יניב בלייכר. צילום עזרא לוי
יניב בלייכר. צילום עזרא לוי

הישג ל"אזרחים למען אוויר נקי": עשרות מיליונים יוקצו לטיפול בשריפות הפסולת

הפעיל הכפר סבאי בוועד, יניב בלייכר: "מדובר בהישג היסטורי אבל המאבק לא הסתיים. עדיין חסרים תקנים לפקחים, תחנות ניטור ופיתרון לפינוי פסולת ברשויות משני עברי הקו הירוק"

פורסם בתאריך: 14.1.18 16:32

חברי ועד הפעולה "אזרחים למען אוויר נקי" נשמו בבוקר יום שישי לרווחה. תקציב מיוחד של 150 מיליון שקל, שיאפשר הוצאה לפועל של תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר משריפות פסולת, אושר בממשלה במסגרת אישור תקציב המדינה לשנת 2019. אולם, עד הדקה ה-90 ביום חמישי בערב, לפני שמשרדי האוצר והגנת הסביבה הודיעו שסגרו סופית את ההסכם, הם לא היו כל כך אופטימיים.

"האמנתי שזה יהיה קשה, האמנתי שזה יהיה ממושך, אבל מנגד חשבתי שייקח הרבה יותר זמן להשיג את ההישג ההיסטורי הזה", אומר יו"ר ועד הפעולה יניב בלייכר (42),תושב שכונת האוניברסיטה שהפך עבור רבים לפנים של המאבק במפגעי שריפות הפסולת ממזרח לכפר סבא ובזיהום האוויר, מאז הוקם ועד הפעולה לפני כשנה, "זה בכלל לא דבר טבעי שישמרו עלינו במדינה. אם אנחנו כאזרחים לא צועקים, אף אחד לא ישמור עלינו. זה הבדל של שמיים וארץ מהמצב שהיה לפני שנה, אז אף אחד לא הבין על מה אנחנו מדברים ופתאום יש תוכנית לאומית. אז נכון שעדיין לא רואים תוצאות בשטח, זה ייקח זמן, אבל זה בהחלט ציון דרך משמעותי ביותר במאבק".

אפשר לומר שחברי ועד הפעולה מאזור השרון סחפו עימם פעילים נוספים למען אוויר נקי מכל רחבי הארץ. "אנחנו הובלנו את הלחץ ואת המחאה", מסביר בלייכר, "הרצנו קמפיין מיילים לשר האוצר, לבכירי האוצר ואפילו ערכנו הפגנה מול הבית שלו. לפני כן, הפעלנו לחץ על השר להגנת הסביבה וגם מול ביתו הפגנו. מהיום הראשון במאבק שלנו אנחנו מפעילים לחץ. בשבועות האחרונים מיקדנו את הלחץ לכיוון שר האוצר. הבנו שתקציב המדינה עומד להיסגר וצריך לתקצב את הבעיה הזאת".

אתה מרוצה מהסכום?

"ברור לנו שהסכום נמוך. 150 מיליון השקלים הולכים לשלוש תוכניות לאומיות. אחת היא טיפול בשריפות בישראל, השניה טיפול במפגעים ביו"ש, כולל שריפות, והשלישית לא רלוונטית. בשיחה שערכתי עם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה נאמר לי שהם צריכים לחלק את הסכום בין התכניות. אני לא יכול להגיד לך בדיוק מה הסכומים שנדרשים, אבל במשרד להגנת הסביבה גם מבינים את זה. בתקציב הזה אפילו אין תקנים, אף שכנראה ייקחו חלק מהכסף לכוח אדם. איך יעשו את זה אני לא מבין. תראה, אנחנו רצים למרחקים ארוכים, זה מחדל של שנים שלא ייפתר ביום אחד. אנחנו עכשיו צריכים לדאוג שהכסף יגיע ליעדו. לא נוותר עד שנממש את זכותנו הבסיסית לנשום אוויר נקי".

 

מה עוד צריך לעשות?

"תקנים לפקחים, תחנות ניטור שצריך להקים, קמפיין הסברה. צריך פיתרון לפינוי פסולת מעבר לקו הירוק, בשטחי הרשות הפלסטינית שם שורפים פסולת, וגם בתוך הקו ירוק יש רשויות מקומיות בקשיים כלכלים שאינן מפנות פסולת. צריך גם תיאום בין כל הרשויות. יש פה שמונה משרדי ממשלה שכולם יצטרכו להיכנס לשיתוף פעולה. המאבק לא הסתיים. יש עוד הרבה עבודה לפנינו ונמשיך בלחץ. זה אולי המקום להודות לציבור שנרתם והגיע להפגנה, שלח מיילים ועשה מעל ומעבר".

נזכיר כי בשנה אחרונה מתלוננים תושבי השכונות המזרחיות בכפר סבא ותושבי יישובים המתגוררים במזרח השרון ובמערב השומרון, על ריחות קשים וזיהום אוויר כתוצאה משריפות פסולת, המלווים בקשיי נשימה, צריבות בעיניים וגירויים בעור. בין השאר, תוצאות מתחנת ניטור האוויר הממוקמת במזרח כפר סבא, הצביעו על חריגות בערכי תחמוצות חנקן ונרשם זיהום אוויר גבוה וחריג בחלק מהזמן.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר