השוקו והפלייר של צרפתי
השוקו והפלייר של צרפתי

סערה בשקית שוקו: פעילים של צביקה צרפתי חילקו שקיות שוקו בתחנת הרכבת

חוק הבחירות אוסר על חלוקת מתנות, ובכלל זה גם מזון, אך במטה של צרפתי טוענים כי הם עומדים בהוראות החוק

פורסם בתאריך: 16.10.18 09:10

פעילים של ראש עיריית כפר סבא צביקה צרפתי, המתמודד לראשות העיר בבחירות המקומיות שיתקיימו בסוף החודש, חילקו השבוע שקיות שוקו בתחנת הרכבת בעיר, בניגוד לחוק דיני הבחירות ברשויות המקומיות. הפעילים הסתובבו בתחנות הרכבת עם שוקו ופליירים של צרפתי וחילקו אותם לעוברים ולשבים. בפלייר מסביר צרפתי מדוע הוא מתמודד לראשות העיר ומדוע יש לבחור בו.

"ראש העיר לא אמור לבצע מהלך כזה שמנוגד לדין, משום שהוא אמור להיות נקי מכל רבב", התלונן פעיל באחד ממטות הבחירות בעיר, "יש הגבלה במתנות ובתשורות שמחלקים לתושבים, ושקית שוקו עולה לפחות שלושה שקלים. הוא לא ייכנס על זה לכלא, אבל לדעתי המהלך שלו מצביע על כך שאין לו בעיה להחליק ללכת קצת מעבר לקצוות החוק".

נציין שחוק הבחירות (דרכי תעמולה) קובע איסור כללי על שימוש במתנות במסגרת תעמולת הבחירות, אך מבחין בין חפצים שאין להם ערך כלכלי בפני עצמם ועיקר שימושם הוא לצורך תעמולת בחירות – דוגמת כפתורים ומדבקות שעליהם שם, סימן או סיסמה של מועמד או רשימה, ובין חפצים שיש להם ערך ושימוש בפני עצמם במנותק ממערכת הבחירות כגון מכשירי כתיבה, מצרכי מזון או אביזרי רכב בין אם יש עליהם סימן של מועמד או רשימה ובין אם לאו. "חלוקה של חפצים בעלי ערך כאמור לעיל הינה אסורה, וזאת אף אם מדובר במתנה פעוטת ערך", נכתב בחוזר מנכ"ל הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות במאי 2018.

בסעיף 8 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט- 1959, נקבע בין השאר כי "לא תהא תעמולת בחירות קשורה במתן מתנות, ופרט למסיבות בבתים פרטיים לא תהא קשורה בהגשת מאכלים או משקאות משכרים".

נזכיר גם שבתחילת החודש שעבר חילקו פעילים של המתמודדת לראשות עיריית הרצליה מאיה כץ שקיות שוקו ממותגות בסמוך לבתי ספר ביום הראשון ללימודים. בהחלטתו בעתירה שהגיש ראש העירייה משה פדלון נגד כץ, כתב יו"ר ועדת הבחירות האזורית דן-צפון, השופט בדימוס עודד מודריק, כי "העותרים טוענים כי ביום פתיחת שנת הלימודים חילקו פעילי סיעתה של כץ שקיות שוקו עם כיתוב של תעמולת בחירות וכי חלוקת מזון אסורה לפי חוק דרכי תעמולה. המשיבים טענו שזה היה גימיק חד-פעמי והוא אינו סותר את הוראות חוק דרכי תעמולה 'שהרי אין מדובר בדבר מזון אלא במשקה ואין מדובר בתשורה שהמתת בה הוא עיקר'. פרשנות תכליתית של הביטוי 'מאכל' בהקשר להוראת הדין דנן כוללת גם משקה. בוודאי משקה מסוג 'שוקו' או 'מילק שייק' שיש בו רכיבים של מזון. בעיני גם משקה טהור (כגון מים) בא בגדר האיסור".

ממטה הבחירות של צרפתי נמסר בתגובה: "חלוקת שקיות שוקו הינה בדומה למתן פרח או בלון – סימלית ביותר ומותרת. בכל מקרה, מדובר באירוע נקודתי. טוב היו עושים המועמדים לו היו מראים את הישגיהם אל מול מנהיגותו ועשייתו של ראש העיר צביקה צרפתי ולא מתעסקים בזוטי דברים כמו שקית שוקו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר