אום כולתום צילום AP
אום כולתום צילום AP

קריאה לבטל הקרנת סרט על אום כולתום בכפר סבא: "חלאה שקראה לשחוט יהודים"

תושב כפר סבא פנה לשרת התרבות לקראת הקרנת הסרט במסגרת פסטיבל אפוס. מחזיק תיק התרבות בעירייה אמיר גבע: "קודם שיראה את הסרט"

פורסם בתאריך: 14.5.18 18:52

תושב כפר סבא, חיים גולדמן, קורא לעירייה לבטל הקרנת סרט על הזמרת המצרייה הנערצת, אום כולת'ום, בפתיחת הפסטיבל הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות, אפוס, שיתקיים בעיר בחודש הבא. בפסטיבל, שייערך בין 16-13 ביוני זו השנה השישית, בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות, יוקרנו שישה סרטים מארצות שונות. כרזת הפסטיבל מציגה את דמותה של אום כולת'ום בגדול. לדברי גולדמן, הזמרת הייתה שונאת ישראל, קראה להשמדת המדינה ולדעתו "האירוע המתועב הוא הוכחה לשפל מוסרי ואובדן ערכים מוחלט של כל האחראים לו".

במכתב שכתב לחברי מועצת העיר, עם העתקים לראש העירייה צביקה צרפתי, שרת התרבות מירי רגב ושר החינוך נפתלי בנט, כותב גולדמן כך: "'שחטו את היהודים!', היה להיט של הזמרת המצרית פאטמה אל-בלתאגי הידועה בכנוי אום כולת'ום. בימים שקדמו למלחמת ששת הימים, אום כולת'ום ניצלה את מעמדה כזמרת החצר של הרודן המצרי גמאל עבד-אל-נאצר ואת פרסומה העצום בעולם הערבי כדי להלהיב את ההמונים במדינות ערב לצאת למלחמת השמדה נגד היהודים. החלאה אף הבטיחה לקיים קונצרט ניצחון בתל-אביב לאחר כיבושה על ידי הצבא המצרי. דווקא בתקופה זאת, בה שליטי איראן קוראים כמעט כל יום להשמדת ישראל ורוצחים ערבים מקימים בפועל את הקריאה לשחוט יהודים, מצאה עיריית כפר סבא לנכון לקיים אירוע מחווה לאותה ערבייה מתועבת… מחווה לאשה מתועבת אשר קראה לשחוט יהודים איננה אירוע תרבות".

בהמשך הוא מוסיף וכותב: "מעניין אילו אירועי 'תרבות ואמנות' נוספים מכינים לנו אנשי ה'תרבות' הנ"ל, פסטיבל שירי חמאס? ערב להיטי חיזבאללה? או אולי קונצרט שירים גרמניים עם עיבוד חדש ללהיט המפורסם אשר קרא לשחיטת יהודים הרבה לפני הלהיט של אום כולת'ום 'כאשר דם יהודי ניתז מן הסכין, הכל נעשה טוב כפליים'? אם האנשים הללו רוצים להתמוגג מן היללות של החלאה מקהיר, יעשו נא זאת בביתם ועל חשבונם ולא בהיכל התרבות העירוני ועל חשבון תושבי כפר סבא".

מחזיק תיק התרבות בעירייה, ד"ר אמיר גבע, שהפסטיבל הוא פרי יוזמתו והרצאותיו מקדימות את הסרטים שיוקרנו, אומר השבוע בתגובה: "אני לא מכיר את האיש, אבל מזמין אותו לבוא לראות את הסרט ואז הוא יבין. זו תרבות ואמנות. הסרט הוקרן במסגרת פסטיבל הסרטים של מוזיאון תל אביב, זה סרט עטור פרסים, הסיפור של אום כולת'ום הוא מרתק והלאומניות שלה מובלטת בסרט ומוזכרת גם בהרצאה שלי. מה, אם היה דוקומנטרי על אנואר סאדאת לא היינו מקרינים אותו? מדובר על התקופה של 1967 אז הייתה לאומנות גבוהה משני הצדדים. הרי מה זה 'נאצר מחכה לרבין'? איך הציגו אז ספרי חסמב"ה את הערבים? אם הוא היה רואה את הסרט הוא היה מבין שהשלטון במצרים השתמש בה כמכשיר להעביר את המסרים לעם. לא כל מה שכותבים שהיא אמרה ועשתה זו המציאות. היא נוצלה על ידי נאצר. מה, אנחנו לא שולחים זמרים לחזית כשאנחנו נלחמים?".

מבחינתך היא הייתה זמרת גדולה שיש ללמוד את ההיסטוריה שלה.

"אני עוסק בתרבות. לי חשוב הפסטיבל שאני עושה כבר שש שנים בהצלחה רבה וכבר 1,000 כרטיסים נמכרו לששת הסרטים שמוקרנים בו, חודש לפני הפסטיבל. אום כולתום הייתה זמרת ברמה של אלביס פרסלי וזמרת האופרה מריה קאלאס. בינתיים נרכשו רק לסרט הזה יותר מ-200 כרטיסים. זה סרט מרתק וחשוב היסטורית בכל הקשור לסקירה של תולדות האמנות והתרבות. אם לא נכיר את הגיבורים של האויבים שלנו אז לאן נגיע? מסרטים דוקומנטריים אנחנו לומדים גם אם אנחנו לא אוהבים את כל מה שאנחנו רואים. עדיין אום כולת'ום היא אחת התופעות התרבויות הגדולות של המאה שעברה והגדולה ביותר בהיסטוריה של המוזיקה הערבית. בשנה שעברה הקרנו את הסרט על אחד מגדולי המנצחים של המוסיקה הקלאסית הרברט פון קאראיין, שיש שטוענים שהוא היה נאצי. אני חושב שאפילו החרם על מוסיקה של ואגנר שחי שנים לפני שהיטלר נולד בכלל הוא פשוט אבסורד. צריך להבין את ההיסטוריה של התרבות, וכל אחד יכול לחוות דעה אחרי שהוא רואה את הסרט ולא לפני. מירי רגב פסלה את הסרט 'פוקסטרוט' לפני שהיא ראתה אותו. זה אומר משהו.

מעיריית כפר סבא נמסר: "מדובר בסרט שנבחר משיקולים מקצועיים בלבד, ביניהם איכותו הדוקומנטרית והאמנותית והתאמתו לאופי הפסטיבל".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר