שריפת פסולת בשכונת אבו סנינא בכפר סבא. צילום אזרחים למען אוויר נקי
שריפת פסולת בשכונת אבו סנינא בכפר סבא. צילום אזרחים למען אוויר נקי

תחנת הניטור רשמה חריגות של פי שישה מהתקן. המשרד להגנת הסביבה: "יש תקלה במכשור"

הפעיל הכפר סבאי בוועד הפעולה לאוויר נקי, יניב בלייכר: "לערכים הגבוהים שנמדדו נלוו גם ריחות כימיים חריפים וריחות של אשפה שרופה"

פורסם בתאריך: 26.6.17 20:01

הפעיל הכפר סבאי בוועד הפעולה למען אויר נקי, יניב בלייכר, טוען שבחמשת הלילות שבין 20-15 ביוני התקבלו בתחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה, שמוצבת ליד מפעל טבע בכפר סבא, חריגות של עד כמעט פי שניים מערך ההתרעה המותרת לפי חוק אויר נקי, של חלקיקים נשימים עדינים. לפי החוק, ערך ההתרעה, שמעליו חשיפה לזמן קצר לאוויר עלולה לגרום לפגיעה בבני אדם, הוא 130ppb, ולדברי בלייכר עמדו המדדים בימים המדוברים על בין 230ppb-150ppb. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי יש תקלה במכשור בתחנת הניטור.

בלייכר הוא פעיל בוועד התושבים הנאבק במפגעי הריח שמהם סובלים תושבי מזרח כפר סבא, דרום השרון והשומרון, ושנובעים ככל הנראה משריפת פסולת פיראטית ממזרח לכפר סבא. "לערכים הגבוהים שנמדדו בתחנת הניטור נלוו גם ריחות כימיים חריפים וריחות של אשפה שרופה", הוא אומר, "ב-20 ביוני המדדים, שעמדו על כ-215ppb, חרגו במשך יותר מארבע שעות מערך ההתרעה. צריך לציין שערך ההתרעה הוא אמנם 130ppb, אבל התקן של ערך הסביבה, שחריגה ממנו מוגדרת כזיהום חזק או בלתי סביר, הוא 37.5ppb, כך שהחריגה היא למעשה פי שישה מהתקן".

בלייכר טוען שלאחר פגישה שקיימו בוועד הפעולה של התושבים עם מנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה, ולאחר בירור שערך מנהל המחוז, נמסר לו שהיחידה לאיכות אוויר במשרד קבעה שהנתונים שגויים ונבעו בגלל תקלה בתחנה. הנתונים אינם מופיעים עוד באתר המשרד להגנת הסביבה. "איך יכול להיות שבמשך חמישה לילות היו פי שניים חריגות מהתקן הגבוה ואף אחד לא מתריע, אף אחד לא מזהיר את הציבור", אומר בלייכר, "חוץ מזה, אנחנו רוצים שיוכיחו לנו שתחנת הניטור אכן לא עבדה כמו שצריך. לא יכול להיות שכאשר הנתונים לא נוחים הם פשוט נעלמים מהאתר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "תחנת הניטור של המשרד הוצבה במזרח כפר סבא החל מ-14.5.17 לאור תלונות ציבור רבות. בתחנה קיים מכשיר המודד שני סוגי חלקיקים: חלקיקים נשימים הקטנים מ-10 מיקרון (PM10(, וחלקיקים נשימים עדינים הקטנים מ- 2.5 מיקרון – PM2.5. מכשיר המדידה מראה בתקופה האחרונה ריכוזים גבוהים של חלקיקים בממוצע חמש-דקתי מצד אחד, וריכוזים שליליים גבוהים מאידך. מבדיקה שעורך כעת המשרד להבנת הנתונים, עולה כי קיימת תקלה במכשיר המדידה, הגורמת להפקת נתונים שגויים. על פי הנחיית המשרד מבוצע כעת טיפול במכשור, על מנת להביאו לפעילות תקינה. אנו מקווים כי בימים הקרובים המכשיר יחזור לפעילות תקינה ונוכל לקבל מידע מדויק ונכון על איכות האוויר המנוטר ע"י התחנה. באופן כלל, התרעה על זיהום אוויר גבוה מתפרסמת כאשר ריכוז של מזהם עובר את ערך ההתרעה המופיע בתקנות אוויר נקי – ערכי איכות אוויר (הוראת שעה), התשע"א- 2011. ערך ההתרעה לחלקיקים נשימים עדינים – חלקיקי PM2.5 הוא 130 מק"ג/מ"ק בממוצע יממתי רץ (ממוצע של 24 שעות לאחור עבור כל זמן נתון) , ערך התרעה לחלקיקים נשימים PM10 הוא 300 מק"ג/מ"ק בממוצע יממתי רץ".

בתוך כך החליטה אתמול (א') ועדת השרים לחקיקה לדחות בחודשיים את החלטתה בנוגע להצעת תיקון חוק שמירת הניקיון שהגישה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), כדי לגבש הצעת חוק ממשלתית בנושא. הצעתה של גרמן מבקשת לקבוע בחוק איסור על שריפת פסולת מכל סוג שהוא, וכן להטיל את האחריות לעבירה על בעל הקרקע במקרה שלא ניתן לאתר את מבעיר הפסולת. מוועד התושבים נמסר כי "החלטת ועדת השרים היא צעד ראשון לקראת הכרה בחומרת המצב מצד הממשלה והצהרה מצד המדינה כי יש להסדיר בחוק את האיסור לשרוף פסולת. אנו מברכים על ההחלטה ומודים לח"כ יעל גרמן על שהעלתה את הנושא לסדר היום. נמשיך להיאבק להשלמת תיקון החקיקה".

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אמורה לקיים מחר (ג') דיון בנושא זיהום האוויר בשרון ובמערב השומרון כתוצאה משריפות הפסולת באזור. הדיון יתקיים במסגרת ציון יום הסביבה של הכנסת ובהשתתפות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר. מועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי נמסר כי "הדיון בוועדת הבריאות הוא צעד נוסף ומשמעותי בטיפול במפגעי השריפות. העלאת הנושא לטיפול ועדות הכנסת היא חלק מהמאבק שמוביל ועד הפעולה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר