פרופ' יצהל ברנר
פרופ' יצהל ברנר

65 פלוס: כל מה שכדאי לדעת

“אורח חיים בריא בגיל הזה הוא חשוב מאוד”, אומר פרופסור יצהל ברנר, מנהל המערך הגריאטרי במאיר, ומסביר במה מתבטא הטיפול המשולב בבית החולים

פורסם בתאריך: 28.12.17 15:09

פרופסור יצהל ברנר הוא מנהל המערך הגריאטרי של המרכז הרפואי מאיר. במערך יש מחלקה פנימית גריאטרית, מחלקה שיקומית ומרפאה. פרופסור ברנר, תושב כפר סבא ואב לארבעה וסבא לחמישה נכדים, למד רפואה בטכניון ולאחר מכן התמחה ברפואה פנימית וברפואה גריאטרית. כמו כן התמחה בתזונה קלינית בארצות הברית.

המחלקה הפנימית הגריאטרית מקבלת חולים מבוגרים מחדר מיון ונותנת להם את הטיפול המשולב, הרב מקצועי. “נותנים להם טיפול רפואי וסיעודי תוך התחשבות בחלק הסוציאלי ובחלק התפקודי שלהם”, מסביר פרופסור ברנר, “יש לנו צוות של רופאים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק. האשפוז הממוצע במחלקה הוא מעט ארוך יותר מאשר במחלקה פנימית רגילה והוא קשור בעיקר לאופי המחלות”.

המחלקה השנייה במערך היא מחלקה שיקומית גריאטרית. “אל המחלקה הזו מתקבלים באופן אלקטיבי (לפי בחירה) חולים מעל גיל 65 שזקוקים לטיפול שיקומי תוך אשפוז. טיפול שיקומי הוא טיפול כמו כל טיפול רפואי אחר שיש לו אינדיקציות ויש אנשים שמסוגלים לעבור אותו ויש אנשים שלא מסוגלים. האשפוז נמשך לרוב כחודש ימים, תלוי בסוג הבעיה, ובטיפול הזה משולבים פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, דיאטנים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים וכמובן רופאים ואחיות מיומנים”.

פרופסור ברנר מסביר כי שמירה על אורח חיים בריא בגיל מבוגר, מעל 65, היא דבר המשפיע לחיוב על הבריאות. “בגיל הזה האדם חשוף הרבה יותר לתחלואה והוא חלש יותר מבחינת התפקוד שלו. בנוסף הוא חשוף ליותר מחלות. לכן הטיפול באדם מבוגר הוא יותר מורכב והוא דורש ראיה רחבה ומערכתית כוללת. היום תוחלת החיים בארץ היא גבוהה, יש קרוב למיליון אנשים שעברו את גיל 65. אורח חיים בריא בגיל הזה הוא חשוב מאוד וזה אומר קודם כל אורח חיים פעיל, אבל בהתאם ליכולות ולא מעבר”.

 

פרופסור ברנר נותן דגש על חשיבות התוכן של החיים ועל חשיבות התזונה אצל מבוגרים. הוא מתייחס גם לתפקיד החינוכי המיוחד שיש למבוגרים בנושא התזונה. “לא פחות חשוב ממה אוכלים זה גם איך אוכלים”, הוא אומר. “פה יש לאדם המבוגר תפקיד. למבוגרים יש הרגל שפחות קיים אצל הצעירים, של לאכול בצורה מסודרת. התפקיד החשוב של המבוגר פה הוא להנחיל את ההרגלים האלו לבני משפחתו. אצל הצעירים זה נושא שהוא די מוזנח, בעיקר אצל ילדים בבית ספר. התופעה הזו שיש היום כל כך הרבה אנשים שחיים עד גיל מבוגר היא תוצאה של איך שהם חיו קודם. ואחד הדברים החשובים זה אורח חיים מסודר ושגרתי יחסית”.

“בנוסף לכך, אחד הדברים שחשובים לאדם מבוגר זה ייעוד בחיים או תפקיד”, אומר פרופסור ברנר, הוא כבר לא צריך לגדל ילדים או לפרנס את המשפחה, הוא צריך מטרה וסיבה לחיות. חשוב מאוד להראות שיש לאדם מבוגר מה לתרום לסביבה ולקרובים לו. העובדה שיש היום הרבה קשישים זה הישג גדול של החברה שלנו במאה ה־20, גם מבחינה טכנולוגית, אבל לא פחות חשוב מבחינה חברתית”.

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר