ד"ר אסתר זיכלינסקי והסטודנטיות מיטל הראל ונעם לאופר
ד"ר אסתר זיכלינסקי והסטודנטיות מיטל הראל ונעם לאופר

לימודי עבודה סוציאלית קהילתית באוניברסיטת אריאל – לא מה שחשבתם

בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל רואה עצמו מחויב ללמד ולהכשיר סטודנטים שיהיו מובילי שינוי חברתי במסגרות הרווחה השונות, בפיתוח מדיניות ובמתן שירותים חברתיים אפקטיביים ויעילים לפרט, למשפחות ולקהילות. כאן תוכלו ללמוד לתארים ראשון ושני

פורסם בתאריך: 12.8.22 11:35

ארבעה דברים שלא ידעתם על לימודי עבודה סוציאלית קהילתית באוניברסיטת אריאל:
• במסגרת הלימודים ופיתוח הפרויקטים הקהילתיים, הסטודנטים מסייעים לארגונים, לעמותות ולקבוצות לתכנן פעילות קהילתית מותאמת, להקים עמותות, לגייס שירותים וקבוצות, לקיים שיתופי פעולה וליצור פתרונות חדשים על מנת להתמודד עם סוגיות חברתיות וליצור שינוי.
• במסגרת הלימודים מסייעים הסטודנטים לייצר קהילה מגובשת וחמה, שבסיום הקמתה, הניהול עובר לקהילה.
• כל הסטודנטים עוברים בשנה ב' דרך המחלקות לשירותים החברתיים ומכירים את המחלקות מבפנים.
• בשנת הלימודים תשפ"ג, אחד מימי הלימודים בתואר הראשון יתקיים בזום.
# # #
העבודה הסוציאלית הקהילתית הוכרה לראשונה בשנות ה-40 של המאה הקודמת, לאחר מלחמת העולם השנייה, בארצות הברית, שם התארגנו קבוצות בקהילה לפיתוח קהילתי ולשיתוף התושבים. בהמשך סייעו העובדים הסוציאליים בפיתוח ובשיקום של שכונות העוני ובעבודה למען וביחד עם קבוצות מוחלשות בחברה, ובשנים האחרונות היא הפכה לחלק בלתי נפרד מהחברה והיא פועלת במסגרת משרדים ממשלתיים, ובהם משרד הרווחה והביטחון החברתי, בסיוע בקליטת עולים חדשים, בקידום מעורבות תושבים, בסיוע במצבי חירום ובזמן משבר, במסגרת יישובית ובארגונים כמו מתנסים ועמותות שונות.

מכשירים את הדור הבא

מי שרואה עצמו מחויב ללמד ולהכשיר סטודנטים שיהיו מובילי שינוי חברתי במסגרות הרווחה השונות, בפיתוח מדיניות ובמתן שירותים חברתיים אפקטיביים ויעילים לפרט, למשפחות ולקהילות הוא בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל, שבו ניתן ללמוד לתארים ראשון, שני ושלישי. בתואר הראשון ניתן לבחור בין שני מסלולים מרכזיים – מסלול פרט ומשפחה ומסלול קהילה. בכל אחד מהמסלולים לומדים את שלוש המתודות המרכזיות של העבודה הסוציאלית – פרט/משפחה, קבוצתית וקהילתית. המסלול הקהילתי הוא הפחות מוכר לציבור ולעתים אף מפתיע אותו. הסטודנטים שמתמחים בקהילה לומדים לעבוד עם כל שכבות האוכלוסייה על פרטיה השונים, לומדים לעזור ליחידים ולקהילות באמצעות הדרכה צמודה, יוצרים קשר ישיר ומפתחים תוכניות חברתיות באמצעות משאבים פנימיים וחיצוניים.

"עבודה סוציאלית קהילתית עובדת עם קבוצות גדולות", מסבירה ראשת בית הספר לעבודה סוציאלית, ד"ר אסתר זיכלינסקי, "היא עובדת כקהילה, והרעיון המרכזי הוא לעזור לקהילה (גיאוגרפית או לא) להתארגן, לפתור את הבעיות שלה ולא להישאר במקום, והעובדים הסוציאליים מסייעים להם עד שהם יכולים להמשיך לבד. התפישה שלנו בבית הספר היא שהסטודנט צריך ללמוד את שלוש המתודות – פרט ומשפחה, עבודה קבוצתית ועבודה קהילתית – שיסייעו לו לעבוד נכון יותר גם בעבודה עם הפרט וגם עם הקהילה".

לדבריה, "מי שהולך למסלול קהילה עוסק יותר בהבנת המקרו – לדעת לזהות צרכים של עיר, תושבים וקבוצות, ואיך לארגן את התושבים ולעזור להם לייצר שיתופי פעולה עם גופים נוספים ועם עמותות כדי להצליח ולתת פתרונות לצרכים שלהם. הסטודנטים לעבודה קהילתית לומדים איך מאתרים, מתכננים ומגייסים אנשים, איך מחפשים את החוזקות שלהם ואיך עובדים איתם כקבוצה כדי לקדם את השינוי. אחד מהקורסים שמיועד רק לעבודה סוציאלית קהילתית עוסק בעמותות – איך הן עובדות, מהו הכוח שלהן ומהן החולשות שלהן, וזה משמעותי למי שעובד בקהילה".

סטודנטים לעבודה סוציאלית במסלול הקהילתי באוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

סטודנטים לעבודה סוציאלית במסלול הקהילתי באוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

לגלות עולם ומלואו

רינה דאובה, בוגרת המסלול שהגיעה ללימודי עבודה סוציאלית לאחר שעשתה הסבה ובחרה במסלול הקהילתי, מספרת על הלימודים באריאל: "גיליתי במהלך הלימודים עולם ומלואו. קיבלנו מטופלים לצד פרויקט קהילתי, והתחברתי למסלול הקהילתי. זו עבודה רוחבית יותר ואפילו ניהולית. לאורך כל ההכשרה ליוותה אותי מדריכה אישית, וזה נתן ביטחון ועזר לאורך כל הדרך".

דברים דומים אפשר לשמוע גם מבוגרת המסלול מיטל הראל. "המסלול הקהילתי באריאל הוא מסלול מדהים שמאפשר היכרות מעמיקה ויחס אישי לכל סטודנט וגיבוש חזק כקבוצה", היא מספרת, "לצד הכלים הלימודיים של עבודה סוציאלית פרטנית ברמת המיקרו, אנו מתמקצעים ומקבלים כלים פרקטיים גם בניהול ובעבודה במאקרו והעבודה בנויה בצורה מאוד נכונה ומסודרת".

לדבריה, במסלול הקהילתי הסטודנטים לא פועלים או מחליטים לבד: "מהות העבודה היא שיתוף הפעולה ושיתוף הקהילה בתהליך. במיפוי מקיף אנחנו מזהים כמה אנשים עם מכנה משותף, בין אם מיקום גאוגרפי ובין אם צורך משותף שיש לקהילה מסוימת, ומתוך זה אנחנו חושבים ביחד על המענה המתאים ביותר לצורך שעלה, ומשתמשים באנשים ובכוחות של הקהילה".

הראל מתייחסת גם לצוות הפדגוגי: "כשלומדים מקצוע כזה, מעבר לחומר הנלמד, הדרך היא חשובה מאוד – איך לומדים ואיך מעבירים את החומר – ובאריאל רואים לאורך כל הלימודים את התשוקה שיש למרצות למקצוע, איך הן מדברות על הפרקטיקה ולא רק על התיאוריה, ומחברות אותך לשטח. הצוות הוא משכמו ומעלה. זו הייתה למידה משמעותית מאוד ונכונה, והצוות תמיד היה פתוח לשאלות. הלמידה איתן הייתה מקיפה מאוד, ובכל שלב הורגש שלימדו אותנו מכל הלב".

גם הסטודנט אליאור ושדי מרגיש שהבחירה בעבודה סוציאלית קהילתית היא נכונה לו: "בעבודה הקהילתית אתה נוגע באנשים ומשפיע עליהם. אתה מקבל כלים ויכול להשפיע על קבוצות גדולות, לנהל פרויקטים ולהתנסות בעבודה מול ארגונים ועמותות. הלימודים הם מקצועיים מאוד, כאשר מצד אחד הצוות נותן את האפשרות להחליט ולקחת אחריות, ומצד שני נותן לנו את הליווי המקצועי ואת הכלים. מחנכים אותנו למקצועיות, לקרוא מאמרים ולעבוד בקבוצות למידה – דבר שמפרה האחד את השני ונותן לנו אחריות. שמים דגש אל רגישות תרבותית, לא להחליט עבור המטופלים ולעבוד בצורה משותפת".

הקשר בין האקדמיה לקהילה

באוניברסיטת אריאל דוגלים בקשר בין האקדמיה לקהילה, ולכן כבר משנה א' יש קשר הדוק בין עיריית אריאל, באמצעות האגף לשירותים חברתיים שלה, לבין בית הספר לעבודה סוציאלית, וזאת דרך התוכנית "מעגלים מתרחבים", שהרעיון המרכזי שלה הוא שגם התערבויות קהילתיות קטנות מצטרפות ומייצרות מעגלים הולכים ומתרחבים המקדמים את הקהילה. התוכנית עובדת בקבוצות משימה, ומשתתפים בה כל הסטודנטים של שנה א' בסמסטר ב', ומלווים אותם סטודנטים של מסלול קהילה שנה ג'.

 

 

במסגרת התוכנית מוציאים הסטודנטים אל הפועל תוכניות שזוהו בסמסטר א' על ידי מרכזת התוכנית, שהיא סטודנטית שנה ג' של מסלול קהילה, בשיתוף עם הארגונים השונים בעיר. התוכנית נוגעת באוכלוסיות מגוונות כמו אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות, ילדים במועדוניות, הורים וילדים, משתקמים, ילדי בתי הספר ומטפלות בית. בשנה החולפת עסקו הסטודנטים בין השאר בפרויקט בנושא אזרחים וותיקים והצרכים שלהם. ביחד עם קבוצת אזרחים וותיקים הם יצרו סרטון שבו ניסו לענות על שאלות שנוגעות לאוכלוסייה ולצרכים שלה, גם כדרך לשווק את הפעילות המועדון לאזרחים ותיקים אחרים.

"אני זוכרת מקרה, כשעוד הייתי עובדת סוציאלית ועבדתי בעיר שמגיעות אליה משפחות רבות עם צרכים מיוחדים אשר מנסות לקבל שירותים, זכויות והטבות מהמחלקה לשירותים קהילתיים", מספרת ד"ר זיכלינסקי, "זיהינו שזו קהילה גדולה שזקוקה לשירותים, וביחד עם ההורים התארגנו וסייענו להם להקים עמותה שנתנה להם מענה ופתרונות ייחודים. לקח לנו שנתיים וחצי להקים את העמותה ולעזור להם מול העירייה. אחרי שהעמותה הוקמה, העובדת סוציאלית הקהילתית מטעם האגף לשירותים חברתיים יצאה מהתמונה, והעמותה פועלת עד היום".

רינה דאובה

רינה דאובה

בפרויקט אחר עשתה דאובה את הכשרתה בעמותה גדולה, והפרויקט שלה עסק בשדרוג מעמדן של המטפלות הביתיות של הקשישים אשר נחשבות לאוכלוסייה שקופה. "ישבתי עם המנהלת, עם הצוות ועם העובדות עצמן", היא מספרת, "בניתי שאלון לצוות וסקר עבור המטפלות לאחר ריאיונות שקיימתי איתן. אחד הדברים שעלו מהשטח היה הנושא של השייכות לקבוצת השווים ולארגון, והצורך שלהן בהכשרה ובקבלת כלים לטיפול בקשישים. בנינו תוכנית עבודה שנתית, הקמנו מועדון מטפלות שכלל סדנאות, הרצאות ואירועים בחגים, ויצרנו עבורן הכשרה לימודית שבסופה הן קיבלו ערכה למטפלת ובה משחקים להפעלה קוגניטיבית למטופלים".

דאובה מציינת שבסיום התהליך הרגישו המטפלות שמקשיבים להן ורואים אותן. "לאור ההצלחה של הפיילוט החליטו בארגון להרחיב את הנושא בכלל הסניפים", היא אומרת, ומדגישה שבכל הפרויקטים קיבלו הסטודנטים תמיכה מהמדריכות בשטח, שליוו אותם לאורך כל התהליך. בסופו של הפרויקט קיבלה דאובה משרה במקום.

פרויקט נוסף שנעשה בשנה החולפת הוא קידום רווחתם של האזרחים הוותיקים. במסגרת תמ"א 38 בדקו הסטודנטים איך ניתן לסייע לאזרחים ותיקים בשכונה מסוימת. הם גייסו מתנדבים מתוך השכונה, ואלה עברו הכשרה על מנת שילוו את האזרחים הוותיקים מול המשפחות והקבלנים. במקום אחר הקימו הסטודנטים את התוכנית "נשים יחידניות מבחירה", שבו נוצר חיבור ביניהן לבני זוג מהגיל השלישי שאימצו אותן ואת ילדיהן כסבא וסבתא – פרויקט שאומץ על ידי ערים נוספות. בעיר אחרת ניתנה עזרה למשפחות להקים תשתית למועדונית לילדים על הרצף האוטיסטי, וביישוב נוסף הוקמה קבוצה של גברים דתיים גרושים שסייעה להם לקבל מענים בתחום הזכויות ובתחום החברתי.

ושדי מספר על פרויקט שבו הוא השתתף: "קיימנו פרויקט לאזרחים ותיקים גברים לאחר שראינו שהם לא מרבים בפעילויות עירוניות. התחלנו בגיוס פעילים ומתנדבים, עשינו טלפונים, קיימנו שיחות אישיות ובנינו ביחד סקר, כאשר המטרה היא לקיים פעילות לאזרחים הוותיקים לפי הצרכים שלהם".

לאנשים שזה בוער להם בעצמות

על השאלה מה מבדיל את בית הספר לעבודה סוציאלית באריאל מבתי ספר אחרים משיבה ד"ר זיכלינסקי: "הדבר הייחודי מאוד אצלנו הוא שאנחנו דואגים שכל הסטודנטים שלנו בתואר הראשון, בין אם במסלול פרט ומשפחה ובין אם במסלול קהילה, יקבלו את כל שלוש המתודות – פרט ומשפחה, עבודה קבוצתית ועבודה קהילתית. חשוב לנו לתת לסטודנטים את החוויה המשמעותית של המתודות, של הפרקטיקה לצד התיאוריה. לכן הלמידה המתודית אצלנו מתבצעת בקבוצות קטנות. מכיוון שאנחנו מתייחסים לכל המתודות את אותה המשמעות, כל מי שמתמחה בפרט מקבל גם שנה וחצי לימודים של עבודה קבוצתית ועבודה קהילתית, ואותו הדבר גם הפוך. עבודה קהילתית היא לא ייחודית רק לנו, אבל אצלנו שמים דגש על פיתוח הקהילה, על יזמות חברתית, על יצירת שיתופי פעולה ברמות שונות כמו שיתופי פעולה בין מגזריים (עמותות, ארגונים עסקיים וארגונים ממשלתיים/רשויות מקומיות), על תכנון ביחד עם לקוחות ועם שותפים ארגוניים, ועל גיוס משאבים".

עבודה סוציאלית היא תחום שמתאים לכל אחד?
"יש כמובן תנאי הסף, אבל עבודה סוציאלית קהילתית יכולה להתאים לאנשים שמאמינים בשינוי, בשליחות חברתית ובצורך לקדם צדק ולצמצם פערים, אנשים שזה בוער להם בעצמות ומוכנים לרוץ עם זה קדימה. בשביל להיות עובד סוציאלי בכלל וקהילתי בפרט צריכים להיות יוזמים ויצירתיים, וחייבים לסייע לאנשים למצוא פתרונות חדשים ביחד עם שותפים נוספים בקהילתם. אני עובדת סוציאלית משנת 1984 ועדיין מאמינה שזה מקצוע מדהים, מגוון, משתנה ובעיקר מאפשר לקדם שינוי".

ואיפה ניתן לעבוד עם תואר של עבודה סוציאלית קהילתית?
"כמעט בכל מקום ובכל תחום של עבודה סוציאלית בפרט או בקהילה. ניתן לעבוד ברשויות המקומיות באגפי הרווחה והשירותים החברתיים, במשרדי הממשלה, בארגונים אזרחיים, בעמותות וגם במגזר העסקי כמו למשל חברות ייעוץ בתחום שיתוף הציבור. אפשר לעבוד עם כל סוגי האוכלוסיות – הגיל השלישי, נוער ונשים בסיכון, משפחות חד הוריות, אנשים עם מוגבלויות, צעירים ועוד. כמו כן, הסטודנטים שלנו יכולים להשתלב בלימודים מתקדמים אצלנו ובכל האוניברסיטאות. מחקר בעבודה סוציאלית הוא חיוני לפיתוח מדיניות ותוכניות מותאמות לצרכים ולאוכלוסיות שונות".

טלפון: 077-2319215

פייסבוק: facebook.com/ArielSocialWork

אתר אינטרנט : ?/ariel.ac.il/university/minisite/social/socialwork-ba


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר