אילוסטרציה כיתה ריקה
צילום אילוסטרציה

"מספר גדול של מצטייני מיצ"ב מסייע לקבלנים ולישראבלוף"

הפרלמנט של כפר סבא עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם. האם צריך לבטל את מבחני המיצ"ב, או לערוך בהם שינויים?

פורסם בתאריך: 12.1.19 19:43

הלן שי

הלן שי

מבחני המיצב הם מבחני מדידה הבודקים רמת הישגים במקצועות מסוימים אצל תלמידים. בתי ספר מעוניינים להוכיח ציונים והישגים גבוהים. לאחרונה פורסם שמנהלים ניסו להטות תוצאות לטובה על ידי מניעת תלמידים חלשים מלגשת למבחנים. לדעתי, צריך לבטל את המיצב ולהפנות משאבים לחיזוקם של תלמידים מתקשים ולקויי למידה, לצמצום מספר התלמידים בכיתה, ולאיתור מורים איכותיים וערכיים למערכת החינוך. (הלן שי היא בעלת משרד יחסי ציבור ופעילה במועצת הנשים)

 

אורי נגר

אורי נגר

לדעתי יש צורך בעריכת שינויים במבחני המיצ"ב , שינוי זה מתבקש במדיניות משרד החינוך. במשרד הבינו את נזקי משטר המדידה, שכפה על בתי הספר בחינה ומדידה לא מדוייקים של המצב הקיים. כעת, יש למצוא חלופה שתאפשר בכל זאת לבחון פערים ולתקן אותם. החלטת משרד החינוך בעבר כי לא יתקיימו בחינות מיצ"ב היא לא פחות מפניית פרסה במדיניות שהוא עצמו הוביל עד לפני כמה שנים, מקידוש שמם של עקרונות המדידה וההערכה על פני כל שיקול אחר לשימוש זהיר וסלקטיבי הרבה יותר בכלים שעל פיהם נשפטים בתי הספר. לאחר שהשחיתה כמעט כל חלקה חינוכית, שינוי המדיניות הוא מהלך נכון ומתבקש, אשר מציין, כך אפשר לקוות, את החזרת האמון במורים ובמנהלים. את "שוט המדידה", שהונף בשנים האחרונות מעל ראשיהם של אנשי החינוך בבתי הספר, צריך להחליף שיח אחר, פחות אלים, כוחני וחד ממדי. לא כל דבר צריך לתרגם לטבלאות אקסל. (אורי נגר הוא איש עסקים ויו"ר עמותת כפר סבא הצעירה)

 

אלי אליהו

אלי אליהו

חובה לבטל את מבחני המיצ"ב ויפה שעה אחת קודם. כבר התרגלנו לצערי לכך שבית הספר שייך למאה התשע עשרה והוא התחום היחיד שבאמת לא התקדם ואף נסוג לאחור. גם להכניס 30 ילדים לתוך כיתה וללמד אותם את אותו החומר, זה עוול לחלשים ולמתקשים. אבל להוסיף חטא על פשע עם מבחני המיצ"ב? הגזמתם. למעט יוקרת בית הספר, אין שום דבר חיובי במבחנים האלה. בימים שלפני מבחני המיצ"ב שום דבר לא נלמד, או מעניין את הנהלת בית הספר, למעט החומר שמופיע בבחינות. ילדים עושים מרתונים של ימים ושבועות שלמים וכל זה רק בשביל להצליח במבחן שיקבע איזה בתי הספר יחשב "טוב יותר". מורים גם מאוימים לגבי תוצאות נמוכות. ויש כאלה שאף "מסדרים" תוצאה יותר טובה בבחינה. העיקר לשמור על שקט ועל מקום העבודה. (אלי אליהו הוא כוכב רשת)

 

נועה אזוגי

אני בעד ביטול מבחני המיצ"ב. מבחנים אלו אינם משקפים באמת את רמת הלימוד האמיתית, אלא הפכו למבחני תחרות בין מסגרות החינוך השונות. המיצב, כפי שהוא בנוי היום לצערי, מודד את הרמה הלימודית של המורים ולא של התלמידים, מה שגורם ללחץ מיותר על המורים ובייחוד על התלמידים, שגם ככה עמוסים במבחנים ושיעורים. לצערי הגענו לזמנים שבתי הספר ימים שלמים מכינים את התלמידים למיצ"ב על מנת להוכיח למערכת החינוך שהמורים איכותיים ומוצלחים. במהלך המיצ"בים חלק מהמורים אף עוזרים לתלמידים. מערכת החינוך צריכה להפסיק למדוד תלמידים רק לפי הישגיהם, אלא גם ללמד לערכים, אסטרטגיות עבודה, התאמה חברתית ולימוד לעבודה בצוותים. כל אלו ילמדו את התלמידים להצליח יותר בכל כישורי החיים וגם בלימודים עצמם. עלינו לעשות את המקסימום ולתת לילדים כמה שיותר כלים להפוך לבוגרים אחראים והמיצ"ב הוא לא הדרך לכך. (נועה אזוגי היא מנהלת קבוצת הפייסבוק מאמות בכפר סבא)

 

סער ורדי

סער ורדי

אני מסכים שקיים צורך בכלי מדידה אפקטיביים שייתנו אינדיקציה לגבי הרמה של כל תלמיד ותלמידה, אבל הגיע הזמן לעשות חושבים מחדש איך מבצעים את זה. כך, למשל, לא ייתכן שלא תהיה בחינה של יכולות הומאניות של התלמידים במקצועות כמו ספרות והיסטוריה (הבנת נפש האדם ותהליכים חברתיים חשובה בעיניי לא פחות מאשר תהליכים לוגיים), וגם לא ייתכן שאין שום כלי שבוחן ממדים של יכולות אישיות וחברתיות. צמצום נפש התלמיד לפריזמה צרה וסכמתית יוצר לחץ מיותר על הילד ודוחק את המערכת למקום קר ומנוכר, שאני לא בטוח שהיא רוצה להיות בו. (סער ורדי הוא יועץ תקשורת)

דב עילם

דב עילם. צילום עזרא לוי

אני בעד ביטול מידי של מבחני המיצ"ב ו/או כל מבחן מיותר נוסף. המבחנים המיותרים רק מספקים תעסוקה, תמורת כסף כמובן, לעובדים ו/או למורים מבלי לתרום דבר לחינוך. כאשר היינו תלמידים גדלו בבתי הספר שלנו פרופסורים וזוכי פרס נובל בלי מיצ"ב ובלי סקר/שקר. המיצ"ב והסקר נועדו לסייע לקבלני בניין לגבות סכומי כסף גבוהים יותר בעד דירות הנבנות בסמוך לבתי ספר שיש בהם יותר "מצליחנים" במיצ"ב. מספר גדול יותר של תלמידים שמצטיינים במיצ"ב ו/או בסקרים מסייע לקבלנים ולישראבלוף של הצטיינות לכאורה בחינוך. בתקופת לימודי לא היו הקבצות ויותר תלמידים עשו חיל והגיעו להישגים. (דב עילם הוא אמרגן)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר