בתמונה (מימין) ד"ר אביבה קצב וד"ר מיה גוטפריד. צילום ענת לובלינג קפנר
בתמונה (מימין) ד"ר אביבה קצב וד"ר מיה גוטפריד. צילום ענת לובלינג קפנר

מכשיר מתקדם במאיר, ראשון מסוגו בישראל, יקצר את זמן ההמתנה לטיפול אצל חולי סרטן

על סמך המידע שמתקבל מהמכשיר ניתן להתאים את הטיפול הנכון ביותר למטופל תוך שעות מרגע גילוי המחלה, ולא תוך שבועות כפי שקורה כיום

פורסם בתאריך: 29.1.18 11:18

מכשיר מתקדם שנכנס בימים אלה לשימוש בבית החולים מאיר מסוגל, תוך שעות בודדות, למפות שינויים גנטיים בגידול סרטן ריאה בעיקר, אבל גם בגידולים נוספים. על סמך המידע הזה ניתן להתאים את הטיפול הנכון ביותר למטופל תוך שעות מרגע גילוי המחלה, ולא תוך שבועות כפי שקורה כיום.

במרכז הרפואי אומרים כי המכשור, המאפשר מיפוי גנטי במהירות ובאמינות, טרם פועל בישראל. "הליך בירור של סרטן ריאה מתחיל, למעשה, כאשר מתקבלת תשובה של ביופסיה", מסבירה מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים, ד"ר מיה גוטפריד. "בשלב הבא יש צורך לבצע בדיקות גנטיות של הגידול, כדי לבחון האם מדובר במוטציה גנטית מסוימות. אחד מהגנים הנבדקים הינו גן בשם EGFR. גן זה יכול להיות הגורם המפעיל את סרטן הריאה ומציאת מוטציה בו משפיעה על תוכנית הטיפולים. המצב היום הוא שעל מנת להשלים את הבדיקות המולקולאריות היה נדרש לחכות זמן ארוך, עד מספר שבועות, שלפעמים אינו אפשרי בגלל אופי המחלה. כעת, עם המכשיר אנחנו יכולים כבר ביום קבלת המטופל לקבוע לו את תוכנית הטיפולים ולהתחיל את הטיפול תוך מספר ימים".

ד"ר נטלי מימון רבינוביץ, מומחית בתחום סרטן הריאה במכון האונקולוגי, מספרת על חולה שכבר הרוויחה מהאפשרות של קבלת תשובה מהירה. "לפני מספר שבועות התקבלה במכון מטופלת צעירה עם סרטן הריאה. כשפגשתי אותה בפעם הראשונה היא הגיעה אלי למשרד עם קוצר נשימה קשה ביותר ונזקקה לחמצן כל שעות היממה. ביום קבלתה שלחתי את הביופסיה לבדיקה במכשור החדש ולאחר מספר שעות התקבלה תשובה של מוטציה ב-EGFR בגידול. החולה החלה באותו היום טיפול ביולוגי ממוקד מטרה ולאחר מספר ימי טיפול חל שיפור דרמטי במצבה והיא הפסיקה לצרוך חמצן. מאז המטופלת ממשיכה בטיפול וחזרה לתפקוד מלא".

בדיקות נוספות שניתן כיום לבצע במכשיר הן בדיקות בסרטן המעי הגס. "בדיקת הגנים RAS ו-BRAF חשובה בגידול סרטן המעי הגס הגרורתי", מסביר ד"ר משה משאלי, רופא בכיר המומחה בתחום גידולי מערכת העיכול. "כמו בסרטן הריאה חשוב לקבל את התשובות מהר ככל האפשר על מנת לקבוע תוכנית טיפולים אופטימאלית או להציע למטופל להשתתף במחקר קליני על סמך הבדיקות. אנחנו כרגע בתהליך של אישור גם לבדיקות אלה ומקווים לשלב את הטכנולוגיה בתחום נוסף בהקדם האפשרי".

ד"ר אביבה קצב, מנהלת המעבדה לפתולוגיה אבחנתית, העובדת בשיתוף פעולה עם המכון האונקולוגי , מסבירה: "המכשיר מבצע את הבדיקות הנדרשות תוך שימוש בקיטים מוכנים שהם מעין מעבדה קטנה. כל הנדרש הוא סלייד אחד עם תאי גידול על מנת לבצע את הבדיקה שהיא אוטומטית לחלוטין ואינה דורשת כוח אדם נוסף או משאבים יקרים. ביצענו בדיקות במכשיר עם השוואה לבדיקות הסטנדרטיות והראנו שהתוצאות תואמות לחלוטין אחת לשנייה". ביצוע הבדיקה קיבל את כל האישורים המתחייבים ממשרד הבריאות.

בהמשך הפיתוח יבוצעו בדיקות נוספות, כולל בדיקת MSI החשובה להחלטה על טיפול באימונותרפיה. בתוכנית הפיתוח גם בדיקות מולקולריות על דנ"א של תאי סרטן מהדם – שלב נוסף וחדש בתהליך של התאמת טיפול או שינוי טיפול בסרטן הריאה וגידולים אחרים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר