ערן ורנר עם יובל לוי. צילום המטה של יובל לוי
ערן ורנר עם יובל לוי. צילום המטה של יובל לוי

יו"ר ועד הגנים ערן ורנר פורש מהתפקיד ונכנס לפוליטיקה. ראיון

משבר הצהרונים, דוחות הבטיחות, פרויקט אפונים וגם חטיבות הביניים. אחרי שנה עמוסה במיוחד, ערן ורנר רוצה לעשות את השינוי מתוך מועצת העיר. ועל הדרך לשנות גם אותה

פורסם בתאריך: 26.9.18 09:56

שנה בלבד כיהן ערן ורנר כיו"ר ועד הגנים המשותף עם אורה דוד-מרגלית, עד שפרש לפני כשבועיים וחבר לסיעתו של המתמודד לראשות העיר עו"ד יובל לוי, במטרה להיכנס למועצת העיר. אבל איזו שנה זו הייתה: הדרישה לחשוף את דוחות הבטיחות של הגנים – מה שהוא מחשיב אולי כהישג הגדול ביותר שלו, בעיות עם הסייעת השנייה, הגילוי שאין חומרי הניקוי בגנים, השינוי במתווה היול"א לשנה הבאה, הבעיות עם הקייטנות והפסקת פרויקט המזון הבריא בגנים "אפונים", שעליה הוא מצר במיוחד.

אבל, נתחיל מהסוף. ורנר אומר שבסיעתו של לוי הובטח לו מקום ריאלי. "הייתי אחד הנציגים הכי מעורבים בהנהגת ההורים – פגישות עם מנהלי אגפים, מנכ"לים. דאגתי לשבת כמעט בכל ישיבות המועצה ובגדול די הזדעזעתי מחוסר הרצינות של נבחרי הציבור וחוסר הירידה לפרטים", הוא עונה לשאלה למה לו פוליטיקה עכשיו. "ברור לי שלא כל אחד יכול להיות בקיא בכל עניין ועניין, אבל ראיתי רמה אחרת של שטחיות. אין מעקב אחרי החלטות ומעט מאוד מבינים עניין. כמובן שאני עושה הפרדה בין הגורמים המקצועיים שאיתם אנחנו עובדים, ששם יש הרבה מאוד חילוקי דעות אבל מדובר באנשי עשייה. לעומתם, נבחרי הציבור התגלו כשטחיים, כמי שלא יורדים לפרטים, לא בקיאים. לכן חשבתי שזה נכון להיכנס ולעשות את הדברים אחרת".

את אותם הדברים הרי אומרים על יובל לוי בעצמו. ובכל מקרה, אם ככה, למה להכניס ראש בריא למיטה חולה?

"דווקא לאופוזיציה יש תפקיד מאוד חשוב בהליך הדמוקרטי ומאוד כפוי טובה – הרי אין להם יכולת להיות בקיאים בכל הפרטים כי הם לא שותפים לצוות המוביל של העיר. חבר אופוזיציה מוגבל בשתי שאלות בחודש לראש העירייה ויש לו הגבלה בעיון במסמכים. הנושאים שהם מעלים בדרך כלל מגיעים מהציבור. זה תפקיד לא קל, ולפעמים זה הופך לנלעג. העובדה היא שפעם אחר פעם את הנושאים שהם מעלים, גם אם הם חצי אפויים, מורידים מסדר היום ולמרות זאת אחר כך הם מטופלים על ידי הנהלת העיר. יש עשרות דוגמאות לכך.

"בשנתיים האחרונות לא היה פה באמת ראש עיר.
כפר סבא נחטפה על ידי הפקידים שלה.
ככה לא צריכה להתנהל עיר מבחינה דמוקרטית"

"לגבי השאלה השנייה, בשנתיים האחרונות לא היה פה באמת ראש עיר. כפר סבא נחטפה על ידי הפקידים שלה. אותם פקידים נקראו לדגל בעל כורחם, אבל ככה לא צריכה להתנהל עיר מבחינה דמוקרטית. צריכה להיות מנהיגות נבחרת. כשהשיקולים הם רק תקציביים של מי שלא נבחר, זה מאוד קשה, ואם תרצה יש לי גם דוגמאות. למשל, התקבלה החלטה שרירותית לקצץ את הסייעת השנייה בחודש אוקטובר, בלי שראש העיר ידע על זה לטענתו, בניגוד למדיניות שהייתה קבועה. במקומות האלה ההחלטות המשמעותיות קשורות לכסף, וכסף זה מדיניות, וכוועד הורים היינו צריכים לרתום את קובעי המדיניות לעניין. אני רוצה להיות חלק מהנהגה חדשה שמתנהלת אחרת. טוב יותר".

הוא בן 43, מנהל מוצר בגוגל ישראל, נשוי ואב לשלושה ומתגורר בכפר סבא הירוקה. הוא החליף בתפקיד יו"ר ועד הגנים את אידמית בריכטה. בנוסף, הוא מתנדב מזה 28 שנים במגן דוד אדום בכפר סבא, נהג אמבולנס טיפול נמרץ.

ערן ורנר ומשפחתו. צילום פרטי

ערן ורנר ומשפחתו. צילום פרטי

נדמה שמעורבות ההורים בכפר סבא גבוהה יחסית. אתה חושב שזה נורמלי שההורים לא מקבלים הרבה פעמים את דעת אנשי המקצוע?

"בוודאי, וטוב שכך. צריך להיות שיח פורה בין ההורים, תלמידים המורים ואנשי המקצוע. לכל מטבע יש כמה צדדים ובעיניי דעתו של אף אחד לא קדושה. הרבה פעמים אנשי מקצוע מתחלפים וכל אחד עם תפיסת עולם שונה, ולא אחת יצאנו נגד החלטות לא ענייניות שהתקבלו בשל כך. הורים צריכים להיות מאוד מעורבים ואני עושה את ההבחנה ברמה של גן, כיתה ובית ספר, לבין רמה עירונית ששם באמת המעורבות לא הופכת להיות התערבות – לא איך הגננת מנהלת את הגן, אלא איזה כלים יש לה".

"יש פער גדול בין אנשי המקצוע שמוכנים להתמודד עם הבעיות,
לבין מי שדואג לתדמית העירייה שרוצה רק להציג שהכל בסדר"

הרקע לנושא דוחות הבטיחות בגנים, שוורנר הוביל מאבק לחשיפתם לעיני ההורים, החל כאשר ילדה נפצעה באחד הגנים. בוועד גילו שהייתה מרצפת בולטת שהופיעה בדוחות הבטיחות השנתיים ולא תוקנה. בישיבה עם הנהלת העירייה אמנה סוכם שעד סוף השנה יקבלו בוועד את כל הדוחות, אולם עשרה חודשים לאחר מכן החלה מסכת התחמקות. "החלטנו שאנחנו לא מוותרים", מסביר ורנר. "ביקשנו מהורים לשלוח מיילים לעירייה במטרה לקבל את הדוחות. במייל השלישי קראו לנו לשיחה דחופה עם המנכ"לית והפיצו מדגמית שניים-שלושה דוחות שהתגלו ככשל מערכתי מאוד גדול. הבעיה היא שהגורם שמצביע על הליקויים לא מקבל פידבק שהם תוקנו וכך הוא חותם על פתיחת השנה. היה רעש גדול, בעירייה אמרו שאין ליקויים מסכני חיים ובסוף עברו בכל הגנים מחדש. השקיעו למיטב ידיעתי 2.5 מיליון שקל ולקחו חברה קבלנית שתתקן, ואף מיחשבו את התהליך".

למה לדעתך העירייה התעקשה לא לחשוף את הדוחות?

"יש פער גדול בין אנשי המקצוע שמוכנים להתמודד עם הבעיות, לבין מי שדואג לתדמית העירייה שרוצה רק להציג שהכל בסדר. כך גם היה עם ערכות הניקיון, כשגילינו שהגננות מביאות סבון מהבית. הצפנו את זה וכל הזמן אמרו לנו שהכל בסדר. מסקר שעשינו בקרב הגננות עלה ש-90 אחוז מהן טוענות שאין חומרי ניקוי. באנו עם ילדים וסבונים קטנים לישיבת המועצה וכעסו עלינו. אושרת וצביקה (אושרת גני גונן המנכ"לית לשעבר וראש העיר צביקה צרפתי, א"א) הסתכלו עלינו כאילו עשינו משהו לא בסדר אבל למחרת השתמשו ברכבים של העירייה מכל מיני אגפים כדי לחלק ערכות ניקיון. בסוף היה טיפול מקצועי. אני חושב שיש קושי בהתנהלות עם הוועדים או עם הציבור. תראה, כשהולכים ביחד לכל אורך הדרך יש כשלים שצריך לתקן, ולא צריך להתבייש לטפל בהם. אנחנו לא עיר במצב רע, אלא עיר במצב טוב שיש בה גם דברים שצריך לתקן. צריך לשנות את הדינמיקה".

איך פרויקט אפונים נפל? זו גם קצת אחריות שלכם, כוועד.

"אני חושב שפרויקט המזון אפונים הוא פרויקט טוב בצורה בלתי רגילה. כששמעתי עליו לראשונה חשבתי שעובדים עלי. זה היה נהדר. ואז הורים באים ואומרים 'בואו תחזירו הכל אחורה'. בשנה הראשונה היו טענות שהתפריט לא מותאם לילדים. זה נפתר. אחר כך במשך שנה שלמה דיברו על כמה זמן לוקח לחמם את האוכל. במשרד הבריאות דרשו שזה יהיה תוך חצי שעה, אחר כך ירדו לשעתיים. הם כל הזמן שינו את דעתם כי הם מעולם לא התמודדו עם פרויקט כזה, וגם זה נפתר. בסוף, במשרד החליטו שהמקררים צריכים להיות בתוך הגן, לא במסדרונות או במבואה, וזה חרץ את גורלו של הפרויקט. לגננות היה קשה לבלוע את הצפרדע שהמקרר יושב בתוך הגן, והן נעלבו שלא שיתפו אותם בהחלטה, ובעקבות הלחץ נכנסה הפוליטיקה. ברור שגורמי המקצוע בעירייה רוצים את המשך הפרויקט אבל במציאות שנוצרה זה לא ברור שהוא ימשיך. הגננות ניצלו את התזמון רגע לפני הבחירות, ובעיתוי הזה מדובר בגזר דין מוות לפרויקט מוצלח, חדשני ומתקדם. זה עניין פוליטי. לצרפתי היה נוח להקפיא את הפרויקט, למרות שזה לא ברור אם אפשר להחזיר את זה בגלל שיקולים של תפעול הציוד. בנושא הזה אני אומר חד משמעית – הוא לא גילה מנהיגות".

ערן ורנר עם צביקה צרפתי ואורה דוד מרגלית. צילום עיריית כפר סבא

ערן ורנר עם צביקה צרפתי ואתי בוים. צילום עיריית כפר סבא

מנגד, מתווה היול"א נפתר בסוף אולי דווקא בגלל הסמיכות לבחירות.

"כבר בתחילת השנה הבנו שהחקיקה לא תאפשר לאורך זמן לשמר את הדברים כמו שהם ושצריך יהיה לעשות התאמות. במשך שנה שלמה רדפנו אחרי העירייה לקיים דיונים ומשכו אותנו וזה עורר כעסים עד כדי כך שחלק מחברי הוועד פרשו. בינואר אמרתי לחברים שבסופו של דבר מריחת הזמן תשרת אותנו כי איפה אתה רוצה לנהל משא ומתן – שבועיים לפני שהם מוצאים חוברת רישום או חודשיים לפני בחירות? הבנתי שככל שימשכו את הזמן יהיה קשה יותר לעשות שינויים, וזה מה שקרה בסופו של דבר. עשינו עבודה יסודית, למדנו את החומר ואני מאמין שהמקורות ימצאו".

אחד הדברים הכי חשובים לורנר הוא נושא חטיבות הביניים ליד הבית. "זה לא קשור לעיסוק שלי בגנים אבל פעלתי רבות לקדם אותו", הוא אומר, "אני חושב שזה, יחד עם שיפור משמעותי ומסיבי של חטיבות הביניים הישנות בעיר, יהווה את השינוי המתאים והנכון למערכת. אותי זה מטריד ברמה היום יומית. אנחנו רוצים לראות את העיר מתקדמת. ואני חושב שבמובן הזה יובל הוא המועמד היחידי שאומר בצורה מאוד ברורה. שהחטיבה תיבנה מהיום שהוא יבחר כדי שהיא תיפתח בספטמבר 2020, והוא ישקיע כל שנה כסף בשיפוץ החטיבות הקיימות. זו בשורה משמעותית לתושבי העיר. אין לי ספק שמצבן של חטיבות הביניים הוא כישלון של מועצת העיר והזנחה של שנים של קובעי המדיניות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר