אנשים עם מסכה
צילום AFP

האם בידוד ביתי מסוכן למשפחה ולמה מסיכה לא תעזור: הרופאות במאיר עושות לכם סדר. צפו

אחרי שתשמעו את ההסבר של ד"ר פנינה שטרית, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים, תוכלו להיות קצת יותר רגועים. וגם: רופאת הילדים ד"ר דינה טקגי מסבירה על עשרת כללי היגיינה חשובים

פורסם בתאריך: 5.3.20 13:57

מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים מאיר, ד"ר פנינה שטרית, מסבירה כיצד להתנהג בימים אלה של "בהלת הקורונה", והיא מרגיעה מיד. "ההיסטריה מוגזמת כי היסטריה לא עוזרת לשום דבר", אומרת ד"ר שטרית. "היא רק גורמת לתגובות לא הגיוניות ובמקום לתפקד אנחנו משותקים. זה לא במקום. מה שכן, צריך להיערך ולהיות ערניים, למרות שככל שהזמן עובר אנחנו מבינים שיש לווירוס הזה משמעות. אבל זה לא וירוס של סוף העולם".

אז משרד הבריאות צודק בעינייך בפעולות שהוא נוקט, שיש שאומרים שהם מוגזמות?

"משרד הבריאות עושה צעדים שרובם נכונים, אבל גם הם לדעתי מגזימים לפעמים, כמו בהיקף של המדינות שהחוזרים מהם נכנסו לבידוד. זה התיש את המערכת ויצר עומס. אבל בחיים נלקחות החלטות, חלקן נכונות וחלקן לא. יש מדינות עם תחלואה מאוחרת כי פועלים שם בנידון ויש מדינות שלא עשו כלום בהתחלה כמו באיטליה. צריך להיערך, אבל היה צריך לנקוט בקו אמצעי והגיוני".

אני אזרח ישראלי שחש בחום, שיעול ואולי גם קוצר נשימה. מה אני עושה?

"זה מחולק לכמה פרמטרים. אם חזרת ממדינה שיש בה תחלואה, ואפילו שאין הוראה להיכנס ממנה לבידוד, ויש לך את התסמינים האלה – שהם התסמינים העיקריים של המחלה, ואם אתה במצב טוב, אתה צריך להרים טלפון למוקד של מד"א ולהגיד שאתה חושד שנדבקת במחלה. הם שולחים פרמדיקים לקחת ממך דגימה בצורה ממוגנת ואז אתה נשאר בבית מבלי לחשוף איש. בסוף גם מעדכנים אותך אם חלית או שלא. אם אתה במצב לא טוב ומתקשר למד"א מפנים אותך לבית החולים, באופן מבוקר כמובן, ושם יבדקו אם חלית במחלה ויטפלו בך לפי הצורך הקליני. אם אתה במצב שאתה מגיע עצמאית לבית החולים אתה צריך להרים טלפון לחדר המיון מראש כדי שהוא יערך בצורה נאותה. כך גם מקבלים טיפול נכון וגם לא מסכנים את הסביבה".

ואם לא חזרתי מחו"ל אבל אני עדיין חש ברע?

"נכון להיום, בגלל שלא ידועה העברה שלא קשורה לנסיעות לחו"ל, לא כל בן אדם שיש לו חום חשוד בקורונה. אנחנו עדיין לא שם. אם אתה לא חושב שהיית במדינה חשודה או במגע עם מישהו חולה ממדינה חשודה, אז צריך, כמו בכל מחלה עם חום, ללכת לרופא בקופת החולים. אני חוזרת ואומרת שהיום בארץ אין שום עדות לכך שהווירוס מסתובב בצורה חופשית".

כיצד צריך לנהוג אדם שנמצא בבידוד?

"קודם כל חשוב לי להבהיר שכדי להידבק בקורונה צריך להיות קרוב קירבה פיזית לאדם חולה או להפרשות שלו. אני מציעה לציבור להיות רגועים. גם במקרה המחמיר שיש לך את הווירוס, אבל אתה בריא ולא מראה סימני מחלה, אז יש יותר ויותר עדויות לכך שאתה גם לא מדבק. ואם אתה כן, אז גם ברמה מאוד נמוכה. כל מה שאמרתי נכון להרבה וירוסים מדביקים בתקופת הדגירה ולא רק לקורונה. הרבה אנשים בלחץ כי מישהו היה בעבודה שנדבק ופתאום צריך להכניס גם אותך לבידוד. אז חשוב להבהיר שגם אנשים שנמצאים בבידוד בית הם לא סכנה גדולה לבני הבית שלהם. צריך להימנע ממגע פיזי הדוק, להישמע להוראות משרד הבריאות ולא לצאת מהבית כדי שאם במקרה ומפתחים סימפטומים הם חושפים אנשים. כשאתה בחדר – עדיף להישאר שם, אבל אפשר גם לצאת מהחדר עם מסיכה לכמה דקות, ללכת לשירותים ולהתקלח ולא חייבים שירותים נפרדים ולדבר עם אנשים. מה שכן, חשוב לשמור על היגיינה של הידיים, לרחוץ אותן ולהיות מאוד ערניים. אם מתחילים סימנים אז לפנות מהר למד"א ולא לומר אולי זה יעבור לבד".

מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים מאיר, ד"ר פנינה שטרית. צילום פרטי

מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים מאיר, ד"ר פנינה שטרית. צילום פרטי

לדברי ד"ר שטרית, אנחנו במצב של אנשים בודדים חולים בארץ. "אז באמת משרד הבריאות לוקח מקדמי ביטחון היסטריים. הווירוסים האלה מהסוג הזה של הקורונה מדביקים ממרחק של 'קצת פחות משני מטר. כדי להידבק החולה צריך להתעטש עליך. תחשוב שמשרד הבריאות משבית מטוסים, אצטדיונים, ובתי ספר כדי למנוע את המצב שאולי מישהו שהיה מאחורי הגב והתעטש עליו".

הרבה אנשים שוקלים להסתובב עם מסיכות ברחוב, זה עוזר?

"צריך לשטוף ידיים אחרי שירותים ולפני אוכל, ואם היינו בתחבורה ציבורית או באזורים ציבוריים המוניים. באשר לשאלה שלך, לא להסתובב עם מסיכות. הן לא מגינות ממחלה והן נרטבות ולא עושות את העבודה. כל הזמן מגרד באף, אתה רוצה להשתעל, מוריד את המסכה ונוגע בעצמך כל הזמן. התפקיד של מסכה הוא להגן על הסביבה מפני החולה ולכן אנשים חולים או חשודים במחלה צריכים לחבוש אותה. היא לא נועדה להגן על אנשים בריאים מפני הסביבה".

מה יהיה בעתיד?

"מדובר במחלה נשימתית שרוב האנשים חולים בה בצורה קלה ומחלימים. החולים לא מצורעים. צריך לטפל בהם בבתי חולים, ולמזלנו איך חולים קשים בארץ. אבל גם אם יהיו, הם צריכים להיות במחלקות מסודרות עם טיפול נמרץ צמוד כפי שקורה כשחולים בדלקת ריאות חיידקית רגילה. שוב, צריך להיות ערניים אבל לא היסטריים. התחושה שלי שאם הקורונה תישאר להיות וירוס עירני אז בעוד שנה ושנתיים נקרא לציבור להתחסן נגד הקורונה כמו שהיום מחסנים נגד שפעת וחלק מהתושבים יגידו 'תעזבו אותנו, אנחנו מכירים את זה'".

בתוך כך פרסמו בבית החולים מאיר סרטון עם ד"ר דניה טקגי, מומחית לרפואה דחופה ילדים שמסבירה לילדים על הקורונה. צפו בסרטון:

עוד נודע לצומת השרון כי אתמול בוטלה בבית החולים מסיבת פורים בהשתתפות מאות אנשי צוות. מבית החולים נמסר כי "מסיבת הפורים בוטלה מסיבות ברורות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רויטל

    הבנתי שהקורונה מדבקת אנשים עם מערכת חיסון בעייתית. חבל שמערכת הבריאות לא יוצאת בקול קורא ליטול ויטמין סי ואבץ המעצימים את מערכת החיסון. גם בסין הוברר שניתן להחלים מהמחלה בעזרתם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר