ד"ר יונה קיטאי כהן צילום רמי זרנגר
ד"ר יונה קיטאי כהן צילום רמי זרנגר

הטיפול בדלקת הכבד: שאלה של תקציב, לא של יכולת רפואית

התרופה המרכזית לחולי דלקת הכבד ניתנת במסגרת סל התרופות רק לחלק מהחולים. ד"ר יונה קיטאי כהן, מנהלת יחידת הכבד במאיר, מספרת על ההתקדמות הגדולה בטיפול במחלה

פורסם בתאריך: 21.12.17 08:18

ד"ר יונה קיטאי כהן, המנהלת כיום את מחלקת פנימית ג' ואת יחידת הכבד בבית חולים מאיר, למדה רפואה באוניברסיטת תל אביב. את יחידת הכבד בבית החולים היא הקימה לפני כ־15 שנה. היחידה מטפלת בכל סוגי מחלות הכבד, ביניהם מחלת ההפטיטיס C (דלקת כבד).

"נגיף ההפטיטיס C גורם לזיהום כרוני בכבד, זהו מקום ההדבקה העיקרי של הנגיף, אך הוא מסוגל להדביק תאים במערכות גוף נוספות ולגרום לתחלואה משמעותית גם מחוץ לכבד", מסבירה ד"ר קיטאי כהן, "בכבד הוא גורם לדלקת, המתפתחת לצלקת, אשר הולכת ומחמירה לאורך שנים עד היווצרות שחמת, מחלה הפוגעת בתפקוד הכבד ויכולה להביא לאי ספיקת כבד, סרטן הכבד וצורך בהשתלת כבד כדי להציל חיים".

ד"ר קיטאי כהן מסבירה כי תחום הטיפול בנגיף זה עבר מהפיכה לאחרונה בעיקר בשלוש השנים האחרונות. "עד לאחרונה עמדו לרשות הרופאים שתי תרופות שהטיפול בהן היה כרוך בתופעות לוואי רבות וקשות והתועלת הייתה מוגבלת ביותר", מסבירה ד"ר קיטאי. "כ־40 אחוז בלבד מהמטופלים הצליחו לסלק את הנגיף לצמיתות לאחר טיפול ארוך ומייסר, הניתן בזריקות ובכדורים גם יחד. בעשור האחרון זכינו להופעתם של פירות מחקר מקיף ואינטנסיבי שהביא לפיתוח תרופות חדשות. החוקרים הצליחו לגרום לסילוק הנגיף מן הגוף באמצעות פגיעה בשכפול שלו במספר אתרים קריטיים למעגל חייו. זאת תוך שילוב של שתיים או שלוש תרופות הניתנות בכדורים לפרק זמן של כשלושה חודשים בלבד ומביאות להחלמה של מעל ל־95 אחוז מהמטופלים. ההחלמה מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לפתח שחמת וסרטן הכבד, ואילו בחולים שכבר פיתחו שחמת לפני שטופלו, סילוק הנגיף מגופם מפחית משמעותית את סיבוכי המחלה, כולל הסיכון לסרטן הכבד".

 

ד"ר קיטאי כהן אומרת כי לצערה, בשל מגבלות של סל הבריאות, הטיפול אינו מונגש היום לכלל המודבקים בנגיף. "בגלל מגבלות אלו הטיפול מוגבל היום לאלה שפיתחו כבר הצטלקות בכבד בדרגה בינונית עד קשה בלבד. כששואל אותי חולה המוכר לי עשרות שנים מדוע הוא צריך לחכות שהצלקת בכבד תחמיר כדי לקבל טיפול, אני נאלצת להשיב לו שלמדינה יש לצערי סדרי עדיפויות. אין ספק שהיום זו שאלה של תקציב, ולא של יכולת רפואית. אנחנו ממתינים בציפייה לתוצאות הדיון של ועדת הסל הצפויות להתפרסם בחודש הבא בתקווה להרחבה של הסל גם לחולים הקלים יותר. צריך לזכור שמדובר במחלה הניתנת לחיסול מיידי, ממש כמו אבעבועות שחורות בשעתו, באמצעות טיפול יעיל עם מיעוט יחסי של תופעות לוואי".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר