ד"ר אסנת ספורטה, צילום אביבית אייזקסון
ד"ר אסנת ספורטה, צילום אביבית אייזקסון

מה מצב החינוך בעיר? תלוי את מי שואלים, העירייה או אסנת ספורטה

חברת המועצה טוענת כי נתונים נוספים שפרסם משרד החינוך מעידים שמצב מערכת החינוך בעיר פחות טוב מכפי שהוצג על ידי העירייה, שם מציינים כי חל שיפור גדול בשנים האחרונות. לשיפוטכם

פורסם בתאריך: 19.10.21 09:02

משרד החינוך פרסם לאחרונה את הנתונים על אחוזי זכאות לבגרות בבתי הספר ונתונים נוספים. למחרת הפרסום, עיריית כפר סבא התהדרה ב-90% זכאות לבגרות בעיר ומקום ראשון בשרון. עוד הובלטו נתוני המצטיינים לצד אחוז נשירה נמוך. כל אלו, לדעת עיריית כפ"ס ממצבות את העיר בפסגת ערי השרון. חברת המועצה מהאופוזיציה, ד"ר אסנת ספורטה, החברה בוועדת החינוך העירונית, טוענת שצריך להסתכל על נתונים נוספים, המייצרים לדבריה תמונה פחות ורודה. לגבי הנתון המרכזי, אחוז הזכאות לבגרות, היא מציינת כי אומנם שיעור הזכאות הוא אכן 90% כפי שפורסם, אך מבין אלה התלמידים שגרים בעיר הוא רק 87.7%. לטענתה של חברת המועצה, הפער נובע בעיקר מהישגיהם של שני בתי ספר פרטיים שבהם לומדים תלמידי חוץ רבים דוגמת אולפנת אמנה עם 100% זכאות לבגרות וישיבת קריית הרצוג – 98.2%.

כזכור דיווחנו כאן לפני מספר שבועות שמשרד החינוך פרסם את התמונה החינוכית לשנת תש"פ – 2020. בין הנתונים, אחוז הזכאות לבגרות, אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות כולל 5 יחידות לימוד מתמטיקה ואנגלית ואחוז המחברות הפסולות מכלל הנבחנים. בכפר סבא, כך פרסם משרד החינוך, 18,731 תלמידים פקדו את ספסל הלימודים בכפר סבא ב-42 בתי ספר במהלך תש"פ. 17,368 מהם גרים בעיר. אחוז הזכאות לבגרות בכפר סבא הוא 90%, קפיצה משמעותית מתשע"ט, אז היה אחוז הזכאים 83.8%. מהנתונים עלה, כי כפר סבא מקדימה במעט את הרצליה עם 89.9%, הוד השרון 89.8% ורעננה 87.2%. ד"ר ספורטה העניקה כאמור פרשנות שונה לנתונים.

ד"ר ספורטה התייחסה בדבריה גם לנתון של סך ההשקעה לתלמיד, כלומר כמה משקיעה העירייה בממוצע בכל תלמיד. מהנתונים נראה, כי סכום ההשקעה הממוצעת לתלמיד בכפר סבא – 19,158 שקלים, נמוך משמעותית מהנתון הארצי 19,757 שקלים. כמו כן הסכום נמוך מהרצליה השכנה עם 19,809 שקלים ורעננה עם 20,230 שקלים.

בנוסף, מציינת חברת המועצה את הנתון לגבי תחושת המסוגלות של התלמידים, הכולל את הסקרנות והעניין בלמידה, וגם עד כמה הם מגלים מעורבות רבה בלמידה. בכיתות ה-ו מדובר ב-70% בכפר סבא מול 78% בממוצע הארצי. בכיתות ז-ט מדובר ב-50% בכפ"ס מול 58% בממוצע הארצי. לדעתה של ד"ר ספורטה, הדבר מעיד על בעיה כלל-עירונית ולא בית-ספרית או כיתתית נקודתית. (נתוני המסוגלות מעודכנים לשנת תשע"ט, ג.ג).

ד"ר ספורטה מסכמת: "כפר סבא הייתה במשך עשרות שנים עיר פורצת דרך בחינוך. לצערי, בשנים האחרונות העיר אימצה דפוס של הימנעות וקיפאון בכל הקשור להשקעה בחינוך. היתרון היחסי שהעיר נהנית ממנו הוא שילוב בין אוכלוסייה חזקה ומשכילה ובין צוותי חינוך מקצועיים ומסורים, אבל גם היתרון היחסי הזה לא מצליח לכפר על הזנחת החינוך ברמה העירונית. צריך להבין שחינוך זו משימה של עיר, וערים שמבינות את זה עושות פריצות דרך מרתקות, בעיקר בשנתיים האחרונות. תקופת הקורונה הייתה שעתן היפה של הרשויות – נוצר ואקום שלטוני ברמת המדינה, וערים שזיהו את הפוטנציאל הזה הגשימו חלומות בתחום החינוך שלא היה ניתן להגשים עד היום. הן עשו קפיצת מדרגה אדירה בחינוך שלהן בתוך זמן קצר מאוד. לצערי, כפר סבא לא הייתה אחת מהן".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "צר לנו שחברת מועצת העיר אסנת ספורטה, מטילה דופי בהתנהלות ובהישגי צוותי החינוך, תלמידות ותלמידי העיר וזאת בשם האינטרס הפוליטי, ותוך התעלמות מוחלטת מהעובדות כפי שהן משתקפות בנתוני משרד החינוך. עובדה עליה לא ניתן לערער היא ההישג חסר התקדים של העיר כפר סבא – מערכת החינוך העירונית שלנו התברגה בשנת תש"ף, לראשונה מזה שנים, בראש ערי השרון מבחינת אחוזי הזכאות לבגרויות – עם עלייה מרשימה של כ-10 אחוזים, מ-80.7% ל-90% זכאות לבגרות תוך 3 שנים בלבד.

"כמו כן, נרשם זינוק מדהים בשיעור הזכאים לבגרות מצטיינת – 18.4%, ואחוז נמוך במיוחד בשיעור הנשירה – 0.2%, לעומת 0.6% ו-0.5% ברעננה והוד השרון. ואם בעובדות עסקינן, חשוב לציין כי אחוז הזכאות לבגרות בקרב תלמידים הגרים בעיר עומד על שיעור של 87.7% – שכלול נתונים הכולל תלמידים אשר גרים בעיר אך לא בהכרח לומדים במוסדות החינוך שלה – נתונים המוכיחים כי תלמידים הלומדים במערכת החינוך הכפר-סבאית מגיעים להישגים טובים יותר לעומת תלמידי העיר הלומדים באזורים אחרים.

"יתרה מכך, עיריית כפר סבא בחרה לפרסם את נתוני הזכאות לבגרות הכוללים את החינוך המיוחד, וזאת בניגוד לרשויות אחרות, כי בכפר סבא כולם שווים. ללא הכללתם, אחוז הזכאות לבגרויות גבוה אף יותר והיה עומד על 92.7% – נתון שלא נראה כדוגמתו בעיר זה שנים רבות, ואחרי שנים ארוכות של הזנחת החינוך בעיר, שהובילה לדשדוש בהישגים.

"אנו גאים בכך שכפר סבא מובילה מערכת חינוך איתנה, שהצליחה להזניק את נתוני הבגרויות וההצטיינות, תוך השקעה מאסיבית בכוח אדם איכותי, בתכנים וביוזמות יצירתיות, בחדשנות פדגוגית ומתן מענה אישי לכל תלמיד ותלמידה, ובזכות ניהול מצוין. לא ניתן להשחיר את הישגי תלמידינו המצוינים, בשם הפוליטיקה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר