אוניברסיטת אריאל בשומרון | תכנון: ברסלבי אדריכלים בע"מ
אוניברסיטת אריאל בשומרון | תכנון: ברסלבי אדריכלים בע"מ

לראשונה בישראל: אוניברסיטת אריאל מציעה תואר שני בלימודי המזרח התיכון ומדעי המדינה

בשנת הלימודים הבאה ייפתח באוניברסיטת אריאל המחזור הראשון בתוכנית חדשנית וייחודית מסוגה בישראל – תכנית המשלבת באופן מובנה את לימודי המזרח התיכון עם לימודי מדעי המדינה, שילוב הבנוי על בסיס מודל בינ"ל המשלב בין מדעי הרוח והחברה

פורסם בתאריך: 9.9.21 19:52

המזרח התיכון הוא אחד האזורים הבודדים בעולם שנמצא מאז ועד היום בתנועה חברתית, פוליטית ודתית מתמדת וניתן אף לומר – מלחמתית. המתחים הדתיים בין סונים לשיעים, בין ערבים לקהילות לא ערביות, ובין מדינת ישראל לשכנותיה, מייצרים סדר יום המשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות בעולם המודרני ונוגע בכל הסוגיות החשובות של החיים המודרניים, החל מביטחון אישי, ביטחון לאומי, כלכלה עולמית והשפעות פוליטיות.

דווקא בשל היותו של המזרח התיכון אזור תוסס ודינאמי, הפכו לימודי האזור להיות אטרקטיביים עבור סטודנטים רבים שמבקשים לא רק ללמוד על האזור בו הם גרים, על מרקם האוכלוסייה העדין והשברירי בישראל ובכלל – במזה"ת, אלא, מתוך רצון ללמוד ולהשפיע על עיצוב התהליכים החברתיים, הכלכליים, הפוליטיים והמדיניים שעשויים לעצב את האזור לשנים רבות קדימה.

המחלקה ללימודי המזרח התיכון והחוג למדעי המדינה באוניברסיטת אריאל הוקמו בשנת 2004, ומאז, מאות סטודנטים סיימו את תהליך הכשרתם האקדמית והשתלבו בעולם העבודה המגוון והמתפתח בתחום. בשנים האחרונות, עברה המחלקה שינויים איכותיים שמתכתבים עם השינויים הדינאמיים באזור, ובשל כך, הוסיפה המחלקה מגוון רחב ועמוק של מסלולי לימוד חדשים כגון, מסלול בערבית, מסלול במדיניות חוץ ומסלול ייחודי בניתוח ובהערכת מדיניות מזרח תיכונית (מה שנהוג לכנות בקצרה: אנליסט מזה"ת).

בשנה האחרונה קיבלה המחלקה אישור מהמל"ג המאפשר למחלקה לפתוח תכנית לתואר שני, תכנית ייחודית מסוגה בישראל המשלבת את לימודי מדעי המדינה והמזרח התיכון יחד.

לדברי ראש התכנית פרופ' רונן א. כהן: "מטרת התכנית תחילה היא להתכתב עם הדרישה האקדמית הבינ"ל המבקשת לשלב בין עולמות התוכן של מדעי החברה עם מדעי הרוח, ובאופן פרטני עבורנו – שילוב של עולם הידע והתיאוריה עם מקרי הבוחן של המזרח התיכון". לדבריו, "חיבור חשוב זה יעזור להצמיח דור של חוקרים שיידע לא רק לחקור אזור מסוים על התפתחותו ההיסטורית והלאה, אלא, יוכל ליצור מודלים, או לשלול אחרים, שיעזרו למקבלי ההחלטות להבין טוב יותר איך האזור מתנהג".

עוד מוסיף פרופ' כהן ואומר, כי, "היום יש דרישה הולכת וגוברת למזרחנים השולטים לא רק בערבית ו\או בפרסית ותורכית, אלא בהבנה עמוקה של תהליכים שיעזרו למקבלי ההחלטות בכל זירה, החל מהזירה הפוליטית, הכלכלית וכן הלאה – להבין את תמונת המסגרת של המורכבויות השונות של המזרח התיכון". כהן מרחיב ואומר כי, "דווקא היום, במצב בו המזרח התיכון משתנה באופן קיצוני במקום אחד לתהליכי נורמליזציה ובמקום אחר להשתלטות הטאליבן על אפגניסטן והתעצמות גרעינית של איראן, דווקא היום, יש צורך אמיתי במביני דבר שיעזרו לעולם בכלל ולמדינת ישראל בפרט להבין טוב יותר את האזור ודווקא מפרספקטיבה משולבת של מדעי המדינה ולימודי המזרח התיכון".

בוגרי המחלקה כבר משתלבים ביתר שאת בעולם הבטחוני, במשרדי הממשלה, משטרה שב"ס, הוראה בתיכונים, אקדמית ובעולם המחקר. הוספת הנדבך המשמעותי של תואר שני בתחום רק תשביח את היכולות של אותם בוגרים להציע את עצמם לא רק כיועצים למקבלי ההחלטות, אלא להיכנס לתוך עולם מקבלי ההחלטות ממקום של ביטחון, ידע וניסיון.

לפרטים והרשמה לחצו כאן


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר