גן ילדים צילום אילוסטרציה pixabay

בלאגן בגנים רבים בגלל מחסור בכוח אדם: "ילדים עושים צרכים במכנסיים"

הורים טוענים שבחלק מהמקרים לא עודכנו על כך שבגן פועלים צוותים מצומצמים, ומספרים על השפעות מדאיגות על הילדים

פורסם בתאריך: 13.10.21 08:52

כחודש וחצי לאחר פתיחת שנת הלימודים, קיימת מצוקת כוח אדם חמורה בגני הילדים בכפר סבא. עקב המחסור בסייעות, מתלוננים הורים שילדים שעלו לראשונה בחייהם לגן עירוני אינם זוכים לתשומת לב ולא מקבלים ליווי לשירותים, עושים את הצרכים במכנסיים ויש אינספור פניות מצד ההורים לגורמים העירוניים, שלא זוכות למענה הולם. בעיריית כפר סבא מודעים לבעיות, אך חרף זאת הם מציינים כי למרות המצוקה הגנים פועלים באופן מלא.
ההורים מצידם מתארים תמונה עגומה, רחוקה מאוד מזו שרואים בעירייה. שרון, אמא לילד בן 3.5 שעלה לראשונה לגן טט"ח (טרום טרום חובה), מתגוררת בשכונה הירוקה הדרומית (60), ומתארת רצף מחדלים: "לא הייתי מודעת להיקפים של הבעיות, זה לא רק בגן שלנו, אלא בכל העיר. מהעירייה שלחו שלשום תשובה הזויה, שחסרים אנשי צוות ב-35 גנים, ושאנחנו ההורים צריכים להבין ולמרות זאת אמרה שהגנים בכפ"ס פעילים הבוקר. ממש הרע במיעוטו".

בנה של שרון לומד בגן לוטוס, אשר נפתח עם 34 ילדים, חלקם בפעם הראשונה בגן. רק מספר ימים לפני תחילת שנת הלימודים ב-26.8 הגננת קיבלה לראשונה את רשימת הצוות והילדים. "כבר אז הרגשתי שמשהו פה רקוב. אחרי שבועיים, יום לפני ערב כיפור, גילינו כי הוסתר מאיתנו בגן שיש חוסר באנשי צוות. זה היה ממש במקרה, אחרי שילדה הגיעה לגן באמצע היום לאחר ביקור רופא. אף אחד לא סיפר ולא עדכן אותנו, זה ממש ברמת הסתרה. במקום שתי סייעות עד הצהריים ושלוש עד סיום היום, חסרה אחת קבוע בבוקר ועוד אחת בצהריים".
מה רמת ההשפעה של המצב על הילדים?
"יש ילדים שהם בסיום תהליך גמילה ולא מצליחים להגיע לשירותים. אחת האימהות שיתפה שהבת שלה חזרה כל יום רטובה מהגן. אותה ילדה שהייתה בביקור רופא, התברר שהייתה לה ממש מוגלה, כי הייתה יום שלם עם מכנסיים רטובים".
למי ומתי פניתם לבירור וטיפול?
"פנינו לעירייה בהמון דרכים. מאז יום לפני ערב כיפור אני מוצאת את עצמי מתעסקת כל היום בטלפונים, מכתבים, פניות, פשוט לא קורה כלום. המוקד העירוני סוגר פניות אחרי שעתיים ללא טיפול ולא מיידע. לא טיפלו ולא חזרו אלינו בשום אופן, אפילו לא חלקי".
המצב נותן אותותיו גם על הצוות הקיים המצומצם, כפי שמתארת שרון: "יום אחד אספתי את הסייעת מהגן וראיתי את הייאוש על הפנים שלה. היא אמרה לי שהסיבה היחידה שהן לא משביתות את הגן, כי הן לא רוצות לפגוע בהורים והילדים. בימים האחרונים כמעט לכל מי שיש דופק הביאו אותו לגן כסיוע, כל מיני סייעות שלא יודעות עברית. ממש בלי סוף מחדלים, כישלונות, רשלנות, כבר לא יודעת איך לקרוא לזה. הגיעו בבוקר ונלקחו באמצע היום לגן אחר. כל מיני פלסטרים לא ברורים".

ועד הורי הגנים העירוני פנה בתחילת השבוע במכתב מפורט לראש אגף החינוך וראש מחלקת גני ילדים בכפר סבא, בו הוא מתאר את הבעיות בגני הילדים: "אומנם כבר כמעט באמצע אוקטובר, אך בפועל אנו בסיומו של שבוע לימודים רציף ראשון בשנת הלימודים הנוכחית. עדיין לא קיבלנו תגובה למייל שלנו מהשבוע שעבר, אבל הבעיות בגנים ממשיכות ואף מחמירות. השבוע האחרון הציף אתגרים בגנים רבים בעיר, חלקם גנים ש"זוכים" בכל פעם מחדש להיות במרכז העניינים".

 

בהמשך מכתבו, ביקש וועד הגנים לוודא באופן מיידי, כי הצוותים יודעים שלאיש צוות בודד אסור לקלוט לבד את כל ילדי הגן. "כפי שפורט לעיל, הדבר התרחש במספר גנים, מספר פעמים בשבוע שעבר. לא ייתכן שסייעת תהיה לבד עם 30 ילדים. בחלק מהגנים, הורים מדווחים על רגרסיות קשות של הילדים. בנוסף, אנו מבקשים מכן להכין תוכנית ולהסביר להורים כיצד מייצבים את הצוותים בכל אחד מהגנים, כיצד דואגים לילדים ואיך מסייעים להם להתגבר על הקשיים שאיתם הם נאלצים להתמודד מתחילת השנה".
עוד ציין הוועד, כי במהלך חודש ספטמבר התקבלו עשרות פניות נוספות, ובנוסף נשלחו מיילים לגבי מספר גני חינוך מיוחד.
מעיריית כפר סבא נמסר: "מצוקת כוח האדם בגני הילדים הינה סוגייה בוערת ברחבי הארץ. עיריית כפר סבא פועלת בשיתוף ועד הורי גני הילדים למציאת פתרון מיטבי. חשוב להבהיר, חרף מציאות מורכבת זו של מצוקת כוח אדם, כלל גני הילדים והצהרונים בכפר סבא פועלים באופן מלא וזאת הודות למאמצים עילאיים אשר מפעיל אגף החינוך לשמור על רצף לימודי למען הילדים והוריהם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. לא חשוב

    הייתי סייעת במעון וגן העבודה קשה ההורים יושבים, על הראש המנהלת לא מפסיקה לתת פקודות מנקים מסדרים, מחטאים, שוטפים משחקים, שוטפים לולים בתחילת השנה מנקים בשביל 30 שקל לשעה את מה שאני יכולה לעשות בשביל 60 שקל לשעה מגרדים צבע מצחצחים וכו… בשביל משכורת רעב ועבודה קשה מאוד בגלל זה אין כל אדם וכל הזמן יש טענות של הורים למה הילד שלי ככה וככה ומבלבלים במח כשההורים שעה אחת לא יכולים לסבול את ילדיהם.
    תבינו למה יש מחסור בכח אדם כי לא שווה המשכורת

  2. אני

    לא רק בגנים..
    לצערי גם בבתי ספר חינוך מיוחד.
    לא פלא שלא רוצים לעבוד בעבודה כל כך קשה עם משכורת עלובה.

  3. לילך

    נוראי נוראי אל זה כך בגני טרום טרום חובה שהכירה פחות תבזבז על פרחים בככרות וראווה תשלמו לנסיעות הם יגיעו ומיפתו במסירות בילדים זה הילדים שלנו עירית כפר סבא גובה מספיק כספים שהילדים הקטנים יוכלו להנות מילדות נאותה מגיע להם

  4. מיואשת

    שיפסיקו עם התו הירוק הזה ולחייב להתחסן כל הגננות והסייעות יחזרו, כמו שלחברי כנסת מותר גם לנו מותר

  5. ליאת

    מגוחך לטעון שהגנים והצהרונים פועלים כרגיל כשיש כזה חוסר בכוח אדם! הרי מי שנפגע מכך הם הילדים שלא מקבלים מענה ויחס לצרכיהם. זה ביזיון!
    אין פה שום גאווה בכך שהגנים ממשיכים כרגיל, להיפך, זילזול מוחלט וחוסר התחשבות בילדים – מודעים לבעיה ואומרים לנו 'זה מה יש'.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר