מטה וועדת הבחירות בכפר סבא. צילום עיריית כפר סבא
מטה וועדת הבחירות בכפר סבא. צילום עיריית כפר סבא

טענה: מנהל הבחירות לקח את הפרוטוקלים באוטו והלך הביתה לישון. משרד הפנים: "לא נכון"

ביקורת קשה על ועדת הבחירות בכפר סבא: "זו הוועדה הקטסטרופלית שראיתי בחיי", אומר אחד מחברי הוועדה שמסרה את תוצאות האמת רק אחרי 60 שעות מסגירת הקלפיות. משרד הפנים: "הטענות ייבדקו"

פורסם בתאריך: 4.11.18 09:47

חברים בוועדת הבחירות בכפר סבא, מנהלי מטות ופוליטיקאים, מדווחים על כשלים בתפקוד ועדת הבחירות בעיר. כמעט 60 שעות מאז נסגרו הקלפיות, התקבלו רק ביום שישי התוצאות הסופיות של הבחירות לראשות העיר ולמועצת העיר.

"קולות החיילים נפתחו ביום חמישי בשלוש אחר הצהריים. סיימנו לספור בשתיים וחצי לפנות בוקר והיינו כוח אדם גדול. היו נציגים מכל הסיעות, לחלק מהסיעות שני נציגים. אני לא יודע למה זה לקח כל כך הרבה זמן", אמר אחד מחברי הוועדה.

בלגן גדול היה גם ביום הבחירות עצמו, כשבעקבות נפילת אתר משרד הפנים לא ניתן היה לקבל את תוצאות האמת, גם אם חלקיות, והנתונים היחידים שהגיעו היו ממטות המועמדים עצמם. לצומת השרון נודע כי מנהל הבחירות בכפר סבא, משה נקש, בחר ביום הבחירות שלא לשחרר תוצאות חלקיות.

משה נקש. מתוך צילום וידאו של ישיבת ההזדהות במועצת העיר

נבהיר כי במשרד הפנים אסרו על כניסת עיתונאים למטה הבחירות ולא איפשרו לנקש לדבר עם התקשורת לטובת הציבור. בסמוך לאולם היובל, שם ישב המטה, היו אמורים להקרין במגרש הספורט החיצוני את התוצאות על מסך, אולם במשך שעות ארוכות של הלילה לא הוקרנו תוצאות כלל.

במהלך יום רביעי נשלחו אל המועמדים תוצאות חלקיות עם מספרים לא ברורים שאינם עולים בקנה אחד עם הספירה של מטות המועמדים. בסופו של דבר יצאה הודעה בה נכתב כי "חלה טעות בקובץ והתוצאות אינן נכונות ואין להתייחס אליהן כאל בעלות משמעות כלשהי. תוצאות נכונות יפורסמו בהקדם".

חברת ועדת הבחירות רויטל לן כהן כתבה בתשובה: "איך אתם לא מתביישים להתנהל כך, תוך מידור חברי ועדת הבחירות? אחר כך תירצו שנחתום כמו חותמות גומי על הפארסה הזאת? אני דורשת להגיע לבדוק את טפסי המקור בעצמי".

"הבעיה הייתה שהם מקלידים ידני מהדף של הקלפי למחשב והייתה הקלדה לא נכונה או שליפה של שורות לא נכונה אל תוך קבצי האקסל שנשלחו מיילים", אמרה לן כהן לאחר מכן. "לקח זמן להבין מה התקלה ולתקן. התעצבנתי כי בזמן שהם עבדו לא ידענו מה קורה. אנחנו עדיין רוצים לדעת מה קורה. אבל בסופו של דבר אני מקווה ומאמינה שהדברים בסופו של דבר נעשו בתום לב".

אבל לא כולם חושבים כך. חבר אחר בוועדת הבחירות היה יותר ישיר בהתבטאויותיו. "זו הוועדה הקטסטרופלית שראיתי בחיי", אמר. "בלגן זה לשון המעטה. הכל התחיל כשאמרו לנו להגיע בסביבות 11 וחצי בלילה, שעה וחצי אחרי סגירת הקלפיות, שאז יגיעו התוצאות. ישבנו בחדר עד שתיים בלילה ואז הגיעו רק 12 קלפיות רשמיות. וגם אז, כשהם מקריאים את התוצאות זה בלגן, 'רגע זו הרשימה זאת', 'לא זו הרשימה הזאת' – אתה לא יכול להבין כלום. בתל אביב באותה השעה כבר הודיעו שנספרו 80 אחוז מהקולות. אגב, בשלוש לפנות בוקר כל הקלפיות הגיעו כבר והתחילו להקליד ואז בארבע מנהל הבחירות נקש אמר לנו 'תקשיבו, יש בלגן וזה לוקח זמן אז לכו הביתה לישון ונקרא לכם בבוקר ותחזרו'. זה נשמע לכם הגיוני? בכפר סבא, בארבע לפנות בוקר, היו תוצאות רשמיות רק של 20 קלפיות".

לדבריו הבעיה אפילו קשה יותר: "בוועדה שאלו את משה מה קורה עם התוצאות והרשימות ועם הפרוטוקולים המקוריים, כי צריך להודיע על תוצאות רשמיות. בשלב מסוים הוא אמר 'אני לוקח את זה לבית שלי והולך לישון'. אמרנו, מה זה לוקח את זה הביתה? הכל צריך להיות סגור הרמטית. אלו הפרוטוקולים המקוריים. אז הוא אמר 'אני לוקח את הכל באוטו ושם בבית שלי מתחת לכרית. אל תדאגו'. ומה קורה אם הוא לוקח איתו עוד מישהו באוטו? ואיך אנחנו יודעים מי נמצא אצלו בבית? אין משהו יותר לא תקין מזה. לך תדע מי חשוף לזה ונוגע בזה. לך תדע אם נקבל בחזרה את התוצאות האמתיות. זה מטורף. זה משהו שצריך לבדוק".

הוא מסכם: "אני פעם רביעית מנהל מטה מוניציפאלי ואיך אתה בודק דברים? הולך לפרוטוקול. אבל איך אפשר לסמוך על הפרוטוקולים האלה. מעולם לא ראיתי בלגן בסדר גודל כזה. היו תמיד בעיות בקלפי מסוימת או עם ועדת קלפי כזו או אחרת, אבל אירוע כזה מסיבי לא ראיתי מעולם. הניהול של יום הבחירות עצמו היה ברמה הכי נמוכה שראיתי בחיי. גם הזמינות של הוועדה, גם הפתרונות שהם נתנו לנו. נשארנו פעורי פה".

"ועדת הבחירות הזו היא הוועדה הגרועה ביותר שנתקלתי בה אי פעם", מסכים גורם פוליטי בעיר. "היו הוראות מוזרות וקבלת החלטות מוזרה. למשל, ההחלטה להציב ארבעה חברי ועדת כלפי במקום שלושה. אחר כך הוא חזר בו והודה שהוא טעה. בבית הספר אוסישקין, אולי הקלפי הגדולה בעיר, סגרו את אחד השערים ואנשים שניסו להיכנס דרכו חזרו הביתה ולא הצביעו. גם קולות החיילים הגיעו ונספרו מאוחר. חברי ועדת הבחירות זועמים על הצורה של הספירה, הרבה חברים ביקשו לראות את כל הפרוטוקולים של ועדות הקלפי לפני שהם חותמים על האישור הסופי".

"אני חושב שהבעיה הכי גדולה היא שמשה נקש לא עשה תיאום ציפיות כמו שצריך עם חברי ועדת הקלפי", אמר אחד מחברי הוועדה. "העצבים של כולם מרוטים בשעות האלה ואנשים הגיבו לא יפה בתוך הוועדה. בדיעבד היה צריך לנהל את זה אחרת – ואנחנו התרענו בזמן אמת ודרשנו לבקש לעשות ישיבה מקדימה, להכין את הדברים ולתאם ציפיות, כי הבנו שזה תהליך מאוד עדין וחייבים מאוד עדין ואנחנו חייבים להיות מעורבים בו. יצא מסמך הנחיות ערב לפני הספירה, אבל לא הייתה פגישה עם כל ראשי הסיעות כפי שהייתה צריכה להיות כדי לתאם ציפיות. חוץ מזה, כל התהליך היה איטי ולא הייתה מערכת ממוחשבת שניתן היה להיעזר בה ולראות סיכומים, עד כדי כך שאנשים ביקשו לעזוב כי לא ראו שום השפעה על התהליך. הרגשנו שיש חוסר שקיפות".

תגובת משרד הפנים: "מנהל הבחירות בכפר סבא הינו מנהל בחירות ותיק ובעל ניסיון רב, המקפיד לקיים את הנחיות משרד הפנים, בהן גם הנושאים המוזכרים בכתבה. למרות כל אלה, בדקה מנהלת המדרג המחוזי עם מנהל הבחירות את הנקודות שהועלו בכתבה ומצאה, כי הטענה לפיה 'מנהל הבחירות לקח את הפרוטוקולים באוטו והלך הביתה לישון', וכן הטענה שהפרוטוקולים לא נבדקו ונספרו טרם עזיבת המקום – כלל אינן נכונות. לפני עזיבת המטה דווחו למדרג המחוזי של משרד הפנים כל התוצאות, והפרוטוקולים יצאו מהמטה בליווי משטרתי למקום מאובטח כנדרש. לפיכך פעל מנהל הבחירות כשורה".

כך או כך, לפי תוצאות האמת הסופיות הצביעו בכפר סבא לראשות העיר 49,374 תושבים, מהם 47,736 קולות כשרים ו-1,638 קולות פסולים. רפי סער קיבל את מרבית הקולות, 13,071 שהם 27.38 אחוז. יוסי סדבון קיבל 9,361 (19.61 אחוז), הדר לביא 8,384 (17.56 אחוז), יובל לוי 7,330 (15.36 אחוז), עילאי הרסגור-הנדין 5,359 (11.23 אחוז) , צביקה צרפתי, 3,233 (6.77 אחוז) ומירית שקד-ברק 998 (2.09 אחוז).

למועצת העיר הצביעו 43,031 קולות כשרים. על פי 21 מנדטים במועצת העיר, מנדט הוא 2,049 קולות. כאן מספר המנדטים לא השתנה מהערכות הראשוניות. מרצ היא הסיעה הגדולה עם ארבעה מנדטים, הרשימה של רפי סער שלושה, סיעת תנופה הדתית בראשות איתן צנעני שלושה, רשימתו של יוסי סדבון שלושה, הרשימה של הדר לביא שלושה, סיעת תפו"ח של יובל לוי עם שני מנדטים. עדי לוי-סקופ מהשכונות הירוקות הצליחה להיכנס למועצה עם מנדט אחד, וכך גם הליכוד וצביקה צרפתי עם מנדט אחד כל אחד.

אם צביקה צרפתי לא היה מקבל 30 קולות יותר, הוא לא היה נכנס בכלל למועצה. את המנדט שלו הייתה מקבלת עדי סקופ למרות שהיה לה רק מנדט ושליש. בקרב חברי המטה שלה היו מי שאמרו שרבים מתושבי השכונות הירוקות הצביעו בטעות לסיעתו של עדן רחמים ששמה "כפר סבא ירוקה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מירב

    לדעתי צריך לקחת את שלושת המועמדים הסופיים ושיבחרו בינהם. עם כל כך הרבה באלגן קשה להאמין לתוצאות

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מנהל קלפי לא החתים חברה ועדות על פרוטוקול. אלו גם לא דרשו

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר