צילום אילוסטרציה ניר קידר
צילום אילוסטרציה ניר קידר

לא שמים על המבקר: רק שלושה מתמודדים בבחירות דיווחו למבקר המדינה על מקורות המימון שלהם

המתמודדים אמורים לדווח על כל מקורות המימון מיד עם הפעולה הראשונה הקשורה למערכת הבחירות. אחד התורמים לסדבון הוא ראש עיריית חדרה שהורשע במתן שוחד

פורסם בתאריך: 9.7.18 12:27

יוסי סדבון, הדר לביא ורחמים עדן הם המתמודדים היחידים לראשות עיריית כפר סבא ולמועצת העיר שדיווחו למבקר המדינה על מקורות המימון שלהם לבחירות הקרובות למועצת העיר ולראשות העירייה, שיתקיימו ב-30 באוקטובר. השלושה הם היחידים שנרשמו באתר ייעודי שהוקם לצורך הדיווח, כשיתר המתמודדים לראשות העיר ו/או למועצת העיר, לא דיווחו למבקר על מקורות המימון שלהם, למרות חובת הדיווח. נבהיר כי ראש העירייה צביקה צרפתי טרם פתח רשמית את מערכת הבחירות שלו, והוא צפוי להודיע על כך בשבוע הבא.

על פי סעיף 12 להוראות מבקר המדינה, חובה לדווח באמצעות המערכת הממוחשבת על כל התרומות והערבויות שהתקבלו, עד שלושה ימי עבודה מעת קבלתן. במשרד מבקר המדינה מדגישים כי על המתמודדים לדווח על כל ההוצאות הקשורות למערכת הבחירות, ועל כל המקורות ששימשו למימונן, ולא רק על תרומות וערבויות, וזאת מיד עם הפעולה הראשונה הקשורה למערכת הבחירות.

מכאן, מתמודדים שלא דיווחו על מקורות המימון שלהם למבקר המדינה, מסתכנים בהטלת הסנקציות הקבועות בחוק נגדם. בעבר כבר כתבו מבקרי המדינה כי יש לראות בחומרה רבה את התופעה שסיעה הנהנית ממימון ממלכתי אינה ממלאת את חובתה על-פי החוק ואינה מגישה את חשבונותיה לביקורת, והעבירו גם ביקורת על כך שהסנקציה על אי-הגשת חשבונות היא שלילת 15 אחוז מכספי המימון בלבד. בהמשך תוקנה הסנקציה לשלילת מלוא כספי המימון.

כאמור, נכון להיום (יום שני, 9 ביולי 2018, בשעה 11:00), רשומות באתר הייעודי של מבקר המדינה שלוש סיעות בכפר סבא: סיעת "כפר סבא הירוקה ברשות רמי רחמים", סיעת "כפר סבא מתקדמת" בראשות הדר לביא, וסיעת "סדבון יוסי לראשות עיריית כפר סבא", בראשות יוסי סדבון. סדבון דיווח באתר על קבלת תרומות בסך של 126,900 שקלים. בין תורמיו ישראל סדן, מי שהיה ניצב במשטרת ישראל וראש עיריית חדרה שהורשע במתן שוחד וריצה עונש מאסר (תרומה של 2,000 שקלים) וסמנכ"ל עיריית כפר סבא לשעבר המתפטר רון קוגמן, שהיה מקורבו של יהודה בן חמו (5,000 שקלים).

יובל מישורי, תושב כפר סבא, הוא ממארגני ההפגנות נגד השחיתות השלטונית מדי מוצ"ש כבר כמעט שנה בעיר. עד כה הפגינו ליד קניון ערים ולאחרונה עברו להפגין בצומת רעננה (במקביל להפגנות ב-20 מוקדים אחרים ברחבי הארץ). לדבריו הוא עצמו לא יצביע למי שלא מתנהל בשקיפות. "כפר סבא עברה טלטלה פוליטית רצינית בקדנציה האחרונה, כאשר הצטרפה למועדון הלא מכובד של ערים שראשיהן נעצרו בחדש לעבירות חמורות", הוא אומר, "לאור זאת אני מצפה מכל מי שרואה עצמו ראוי לשבת על כסא ראש העיר לשים את השקיפות בראש מעייניו על מנת לבנות מחדש את אמון הציבור במוסד העירייה. עדיין לא החלטתי למי אצביע, אך לבטח לא אצביע למי שיתחמק משקיפות מלאה".

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "על פי הוראות החוק וההנחיות על מועמד לנהל את כל הפעולות הקשורות למערכת הבחירות באמצעות חשבון בנק ייעודי (שייוחד למערכת הבחירות) בלבד ולדווח על כל הפעולות בגין מערכת הבחירות (בכסף ובשווה כסף) באמצעות המערכת הממוחשבת. לכן, מיד עם הפעולה הראשונה הקשורה למערכת הבחירות, יש לפנות למשרד מבקר המדינה ולבקש הרשאת גישה לצורך הדיווח. על הפעולות הכספיות יש לדווח באופן שוטף במערכת הממוחשבת. כאמור יש לדווח על כל הפעולות ולא רק על תרומות וערבויות –  דהיינו יש לדווח על כל ההוצאות הקשורות למערכת הבחירות ועל כל המקורות ששימשו למימונן. ההוראות הנוגעות לדיווח במערכת, כמו יתר ההוראות שנקבעו בחוק ובהנחיות מבקר המדינה, נבחנות במסגרת הביקורת על חשבונות המועמדים. במידה ונמצא כי מועמד לא פעל לפי הוראות החוק וההנחיות מוטלות עליו הסנקציות הקבועות בחוק. סנקציות אלה אינן כוללות איסור על התמודדות ביום הבחירות".

עוד נמסר ממשרד המבקר: "הסנקציה על אי הגשת דוח כספי למבקר המדינה נקבעה בסעיף 23 (ז) לחוק – שם נקבע שסיעה שלא הגישה דוח כספי תחזיר לאוצר המדינה את כל סכומי המימון שקיבלה. בחוק נקבעו גם סנקציות פליליות במקרים מסוימים".

תגובות המתמודדים

עילאי הרסגור-הנדין: "בניגוד לשאר המתמודדים, אני רץ מטעם מפלגה ומשתמש בכספי ובחוקי מימון מפלגות. למרצ יש חשבון משלה לניהול הבחירות והיא מדווחת כחוק למבקר המדינה. הסדר זהה בוצע בבחירות הקודמות, שבהן היינו שייכים לקטגוריה אחרת מזו של הרשימות העצמאיות, ואכן דוח המבקר קבע כי התנהלנו באופן תקין לחלוטין".

המטה של יובל לוי: "אין ליובל לוי תורמים, תרומות וערבויות. בכל זאת, בדיוק בימים אלה פועל מטה הקמפיין כדי למלא כל הוראות החוק הנדרשות, כולל סעיף זה".

יאיר אברהם: "פתחתי חשבון בהתאם להוראות מבקר המדינה. כאשר אחליט לקבל תרומות אדווח על כך. בשלב זה של הקמפיין כל ההוצאות הן ממקורות עצמיים".

שאולי דור: "רואה החשבון של מטה שאול דור לראשות העיר כפר סבא מטפל בכל הנושא מול מבקר המדינה".

רפי סער: "סיעת דרך חדשה בראשותו של רפי סער לראשות העיר פועלת על פי חוק ומדווחת כנדרש על פי הכללים הנוגעים לה".

המטה של מירית שקד-ברק: "הדיווח במערכת של מבקר המדינה תיעשה לאחר שיסתיימו בימים אלו הליכי פתיחת חשבון בנק ייעודי לבחירות. מיד לאחר מכן נדווח על פתיחת החשבון למבקר המדינה וכן על תרומות והוצאות כמתחייב על פי החוק".

המטה של ראש העירייה צביקה צרפתי: "צביקה צרפתי טרם הכריז על מועמדותו לראשות העיר. כשייצא באופן רשמי, יפעל על פי הוראת המבקר".

הדר לביא: "אין לי מושג מה עושים מתמודדים אחרים, אבל ניהול מערכת שלא על פי החוק ודיווח למבקר המדינה זה נורת אזהרה מהבהבת. הגיע הזמן להתקדם לניהול נקי וחסר פשרות בענייני שחיתות. זה הבסיס ההכרחי לקידום העיר שלנו וזה מה שבאתי לעשות. איני לוקחת תרומות עקרונית, ואף אחד לא היה רוצה לראות קבלנים תורמים כסף למתמודד".

עדן רחמים: "כל המימון של ההתמודדות שלי למועצה הוא מימון אישי בלבד ללא תרומות, וההוצאות יהיו צנועות בכל מקרה".


הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אמיר עשבי

    מינהל תקין הוא בראש סדר העדיפיות של המטה . העבודה ברצינות ובדיקנות תבוא לידי ביטוי גם בעבודה המוניציפלית של סדבון בעיריית כפר סבא .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר