סגן י' וסגן יובל הלוי. צילום דובר צה"ל
סגן י' וסגן יובל הלוי. צילום דובר צה"ל

אחד לסטי"ל, אחד לצוללות: סגן יובל הלוי וסגן י' מכפר סבא מסיימים היום את קורס החובלים

גאווה מקומית: סגן הלוי, בוגר תיכון כצנלסון, יהיה מפקד הגשר של אח"י סופה. סגן י' מתיכון הרצוג ישרת על צוללת. ראיון כפול

פורסם בתאריך: 7.3.18 08:18

שני תושבי כפר סבא, סגן יובל הלוי (21) וסגן י’ (20) יעלו היום (רביעי) על רחבת המסדרים בבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה, לטקס סיום קורס החובלים של החיל (מחזור 136), אחד הקורסים היוקרתיים, המאתגרים והקשים בצה”ל. השניים יזכו לענות את סיכת הקצין הימי ולהמשיך לשרת, האחד כמפקד הגשר בספינת הטילים אח”י סופה מדגם סער 4.5, והשני באחת מצוללות חיל הים. יחד איתם יסיימו עוד 28 צוערים, שעתידים לפקד על כלי השייט המתקדמים של זרוע הים.

הלוי בוגר תיכון כצנלסון בכפר סבא, ושיחק כדורסל בהפועל המקומית. “מכיתה י’ ידעתי שאני רוצה להיות מפקד בצבא”, הוא מספר, “בהתחלה חשבתי על טיס אבל לא הצלחתי במיונים וויתרתי. ואז קיבלתי זימון לגיבוש חובלים. התלהבתי, עברתי את הגיבוש והשאר היסטוריה”.

לדבריו, הימים הראשונים בקורס היו עבורו המאתגרים ביותר, אבל הדרישות לא פוחתות במשך כל המסלול שאורכו כשנתיים וחצי מיום הגיוס. “אתה בעצם הופך מאזרח לחייל, אבל במסגרת הזו דורשים ממך המון כבר בשלב מאוד מוקדם של הקורס. יש קורסים בצבא שבהם יש הדרגתיות בדרישה, אבל פה דורשים ממך המון כי אתה מתגייס להיות קצין. זו מחויבות, הרבה חובות, משמעת, נשיכת שפתיים, אבל בסוף זה משתלם. זה הולך בגרף מאוד ברור שבהתחלה המשמעת מאוד גבוהה והמקצועיות נמוכה, וככל שמתקדם הקורס המשמעת הופכת להיות עצמית ואתה צריך להפגין רמת מקצועיות גבוהה. הקושי לא פוחת, הוא משתנה”.

תן דוגמה.

“אני יכול לספר שבתחילת הדרך עשיתי איזושהי טעות מקצועית, ומפקד הצוות חזר עם הסירה לחוף והתחיל להריץ אותי ולהזחיל אותי בין החוף לים. את הצהריים שלי אכלתי כשאני ספוג חול. בהמשך זה כבר לא ככה, אתה אחראי על המשמעת של עצמך. אם אתה יודע שלא הספקת ללמוד למבחן אתה לא תישן בלילה”.

יש נקודות שבירה?

“יש, אבל מתגברים. כל אחד נאחז במשהו. אני נאחזתי בהורים, במשפחה ובחברה, ובכיוון הברור של מה שאני רוצה להשיג בסופו של דבר”.

 

גם סגן י’ עבר את המסלול. הוא למד בחטיבת אלון ובתיכון הרצוג. בקורס הוא אחד משני צוערים מתוך כל המחזור שנבחר לשרת בצוללת. “המיונים לצוללות היו חצי שנה אחרי תחילת הקורס”, הוא מספר, “ונבחרו שניים. יש מספר מועט של מפקדים בצוללת במחזור הנוכחי”.

כבר הפלגתם בצוללת?

“כן, אתה מפליג ומתמחה כדי לתפוס עמדות בצוללת”.

נשמע קצת קלסטרופובי.

“הבנתי אחרי חצי שנה בקורס, ואחרי הפלגה ארוכה על ספינה, שאפשר להישאר במקום יחסית סגור או מוגבל במקום שלו, כל עוד החברה שלך טובה. ספר טוב יכול לזרוק אותך למקום אחר, ואנשים יכולים לקחת אותך לכל מקום שתרצה”.

עד כמה הקורס הזה קשה ומורכב כפי שמספרים?

“הקורס הוא קשה. אין אחד שיכול לומר שהקורס עבר לו בקלות, בין אם זה חברתית, מקצועית או פיזית. אבל זו גם חוויה, משום שאנחנו לומדים המון ומפליגים המון. גם אם אנחנו נמצאים מעט מאוד זמן בבית, אנחנו עוברים את זה בעזרת החברים הטובים”.

מה יש לך לומר לאנשים ששוקלים לעבור את המסלול?

“בקורס מחפשים אנשים שיודעים לפקד בצורה הכי טובה. בים אין מי שישמור עליך מאחור. לפעמים אנשים רוצים הביתה, קר, מקיאים, ובסיטואציות כאלה נדרשים יחסי אנוש, ופה אתה נמדד. זה אחד הניסיונות הקשים שיש, אבל מי שחושב שהוא יכול לפקד בצורה טובה זה המקום בשבילו”.

הלוי: “קורס חובלים יוצר פלטפורמה טובה למפקדים. זה שיעור לחיים מבחינת ידע מקצועי ויחסי אנוש. אלו האנשים שצריך כדי שיובילו את המדינה למקום טוב יותר ויהיו אזרחים טובים יותר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר