מצלמת אבטחה. צילום אילוסטרציה עזרא לוי
מצלמת אבטחה. צילום אילוסטרציה עזרא לוי

מכרז מצלמות הרחוב בכפר סבא: סלקום דורשת לפסול את ההצעה הזוכה

חברת התקשורת טוענת כי טופ סקיי ליין, החברה שזכתה במכרז העירייה, "העמיסה מחירים". בטופ סקיי ליין דוחים את הטענות, שאמורות להתברר היום בדיון בוועדת המכרזים

פורסם בתאריך: 18.1.18 09:02

חברת התקשורת סלקום דורשת מעיריית כפר סבא להקפיא את מכרז העירייה להתקנת מצלמות אבטחה במרחב הציבורי ברחבי העיר. במכתב שהעביר לעירייה עו"ד אורן רוט ממשרד יגאל ארנון ושות', בשם סלקום, הוא טוען כי חברת "טופ סקיי ליין", שזכתה במכרז, ביצעה "מניפולציה תמחירית פסולה" לכאורה, כך כלשונו, כש"העמיסה מחירים" לכאורה, באופן שסייע לה לזכות במכרז. מנגד, בטופ סקיי ליין דוחים את הטענות וטוענים כי הציעו מחירים סבירים. טענות הצדדים אמורות להתברר היום, בישיבת ועדת המכרזים של העירייה שנקבעה לשעה 18:00.

במכתב שנשלח ב-1 בינואר למנהלת מחלקת רכש ומרכזת הועדה, אביטל חדאד, בשמה של סלקום, על ידי משרד עורכי הדין יגאל ארנון, נכתב כי "מעיון בהצעה הזוכה במכרז עולה כי לכאורה ועדת המכרזים לא הבחינה בפגם מהותי שנפל בהצעה הזוכה וכי דינה להיפסל".
לטענת סלקום "ההצעה הזוכה לוקה לכאורה בתכסיסנות מהסוג המכונה בפסיקה 'העמסת מחירים'". עוד נכתב כי "חלק נכבד מההצעה כולל מחירים בלתי ריאליים, מהם יקרים ומהם זולים בצורה בלתי סבירה. זאת מתוך מניפולציה תמחירית פסולה, שיסודה הימור מטעם המציע הזוכה, כי המזמין טעה בכתב הכמויות, מה שמאפשר לזוכה לגרום להצעתו להיחזות כזולה רק על מנת שזו תניב לו בפועל, רווחים שאינם מבוססים על העלות הריאלית של העבודה".

נסביר: על פי החוק בהצעה תכסיסנית יש פסול מיוחד, היא נחשבת לאקט הנגוע בחוסר יושר, והמציע שנוקט בה מוקע כמי שפעל מתוך כוונת מרמה. הצעה תכסיסנית הינה הצעה המאופיינת בשילוב מכוון של מחירים גבוהים לחלק מן הרכיבים ומחירים נמוכים לאחרים וזאת לא בהתאם לעלויות הריאליות של העבודה. הצעות אלו באות, בעיקר, כאשר המציע מזהה טעויות בתכנון המכרז וצופה שרכיבי הפרויקט שיידרשו בפועל יהיו שונים מאלו המפורטים בכתב הכמויות. במקרה זה יתמחר המציע התכסיסן את הפריטים שהוא צופה שלא יבוצעו בפועל במחיר נמוך ביותר, ואילו את הפריטים שהוא צופה שכמותן תוגדל ביחס לצפוי מראש, יתמחר במחיר יקר מאוד. במקרה זה הצעה שנראית על פניה כהצעה זולה מאוד עלולה להתברר כיקרה ביותר עבור עורך המכרז.

במכתב טוענים בסלקום למשל כי בגין כבל HDMI הנמצא כמעט בכל בית ובכל טלוויזיה, מבקש הזוכה לא פחות מ-600 שקל ליחידה, זאת בשעה שהמחיר הריאלי עומד על עשרות שקלים בודדים. לטענתה, "מאחר שלצורך שקלול ההצעות מחושבת יחידה אחת בלבד, ניתן להניח כי הספק הזוכה מהמר על הזמנות רבות, מתוך ניסיון שקוף להפיק רווחים פנטסטיים בגין אספקה זו".

בדוגמה אחרת, עבור מתג תעשייתי שיידרש בכל עמדת התקנה וחושב כיחידה אחת בלבד לצורך שקלול ההצעות, כותב עו"ד רוט בשם סלקום כי "המציע הזוכה לא התאפק והציע מחיר של 10,000 שקלים ליחידה, מחיר הגבוה פי שלושה ויותר מהמחיר הריאלי".

בדוגמות למחירים זולים שמביאה סלקום בהצעתה של טופ סקיי ליין, נכתב כי "הוצעו 100 שקל בגין מצלמת FHD, אשר מחושבת לפי 41 יחידות. המדובר הוא במחיק זול בצורה בלתי סבירה. המחיר הריאלי למצלמה זו עומד על למעלה מ-1,000 שקל".

עו"ד אורן רוט, החתום על מכתב מסביר בו כי הוא מביא דוגמאות בודדות בלבד, אך כל ההצעות מגבשות תמונה ברורה בדבר העמסת מחירים. עוד הוא מוסיף כי "מעיון בפרוטוקול ועדת המכרזים עולה כי היא לא נתנה את הדעת להעמסת המחירים הבוטה ובהיותו של פגם זה מהותי המחייב לפי הפסיקה את פסילת ההצעה. לבסוף הוא מסביר כי "הצעת סלקום היא הצעה הכשירה הבאה אחרי ההצעה הזוכה, שדינה להיפסל, וממילא זכאית היא לזכות מכרז".

 

עו"ד שלוה פוטשניק, המייצגת את חברת טופ סקיי ליין, השיבה במכתב משלה לחדאד וכתבה: "מרשתי דוחה מכל וכל האמור. מרשתי תטען כי לא מדובר בתכסיסנות כנטען, אלא מדובר במחירים סבירים וזאת מן הסיבה כי מרשתי מבצעת את העבודות באמצעות עובדים שכירים מטעמה. כמו כן, מרשתי מקבלת מחירים נמוכים מספקים וזאת לאור כמויות העבודה הגדולות זו מבצעת בתחום. מרשתי תשמח להגיע לוועדה להסביר לה כי אין כל פסול בהצעתה ובמחירים הנקובים. ההצעה כשירה ולמרשתי אין כל קושי לעמוד בה".

לדבריה, דווקא חברת סלקום אינה עומדת בדרישות הסף של ביצוע הפרויקט כיוון ש"תרומה של מערכת שליטה ובקרה לעיר ללא אספקת מצלמות ועבודות תשתית וללא הצגת חשבונית אינה עומדת בתנאי הסף". עוד הוסיפה כי טופ סקיי ליין כבר החלה בביצוע המכרז ב-10 בדצמבר 2017, ועצם עיכוב המשך העבודות פוגע בה וגורם לה נזק כלכלי.

לבסוף, מבקרת עו"ד פוטשניק את העירייה וכותבת כי "הצעת המחיר של מרשתי הינה סוד מסחרי ולא נכתב במכרז כי הינכם רשאים לפרסם את הצעת המחיר, והיה עליכם לפנות למרשתי בטרם העברת הצעת המחיר לסלקום".

היועצת המשפטית לוועדת המכרזים, עו"ד אילה זיו, השיבה לעו"ד פוטשניק, וכתבה כי לאור הטענות הם מוזמנים לישיבה שתתקיים כאמור היום בערב. היא מבהירה כי בבדיקה שנערכה על ידי אנשי המקצוע מטעם העירייה נמצא כי "חברת סלקום עמדה בתנאי הסף המפורטים לתנאי המכרז, וכי על פי הדין על ועדת המכרזים להעביר את הצעת הזוכה למשתתפים האחרים במכרז, וכי החומר כולל מסמכים שאינם מהווים סוד מסחרי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר