בית החולים מאיר. צילום עזרא לוי
בית החולים מאיר. צילום עזרא לוי

צעיר אושפז במצב קשה בבית החולים מאיר בשל שימוש בסיגריה אלקטרונית

בן ה-20 אושפז למשך שבועיים במצב קשה ואובחן כחולה ב"מחלת המאיידים". הוא חלה לאחר שהשתמש בסיגריית אידוי עם חומר מילוי שנרכש באופן פיראטי. מחלת הריאות הקשה נפוצה לאחרונה בארה"ב

פורסם בתאריך: 19.11.19 08:58

צעיר כבן 20 אושפז במשך שבועיים בבית החולים מאיר בכפר סבא במצב קשה בשל מחלת ריאות שנובעת משימוש בסיגריית אידוי אלקטרונית. הצעיר, ששוחרר מאז לביתו, השתמש בסיגריה אלקטרונית ובה נוזל מילוי שנרכש באופן פיראטי. זהו המקרה הראשון בישראל שמאובחן כ"מחלת המאיידים" – מחלה קשה שנפוצה בחודשים האחרונים בארה"ב, ומיוחסת בעיקר לאידוי נוזל מילוי המכיל את החומר הפעיל בקנביס. המקרה דווח למשרד הבריאות.

הצעיר אושפז בתחילת החודש ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים כשהוא במצב נשימתי קשה, ולפרקים בסכנת חיים. בשלב מסוים נשקלה האפשרות להרדימו ולהנשימו. "מדובר בבחור צעיר, בריא בדרך כלל, שהגיע אחרי כמה ימים של חום, שיעול וקוצר נשימה", סיפר ד"ר אורי ונד, רופא בכיר במערך הריאות של בית החולים מאיר שטיפל בו.

החשד הראשוני של הרופאים היה כי מדובר בדלקת ריאות חריפה והוא קיבל טיפול אנטיביוטי מקיף. ואולם, בהמשך תהליך האבחון הבינו הרופאים כי מדובר במחלה אחרת. "מצבו הנשימתי הלך והחמיר, ובצילומי החזה ובדיקות נוספות שערכנו לו לא זוהה שום גורם זיהומי", אמר ונד. בינתיים, מצבו הלך והחמיר ורמת החמצן בדמו צנחה. "תוך כדי תחקור, התברר שבחודש האחרון הוא השתמש בסיגריה אלקטרונית, שהמילוי שלה נרכש בארה"ב – ככל הנראה באופן פיראטי", סיפר ונד.

לאחר שנשללו מחלות נוספות, החלו הרופאים לטפל בצעיר בסטרואידים, בדומה לאופן שבו מטופלים נפגעי מחלת המאיידים בארה"ב. מצבו הלך והשתפר, וכעבור שבועיים הוא שוחרר לביתו כשהוא ממשיך ליטול תרופות ונדרש עדיין למכשיר חמצן. "תוך כדי בירור גילינו שכל הרקע והתסמינים מתאמים למחלת מאיידים – התמונה הרדיולוגית, ההקאות, העובדה שהוא עישן בחודש שקדם למחלה ולא במשך תקופה ממושכת יותר – כל אלה הופיעו בצורה מובהקת בתיאורי מקרים מארה"ב", אמר ונד, והוסיף: "אני מאוד מקווה שהמקרה הזה לא מבשר את תחילתה של המגפה בישראל".

"מחלת המאיידים" (EVALI) גובה קורבנות רבים מאז שהתפרצה בחודשים האחרונים בארה"ב. היא נובעת משימוש במכשירי אידוי, ומאופיינת בפגיעה קשה ומהירה יחסית בדרכי הנשימה, עד כדי מוות. על פי נתוני המרכז למניעה ובקרת מחלות בארה"ב (CDC) מהימים האחרונים, בארה"ב נרשמו עד כה 2,172 מקרים של המחלה ב-49 מדינות. מקרה המוות הראשון דווח באוגוסט האחרון, ועד היום מתו 42 איש כתוצאה מהמחלה.

מניתוח המקרים שאובחנו בארה"ב, עולה כי ב-82% מהם השתמשו החולים בנוזלי מילוי המכילים THC, החומר הפעיל בקנביס. בנוסף, התגלה כי אידו שמנים צמחיים שונים, תזקיקי נפט, וכן ויטמין E אצטט הידוע כגורם למחלות ריאה. על פי ה-CDC, רוב החולים רכשו את מחסניות המילוי שהכילו THC באופן פיראטי.

לאחרונה פרסם צוות רופאים בכירים מהמרכז הרפואי "מאיו קליניק" בארה"ב מסמך בכתב העת הרפואי NEJM, שבו טענו כי הפגיעות בריאות ובדרכי הנשימה המיוחסות לשימוש בסיגריות אלקטרוניות דומות לכוויות כימיות הנגרמות מגזים או מדליפה של חומרים כימיים.

לאחרונה דווח כי משרד הבריאות מתכנן לקדם איסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים באופן מיידי, וכי הוא אף בוחן אפשרות לאסור באופן מוחלט שיווק ומכירה של סיגריות אלקטרוניות בישראל. עם זאת, המהלך אינו מיושם בשלב זה בשל ממשלת המעבר.

לכתבה באתר הארץ: https://www.haaretz.co.il/news/health/.premium-1.8138706

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר