בית הספר המונטסורי בקרייה הדמוקרטית. דרישה להקמת בית ספר נוסף. צילום: פרטי
בית הספר המונטסורי בקרייה הדמוקרטית. דרישה להקמת בית ספר נוסף. צילום: פרטי

הביקוש גדל, גם המחלוקת: האם יורחב בקרוב החינוך המונטסורי בכפר סבא?

בישיבת המועצה נדחתה הצעה להקים בית ספר מונטסורי נוסף בהתאם לביקוש. התקבלה הצעה כי הנושא ייבחן בוועדת החינוך העירונית. חילופי האשמות בין האופוזיציה לקואליציה

פורסם בתאריך: 6.2.23 09:58

הדרישה של הורים בכפר סבא להקמת בית ספר מונטסורי נוסף בכפר סבא, הגיעה לישיבת מועצת העיר האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר, כאשר ברוב קולות נדחתה הצעתה של חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה.

מזה מספר שנים פועל בית ספר מונטסורי "החופש להיות", כנתיב בתוך הקריה הדמוקרטית, ומתברר שהביקוש אליו הולך וגובר מדי שנה. נכון להיום, לומדים בכל תלתון (כיתה אחת של ילדי א' עד ג') 37 תלמידים, כאשר בכל שנה בית הספר יכול לקלוט רק 25 תלמידים חדשים בכיתה א'.

חינוך מונטסורי הוא פדגוגיה מדעית שפותחה על ידי ד"ר מריה מונטסורי, רופאה ואשת חינוך. גישת החינוך בגילאים השונים (מגיל 0 ועד 24) מבוססת על תצפיות אישיות וידע מעמיק על התפתחות הילד, אשר שניהם יחד מספקים למבוגר את הידע הנדרש כדי ליצור סביבה מותאמת קבוצה המאפשרת לכל ילד לעקוב אחר דרך ההתפתחות הטבעית שלו ולממש את הפוטנציאל האישי שלו. הלמידה עצמה נעשית בצורה חווייתית על ידי עזרים מוחשיים ועבודה עם הידיים, כאשר הילדים לומדים מתוך מוטיבציה ועניין פנימי. תפקיד המבוגר בין השאר הוא לזהות באמצעות התבוננות את השלב ההתפתחותי בו נמצא כל ילד ולעורר בו את הסקרנות והרצון הפנימי ללמידה.

קבוצת הורים שהתאגדה לאחרונה טוענת כי בידה שמות של 169 תלמידים המעוניינים להיקלט בבית הספר. "אנחנו קבוצת הורים כפר סבאים שמבקשים לקדם את היוזמה לפתיחת בית ספר מונטסורי יסודי ציבורי נוסף בכפר סבא מתוך הרצון לחינוך מונטסורי ציבורי עבור ילדינו בגיל היסודי ומתוך הכרת הביקוש הרב לחינוך מונטסורי בעיר", כתבו ההורים במצגת שהכינו לאחרונה והוסיפו: "המניע של היוזמה הוא מגבלת המקומות בבית הספר הקיים לעומת הביקוש בעיר הנובע בעיקר מריבוי מבורך של מסגרות מונטסוריות או ברוח הגישה לילדי הגנים בעיר (גן מונטסורי ציבורי ועוד גנים פרטיים) וחשיפה הולכת וגדלה לגישה בישראל".

טל מאור זינגרמן, נציגת ההורים, בישיבת המועצה. צילום פרטי

טל מאור זינגרמן, נציגת ההורים, בישיבת המועצה. צילום פרטי

לטענת ההורים, כתוצאה מהצלחת בית הספר הקיים, ממדיו לא מאפשרים מתן מענה לביקוש הקיים בעיר וכי הביקוש כרגע זה 169 ילדים שרוצים חינוך מונטסורי לילדיהם, אבל לא לכולם בית הספר ה"חופש להיות" מתאים מכמה סיבות עיקריות: לא כולם אוהבים את החיבור לפדגוגיה הדמוקרטית שקיים שם, בעיית האחים הממשיכים מאוד מטרידה הורים (ירשמו ילד אחד שאולי יתקבל והסיכוי שהאחים יתקבלו קלוש מאוד), גם המיקום גם מפריע להרבה משפחות.

בחודשים האחרונים ניסו ההורים לקדם מהלכים מול עיריית כפר סבא לשם הקמת בית ספר נוסף אבל ללא הצלחה. כאמור, הנושא עלה בישיבת מועצת העיר האחרונה בעקבות הצעה לסדר שהגישו חברי המועצה ד"ר אסנת ספורטה, יוסי סדבון, הדר לביא, צביקה צרפתי, קרן חגואל ויעל סער, ובה צוין כי בית הספר המונטסורי בכפר סבא נותן מענה חלקי ביותר ולא מספק את צרכי תושבי העיר.

בהצעת ההחלטה נכתב כי: "עיריית כפר סבא תפעל באופן מיידי לאמידת הביקוש לבית ספר מונטסורי. במידה וימצא כי הביקוש אכן מצדיק פתיחת בית ספר כזה, תפעל העירייה לפתיחת בית ספר מונטסורי צומח בשנת הלימודים תשפ"ד".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


את הנושא הציגה במועצה חברת המועצה ספורטה שהובילה ביחד עם ההורים את הבקשה מול העירייה. לאחר מכן התקיים דיון ארוך שנמשך כמעט כשעה ובמהלכו הציגה גם טל מאור זינגרמן, נציגת ההורים, את הצורך בהקמת בית ספר חדש ואת הנתונים שאספו ההורים לגבי הביקוש לבית הספר בכפר סבא. מאור זינגרמן הציגה את ממצאי סקר לפיו הביקוש בקרב מסיימי גן חובה לבית ספר מונטסורי עומד כיום על 169 ילדים וילדות, פי 7 ממספר התלמידים שמסלול מונטסורי הפועל בשטח בית הספר הדמוקרטי מסוגל לקלוט. עוד טענה מאור זינגרמן במהלך הדיון כי על פי ממצאי הסקר, במהלך שלוש השנים הקרובות, הביקוש לבית הספר המונטסורי יעלה ל-508 תלמידות ותלמידים, הרבה מעל ליכולת הקיבולת של בית הספר הנוכחי.

בסופו של דיון ארוך, נדחתה ההצעה לסדר המקורית ברוב קולות והתקבלה הצעה חלופית של חברת המועצה עד לוי סקופ כי הנושא ייבחן בוועדת החינוך העירונית.

טל מאור זינגרמן אמרה לאחר הישיבה: "ראש העירייה ניגש לדבר איתנו לפני הישיבה, עדכן שנעשים מאמצים במסגרת הבינוי של בית הספר הקיים להרחבה ואמר שיציגו בפנינו את תוכניות הבינוי. לאחר סיום ההרשמה לכיתות א׳ הם יאמדו שוב את הביקוש לבית הספר הקיים ויעשו חשיבה משותפת כדי לתת מענה לביקוש. למרות שההורים קיבלו תשובה מאגף החינוך שלא יקום בית ספר, חשוב להבהיר כי נכון לעכשיו עדיין לא מדובר בהחלטה סופית וחלוטה. ראש העירייה חזר בדבריו שוב ושוב שהוא בעד להקים בית ספר, נתן דוגמאות לכך שהקים מוסד חינוכי ייחודי גם בהוד השרון בהיותו מנכ"ל העירייה וגם את ביה"ס המונטסורי הקיים בכפר סבא תוך 3 חודשים. יש כרגע פער אל מול העירייה בהסתכלות על נתוני הביקוש. אנחנו מסתכלים על הביקוש הכללי של הורי העיר שמעוניינים בחינוך מונטסורי והעירייה מסתכלת על נתוני ההרשמה בפועל לבית הספר המונטסורי הקיים ׳החופש להיות'".

חברת המועצה ספורטה אמרה: "סער חוטא שלא בפעם הראשונה לתפקידו ומעדיף פוליטיקה קטנה על פני שיקולים מקצועיים. כך או כך, בין אם בקדנציה הזו ובין אם בזו הקרובה, אעשה הכל כדי שפוליטיקה קטנה לא תנהל יותר את כפר סבא. אמשיך לפעול במלוא הכוח כדי לחזק את מערכת החינוך על ידי הקמת בתי ספר מגוונים ואיכותיים שיתנו מענה לצרכים החינוכיים והאקדמיים השונים בכפר סבא".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "פוליטיקאים ועסקנים שלא עשו מאומה לקידום החינוך בעיר כפר סבא, מנסים להתסיס עם אמירות שקריות וחסרות אחריות. הנתונים המוצגים מטעים ומבוססים על 'סקר' לא מקצועי ולא אמיתי. כפר סבא התברגה בשנים האחרונות בראש דירוג הערים המובילות בחינוך, בזכות העובדה שאנו העיר הראשונה בישראל שהקימה קריית חינוך דמוקרטית ייחודית עם שלושת זרמי חינוך: הדמוקרטי, המונטסורי והסאדברי. פתחנו את הנתיב המונטסורי לפני כארבע שנים בעיר ולצד מסלול הלימודים בקרית החינוך, התווסף גם גן ילדים עירוני נוסף. בימים אלו מתוכנן בינוי קבע של הנתיבים המונטסורי והסאדברי בבית הספר. הרחבת הנתיב המונטסורי תיבחן באופן מקצועי בהתאם לביקוש ובהתאם לצרכים העירוניים, כשהמטרה היא לשמר את רמת החינוך הגבוהה ביותר לתלמידי העיר כפר סבא".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר