צביקה צרפתי (משמאל, צילום רמי זרנגר) ויובל לוי
צביקה צרפתי (משמאל, צילום רמי זרנגר) ויובל לוי

פרשנות | משחקי קואליציה: האם יובל לוי וצביקה צרפתי יהיו לשון המאזניים?

המשא ומתן האמיתי יחל רק לאחר הבחירות, אבל לאור השיחות שמתקיימות עם המועמדים והצהרות התמיכה האחרונות - כך נראית כרגע המפה הפוליטית בכפר סבא

פורסם בתאריך: 8.11.18 13:05

מי מבין המתמודדים לראשות העיר – רפי סער או יוסי סדבון – היה בעל הסיכויים הטובים ביותר להקים קואליציה, אם הוא היה צריך לעשות זאת היום? כפי שמסתמן מהחבירות והתמיכות של הימים האחרונים – אף אחד מהם.

הקואליציה האמיתית תגובש כמובן רק לאחר הבחירות, אך המשאים ומתנים המתקיימים בימים האחרונים בין שני המועמדים לראשות העיר לבין ראשי הסיעות השונות הם הבסיס למשא ומתן העתידי. שני המועמדים רוצים לגבש סביבם תמיכה של ראשי סיעות, כדי שאלה יקראו לבוחריהם להצביע עבורם. עם זאת, אחרי הבחירות, יטרפו הקלפים מחדש. כלל לא בטוח שמי שתומך היום במועמד שיפסיד לא ימצא עצמו בקואליציה של ראש העיר שייבחר. כך או כך, בגלל שלאף מועמד אין מספר גדול של מנדטים שיכולים להכריע את הכף לטובתו, מלאכת הרכבת הקואליציה לא תהיה פשוטה.

בספירת המנדטים של הסיעות שהביעו עד כה תמיכה ברפי סער, מגיעים לשמונה: לרשימתו של סער שלושה מנדטים, לעדי לוי סקופ שהצהירה בתחילת השבוע על תמיכה בסער יש מנדט אחד, וכך גם לאורן כהן מהליכוד. אמש, לאחר פגישה עם סדבון, הודיע איתן צנעני שלא יתמוך בו לראשות העיר. אם צנעני יחבור לסער עם שלושת המנדטים שלו יהיו לסער שמונה – שלושה פחות מהרוב המינימלי במועצת העיר.

לאחר שביום שלישי השבוע הכריזו הדר לביא ועילאי הרסגור-הנדין על חבירה ליוסי סדבון, יש להם ביחד עשרה מנדטים: שלושה של לביא, שלושה של סדבון וארבעה של מרצ – אחד פחות מהרוב המינימלי במועצת העיר

נותרו במשחק יובל לוי (שני מנדטים) וצביקה צרפתי (מנדט אחד) שהם נכון לעכשיו לשון המאזניים. אם סדבון מצרף אליו את צרפתי הוא מגיע ל-11 מנדטים – הרוב הדרוש במועצה. אם לוי וצרפתי חוברים שניהם לסער, יהיו לסער 11 מנדטים.

"אין קשר בין הבריתות שנרקמות עכשיו לבין מה שיקרה אחרי הבחירות", מפרש גורם פוליטי בעיר את הנתונים, "הקואליציה תורכב רק אחרי הבחירות. אני חושב שהדר ועילאי יהיו בקואליציה – לא משנה מי יבחר. נכון שאם רפי סער ינצח הם יקבלו אולי חצי ממה שיוסי הבטיח להם, אבל הסיכוי שהם ישבו באופוזיציה כמעט ולא קיים. עקרונית, גם סדבון יכול לשבת עם רפי סער בקואליציה ולהיפך – תלוי מי יפסיד, גם אם זה נראה לא סביר כרגע. בכל אופן כולם רוצים קואליציה רחבה – אף אחד לא רוצה 11 איש בקואליציה שלו ולכן הכל עוד יכול לקרות ועוד צפויות הפתעות".

גורם פוליטי אחר אומר: "כל ראש עיר שלא ייבחר, יהיו לו שנים לא קלות מבחינה קואליציונית. יהודה בן חמו הגיע לקדנציה האחרונה עם 6 מנדטים מתוך 19. היום הבסיס הראשוני הוא מצומצם. לכן, לא משנה אילו קואליציות יתגבשו, הסיכוי שלהן להחזיק מים במהלך הקדנציה לא גדולות וכל ראש עיר עלול למצוא את עצמו בקואליציה מצומצמת עד לא קיימת".

מבדיקה של צומת השרון עולה כי יובל לוי נמצא במשא ומתן עם שני הצדדים. "עדיף לו להציב עכשיו את הרף משום שאחרי הבחירות הסיכוי שלו לקבל את מה שהוא רוצה הוא קלוש", מסביר גורם פוליטי אחר, "בכל מקרה הוא צריך להבין שהוא כבר לא בעמדת כוח כמו פעם. אם הוא יבוא ממקום שמגיע לו הכל הוא עלול להפסיד ולמצוא את עצמו שוב בספסלי האופוזיציה".

עוד עולה מבדיקת צומת השרון כי נכון לעכשיו אמנם ישנן פניות לראש העירייה צביקה צרפתי מהמועמדים אולם זה אינו מנהל משא ומתן נכון לעכשיו, לפחות לא גלוי. "צביקה חושב שכרגע כל המשאים ומתנים הם בולשיט אחד גדול", אומר מקורב שמכיר את הפוליטיקה המקומית מקרוב, "בכל מקרה אם מישהו רוצה את הניסיון שלו ואת הידע הרחב שלו הוא קרוב לוודאי ירצה להיות אקטיבי".

חוסר ההסכמה של יו"ר סיעת תנופה צנעני עם סדבון נובע לחלוטין מהקואליציה שגיבש האחרון בתחילת השבוע. "ההסכם הזה אומר שאם יוסי ייבחר עילאי יהיה ראש העיר בפועל ופה נגמר הסיפור", אומר גורם בציבור הדתי, "ברגע שהוא נתן לעילאי שליטה כזו על התרבות, התחבורה, תכנון ובנייה ונוער וצעירים הוא החליט שהוא מוותר על ציבורים אחרים".

בתוך כך, גם ראש רשימת התפוזים, מירית שקד ברק, שלא נכנסה למועצת העיר, הביעה תמיכה בסער ותנאיה היו בין השאר "תוכנית בנייה שפויה" בכפר סבא, הפיכת אזורי התעשייה בעיר לנקיים וטיפול בזיהום האוויר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר