צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

עם פעילות גופנית ובלי ד"ר גוגל: פרופ' טל בירון-שנטל עם עצות זהב לתקופת ההריון

מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר במרכז הרפואי מאיר מנפצת כמה מיתוסים ומספקת כמה עצות לתקופה המיוחדת

פורסם בתאריך: 9.2.20 10:00

בבית החולים מאיר בכפר סבא ציינו בשבוע שעבר, כמו גם בשאר העולם, את "שבוע תכנון הריון בריא". פרופ' טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר במאיר וממלאת מקום מנהל מחלקת נשים ויולדות, מספקת כמה עצות זהב לתקופה המיוחדת.

"רבות דובר על תקופת ההיריון המרגשת והמיוחדת אך חשוב לזכור כי זו משלבת גם עומסים רבים ועל כן חשוב להגיע אליה מוכנים ככל האפשר במספר היבטים דוגמת אימוץ הרגלי תזונה בריאים, שמירה על משקל גוף תקין וקיום אורח חיים פעיל ובריא", מסבירה פרופ' בירון-שנטל, "בניגוד לסברה שרווחה בעבר כי פעילות גופנית עלולה להזיק לעובר, ידוע היום שגם בתקופת ההיריון, מומלץ להתמיד בפעילות גופנית תוך התאמתה לשלב ההיריון המתפתח. ככל שההיריון מתפתח ואיתו גדלה לה הבטן, נוצר עומס גדול על גוף האישה המשפיע על שיווי המשקל שלה. לכן, פעילות גופנית הכוללת את חיזוק שרירי הליבה, התומכים בעמוד השדרה ומסייעים לייצוב הגוף משפרים מאוד את מהלך ההיריון, תורמים להפחתת כאבי גב הנלווים לעומס ואף מסייעים בהפחתת נפילות העלולות לגרום לנזק לעובר ולאם".

פרופ' טל בירון-שנטל. צילום רמי זרנגר

פרופ' בירון-שנטל מדגישה גם שככל שאישה תהיה בכושר גופני טוב יותר, כך יעלה הסיכוי שלה להתמודד עם המאמץ של ההיריון והלידה בצורה הטובה ביותר. "עבור נשים שעשו פעילות אירובית כל חייהן, אין כל מניעה שימשיכו לבצע פעילות זו גם בזמן ההיריון, אולם אחד מכללי האצבע החשובים ביותר בהריון הוא להיות קשובה לגוף שלך", אומרת פרופ' בירון-שנטל, "בהקשר זה של פעילות גופנית, חשוב לזהות מתי מומלץ להוריד את הקצב ולהימנע מפעולות מסוימות שהופכות בשלבים המתקדמים יותר, וגם בשלבים מוקדמים יותר לעיתים, ללא נעימות או מכאיבות. בשלבים המתקדמים יותר בהם הבטן פחות מאפשרת ריצה למרחקים או קפיצות לאורך זמן, ניתן להמיר את הפעילות האירובית לפעילויות מתונות יותר דוגמת הליכות, יוגה, שחייה ועוד. מי שלא עשתה פעילות גופנית כלל לפני ההיריון ומוצאת את הזמן הזה כהזדמנות להתחיל, זוהי הרי פעולה מבורכת, אך חשוב מאוד להתחילה בקבוצות המשלבות הדרכה צמודה ומותאמות לנשים בהריון. יחד עם זאת חשוב לזכור כי הריון אינו בהכרח הזמן המתאים לקביעת שיאים בפעילות גופנית, ותמיד יש להישמע לדרישותיו המשתנות של הגוף".

כפיפות בטן בתחילת ההיריון מעלות לא פעם שאלות לגבי כדאיותן או הסכנה שהם טומנות לעובר. "כפיפות בטן בהריון לא מסכנות את העובר, אך עבודה על שרירי בטן אורכיים בהריון מתקדם עלולה לגרום להשפעה ההפוכה מזו שאליה התכוונו ולהקשות על השרירים הללו לחזור למראה הקודם שלהם לאחר הלידה", אומרת פרופ' בירון-שנטל. "בהריון חשוב לעבוד על קבוצות שרירים אחרות, כמו שרירי הגב, רצפת האגן, שרירי ידיים ורגליים ועוד, שיתרמו לא פחות לכושר הגופני, ליציבה ולחזרה לגזרה בבוא העת. אחרי הלידה יהיה נכון להתמקד שוב בשרירי הבטן בנוסף לשרירים האחרים וכמובן גם בשרירי רצפת האגן".

פרופ' בירון-שנטל ממליצה גם לנצל את תקופת ההריון לשינוי אפקטיבי באורח החיים הן של האישה והן של יתר בני הבית. "שינוי הרגלי התזונה, הקניות בסופר והפעילות הגופנית של האם יכולים להשפיע לחיוב על שאר בני הבית ולגרום לאימוץ אורח חיים בריא יותר ולניצול הזדמנות נפלאה", היא אומרת.

ומה באשר למתח וללחץ הנפשי שנובעים לעיתים מחיפוש מידע באינטרנט? "באופן טבעי כולנו שואלים את 'ד"ר גוגל' שאלות ולא פעם מתייעצים איתו בענייני רפואיים, וגם סביב נושא ההיריון והלידה", אומרת פרופ' בירון-שנטל, "באינטרנט נמצא הרבה מידע אבל חשוב לזכור שחלקו נכון וחלקו שגוי ואף עלול להוסיף למערכת הלחצים והחששות הטבעיים בתקופה הקודמת להריון או במהלכו. טבע האדם הוא כזה שהעין שלנו נתפסת לקרוא את הדברים המפחידים אותנו ולכן חשוב מאוד לדעת לסנן ולקחת בערבון מוגבל את המידע אותו אנו צורכים ברשת. ניתן להיעזר במידע האינטרנטי כבסיס לנושאים אותם נרצה לברר באופן מסודר אצל אנשי המקצוע. קיימים אתרים רשמיים של משרד הבריאות, של האיגוד הישראלי לגינקולוגיה ומיילדות ושל בתי החולים וקופות החולים – המידע שם מהימן ואחראי. השתדלו להימנע מהסקת מסקנות על סמך סיפורים אישיים של אירוע בודד.

"נקודה נוספת וחשובה מאוד לשיח בנושא תכנון הריון בריא היא גיל האם בלידה, שעלה בעשורים האחרונים בצורה משמעותית. נשים מגיעות להריון בשלות יותר, משכילות יותר ועם ניסיון חיים וזה דבר נפלא, אולם יש לקחת בחשבון כי ככל שגיל האישה בהריון עולה ישנם סיכונים נוספים, מחלות רקע, תרופות שהאם נוטלת ולכן חשוב להיערך בהתאם. אחד הדברים החשובים ביותר הוא להגיע מאוזנת להריון מבחינת התרופות ומצב מחלה באם קיימת".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הנושאים החמים בכפר סבא?

הורידו את אפליקציית "צומת השרון כפר סבא" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "צומת השרון כפר סבא" באייפון

עקבו אחר דף הפייסבוק שלנו

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר