הדמיית אזור התעשייה באלפי מנשה
הדמיית אזור התעשייה באלפי מנשה

האיום ממזרח? אזור תעשייה חדש שמתוכנן באלפי מנשה מאיים על אזורי התעשייה בכפר סבא

הסטנדרט יהיה גבוה, השכירות תהיה זולה: המועצה המקומית החלה לשווק פארק תעשייה חדש שעלול להבריח את העסקים מכפר סבא. צפו בסרטון

פורסם בתאריך: 4.2.18 19:43

המועצה המקומית אלפי מנשה מתחילה בימים אלה לשווק את פארק התעשייה והעסקים החדש שהיא מתכננת להקים ביישוב. הפארק ישלב תעשייה קלה, מחסנים ושטחי לוגיסטיקה, תעשיית היי-טק, משרדים, מבני ציבור ושטחי מסחר. במועצה המקומית לא מסתירים כי אזור התעשייה המתוכנן אמור להוות תחרות חזקה לאזורי התעשייה הוותיקים והחדשים באזור השרון, ובכפר סבא בפרט.

"לפארק העסקים החדש אלפי מנשה יתרונות בולטים על פני יתר אזורי התעשייה בסביבה, וכפר סבא בכללם", אומר מנכ"ל המועצה המקומית אלפי מנשה, יעקב אוחיון, "הן מבחינת מחירי הקרקעות השכירות והארנונה הנמוכים והאטרקטיביים, והן מבחינת מיקומו המרכזי ונגישותו למערכת הדרכים הארצית (כביש 40, כביש 531, כביש 6) והן מבחינת תכנונו הירוק, החכם והמתקדם. מבחינות אלה, יזמים ובעלי עסקים ומפעלים יעדיפו את פארק אלפי מנשה על פני אזורי התעשייה של כפר סבא או הסביבה".

כך גם במסמך שמתכוונת המועצה להפיץ בין היזמים והתושבים, שם נכתב כי "על רקע התחרות ההולכת וגוברת בין אזורי התעסוקה באזור בולטים יתרונותיו הניכרים של קמפוס התעסוקה החדש באלפי מנשה מכל ההיבטים – רמת הנגישות הגבוהה, עלויות הקרקע הנמוכות, דמי השכירות ותעריפי הארנונה האטרקטיביים והתכנון הארכיטקטוני החדשני". בכך, מקווים במועצה למשוך חברות ויזמים פוטנציאליים רבים מתחומי התעשייה והיי-טק שיעזרו להרים את הפארק כמנוע צמיחה לקידומו ולעצמאותו הכלכלית של היישוב, הסובל בשנים האחרונות מגירעון כספי מתמשך ומתבסס בעיקר על כספי מדינה.

הדמיית אזור התעשייה החדש באלפי מנשה

הדמיית אזור התעשייה החדש באלפי מנשה

במועצה המקומית החליטו ללכת עם הפארק החדש על כל הקופה. ראשית, כדי להיחלץ מהקשיים הכלכליים שהרי אם הפארק יהיה בתפוסה מלאה במועצה צופים הכנסות של כעשרה מיליון שקל בשנה מארנונה מעסקים. שנית, כדי לקלוט את תושבי אלפי מנשה שמוצאים כיום את פרנסתם מחוץ לישוב בתוך אזור התעסוקה. ושלישית, במועצה מקווים שהפארק יהווה מוקד משיכה אזורי לתושבים מחוץ ליישוב, יוביל להגירה חיובית של תושבים חדשים ולתנופת בנייה.

באלפי מנשה בונים על כך שבשנים האחרונות חברות היי-טק רבות מעדיפות להעביר את המרכז פעילותן מתל אביב לפריפריה, ובכלל זה לאזור השרון, ולכן הן נזקקות למשרדים בסדרי גודל התואמים את היקף פעילותן. הפארק החדש אמור לענות על צורכיהן בשל "תמהיל עסקים מגוון, ניהול מרכזי יעיל, זמינותו של כוח אדם איכותי והיצע מבנים ומשרדים ברמה גבוהה, היצע רב של מקומות חניה, שירותים נלווים, מתקני בילוי, הסעדה ופנאי".

הדמיית אזור התעשייה החדש באלפי מנשה

הדמיית אזור התעשייה החדש באלפי מנשה

הפארק ישתרע על פני 116 דונם בשני מתחמים עיקריים: בחלקו המערבי, על שטח של 23 דונם, ייבנה המתחם המיועד למבני תעשייה קלה ומלאכה לא מזהמת, מרכזים לוגיסטיים ושטחי אריזה ואחסנה. מתחם העסקים, שישתרע בצדו המזרחי של הפארק על פני 16.5 דונם, מיועד לתעשייה עתירת ידע, לשטחי מסחר ושירותים, למשרדים ולמבני ציבור שישרתו את המועצה המקומית.

עלות הקרקע בפארק התעשייה והעסקים צפויה להיות נמוכה משמעותית מאזורי תעסוקה מתחרים. הקרקעות ישווקו ליזמים ב-31 אחוז מערכן ולכן, מחיר דונם יעמוד בין 100 ל-150 אלף שקל בלבד. בנוסף, שיוכו הצפוי של הפארק לאזור עדיפות יקנה ליזמים שיעור הנחה גבוה יותר. גם אם עלות פיתוח הקרקע עבור הפארק עתידה להיות גבוהה יחסית בשל תנאי קרקע והטופוגרפיה, אומרים במועצה שהעלות כוללת של קרקע ופיתוח צפויה להיות זולה במידה רבה לעומת חלופות אחרות באזור.

גם דמי השכירות ותעריפי הארנונה צפויים להיות נמוכים יחסית לאלה נהוגים באזורי התעסוקה הקיימים והמתוכננים לקום בשנים הקרובות. בנוסף לא תותר תעשייה הדורשת אחסון חומרים מסוכנים או מזהמים – זאת כדי להימנע ממפגעים סביבתיים, לשמור על איכות הסביבה ולהשתלב בפארק בהתאם לאופיו ותדמיתו. הקמת שטחי מסחר ושירותים תותר רק במגרש אחד במתחם שנועד למטרה זו.

במועצה טוענים כי ששת המגדלים המדורגים בשטח כולל של כ-32 אלף מ"ר שייבנו מסביב לשטח ציבורי הכולל חניון תת קרקעי בעל כ-800 מקומות חנייה, ימשכו את היזמים אליהם, כמו גם מחירי הקרקעות, השכירות והארנונה הנמוכים, המיקום בקרבה לצירי תחבורה מרכזיים והעובדה שהם נמצאים שבע דקות בלבד מכפר סבא שם נמצאים מוסדות מחקר ורפואה כמו חברת טבע ובית החולים מאיר.

 

הפרוייקטור של הפארק, בעליה של חברת יחיאור (י.מ) השקעות בע"מ, משה יחיאל, מסביר: "אנחנו נמצאים כעת במצב שסיימנו את תכניות הפיתוח ומכינים מכרז שייצא להערכתי תוך שלושה חודשים לכל היותר. במקביל, אנחנו מעניינים יזמים משום שיש גם מגרשים לתעשייה המוקצים ליזמים בהמלצת הרשות המקומית ללא מכרז. מחיר המגרש קבוע על ידי המינהל, ועלות הפיתוח תעמוד על בין 800 אלף שקל למיליון שקל, כולל פיתוח המגרש. הרמה תהיה מאוד גבוהה".

מה עלות הפיתוח הכוללת של הפארק?

"עלות הפיתוח הכללית, כולל פיתוח מגרשים היא סדר גודל של קצת פחות 50 מיליון שקל".

ומה התהליך הצפוי למי שרוצה להתמודד על קבלת מגרש ללא מכרז?

"הקריטריונים אושרו כבר במליאת המועצה. כיום ההקצאה לתעשייה היא מקוונת, כלומר שכל מי שמעוניין – שולח טופס אינטרנטי והוא מצרף את המלצת הרשות וועדה דנה בכל בקשה ובקשה ותחליט למי יותר לבנות ולמי לא. הערכה היא שכל ההליך הזה של הבחירה יימשך עוד חודש ימים, כך שבסך הכל תוך 3-4 חודשים יהיו גם זוכים וגם מכרז פיתוח".

אתה מרגיש כמי שמנהל פרויקטים דומים, שהפעם מדובר במשהו אחר?

"ללא ספק מדובר בפארק שהוא בכמה רמות מעל מה שאנחנו רגילים. בתהליך העבודה הכנו 13 חלופות – כשבדרך כלל מכינים 3-4. התכנון גם קיבל התייחסויות מאוד יפות בוועדה מחוזית. אנשי מקצוע שמבינים בתכנון אומרים שזה פרויקט ברמה מאוד גבוהה".

ניכר שבמועצה המקומית מקווים לתחרות.

"במידה מסוימת יש תחרות בעיקר לכפר סבא. התעריפים נמוכים, עלויות המגרשים נמוכות והבנייה תהיה הרבה יותר זולה. התקבלה החלטה אסטרטגית ובאלפי מנשה מבינים שהם צריכים לשנות את מרכיב ההכנסות והם הולכים על זה בכל הכוח".

מנכ"ל המועצה אוחיון הוסיף: "פארק העסקים החדש , אשר עמלנו על תכנונו וקידומו במשך מספר שנים, יגדיל את בסיס ההכנסות העצמיות של המועצה ויוביל בשעה טובה לעצמאות תקציבית וכלכלית של היישוב ולהרחבת רמת השירותים לתושב בכל התחומים. למעשה, מיזם כלכלי-אורבאני זה הינו סם החיים של היישוב ומנוע לצמיחתו ולפיתוחו העתידי".

מנכ"ל המועצה המקומית אלפי מנשה, יעקב אוחיון

מנכ"ל המועצה המקומית אלפי מנשה, יעקב אוחיון

ראש המועצה, שלמה קטן: "פארק העסקים החדש והמתקדם של אלפי מנשה, שיבוצע באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח אלפי מנשה, יספק מקומות תעסוקה לתושבי היישוב והסביבה וימשוך אוכלוסייה חזקה ואיכותית ליישוב ויבסס את חוסנו הכלכלי ואת יכולתו לספק רמת שירותים גבוהה".

ראש המועצה המקומית אלפי מנשה, שלמה קטן

ראש המועצה המקומית אלפי מנשה, שלמה קטן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לא מתאים

    מה עם אוטובוס ישיר לאזור? אין בכלל אפשרות הגעה ללא רכב…לא מתאים לכולם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר