טיפול בקינסיולוגיה (תמונה ממאגר shutterstock, צילום: Africa Studio)
טיפול בקינסיולוגיה (תמונה ממאגר shutterstock, צילום: Africa Studio)

טיפול בקינסיולוגיה: להשתמש בתנועות הגוף כשיטה טיפולית

קינסיולוגיה משתמשת בחקר תנועות הגוף על מנת להבין לעומק את שורש הבעיות שלנו בחיים, בין אם מדובר בבעיות רפואיות גופניות או רגשיות. אספנו עבורכם מספר מטפלים בשיטה שיעזרו לכם להתגבר על הבעיות ולהגיע למקום חדש וטוב יותר בחיים

פורסם בתאריך: 18.12.19 11:50

תמר חרפק: מטפלת בשיטת "מוח אחד"

כשתמר חרפק (58) הייתה בת 24, היא קיבלה את הבשורה שכולנו חוששים ממנה – היא חולה בסרטן. בתקופה ההיא, יכולות הטיפול במחלה בכלל ובסרטן השחלות שממנו סבלה בפרט, היו מצומצמות וגם הרופאים לא היו אופטימיים למדי. "הספידו אותי יותר מפעם אחת", היא נזכרת, אך באותה נשימה גם מבינה שזו הייתה נקודת מפנה חשובה ששינתה את מסלול חייה גם לטובה.
"בעקבות ההתמודדות עם הסרטן, חיפשתי איך להחזיר לעצמי את השליטה על החיים שלי. ככה נחשפתי ל'מוח אחד- שיטת טיפול שעזרה לי להבין את התהליכים הפנימיים שהובילו להתפתחות הסרטן בגופי והעניקה לי כלים להתמודדות עם המצב החדש. בזכות הטיפולים בשיטה למדתי להתמודד עם הכאבים, מה שאפשר לי להפסיק את השימוש במשככי כאבים ובעיקר לקבל פרספקטיבה אחרת ששינתה את אופן ההתייחסות שלי למחלת הסרטן".

מה זה 'מוח אחד'?

"'מוח אחד', כמו הקינסיולוגיה, זו שיטת אבחון וטיפול אשר עוסקת בשחרור מתח רגשי תוך כדי שינוי דפוסי התנהגות. השיטה מתבססת על ידע מתחומי הנוירולוגיה והפסיכולוגיה ורותמת אותם להעצמת התהליך הטיפולי. שתי השיטות האלו היו בעבר חלק מגוף טיפולי אחד, אך התפצלו מסיבות טכניות. המטרה של האבחון בשיטה הזאת היא לחלץ אינפורמציה על התהליכים הפנימיים בגופו ובמוחו של המטופל באמצעות הקיניסיולוגיה, המגע בשרירים.

"לכל שריר יש יכולת כיווץ והארכה, לכל שריר יש טונוס פיזיולוגי וטונוס חשמלי. הטונוס הפזיולוגי נשלט בחלקו ואילו הטונוס החשמלי אינו נשלט בצורה מודעת. הוא מגיב למטען חשמלי שהמוח מעביר באמצעות האקסונים (סיבים עצביים) דרך מערכת העצבים ההיקפית. לדוגמה, הביטוי 'פיק ברכיים' מייצג מצב שבו בעקבות בהלה, קבוצה של שרירים יוצרת היפוך חשמלי שבעתיו אנו מרגישים חולשה .

"ב'מוח אחד' אנחנו לומדים איך לבודד מטען חשמלי משריר אחד כדי לקבל אינדיקציה מכל השרירים, על תהליכים רחבים יותר בגוף. כך ניתן לזהות דפוסים שמשפיעים על חייו של האדם בדרכים שונות ומגוונות – גם בהיבט הפיזיולוגי וגם בהיבט הנפשי. לכן ניתן להשתמש באבחון הזה כדי לטפל גם בבעיות גופניות וגם בדפוסים נפשיים, רגשיים והתנהגותיים שמפריעים לנו, כמו לדוגמה חרדות, קושי בקבלת החלטות, תקשורת בין אישית, עקשנות ועוד".

איך את מרגישה שהשיטה סייעה לך בהתמודדות עם הסרטן?

"בניגוד לטיפולים אחרים שנכנסים תחת המטרייה של 'רפואה אלטרנטיבית', באבחון של 'מוח אחד' אין שום דבר מיסטי. זו שיטה שמבוססת על ידע נרחב ועשיר מתחומים מדעיים ופארא-רפואיים שונים. לי באופן אישי הטיפול עזר להפוך את ההתמודדות עם הסרטן ממחלה סופנית למצב כרוני. בעקבות הטיפול הבנתי כמה חשוב לאדם שמתמודד עם מחלה קשה לקחת את האחריות על מצבו ולא להפקיד אותה רק בידי הרופאים. זה שינה לי את כל צורת ההסתכלות על ההתמודדות עם הסרטן. כיום, בזכות הטיפול הזה אני מבינה שבריאות וחולי הם מצבים תודעתיים שאנחנו יכולים להשפיע עליהם.

"אז אני מגדירה את עצמי היום כאדם שמתמודד עם מחלת הסרטן ולא כ'חולה'. הסרטן כרגע נמצא בגופי במצב רדום וילווה אותי כנראה למשך כל החיים – אבל בניגוד למה שהיה פעם – היום אני בשליטה עליו. אני במעקב ומקבלת טיפולים כשצריך – אבל מתפקדת יותר טוב מרוב האנשים ה"בריאים". בהכשרתי אני גם ארכיאולוגית, כך שאני מתחילה את הבוקר בחפירה, בהמשך אני מטפלת באנשים, מכשירה מטפלים וגם לומדת תואר נוסף באוניברסיטה באנתרופולוגיה פיזית".

אז במקרה שלך הטיפול שינה לגמרי את אופן ההתמודדות עם הסרטן. באילו עוד מקרים הוא יכול לסייע?

"האבחון בשיטת מוח אחד יכול לסייע בטיפול במגוון רחב של בעיות. חשוב להבין כי המטפלים בשיטה הם לא רופאים – הם יוצאים מנקודת הנחה שמי שיכול לרפא את האדם זה רק האדם בעצמו. "תהליך האבחון, לצד כלים נוספים שמשלבים בטיפול, עשויים לסייע במצבים רבים שבהם הרפואה המערבית מצליחה לאבחן – אך לא לרפא. זה כולל בעיות עור כמו אטופיק דרמטיטיס ("אסתמה של העור") אלרגיות, כאבי ראש, כאבים כרוניים אחרים ומחלות אוטואימוניות. יש בטיפול הזה גם הרבה עבודה רגשית – לכן הוא יכול להועיל לדוגמה לילדים שסובלים מלקויות למידה או במצבים נפשיים כמו חרדות, טראומות או OCD (הפרעה טורדנית כפייתית). אני מטפלת באנשים כבר 30 שנים ומתמקדת בעיקר בסיוע להתגברות על טראומות. יוצא לי לעבוד הרבה עם נשים מוכות, ילדים שעברו התעללות, הלומי קרב וחולי סרטן שזקוקים לסיוע וליווי בהתמודדות עם המחלה".

למה בחרת להתעסק דווקא בתחום המורכב הזה של טיפול בטראומות?

"אני מאמינה שכל מה שעברתי בחיים, כמו גם המבנה האישיותי שלי – מאפשרים לי להתעסק דווקא בתחום הזה. העיסוק בטראומות לא קשה לי כמו שהוא קשה לאחרים ואני מבינה שמישהו חייב לעשות את העבודה המורכבת הזאת. אני גם מתחברת מאוד לגישה של 'מוח אחד' שבה בוחנים את הטראומות שלנו כמתבוננים מבחוץ – בטיפולים האלו לא צריכים לחזור ולחיות את התוכן הקשה של האירועים הטראומתיים בשביל לייצר בהם שינוי. במקום זאת ניתן 'לתכנת' את המוח בצורה שתשנה את צורת ההסתכלות עליהן ואת ההתנהגות של האדם".

מה בדיוק קורה בטיפול כזה בפועל?

"הדבר הראשון שנעשה בטיפול הוא הגדרת היעד – המטופל יגדיר מהי הבעיה או הנושא שהוא רוצה לטפל בהם ואז נבצע אבחון מדוקדק שיעזור לבנות את ציר הזמן של חייו כדי להבין מתי הבעיה התחילה להתהוות ולמה. 'מוח אחד' היא כאמור לא רק שיטת אבחון. על מנת שנוכל גם לפתור את הבעיות שזוהו, אני מציעה מעטפת הן מהשיטה הזאת והן מטיפולים נוספים שמותאמים באופן אישי לכל מטופל.

"אני מגיעה עם ארסנל רחב של ידע ושיטות טיפול במטרה להעצים את תהליכי הריפוי וההחלמה. בטיפולים אני יכולה לדוגמה לשלב דמיון מודרך שמשפיע על המוח בצורה שמשפרת את השליטה המנטלית ומאפשרת לייצר שינויים ארוכי טווח. אני יכולה גם לשלב כלים השלכתיים, כלים מהרפואה הסינית טכניקות מתוך האוסטאופתיה ועוד, על מנת לשפר את האיזון בגוף ובנפש. טיפול כזה נשען המון על חיבורים בין הגוף לנפש בצורה שמאפשרת לשפר תפקודים פיזיולוגיים ומנטליים".

תמר חרפק – מוח אחד
טלפון: 052-3533647

מייל: [email protected]
קישור לאתר

תמר חרפק. צילום עצמי

תמר חרפק. צילום עצמי


יפה יפתח

הקינסיולוגיה היא חקר המכניקה של תנועות הגוף. על פי השיטה, בתנועות אלה טמון מידע יקר ערך על מצבם של כל אברי הגוף, כמו גם על מסתורי הנפש.

ייחודו של הטיפול הקינסיולוגי נעוץ בשילוב בין העקרונות העתיקים של הרפואה הסינית המסורתית עם טכניקות ניטור שרירים מודרניות. השיטות השזורות זו בזו, ממצות את הטוב שבכל דרך ומאפשרות לאבחן את מצבו של המטופל ולהתאים לו את הטיפול הנכון לו ביותר.

הגוף זוכר

על פי הקינסיולוגיה, הגוף שלנו זוכר ויודע הכל, החל מתקופת העוברות והילדות, ואף אחורה בזמן – עד שלושה דורות קודמים. יפה יפתח, קינסיולוגית, מסבירה שכדי לקבל תשובות על תחומי הלחץ וחוסר האיזון במערכת האנרגטית של המטופל, המטפל בודק באמצעות טכניקות מדויקות את טונוס השרירים וכך מזהה מהו גורם המתח, מה הרגש העומד מאחוריו, מתי נוצרו הטראומה או הלחץ ומהן הנסיבות שהובילו לכך.

יפה מתייחסת לגוף כאל מכונת אמת שמספרת לה את מה שנמצא מאחורי המגננות והחומות של הגוף והנפש. לשם כך היא משתמשת בברומטר רגשי ולומדת מהגוף את כל מה שעליה לדעת כדי להתאים את הטיפול הנכון.

לומדת על מטופליה הכל רק מתנועות הגוף (צילום עצמי)

לומדת על מטופליה הכל רק מתנועות הגוף (צילום עצמי)

הגוף בוחר

על פי הקינסיולוגיה, מעבר לעובדה שהגוף מספר מה השתבש אצלו, הוא גם יודע בדיוק מהו הטיפול הנכון לו ביותר, ובוחר בו בעצמו. יפה משתמשת בארגז כלים עשיר הטומן בחובו שלל אפשרויות טיפול: פרחי באך, תרגילי מוח שונים, NLP, מגע בריאות, איזון המרידיאניים ועוד.

היתרון בטיפול הקינסיולוגי הוא היותו קצר מועד. שלב האבחון, הודות לתשאול הגוף, הוא קצר ומהיר, וכך גם הטיפול. מאחר שכל הבעיות והמחלות נולדו כתוצאה מכעסים, חרדות וטראומות שהחלישו אותנו, בדיקת השריר חושפת את האמת שמאחורי המסווה אותו בוחר הגוף, ומאפשרת להגיע למקור החסימה ולהתחיל לקלף שכבות ורבדים.

מקפצה לשינוי

יפה מדגישה כי עבורה, כקינסיולגית, גוף המטופל עצמו הוא כלי האבחון העיקרי והטוב ביותר לבדיקת מצבו והוא גם זה שמוביל אותה אל דרך הטיפול הנכונה לו.

את רזי הקינסיולוגיה רכשה יפה במכללת מדיסין במסגרת מסלול של ארבע שנים. מאז סיימה את לימודיה בשנת 2012, היא מטפלת בקליניקה שלה בתל אביב בילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות שונות – פיזיולוגיות ורגשיות.

הודות לניסיונה העשיר כמאמנת כושר ומטפלת באמצעות תנועה על טרמפולינה, יפה בנתה תכנית טיפול ייחודית המשלבת את הניסיון וההכשרה  בתחום התנועה עם הקינסיולוגיה ותרגילי המוח.

לדבריה של יפה, הטרמפולינה היא דרך מצוינת לחבר את הילדים לטיפול, מבלי שירגישו 'מטופלים', אלא פשוט יתנו לעצמם לשהות ברגע, תוך קפיצות והנאה מהמשחק והחוויה. דרך השימוש בסגולות הקפיצה היא עובדת עם הילדים על תרגילי המוח. יפה משתמשת כמובן בעזרים רבים נוספים, משחקים ייעודיים ותנועות לשחרור חסמי התקשורת בין צד ימין ושמאל של המוח, nlp, דמיון מודרך, מגע בריאות, פרחי באך ועוד. 

משתמשת במגוון שיטות כדי להגיע לתוצאות מדויקות (צילום עצמי)

משתמשת במגוון שיטות כדי להגיע לתוצאות מדויקות (צילום עצמי)

שיר השרירים לילדים

בטיפוליה מתמקדת יפה בעיקר בטיפול בילדים מגיל 12-5 אך בין היתר עובדת גם עם מבוגרים.
בטיפול בילדים, העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם ההורים, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות. אחרי אבחון טונוס השרירים וקבלת התשובות הנחוצות לה מהגוף מבססת יפה את עבודתה עם הילדים על תרגילי מוח בקליניקה, כשההורים נדרשים להמשכיות בבית. תרגילי המוח יוצרים חיווטים בין שני צדי המוח. קשרים חדשים אלה משפרים את התפקוד והתקשורת בין השכל לרגש.

עם תינוקות, הטיפול מתבסס בעיקר על תמציות פרחי באך ורפלקסים ינקותיים. הסגולות העמוקות הטמונות בתמציות פרחי הבאך עוזרות לשחרר חסימות ולפתור בעיות בזמן קצר ביותר.

אבחון וטיפול – ויפה שעת אחת קודם

בקליניקה ניתן לקבל טיפול ייעודי לילדים לפני מעבר לכתה א'. בשלב חשוב זה, יפה יכולה לאתר, עוד בטרם יתחיל הילד את כיתה א', היכן צפויים קשיים ולטפל בהם מראש כדי לחסוך התמודדויות, תסכולים ועוגמת נפש.

כשמדובר בילדים, משכו של כל טיפול הוא כ-45 דקות. ברוב המקרים נדרשת סדרה של כשישה עד עשרה טיפולים שייתנו מענה עבור קשת רחבה של בעיות, קשיים וחסימות, כשהעיקרון הוא שככל שהילד צעיר יותר כך הבעיה פחות עמוקה ומבוססת, והוא יזדקק לפחות טיפולים.

כתובת: ויסנצ'יק 4, תל אביב
טלפון נייד: 052-8351775

למעבר לאתר

יפה יפתח – פה בשבילכם (צילום עצמי)

יפה יפתח – פה בשבילכם (צילום עצמי)


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר