עודד פורר. צילום אוהד צויגנברג
עודד פורר. צילום אוהד צויגנברג

לא מייצג, לא רלוונטי: על ההחלטה להעמיד גבר בראש הוועדה לקידום מעמד האישה | הטור של חנה בית הלחמי

ההחלטה למנות את חבר הכנסת עודד פורר לראשות הוועדה לקידום מעמד האישה זה כמו להעמיד בעל/ת עור לבן בוהק בראש Black Life Matters

פורסם בתאריך: 11.6.20 11:26

למי שלא הבינו מה הבעיה בכך שמי שנבחר לעמוד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת הוא ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), הנה מורת-נבוכים ונבוכות להבנת הסוגיה:

מדובר בוועדה לקידום מעמד האישה, ולשוויון מגדרי במציאות בה יש שווים יותר ושוות פחות. מטרת הוועדה אינה לייצר משוואות מופרכות ביחסי כוחות לא שווים, אלא לייצג נשים ולתת להן פלטפורמה לשינוי ולקידום שוויון. לו הייתה המציאות שוויונית בעיקרה, אכן זה לא היה משנה במיוחד מה מין ומגדר יו"ר הוועדה. אולם להעמיד גבר בראש הוועדה לקידום מעמד האישה, זה כמו להעמיד בעל/ת עור לבן בוהק בראש Black Life Matters או אישה בראש העמותה (הלא קיימת) של "מה מרגישים כשיש גידול בערמונית". לא קשור, לא מייצג, לא רלוונטי.

אחת הסוגיות הקריטיות באג'נדה השוויונית, היא הפסקת המנהג הפטריארכלי הפסול, האלים (תרבותית וחברתית) והמדיר של העמדת גבר בראש ההיררכיה המורכבת מנשים. כמו כן, גבר אחד ויחידי בוועדה, הוא בבחינת זה שאומר לנשים מה לעשות. היו"ר, נו.

הוועדה לקידום מעמד האישה מושתתת על יסודות של חשיבה פמיניסטית, רדיקלית במובנה האמתי של המילה: טיפול בסוגיות אי שוויון מהשורה (בחקיקה, באכיפה). עוד לא יבש הדיו על כתב המינוי, וכבר הגיב היו"ר הנבחר, בראיון בגל"צ (אצל שלי וגואטה): "אני לא יודע מה זה פמיניסטי".

באותו ראיון, גם ייחס היו"ר הנבחר את ההבנה המעמיקה שאין לו, לעדותו שלו, בנושא קידום נשים, בכך שהוא אבא לשלוש בנות. ברוח ובהשראת הבדיקות האפידמיולוגיות שלמדנו להכיל בחודשים האחרונים, ניתן לבנות בדיקה מגדרית: כמה מעורב האבא הלא-פמיניסט בחיי בנותיו ורעייתו, למשל. לא ברמת הדיווח על מה שקורה בבית ומבחן טריוויה על הדברים הגדולים, אלא חיי היומיום הקטנים והסיזיפיים שחוות נשות המשפחה. חלילה לי מלייחס לו דבר, אולם כשאני קוראת את הרזומה שלו מאז היותו איש קבע בחיל הים ועד ללימודי המשפטים והקריירה הציבורית והייעוצית שלו, אני מהמרת על כך, שלא בכדי הוא "לא יודע מה זה פמיניסט". אני לא באה אליו חלילה בטענות. הוא מי שהוא. רק שזה ממש לא מתאים לתפקיד יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי.

הטענה הלכאורה שוויונית של פורר בראיונות, לפיה כפי שאישה יכולה לשאת כל תפקיד – כך גם גבר, היא לעג לרש. אין משוואה ביחסי כוחות לא שווים. פורר מייצג את הפטריארך בכל הבט אפשרי (מינו, היותו הגבר היחידי, חוסר הקשר הטוטאלי שלו לקידום נשים בעברו, האמירה על הפמיניזם, אפס רזומה מקצועי רלוונטי, ההצנחה מגבוה ועוד), וזה די מצחיק שהפטריארך הוא זה מנהל את הוועדה שבאה לפרק לאט לאט את הפטריארכיה. גם ככה, הוועדה הזו ממסדית ככל הוועדות והעבודה לכן קשה וארוכה ואיטית.

באשר לטענה של פורר שכעת ניתן יהיה לדון בנושא חיילות בצה"ל, מה שנמנע לכאורה בתקופת כהונתה של ח"כ עאידה תומא סלימאן – אני מציעה ליו"ר הנכבד לעשות שעורי בית. אכן, ח"כ תומא-סלימאן, מהיו"ריות המעולות שהיו לוועדה מאז הקמתה, לא דנה בנושא, באופן טבעי, מהיותה נציגת ציבור שאינו משרת בצה"ל ורגיש לנושא, אולם הדיונים התקיימו בניהולה של ח"כ מירב מן ארי, ממלאת מקומה. הטענה הזו, חושפת אג'נדה של פורר ושולחיו, שכנראה אין כל קשר בינה לבין קידום נשים.

כל אלו הטוענים והטוענות שמטרתנו לגייס גברים לרעיון הפמיניסטי, טועים ומטעים. מטרת הפמיניזם היא שוויון מגדרי, התייחסות לנשים כבנות אדם, שוויון הזדמנויות, בטחון אישי, מיגור אלימות כלפי נשים (לסוגיה), פריצת תקרות זכוכית ועוד. אין ספק שהדרך לשם עוברת בחינוך האוכלוסייה לערכים של הומניזם, כבוד אדם וחווה ושוויון. איפה זה לא עובר? בהצנחת גבר שמישהו כנראה חייב לו ג'וב, לתפקיד בו הוא זה שמנהל נשים באשר לזכויותיהן. זו אותה מיזוגניה מבאישה, כפי שהיתה מאז ומתמיד.

נכון הוא, שאין לי ציפיות מהכנסת הזו ומהממשלה הזו ומהפוליטיקה של 2020. אבל גם בהיעדר ציפיות מוחלט, מינויו של פורר לראשות הוועדה לקידום מעמד האישה הוא מעשה חריג. אני אוכל לחיות עם ההחלטה בנוחות, אם נשים תמונינה לראשות וועדות הכספים, החוץ והבטחון, הפנים וועדות חשובות נוספות.

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי היא יועצת אסטרטגית, פעילה קהילתית וחברתית, מנחה ומאמנת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר