המבנים הזמניים בשדרה. צילום פנחס כהנא
המבנים הזמניים בשדרה. צילום פנחס כהנא

פרסום ראשון: העירייה התירה לקבלן לכרות ברושים בני מאה שנה בשדרה העתיקה בגן מנשה

העירייה התנגדה תחילה לכריתה אך הקבלן עתר נגדה שכן העצים נמצאים בשטח שאושר לבנייה. פנחס כהנא: "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל"

פורסם בתאריך: 22.5.18 08:41

לפני כשנתיים התרעם יו"ר משמר האילנות בכפר סבא, פנחס כהנא, על כך שלאורך אחת משדרות הברושים העתיקות והמרהיבות בגן מנשה ההיסטורי שמצפון לשכונת עלייה, נבנה לא פחות ולא יותר מאשר אתר בנייה, הכולל גדרות פח, מבנים ארעיים, מנופים, עצים לבנייה ושירותים כימיים ניידים. כהנא חשש שהבנייה תוסיף להזנחה שהיתה ממילא באזור, אבל גם בחלומות הכי רעים שלו הוא לא תיאר לעצמו שאחד הקבלנים, בעלי חברת משכנות אורבניקה, יבקש לכרות חלק מהברושים, שגילם כגיל העיר כפר סבא – ושעוד יאשרו לו את זה.

"לאורך השנים קיימנו מאבק גדול על הברושים העתיקים הללו, שהוזנחו קשות, כדי שלא יפגעו בהם, פתאום מתברר שהגישו בקשה לכרות ארבע עצים בשדרה", אומר כהנא, "פניתי למנכ"ל העירייה, שהשיב לי בכתב כי בעירייה מתנגדים לכריתה. אבל אז התברר שהעירייה התירה בזמנו לקבלן לבנות על ארבעה עצים בשדרה ההיסטורית, מה שקיבל גם את האישור פקיד היערות. לקבלן יש תוכנית מאושרת לבנות שם, ולרוע מזלו כשהוא בא לבקש היתר בנייה, בעירייה התנגדו, למרות שכבר חתמו על התוכניות. בעירייה יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. הוא הגיש עתירה מינהלית אבל אז הגיעו לפשרה וההיתר ניתן לו. אגב, מה שעוד היה יכול למנוע את הכריתה היא תוכנית השימור שלא הושלמה כבר עשור, כפי שאתם פרסמתם בצומת השרון. אם השדרות האלה היו מוכרזות כאתר לשימור אי אפשר היה להוריד את הברושים. כך או כך, אנחנו מתכוונים לערער על ההחלטה".

גורם בחברה סיפר לצומת השרון כי המגרש נקנה על ידיהם לפני כשנה, אולם אז חלו עיכובים. "העיכובים האלה עלו לנו הרבה כסף", אומר הגורם, "קנינו שטח עם תב"ע מאושרת לבניה של 58 יחידות, יש תשריט ותקנון והיה גם נספח קק"ל שהגדיר מה הם העצים לשימור – שזו השדרה העליונה הרוחבית של הברושים. שאר הברושים בשדרה, שנמשכת לכיוון השטח, הם לא לשימור. צריך להבין שהעצים האלה עוברים ארבעה מטרים בתוך שטח המגרש, כלומר בתוך קו הבניין. הבנייה אושרה על פי התב"ע על ידי מחלקת גנים ונוף בעירייה, וכשבאנו לקבל את האישור הסופי אמרו לנו שלא מאשרים את כריתת העצים. מיד הגשנו עתירה מנהלית שתכפה זאת על העירייה. כמה ימים לפני הדיון התקשרו אלינו מהעירייה ואמרו 'אנחנו מסכימים לתת לכם את ההיתר, אבל את התביעה הנפרדת של הנזקים אל תגישו'. אנחנו בסוף רוצים היתר – כי אחרת יהיו לנו יותר נזקים, אז הסכמנו ואפילו שילמנו פיצוי נופי בגין כריתת העצים, כמעט 100 אלף שקל בנוסף. עכשיו קיבלנו את היתר הבניה והרישיון ייכנס לתוקף בסוף החודש".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

במכתב ששלח כהנא לפקיד היערות כבר בחודש פברואר השנה כתב: "נאמר לנו היום כאילו עמדתך היא ששדרות הברושים בגן מנשה, מבחינתך ניתן לעקור אותן, או את חלקם. כדי שלא יהיה כאן אסון מבחינתנו, מבקשים להבהיר שיש החלטות של פקיד היערות הארצי בנושא, שמחייבות שיקום השדרות, השקייתן, נטיעת עצים חלופיים על המתים. פקיד היערות אף נזף בעירייה שמשתהה בטיפול, וגם אפשרה מבנים זמניים בשטח והצמדת קירות של גבולות עבודה של הקבלנים בשטח, כמו גם פגיעה בעצים. העיריה ענתה מיד שתטפל בזאת, ואכן, השדרות טופלו, ניטעו עצים, פרסו מערכת השקיה, בהנחיית מהנדסת העיר חומות העבודה הוזזו, מנהלת המוזיאון הביעה חשיבות המקום שצוין גם בתערוכה שערכה העירייה.

"העיריה על מחלקותיה הרלוונטיות רואה חשיבות רבה בשדרות אלו, ובקשר דרכן מהאזורים הציבוריים לגן מנשה. אנחנו רואים בחומרה כל התבטאות שמנוגדת להחלטות. העירייה, התושבים, ארגוני שימור, אדריכלי נוף מציינים חשיבות הגן והשדרות. איננו מוכנים לכל התבטאות, ובוודאי החלטות שונות מאשר התקבלו. אם יש פניה חדשה, יש להודיע לציבור. למעלה מעשור מנהלים מאבק בנושא ובחלק השדרות יש הסכמה כללית על שימורם וטיפוחם. מאחר ולא ראיתי כל נייר פורמלי בנושא, הכתיבה המהירה היא כדי להזכיר ולוודא שהשדרות והגן לא ייפגעו. לא ראינו גם באתר פקיד היערות או באתר העיריה בקשה לכריתת עצים. נברר מה פשר הפעילות החדשה. העיריה לדעתי כסלע בעד אי פגיעה בשדרות".

בתשובה ששלח ממלא מקום מנכ"ל העירייה לפקיד היערות, בתגובה למכתב הזה של כהנא, כותב איתי צחר: "אבהיר כי עמדת העירייה היא שהשדרות הנן לשימור ואין לפגוע בהן!".

תגובת קק"ל: "היתר רישיון הכריתה ניתן ב-15.5 השנה והוא יכנס לתוקף ב-30.5. פקיד היערות התנה את מתן היתר הכריתה באישור הרשות המוניציפאלית. לאחר קבלת אישור בחתימת הרשות המוניציפאלית ולאחר וידוא טלפוני עם הגב' רווית מיכאלי, אחראית מחלקת גנים ונוף בעירייה, אישר פקיד היערות את הכריתה על פי החוק. יש לציין כי העצים הללו נמצאים בתוך שטח המאושר בתב"ע כשטח לבינוי".

תגובת עיריית כפר סבא: "ראשית, יש לציין כי מדובר בשטח פרטי אשר על פי תכנית בניין עיר שאושרה לפני שנים רבות מיועד לבנייה. עיריית כפר סבא התנגדה מזה מספר שנים לכריתת העצים והשקיעה מאמצים רבים על מנת למנוע את הכריתה. ואף הוגשה כנגדה תביעה בגין אי מתן היתר בנייה שהצריך כריתה של חלק מהעצים. על רקע זה נאלצת העירייה להתיר את הבנייה במקום, זאת כאמור על פי תכנית שאושרה לפני למעלה מעשר שנים. עוד יצויין כי כריתת העצים אושרה ע"י פקיד היערות, שהינו הסמכות המקצועית לאישור כריתת עצים במדינת ישראל. יש להדגיש כי הקבלן יחויב לשלם סכום ניכר כפיצוי תמורת העצים כמתחייב בחוק ובסכום שיתקבל תבצע העירייה נטיעה של עצים חדשים".

תגובת חברת משכנות אורבניקה: "החברה ומנהליה דוגלים בשמירה על איכות הסביבה ועל עקרונות הבניה הירוקה. לראיה, הפרויקט האמור עומד בדרישות תו התקן של בניה ירוקה ובמהלך בנייתו ייעשה שימוש בחומרים ירוקים הניתנים למחזור. באשר לבקשה לכריתת העצים הרי שמדובר על ברושים שנשתלו במקור על מנת להפריד בין פרדסים שהיו קיימים בשטח ואינם קיימים עוד. העצים ממילא מצויים במצב תחזוקתי ירוד ולראייה בחורף שעבר נפלו מספר ברושים בשדרה. הברושים נמצאים בתוך קרקע המיועדת לבניה בהתאם לתב״ע שאושרה הן על ידי הועדה המקומית והן על ידי הועדה המחוזית כמו כן כריתת העצים אושרה על ידי כל הגורמים המוסמכים לרבות הרשות המקומית וקק״ל. חברתנו שילמה לרשויות סכום כספי גבוה ביותר כ'פיצוי נופי' עבור כריתת העצים על מנת שיישתלו עצים חדשים ובריאים לרווחת הציבור והסביבה. צר לנו שישנם גורמים שחושבים שהם מעל החוק ומנסים ליצור מניפולציות ולייצר כותרות על גבינו בשעה שאנו פועלים בדיוק על פי הנחיות החוק והוראותיו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רפי

    זה לא נראה טוב.. העירייב מדברת על שימור וכ'ו אך בפועל עושה הפוך..

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר