צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

הפסיקו עם המריחואנה: הגורמים שעלולים להפוך גברים לעקרים

מנהלת תחום הפוריות בבית חולים מאיר, ד"ר דנה ליבנה שגב, מספרת מדוע חשוב לבדוק את רמת הפוריות של הגבר ולא רק של האישה

פורסם בתאריך: 16.5.18 09:19

במרבית המקרים, כאשר מגיע זוג כדי לברר מדוע הם לא נכנסים להיריון, נשלחת האישה לבדיקות כדי לבדוק מה הגורם לבעיה. בפועל, האחריות על הקושי להיכנס להיריון היא משותפת לגברים ולנשים. "ישנה חלוקה די צודקת בין המינים לסיבות לאי-פיריון, ולכן חשוב שיהיה מענה גם לצד השני", אומרת דנה ליבנה שגב, מנהלת תחום פריון הגבר במסגרת המחלקה האורולוגית של בית החולים מאיר. תחום ההתמחות של ליבנה שגב הוא בדיוק באותו "צד שני", כלומר בתחום פוריות הגבר. היא עברה התמחות בתחום ייחודי זה, החל משלב האבחון ועד לשלב הטיפול, היכול להתמקד בשינויים באורחות חיים ולהגיע עד לניתוחים שונים.

תחום פריון הגבר צעיר יחסית, והחל להתפתח רק ב-30 השנים האחרונות. "בעבר חשבו שאם לגבר אין זרע אז אין מה לעשות, ולחילופין היו שחשבו שהמקור לאי-פיריון הוא אצל האישה בלבד. היום כבר מבינים כי צריך לאבחן את הגבר ובוודאי שצריך לטפל בו, וכך כולם מרוויחים: אם יש בעיה בזרע של הגבר, הטיפול בו יחסוך טיפולים לאישה, יגדיל את הסיכוי לילדים ביולוגיים וללידה יותר טבעית. ישנם גברים, שבעבר הוגדרו כעקרים, שהיום ניתן למצוא אצלם זרע ולדאוג שיהיו להם ילדים ביולוגיים".

לדבריה, "כדאי לזכור כי בדיקה ראשונית לאיכות הזרע של הגבר היא בדיקה הרבה יותר קלה מזו שצריכה לעבור האישה, וכי מרגע שניתן טיפול, לוקח שלושה חודשים להראות את תוצאותיו על איכות הזרע. לכן, חשוב לברר כבר בהתחלה אם גם לגבר יש בעיית פוריות ובמידה וכן, להתחיל לטפל בה במקביל".

ד"ר דנה לבנה שגב

ד"ר דנה לבנה שגב

המרפאה פועלת במסגרת המחלקה האורולוגית בבית החולים, עוסקת בכל הקשור בפוריות הגבר. כאן ניתן לעבור את כל השלבים הרלבנטיים, כולל שלב האבחון עד להבנה מדויקת של הגורם לבעיית הפוריות הגברית, כולל גורמים גנטיים וגורמים נרכשים. הטיפול המוצע כאן מותאם באופן ספציפי למצב הזרע ולגורמים למצבו, והוא מתחיל בטיפול שמרני, המבוסס על שינוי של אורחות חיים, עובר דרך טיפולים הורמונאליים, ומגיע עד, בעת הצורך כמובן, לניתוחים מיקרוסקופיים לשיפור איכות הזרע או להפקתו.

מה הגורמים שעלולים לגרום לעקרות אצל גברים?

"בין הגורמים הנרכשים אפשר לציין עישון, כולל מריחואנה, שימוש בסמים ושימוש מופרז באלכוהול, חשיפה לכימיקלים שונים כגון חומרי הדברה למיניהם, חשיפת איזור האשכים לחום, עודף משקל ושימוש בסטרואידים אנבוליים. הטיפול מתחיל בשמירה על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת ומשקל תקין, ובהתאם לצורך כולל גם הימנעות מחשיפה לחומרים מזיקים, הימנעות משימוש במושבים מחוממים או שהיה ארוכה בג'קוזי או בסאונה ועוד".

פעילות המרפאה, מדגישה לבנה שגב, נעשית בשיתוף פעולה עם כל הדיסיפלינות השונות – גנטיקאים, אנדוקרינולוגים ורופאי יחידת ה-IVF (הפריה חוץ גופית) של בית החולים. "תחום זה הוא היחידי בו צריך לקחת בחשבון שני מטופלים ולא רק אחד, ולכן חשוב מאוד שיתוף הפעולה עם יחידת ה-IVF", היא מסבירה. "אנו לוקחים בחשבון שגם לגברים וגם לנשים יכולה להיות האחריות לבעיית הפוריות, ולא פעם הבעיה נמצאת אצל שניהם. אבחון וטיפול נכון יכול להפוך את תהליך הכניסה להיריון לקל ומהיר יותר".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים מאיר.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר