צילום עיריית כפר סבא
צילום עיריית כפר סבא

גנן על הגג: קורס חדש של עיריית כפר סבא ילמד אתכם להקים גינה על גג הבניין שלכם

איך בונים ערוגות הידרופונית, איך מתמודדים עם מזיקים ואיך מתחזקים את הגינה: כך תהפכו את הגגות שלכם לירוקים בעזרת העירייה

פורסם בתאריך: 13.2.18 07:51

עיריית כפר סבא פותחת בשבוע הבא, לראשונה, קורס ראשון בשם "גנן על הגג", שיספק למשתתפים בו את כל הידע הנחוץ כדי לגדל צמחיה על הגג, במרפסת או על אדן החלון, במטרה להעשיר את סביבת המגורים שלהם. הקורס, ביוזמת מחלקת הקיימות באגף איכות הסביבה בעירייה ובשיתוף פעולה עם מחלקת גנים ונוף בעירייה, החברה להגנת הטבע והשומר הצעיר, ייפתח ב-23 בפברואר, והוא ירוץ במשך 12 מפגשים, מדי יום שישי, במשך שלוש שעות, בין 9:30 עד 12:30.

"עד היום קיימנו קורסים לקידום יזמות תושבים בנושאי סביבה וקורסים מקצועיים בנושאים אחרים", מספרת מנהלת מחלקת הקיימות בעירייה אלה דנון, שבין השאר מפעילה גם צוות שלם של "נברני פחים" שמבצעים בדיקות כמעט יומיות בחדרי האשפה ובודקים את הפרדת הזבל שלכם, ופתחה השנה גם את מרכז הקיימות העירוני קיפוד, "עשינו סדנאות חד יומיות בנושאי גינון ורטיקלי וגינון במרפסת, ואחרי שראינו שיש ביקוש החלטנו לפתוח קורס רציני יותר, עם מומחים מכל הארץ שיעבירו את התכנים. בפעם האחרונה שעשינו סדנה במרכז קיפוד ההרשמה נסגרה ההרשמה תוך שבוע, ואז הבנו שהקרקע בשלה מהבחינה הזאת ושהציבור הרבה יותר מודע היום".

צילום עיריית כפר סבא

צילום עיריית כפר סבא

מי האנשים שנרשמו לקורס?

"חלקם תושבים שרוצים לגדל ירקות אורגניים בבית, אחרים רוצים לחנך את הילדים שהירקות שהם אוכלים לא גדלים על המדף בסופר, או סתם לחבר את הילדים לאדמה ולטבע. חלק מהתושבים רוצים לפתח תחביב בתחום הגינון ואחרים פשוט הפנימו שאפשר להתעסק בעולם הזה גם אם אין לך גינה".

למה בעצם לגדל גינה על הגג?

"היום העולם עובר לגור בערים, וזה, בניגוד לדעה הרווחת, המהלך הסביבתי הכי נכון. עדיף לגור בישובים צפופים שבהם אנחנו מרכזים את המענים שהתושב צריך בכל ההיבטים וגוזלים פחות שטחי אדמה. עיר שגרים בה 100 אלף תושבים יותר מועילה מאשר כמה יישובים שפזורים על שטח רחב. האתגר כאן הוא שבעיר לאנשים חסר החיבור לסביבה ירוקה ולשטחים הפתוחים. לכן אנחנו רוצים להשיב כמה שיותר שטחים ירוקים לעיר, על חשבון השטחים שבהם אנחנו בונים בהם. לכן החזית החמישית – שטח הגג – שהוא שטח שלא מנוצל היטב, הוא המקום הטוב ביותר להביא את הטבע לעיר. בכפר סבא המציאות הזאת מתחילה להשתנות גם בייצור אנרגיה וגם בהשבת שטחים ירוקים. יש גינון אקסטנסיבי (ללא השקיה מלאכותית) שנקרא גג פסיבי – שלא מצריך תחזוקה כמעט בכלל. זה נפוץ למשל בגרמניה. זה משפר את היעילות האנרגטית של המבנה, מוריד בערך שלוש מעלות בחודשי הקיץ בקומות העליונות, משפר את הבידוד ומושך בעלי חיים לעיר. אתה גם הופך את המקום לפעיל. בבית ספר הגג הופך לחצר בה התלמידים משחקים ולומדים על גידול צמחיה וירקות, ובבניין מגורים אנשים נהנים משטח ירוק שמשפר את איכות החיים של הדיירים. תרומה נוספת היא בניקוז מי נגר עירוניים. במקום להעמיס את המים על תשתיות הביוב ברחוב – המים הולכים לטובת השקיה על הגג. זו תועלת משמעותית. הרבה ערים בעולם הקטינו כך את עלויות תשתיות הביוב".

אלה דנון. צילום פרטי

אלה דנון. צילום פרטי

אלה הרבה מאוד יתרונות.

"חשוב לנו לחזק את הידע, את ההבנה ואת ההיכרות של הציבור עם כל זה. הרבה פעמים יש דעות קדומות. אנשים חושבים שזה יגרום לנזילות, שזה מעמיס על המבנה, דברים שאינם נכונים. חשוב לנו שאנשים יעשו שימוש בגג, ואחרי שידעו ויבינו למה זה חשוב, לתת להם את הכלים איך לעשות את זה אצלם בבית".

אז מה כולל הקורס?

"אנחנו נותנים ידע וכלים במגוון גדול של נושאים. למה גגות ולמה זה מצליח בעולם, כלים בתחומי מים והשקיה, איך בונים ערוגות הידרופונית או ורטיקליות מחומרים שונים. נדבר על מערכות השקיה ועל יעילות שימוש במים, איך מתמודדים עם מזיקים מסוגים שונים, איך מתחזקים את הגינה. לכל מפגש יש חלק עיוני וחלק מעשי. הקורס, אגב, מתארח במבנה של השומר הצעיר כשבסופו בעצם השומר הצעיר יקבלו גג שיהיו בו כל התוצרים שיבנו במהלך הקורס והוא ישמש את תנועת הנוער לאורך זמן. בכך הקורס בעצמו הוא בר קיימא בהרבה מובנים. בנוסף, התלמידים שלנו יבקרו בגינות הקהילתיות, בגינות חינוכיות ויחשפו לפעילות של מרכז קיפוד".

דנון, מספרת שהקורס הוא חלק מתוכנית סדורה שמפעילה המחלקה בכל הקשור בחקלאות עירונית, הכוללת בין השאר הקמת גינות קהילתיות וגינון בר קיימא מכל הסוגים. "זו תפיסה מתקדמת של איך מגננים את העיר בלי להשתמש בחומרי ריסוס, איך מקדמים צמחיה רב שנתית ולא עונתית, שימוש בצמחיה מקומית ייחודית לאזור השרון וספציפית לכפר סבא, ושימוש במינים שבסכנת הכחדה שאנחנו מחזירי לעיר. כל זה נעשה מתוך תפיסה של לקיחת אחריות על משאב המים ועל הסביבה בכלל. אנחנו פורצי דרך, העיר היחידה בארץ שלא משתמשת בכלל בחומרי ריסוס קוטלי עשבים בשטח בעיר. יש בכפר סבא הרבה ערכים קהילתיים וחברתיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר