גן ילדים. צילום אין אסייג
גן ילדים. צילום אין אסייג, לגן המצולם אין קשר לכתבה

בעיות בשיבוץ לגנים: "בעירייה אמרו שהאלגוריתם יודע מה טוב לילד"

פורסם בתאריך: 30.8.21 11:15

שנת הלימודים כבר מעבר לפינה, ובזמן שהורים רבים מנסים לפתור את תשבץ הנחיות הקורונה של משרד החינוך, הורים רבים אחרים המתגוררים באזור אוסישקין וארלוזורוב בכפר סבא נאלצים להתמודד מול חזית נוספת. מדובר בבעיית שיבוץ לגני ילדים, המובילה לכך שהם ייאלצו לשלוח את ילדיהם לגנים מרוחקים משמעותית ממקום המגורים שלהם. ההורים טוענים כי עיריית כפר סבא סגרה גנים, מה שגרם לצמצום היצע הגנים, ובפועל לחוסר מקום בגן הקרוב גיאוגרפית. כמו כן, השנה העירייה השתמשה במערכת מחשוב, כשבעזרת נוסחאות נבחר השיבוץ "האידיאלי". גם כאשר הגישו ההורים ערעור, לא פעם ולא פעמיים, הם נתקלו לטענתם בכתף קרה.

אמא המתגוררת בשכונת הפרחים, מספרת: "הילדים הגדולים שלי צריכים ללכת ברגל 20 דקות כדי להביא את הבן הקטן לגן. הבן שלי בן 3 בטרום-טרום חובה. יש פקקים בוויצמן וגם אח"כ בששת הימים. אצלנו בגן יש עוד כ-4 הורים משכונת הפרחים. אני מבוגרת יחסים להורים האחרים, לי יש ילדים גדולים שמוציאים את הקטן ולכן המרחק הוא קריטי. קשה לי לראות את הילדים שלי בני 12 ו-15 הולכים בגשם ובחום 20 דקות לאסוף את הילד, כשיש גן במרחק רחוב אחד מהבית שבו גם הם היו. משהו השתבש בשיבוצים, עושים עבודה לא תקינה, לא יושבים עם הרשימות והכתובות וממפים, זה ממש עצוב. בגן אגמית, שאליו אנחנו רוצים להגיע, יש ארבעה ילדים ששובצו למרות שיש גן טט"ח (טרום טרום חובה, ג.ג.) מתחת לבית שלהם, זה ממש מרגיז ומשבש את החיים. פעם החינוך בכפ"ס היה בראש הפירמידה, היום הוא בתחתית לצערי".
מה גרם לדעתך למצב?
"מסתבר, שהעירייה השנה סגרה מספר גנים וקיבצה שכונות שלמות ל-3 גנים, מה שגורם לשיבוץ מרוחק. בנוסף, השנה העירייה השתמשה במערכת ממוחשבת ששיבצה את הילדים לגנים. לי למשל אמרו בעירייה שהאלגוריתמים יודעים מה טוב לילד שלך. אני לא ידעתי אם לצחוק או לבכות, תשובה הזויה של נותנת שרות באגף גני ילדים. יש משהו לא טוב שעובר בעירייה הזו".
היא ערערה מספר פעמים, וכבר חשבה להרים ידיים, אך ממש לפני שבוע נחלה הצלחה במאבקה: "אנחנו הצלחנו בסוף במלחמה מול העירייה, הגעתי עד הפיקוח והנהלת האגף. פשוט מקוממת ההתנהלות שלהם".

אמא נוספת פרסמה: "הייתי במחלקת גנים בעירייה 3 פעמים, הגשתי ערעור אחד לא התקבל, הגשתי ערעור שני לא התקבל. הטענה שלהם זה שיש מצוקת גנים באזור וככה זה כל שנה. תשובה לא הגיונית של העירייה … לפי מה שאמרה המוקדנית במחלקת חינוך זה סיפור שמתנהל כל שנה, יש מצוקת גנים באזור ובמקום לפתור את הבעיה פשוט נותנים לנו להתייסר. לדעתי צריך להתאגד ולהגיע לעירייה ולדרוש שיפתחו גן באזור או לחילופין שייקחו גן שהוא ללא צהרון ויהפכו אותו לגן עם צהרון. אם העירייה לא יודעת למצוא פתרון לגן שכונתי כבר שנה שלישית ברציפות … אז יש בעיה גדולה. הבן שלי לא ילך לגן עד שימצאו לי פתרון ראוי …".

הדר לביא חברת מועצת העיר, שגרה באזור אוסישקין, חוותה על בשרה את בעיות השיבוץ: "כבר שנים שאני עוסקת באופן אישי בשיפור תהליך השיבוץ ה"טכני" לכאורה לגני הילדים, במקביל ובשיתוף עם הנהגות ההורים לדורותיהן. הליך השיבוץ מתבצע בעירנו עם כשלים רבים: עיכובים בזמני מתן התשובות, תהליך ערעור לא שקוף, ושיבוץ ילדים מחוץ לשכונה שלהם. משמעות כל זה, במקביל לסגירה של גנים בעיר שצומחת, היא מדיניות של ציפוף בגנים וייתכן אפילו מדיניות של העדפת הרווח הכלכלי על רווחת הילדים, כפי שניכר ממלחמות הנהגת ההורים על החזרי כספים להורים. כמובן שבכל מערכת מורכבת לא תהיה שביעות רצון מלאה, אבל ההורים רוצים להאמין במערכת ולהאמין לה, ולצערי לא כך הדבר. השנה, לראשונה, חוויתי בעצמי את חוסר האמון, כאשר התקשרו אליי בסוף חודש מאי להגיד לי שלא רשמתי את בני לגן עירייה. כשאמרתי שרשמתי, ענתה לי הנציגה שלא רשמתי. לא הבנתי אותה ואמרתי לה שברשותי הוכחה לכך. אבל איך ניתן לסמוך על מערכת שמאבדת את הרישום שלך לגן? מאות הורים ששוחחו איתי דיווחו על חוסר הקשבה, על גנים שלא נותנים להם להיכנס אליהם למרות שעדיין יש בהם מקום, כולל הורים שרשמו אותם שלא על דעתם בשכונה אחרת, ואפילו אמא שדיברה איתי בדמעות, כיוון שאמרו לה שקיבלו את הערעור שלה ולאחר שבועיים התקשרו להגיד שטעו ולא קיבלו אותו. ראוי לעשות בדק בית רציני על ההליך. הוא יכול, וצריך להיות טוב יותר. כך לדוגמה, עיריית תל אביב משבצת פי 4 ילדים מכפר סבא, כ-16,000 איש, ועושה זאת בזמן, ועם אחוז ערעורים נמוך יחסית כ-8% שנה שעברה. כבר שנים שמנסים לשפר ולתקן, אבל אם הנהגת העיר לא תיקח את הנושא ברצינות – אין ספק שהוא לא ישתפר".

מעיריית כפר סבא נמסר: ״אגף החינוך עושה את מירב המאמצים להיענות לכלל בקשות ההורים, ולראייה מעל 95% מבקשות ההורים לשיבוץ ילדיהם נענו בחיוב. שיבוץ ילדי הגנים למסגרות השונות הוא תהליך מורכב, אשר תלוי במשתנים רבים ולא רק על בסיס מקום פנוי. תהליך זה מאפשר לילדי הגן תשתית תומכת ומיטבית מבחינת התפתחותם. בניית תמהיל ילדי הגן מסתכלת על כלל ילדי הגן ברמת מאקרו, ליצירת איזון בין משתנים שונים כמו למשל בנים-בנות, גילאים, אלרגניים, מאותגרים רגשית או התנהגותית ועוד. כפי שנמסר להורים רבים בפגישות פרטניות – ראיית כלל ילדי הגנים היא שמנחה את אגף החינוך הן פדגוגית, חברתית ורגשית״.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר