צביקה צרפתי. צילום עיריית כפר סבא
צביקה צרפתי. צילום עיריית כפר סבא

צביקה צרפתי: "העירייה אולי נמצאת באי וודאות, אבל היא עובדת"

האישומים נגד בן חמו, הפקקים, תוכנית המתאר והבחירות המקומיות. ראש עיריית כפר סבא עד אוקטובר, צביקה צרפתי, בראיון ראשון

פורסם בתאריך: 2.3.18 14:31

שנה מורכבת עברה על ראש עיריית כפר סבא בפועל, צביקה צרפתי, שנבחר ביום שני השבוע לתפקיד ברוב קולות חברי המועצה (14 תומכים מתוך 18), לאחר שזקן חברי המועצה, עמירם מילר, הסיר ברגע האחרון את מועמדותו. טרם ההצבעה ניכר שצרפתי מתרגש. רגע אחריה, גילה לחברי המועצה שברגע השיא, בשעה שהיה צריך לשבת על הטלפונים כדי לשכנע את חברי המועצה לתת לו את קולם, הוא בכלל היה בטיול על הר המצדה. בפסגת ההר, סיפר צרפתי, הגיע מייל מראש האופוזיציה עו"ד יובל לוי, שהודיע שהוא מעביר את תמיכתו ממילר לצרפתי. "כבשנו את המצדה, אמר ואז הגיע המייל של יובל", הסביר את גודל הניצחון עבורו.

זה היה בסופו של דבר תרגיל מארץ התרגילים שעשה יו"ר האופוזיציה לוי, האיש שבסופו של דבר הכתיר את צרפתי לראש העירייה. אף אחד לא האמין שלוי יתמוך במועמד מסיעת מעוף, סיעתו של יריבו הפוליטי יהודה בן חמו, ראש העירייה המתפטר המואשם בפלילים. מסתבר, שחסר היה קול אחד, קולה של חברת סיעת מרצ קטנר, כדי שמילר יזכה בבחירות הפנימיות במועצה. אולם חברים בסיעת תפוח מספרים שזו נעלמה, כנראה טסה לגרמניה, ולא ענתה לטלפונים. יש שאומרים כי חבר המועצה מש"ס שמען פרץ הבטיח את תמיכתו במילר ואז התחרט. קטנר אישרה לצומת השרון כי היא שוהה בחו"ל, אולם טוענת כי מילר הסיר את המועמדות שלו בלי קשר אליה.

הישיבה ביום שני השבוע. מימין: לוי, צרפתי, מילר. צילום אריה אברמזון

כך או כך, ולאור דיבורים על "סחר מכר" שעשו חלק מחברי הקואליציה עם המועמדים כדי לתת להם את קולם (נציין כי שני המועמדים מכחישים זאת לחלוטין), החליט לוי להפוך את הקערה ולהעביר את קולות סיעתו לצרפתי. אם צרפתי יחליט להתמודד בבחירות זה יכול להיות גם לרעתו, אבל כרגע לוי בהחלט מקבל נקודות על ממלכתיות יתרה ומחיאות כפיים גם ממי שנחשבים יריביו הפוליטיים.

מנהג באגד לראש עירייה

צרפתי נולד ברעננה ועבר לכפר סבא בשנת 1982. הוא חבר קואופרטיב אגד ("אני דור שלישי למייסדיי אגד וגאה על כך"), החל כנהג, התקדם לניהול סניף של 350 עובדים, לאחר מכן עבר למטה, ושימש סגן מנהל אגף משאבי אנוש, מנהל באגף הכספים וסמנכ"ל אגד תיור.

את בן חמו הוא מלווה כבר כמעט עשר שנים. למועצת העיר נכנס בסוף 2009 והוא משמש כסגן וכממלא מקום ראש העיר מ־1 במרץ 2010. "פעילות ציבורית עשיתי עוד הרבה לפני, כחבר מפלגת העבודה בעוונותיי", הוא צוחק בראיון ראשון שהוא נותן לאחר בחירתו. "באופן טבעי חשבתי שזה נכון שאתמודד היום על התפקיד", הוא מסביר. "מילאתי את מקומו של יהודה במשך שנה, ולא חשבתי ששמונה חודשים לפני בחירות צריך שיהיה זעזוע נוסף. ההתמודדות שלי לא היתה מתוך כבוד או רצון להיות ראש עיר, אלא מתוך אחריות".

היו מי שחשבו שצריך לעשות דווקא לעמירם כבוד כזקן חברי המועצה ולאפשר לו להיות בתפקיד בתקופה הזו.

"כבודו של עמירם במקומו מונח. אני מעריך אותו כאיש ערכי ואני חושב שגם בעת הזו הוא יכול להמשיך להוביל יחד איתי. זה שהוא זקן חברי מועצה לא אומר שזו חובה שהוא ייבחר, הוא יכול גם לתרום מהניסיון שלו בלי קשר".

איך זה שיובל לוי החליט בסופו של דבר לתמוך בך?

"אני לא חושב שזה נכון לגעת בשם כזה או אחר, אבל ברגע שחברי המועצה הבינו שאני הולך לזכות הערב במועצה, הם עשו דבר נכון והבינו שאחדות היא לטובת העיר, וזה לדעתי מה שהוביל את יובל להחלטה הנכונה, דם מבחינתו. לפעמים צריך להגיד לבן אדם מילה טובה ובעניין הזה מגיע לו".

מה זה ה"סחר מכר" שהוא דיבר עליו?

"אני שידרתי שאין סחר מכר, אין הבטחות, יש בחירה לראשות העיר".

אבל פנו אליך.

"הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. אני יודע מה שאני יודע. עם כל האנשים שתמכו בי מתחילת הדרך לא דובר על שום דבר שהוא סחר מכר. ברגע שיובל הבין שמילר לא ינצח את הבחירות הוא העביר את תמיכתו אלי כדי שתהיה בחירה מאוחדת לטובת האזרחים".

תתמודד לראשות העיר גם באוקטובר?

"כרגע נבחרתי כראש עירייה לשמונה חודשים עד הבחירות. אני יכול לומר שהמחשבות האלה עוברות, אבל אני לא מקבל כרגע שום החלטה. ההחלטה שלי תתקבל בשלב מאוחר יותר. אם והיה, אודיע בצורה מסודרת".

חברות ללא תנאי

צביקה צרפתי ויהודה בן חמו צילום עזרא לוי

צביקה צרפתי ויהודה בן חמו צילום עזרא לוי

בעקבות פרשת בן חמו היתה השנה האחרונה בעירייה מאתגרת ואינטנסיבית, מבחן מאוד גדול לצרפתי. "אני איש צנוע מטבעי אבל אני חושב שאני שמח שעברתי את המבחן הקשה הזה", הוא אומר, "עכשיו אני יכול להסתכל אחורה ולומר ששרדתי. גם המשפחה תומכת, אף שזה לא היה קל גם להם. יש לי בת זוג מדהימה שעמדה מאחוריי למרות כל הקשיים".

כשאתה שומע שפושטים על העירייה ושראה העירייה נעצר, מה עובר לך בראש?

"הייתי בהלם. אני לא מאמין שאני שומע את ההודעה זאת".

אתה חושב לעצמך, מה ראיתי, מה שמעתי, איך זה קרה?

"אני לא צריך לסנגר על יהודה, אני מכיר אותו מספיק שנים. ליהודה היה משפט שאמר לי 'אפס סובלנות לחוסר יושרה'. הוא תמיד הלך בדרך הנכונה, וזה מה שראיתי לאורך הדרך. אני לא אחד שרואה הכל".

כעסת?

"אני לא כועס. את יהודה אני מאוד אוהב כאדם. אני לא שופט את זה בכעס או לא. אני לא שוכח את הדברים הטובים גם שהוא עשה לטובת העיר. כעס זה דבר מידתי".

קראת את כתב האישום?

"לא. קראתי את מה שכתוב בעיתונים. אני ניזון משם. מה, אני עורך דין? אני קורא כתבי אישום?".

אז אתה קורא את הפרטים ושואל את עצמך אם זה הגיוני?

"מבחינתי לא. זה לא נתפש. זה לא האדם שאני הכרתי. אני חייב לומר לך שכאדם עם ערכים, גם אם מישהו הכי קרוב אלי עושה דבר שהוא לא לרוחי, אני לא אמחק אותו מספר הטלפונים שלי ואני אמשיך להעריך אותו כאדם. זה אני. זה לא ביום שטוב לי אני חבר שלו וביום שרע לי אני לא חבר שלו. לאורך כל השנים, וכל מי שמכיר אותי יודע, החברות היא חברות ללא תנאי. אנחנו חברים פוליטיים, לא יצאתי עם יהודה לבלות, לא אכלנו צהריים עם המשפחות. זו שותפות לדרך".

עם מה התמודדת כשנכנסת לתפקיד בפועל, עם מעצרו של בן חמו?

"הייתי צריך לייצב את המערכת, לתת יציבות, להמשיך לפתח את הנושאים שעמדו על סדר היום ולדאוג לתושבי כפר סבא שימשיכו ליהנות מהשירותים הטובים שהעירייה מספקת".

הדברים התנהלו כמו שצריך בעירייה? אתה רואה סדר, בלגן?

"אני רואה סדר, אני רואה מנכ"לית ומשנה למנכ"לית שיודעים להוביל את המערכת, רואה עירייה עובדת, שאולי נמצאת באי וודאות, אבל עובדת".

הבנייה והריחות

בימים אלה מתנהלת מהפכת שירות בעירייה. ראיתי את המספרים ואם הם נכונים הם בהחלט מרשימים לכיוון החיובי. אבל כל זה רק אומר שבמשך שנים ארוכות תודעת השירות של עובדי העירייה הייתה לא מספקת בעליל. לא היו מענים לטלפונים, היה קשה לקבוע פגישות עם מנהלים, תושבים עמדו מול שוקת שבורה.
"אמנם הייתה חוליה שנחשבה חלשה, אבל נעשה מהפך. ולמרות שאתה אומר שזה אולי מאוחר, תמיד עדיף מאוחר מאשר בכלל לא. היום המהפכה הזאת תקדים את זמנה. ביחד עם יחידת המחשב – ויש לנו מנהל אגף מחשוב מהטובים בארץ בשם מוטי סרודי, ויחד עם מה שצאלה (וקסמן גונן, סמנכ"לית השירות בעירייה, א"א) עושה, זה שילוב מנצח. עוד יבואו ללמוד מאיתנו איך לתת שירות".

בעיר יש הרבה מאוד פעילים שמקימים קבוצות פייסבוק, מארגנים הפגנות, יוצאים נגד התנהלות העירייה בתחומים כמו בנייה, תוכנית המתאר, חינוך. מה אתה אומר להם?

"אני לוקח את הדברים האלה בפרופורציות. העולם החדש והדיגיטלי נותן הרבה אפשרות לאנשים להתבטא וזה לא הכל או כלום. נכון שיש אנשים שלא מרוצים מתוך 33 אלף בתי אב. מי שלא מרוצה אומר את דעתו, ואם היא נכונה אנחנו לוקחים את זה ומטפלים בבעיה. אם מישהו מתלונן אני הראשון שאבדוק ואומר אם טעיתי. אני לא בורח מאחריות".

ההפגנה נגד תוכנית המתאר. צילום יעל יפה

ההפגנה נגד תוכנית המתאר ביוני. צילום יעל יפה

אז בוא נדבר על הבנייה. תוכנית המתאר עוררה זעם רב. יש תחושה שבעירייה מנסים ללכת על הראש של התושבים.

"לגבי תוכנית המתאר, היא כרגע לא על הפרק. היא מופקדת בוועדה המחוזית ולא נמצאת בדיון. בעוד שמונה חודשים יתקיימו הבחירות וראש העירייה הבא יצטרך לטפל בזה. אגב, מי אמר שתוכנית המתאר לא טובה? אני מאמין שכל מי שייקח אותה יגיש אותה לאישור, אולי רק עם שינויים קלים. זו תוכנית טובה בסך הכל. מדינת ישראל גדלה, מספר התושבים יהיה כפול בעוד 15 שנה, ותכף רוב התושבים יגורו בין גדרה לחדרה. אפשר תמיד לצעוק, אבל מנהיגים צריכים לקבל אחריות".

מה עם הבנייה בצופית?

"זה נמצא כרגע בותמ"ל. שם אנחנו ניאבק עד כמה שנוכל, ואם זה יקרה זה יקרה לטובת העיר, זה עדיין רחוק".

והבנייה בשכונות הירוקות?

"לגבי השכונות הירוקות יש שיח עם התושבים, הכל בשיתוף, כל דבר יבוא לדיון משותף. אני לא רואה שום דבר שמתפתח עד שלא יהיה שיתוף ציבור או כל דבר אחר. מה גם שאין הרבה עוד איפה לבנות בהן".

הפגנה תושבי הירוקה מול מפעל בראון. צילום מיכאל תמרוב

הפגנה תושבי הירוקה מול מפעל בראון. צילום מיכאל תמרוב

דיברתי בזמנו עם מנכ"ל מפעל בראון, קובי בראון, שהמפעל שלו מפיץ ריח נוראי באזור. הוא אומר "אני הייתי פה לפני השכונות, ועכשיו אומרים שאני לא בסדר". הוא צודק או לא?

"העולם משתנה ומתפתח. האופי של השכונות נקבעו בתב"ע. המפעלים האלה, אני מאוד אוהב אותם, אבל הם יצטרכו למצוא מקום אחר. אין צודק או לא צודק. זה לא קטגורי. יש מצב שבו השכונה נבנתה. היא לא יכול לחיות בד בבד עם מפעלים שקיימים. אז יכול להיות שהוא צודק, אבל המפעלים האלה לא מתאימים לאזור מיושב. תמיד אפשר למצוא חלופות וצריך למצוא פתרונות בשיתוף".

הפקקים והצהרונים

בוא נדבר על הפקקים וכביש 531. מדובר בבעיה חמורה, ויש תחושה שמעולם לא היה דיון רציני מול משרד התחבורה. עובדה שרעננה והרצליה קיבלו מחלפים ראויים וכפר סבא עדיין לא.

"אני חושב שצריך סבלנות. היה דיון מאוד מעמיק, ומשרד התחבורה מוביל את העניין. כרגע אני אחראי ואני לא בורח מאחריות. אבל אני מאמין שחלק מהבעיות יפתרו בשנה הקרובה. כביש 531 יפתח לכיוון כביש איילון, והפקק ביציאה מטשרניחובסקי לכביש 4 ייעלם. גם הרכבת אמורה לתת פתרון ותקצר את זמן הנסיעה לתל אביב. אבל במקביל, אנשים צריכים לחשוב על נסיעה בתחבורה ציבורית. פקקים זה לא משהו שקורה רק בארץ. זה לא מנחם אותנו, אבל בסוף אני מעריך שהכביש הזה ייתן פתרון מאוד טוב לתושבי העיר".

היציאה מכביש 531 מכיוון סוקולוב לכביש 4 דרום

היציאה מכביש 531 מכיוון סוקולוב לכביש 4 דרום

ועדיין לא ענית על השאלה. כשישבתם מול משרד התחבורה ודנו במחלפים, היה לכם בכלל סיי?

"יש סיי. אנחנו קיבלנו יציאות. מחלף תל חי עומד להתחיל. בסוקולוב יש כבר יציאות ובאוגוסט כביש 4 יתחבר לאיילון ויפתור חלק מהבעיה. כפר סבא בנויה אחרת מרעננה ואת הקמת המחלפים שם היה יותר קל לבצע. זה גרם לעיכובים כאלה ואחרים, וחלק מהעיכובים נגרמו מהתנגדויות גם של העירייה כי רצינו להרחיק את הכביש מהבתים. ועדיין, הסיי לפעמים הוא מוגבל. משרד התחבורה לא תמיד מקשיב, אבל אני חושב שכן הייתה הקשבה, המחלפים מבוצעים מאוחר, אבל זה יקרה".

נסיים עם חינוך. יש הרבה תלונות על הצהרונים. יש הרבה טענות של הורים על האוכל.

"זה לא כל ההורים. כשאתה מזין 5,000 ילדים בגנים ובבתי הספר תמיד יש טענות, וכל טענה נבדקת לגופו של עניין. אנחנו לא מזלזלים בטענות, אבל כפר סבא במקום הזה עשתה צעד מאוד גדול במעבר לאוכל בריא. המעז מנצח, ותמיד לצאת מהקופסה זה לקחת סיכון. אני חושב שעיר שרוצה לדאוג לתושבים צריכים לקחת סיכון. ואם אנחנו טועים, צריך לומר גם טעינו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר