אילוף כלבים (צילום: By Luca Nichetti, shutterstock)
אילוף כלבים (צילום: By Luca Nichetti, shutterstock)

אילוף כלבים: כלב טוב הוא כלב ממושמע

"כלבים מקבלים הנהגה בברכה, ואף מצפים להובלה", אומר מאלף הכלבים אוראל לוינשטיין, "אך בעלי הכלב צריכים לשדר מנהיגות בצורה נכונה ואפקטיבית". ריאיון מאלף על אילוף כלבים ועל הדרך הנכונה אל ליבו של חברו הטוב ביותר של האדם

פורסם בתאריך: 23.3.20 10:41

אוראל לוינשטיין – מאלף כלבים

כשמדובר באילוף כלבים, המאלף אוראל לוינשטיין הוא אחד השמות הבולטים בתחום. אוראל עובד עם כלבים מכל הגזעים והגילים ברחבי הארץ. המוטו שלו: "אין בעיה שלא ניתן לפתור" – והוא מוכיח זאת בהצלחה שוב ושוב. לדבריו, "בבית צריך להיות מנהיג אחד בלבד. כלבים מקבלים הנהגה בברכה ואף מצפים להובלה. בעלי הכלב צריכים ללמוד כיצד לשדר מנהיגות בצורה נכונה ואפקטיבית, בצורה אסרטיבית אך נעימה – ולעולם לא בבריונות".

אוראל לוינשטיין, ספר ומאלף כלבים במקצועו, עובד בתחום למעלה מעשור והוא בקיא ומנוסה בכלל שיטות האילוף. זאת, לאחר שעבר מגוון הכשרות מקיפות בארץ ובחו"ל, ביניהן קורס אילוף ופתרון בעיות התנהגות בווינגייט, קורס אילוף כלבי עבודה, קורס איתור נעדרים וחומרים באמצעות כלבים באוניברסיטה העברית, והשתלמות בהונגריה באילוף כלבי עבודה וכלבי ספורט.

"אין בעיה שלא ניתן לפתור". אוראל וחברים (צילום עצמי)

"אין בעיה שלא ניתן לפתור". אוראל וחברים (צילום עצמי)

אוראל, שמתאים את השיטה הרצויה ללקוח ולכלבו, אומר כי "בבסיסה, מטרת האילוף היא שהכלב יתנהג בצורה נאותה – שילך לצידך, בקצב שלך, ולא ימשוך את הרצועה; שלא יתפרע וישתולל כשהוא רואה כלב אחר או חתול, שלא ינבח ויאיים על אנשים ברחוב, וכן הלאה. זו התחייבות ארוכת-טווח לשנים רבות, וכדי לחיות טוב וליהנות מהכלב צריך לספק לו את ההכשרה הדרושה כבר בגיל צעיר".

באילו סוגי אילוף אתה מתמחה?

"אני עובד עם כלבים מכל הסוגים, הגדלים והגילים – החל מאילוף גורים, דרך אילוף להתנהגויות רצויות ועד לאילוף כלבים לעבודה ושמירה".

איך מתבצעים שיעורי האילוף?

"השיעורים מועברים בבית ובסביבת המגורים של בעלי הכלב ויחד איתם, או בתנאי פנסיון כאשר לבעלים אין זמן או אפשרות להתלוות לשיעורים. שיטת האילוף והתכנים שונים מאוד מכלב לכלב, והדגש הוא שלעולם לא מכאיבים לכלב – לא משנה באיזו שיטה בוחרים. שיטות האילוף הן ללא כאב.

"השיטה נבחרת בהתאם לאופי הכלב. לכל כלב יש אופי ייחודי משלו וכל כלב צריך את הדרך המתאימה לאילוף. מניסיוני הרב באילוף כלבים, כבר במפגש הראשוני עם הכלב אני מזהה איזו שיטה תתאים לו ביותר. יש שיטה חיובית בלבד ללא ענישה, ויש שיטה חיובית עם תוכנית עונשים שבעיקר קשורים למניעה".

אוראל לוינשטיין: ניתוב הכלב להתנהגות חיובית (צילום עצמי)

אוראל לוינשטיין: ניתוב הכלב להתנהגות חיובית (צילום עצמי)

כיצד השיטות פועלות?

"השיטה החיובית בלבד דוגלת בעבודה ללא כפייה וללא ענישה. היא מתבססת על חיזוק התנהגויות רצויות של הכלב או על ניתוב להתנהגות חיובית, תוך התעלמות מהתנהגויות שליליות. אם רוצים ללמד כלב לא לעלות על הספה בסלון, למשל, לפני שהוא עושה זאת מושיבים אותו ומתגמלים אותו – עם חטיף, ליטופים או צעצוע – על כך שהוא התיישב ולא עלה. כלב שמושך ברצועה, דוגמה נוספת, נמשוך אותו אלינו בחזרה ונתגמל אותו כשהוא קרוב אלינו. החיזוק החיובי לא חייב להיות אוכל אלא מה שהכלב אוהב – ליטוף, חטיפים, כדור, ועוד.

"בשיטה השנייה, שמשלבת עונשים ופרסים, מעודדים התנהגות רצויה ומשלבים עונש על התנהגות שלילית. לכלב שמושך ברצועה לכיוון מסוים, לדוגמה, הענישה תהיה שאני אסתובב לכיוון השני תוך כדי משיכה מינימלית ברצועה כדי לגרום לו לבוא לכיוון שלי. הדגש הוא לא להכאיב לכלב אלא שתהיה לו בחירה לבוא איתי. מבחינה מנטלית, הוא מקבל כעונש את זה שהלכתי לכיוון הנגדי".

מה חשוב לדעת כשבוחרים מאלף כלבים?

"בהמשך למה שאמרתי בהתחלה, חשוב לבחור מאלף שלא יאיים או יכאיב לכלב וששיטות האילוף יהיו נכונות והוגנות. כמו כן, חשוב לא לעבוד בהתחלה במַקום עם גירויים חזקים. לקחת את הכלב לסביבה שקטה, עם כמה שפחות גירויים חיצוניים, עד שהכלב רוכש את ההתנהגות הרצויה.

"הקו המנחה הוא 'סיפוק והנאה', מונח שמשמעותו היא שהכלב צריך ללמוד שהסיפוק שהוא יקבל מהבעלים שלו יהיה טוב ומספק – יותר מאשר הסיפוק שהוא מקבל מהתנהגות שלילית. לדוגמה, אם יישאר צמוד לבעליו הוא יקבל חטיף טעים מאוד או צעצוע, שאותם הוא לא יקבל אם ינסה לברוח כדי לשחק עם כלב אחר. קו מנחה חשוב נוסף הוא – להפעיל מינימום כוח כדי לייצר מקסימום תוצאה.

"בנוסף, חשוב שהמאלף יהיה בעל הכשרה מקיפה וניסיון בעבודה עם כלבים מכל הסוגים – וזהו היתרון שלי: מכיוון שאני גם ספר כלבים ובעל חנות לחיות מחמד, אני פוגש כלבים ובעלים בסביבות שונות ולא רק בעת האילוף, רואה התנהגויות שונות בהמון סיטואציות – וזה עוזר לי ללמוד ולהתפתח בתחום עוד ועוד, כל הזמן".

ולסיום, לפי הפתגם האנגלי, "אי אפשר ללמד כלב זקן תרגילים חדשים". האומנם?

"המשפט הזה לא מדויק. אפשר ללמד כלב בכל גיל, אך כמובן שאילוף מובנה להתנהגות רצויה וטובה מוטמע היטב ובקלות רבה יותר ככל שהכלב צעיר יותר. האילוף לרוב מתחיל בגיל חצי שנה עד שנה".

אוראל לוינשטיין: ניסיון בעבודה עם כלבים מכל הסוגים (צילום עצמי)

אוראל לוינשטיין: ניסיון בעבודה עם כלבים מכל הסוגים (צילום עצמי)

אוראל לוינשטיין – מאלף כלבים

טלפון: 054-9761695

חנות AnimaLove

כתובת: ויצמן 142, כפר סבא

טלפון: 09-8984974

מעבר לעמוד הפייסבוק

שעות פעילות: ראשון-חמישי – 9:00-21:00 | שישי – 9:00-15:00


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר