיטיב עם ילדי כפר סבא והוריהם, האריכה עיריית כפר סבא את קייטנות הקיץ גם למחצית הראשונה של חודש אוגוסט. בין הנהנים מהארכת קייטנות הקיץ, הם גם ילדי הגנים עם עיכוב התפתחותי, אשר עבורם שנת הלימודים מסתיימת ב-30.7. הארכת קייטנות הקיץ לחודש אוגוסט נעשית כשירות לתושב מתוך רצון כנה לסייע ככל הניתן להורים בימי החופש הגדול. יחד עם זאת, חשוב להבין כי קיום הקייטנות תלוי בזמינות ונכונות הצוותים החינוכיים לעבוד בימי הקיץ. באוגוסט הפעלת הקייטנות נעשית על פי ביקוש, ולכן גנים בהם ישנו מחסור בכח אדם משתלבים בקייטנות עם גנים אחרים. חשוב לציין כי השתלבות ילדי הגנים עם עיכוב התפתחותי יעשה תוך מתן תשומת לב לצרכיהם האישיים. עיריית כפר סבא ממשיכה לבחון את הסוגיה בניסיון למצוא פתרון מיטיב להורים. באם הפתרון יימצא בשילוב הילדים בקייטנות, יעשה מאמץ ככל הניתן על מנת לאפשר את שילובם במסגרות יחד עם חבריהם לשנת הלימודים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ליאת

    התגובה של העירייה – בולשיט אחד גדול!!! כנראה שהם לא מכירים את הצרכים של ילדי חינוך מיוחד! ילד כזה מרגיש אבוד בגן עם 30 ילדים מתרוצצים ורצים וסייעות בלי ניסיון שרוצות רק להרוויח עוד קצת כסף בקיץ שלא מכירות ולא יודעות לסייע לילדים בעלי צרכים מיוחדים. זאת אכן התנערות מצד העירייה לשלב אותם לתקופה קצרה עם ילדים שלא מכירים במקום לא מוכר וסייעות חסרות ניסיון. העירייה לא מבינה שזו מלחמת הישרדות ואין להם סיכוי מול הילדים של הגנים 'הרגילים'.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר