רחוב ויצמן. צילום דודו בכר
רחוב ויצמן. צילום דודו בכר

הנת"צ הגדול: שלוש שנים של עבודות בוייצמן מתחילות בעוד כשבועיים

בעוד פחות מחודש יחלו עבודות התשתית בפרויקט הנת"צים הענק בכפר סבא. בנתיבי איילון מבטיחים: "אנו פועלים להקטין את אי הנוחות, הפרויקט יביא להקלה בעומס"

פורסם בתאריך: 31.5.18 16:00

בעוד אתם יושבים לכם ברכב בבוקר ותוהים אם הווייז אכן הציע לכם את המסלול המהיר ביותר לצאת מהפקקים בכפר סבא בדרך לעבודה, כדאי שתדעו שבקרוב מאוד ייתכן והפקקים שלכם יהיו ארוכים ומייאשים אף יותר. נכון, מדובר במטרה טובה על הנייר – עבודות התשתית להקמת נתיבי התחבורה הציבורית, להלן הנת”צים, בפרויקט “מהיר לעיר” של משרד התחבורה ועיריית כפר סבא, שאמורים לשדרג את הנסיעה בתחבורה הציבורית באזור השרון לאין שיעור.

אבל עד אז, וכפי שחוו תושבי ערים אחרות רבות ברחבי הארץ, יהיו גם מי שישלמו את המחיר. יהיו אלה הנהגים בתחילה בכל רחבי העיר, אבל מהר מאוד גם בעלי העסקים לאורך רחוב ויצמן והספקים שלהם, והדיירים שיקריבו בלית ברירה את החניות הפנויות ברחוב ליד הבית לכל מי שהצליח להזדחל אליהן ראשון. כך קרה בירושלים עם הרכבת הקלה, בתל אביב בימים אלה, בהרצליה ובאשדוד, ועל זה אין עוררין. המדינה והעירייה יקראו לזה – אי נוחות זמנית, אולם רק הזמן יגיד האם מדובר יהיה באסון כלכלי שיסגור עסקים ויפרק משפחות.

עבודות לשדרוג רחוב ויצמן, החלפת תשתיות הביוב והקמת נתיבי הנתצ”ים יחלו בתוך כשבועיים. העבודות יחלו במקטעים, החל מפינת הרחובות ויצמן והתעש במזרח, מערבית לתחנת הדלק דור אלון, ועד רחוב טשרניחובסקי במערב. מחומרים שהגיעו לידי צומת השרון עולה כי העבודות יימשכו כ-30 חודשים ועלותן כ-300 מיליון שקלים שמממן משרד התחבורה. במהלך העבודות ייכרתו 387 עצים וימחקו 250 חניות קיימות – לרובן אמורות להימצא חלופות. עוד עולה מהנתונים כי לאורך כל השנתיים וחצי הללו תתאפשר תנועת כלי רכב הפרטיים ברחוב ויצמן וגם תנועת הולכי רגל ברחוב, שרובם לקוחות של החנויות ברחוב. חלק מהתנועה תופנה לרחובות עוקפים, ובשלב זה לא ברור אילו.

העבודות כאמור יערכו ממזרח למערב בשישה מקטעים – תחילה קטע כביש 40 -ויצמן, משם לקטע התע"ש-הסדנא, קטע הראשונים התע"ש, נורדאו-הראשונים, הגליל-נוראדו ולבסוף עמק-הגליל. בסוף העבודות חלק מהמקטעים אחרי שיושלמו ייראו כך: במבט מכוון מזרח, מימין לשמאל: מדרכה, שביל אופניים, מפרדה עם עצים, מיסעה (כביש), מפרדה, נת"צ, מיסעה ומדרכה.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

ולמרות שרחוב ויצמן יהיה “באוויר” תוך שבועות בודדים מהיום, בעירייה ובחברת נתיבי איילון שאמונה על בניית הנתצ”ים עושים הפרדה בין תחילת עבודות התשתית (שיחלו בעוד כשבועיים) לעבודות הנתצ”ים (שיחלו באוקטובר), אף כי התושב הממוצע לא יחוש בהבדל. בעקבות פניות של צומת השרון, הסבירו תחילה בעירייה שהגדרות שהוצבו סביב מקום תחילת העבודות מיועדות לעבודות התשתית בלבד, אך הדבר הופרך השבוע על ידי יו”ר מפעל המים בכפר סבא, איציק יואל שאמר: “תוך כשבועיים אנחנו מתחילים את העבודות שיעשו במקטעים – העבודה בכל מקטע תארך כשלושה חודשים, בגלל שאין מצב שפותחים את העיר במכה אחת. כל עבודות שדרוג התשתית שלנו, של פלגי השרון, של התקשורת והנתצ”ים יערכו במקביל לאורך כל התקופה, הכל זה עבודה אחת כוללת, יש מטה משותף והפעילות נעשית בהתאמה”.

העבודות כבר בפתח אבל כיום, מלבד כמה מסמכים שעלו בסוף השבוע שעבר לאתר העירוני, אין שיתוף ציבור עם התושבים. גם את בעלי העסקים שהגיעו למחות נגד העבודות באחת מישיבות מועצת העיר האחרונות, השתיק ראש העירייה בפועל צביקה צרפתי בהבטחה שידבר איתם אישית. לצומת השרון נודע כי באגף השירות וההסברה בעירייה מתמהמהים עם היציאה לשיתוף ציבור, וייתכן ויסתפקו בהודעות לתושבים שמתכננים להוציא בנתיבי איילון כחודשיים לפני הכניסה לשטח, שכוללים מנשרים וימי הסברה.

במטה הבחירות של עו”ד יובל לוי, יו”ר האופוזיציה במועצת העיר המתמודד על ראשות העיר, אמורים לצאת בימים אלה בקמפיין נרחב נגד עבודות הנתצ”ים בוויצמן. לטענתו, הסיבה העיקרית לאי שיתוף הציבור הוא החשש ממחאות. “שיתוף של עסקים בפיתוח אזור ופיתוח שירותים לקהילה אמור להיעשות בתיאום הנהגות התושבים, הסוחרים והנהלת העיר”, מסביר לוי שהיה זה שהעלה לראשונה את הנושא במועצת העיר וחשף את השאננות העירונית, “השיתוף מביא ליעילות בתכנון בגלל ההתאמה הגבוהה לצרכי הלקוחות, כלומר התושבים, וליכולת של העסקים לספק שירותים מבוקשים במקום הנתון לקהילה. העירייה לשיטתי היא הסדרן או המתאם מטעם הקהילה, ולא מי שמכתיב התנהגות לפי אינטרס צר שאפילו רגע לפני הביצוע הוא מסתיר, ואף אחד לא מוכן לעמוד מאחוריו ולהסביר לציבור מה הוא הולך לחוות. אם העבודות האלה היו טובות לציבור היו מפרסמים לנו אותם בכל ערוץ אפשרי ומתגאים בזה. עצם הסירוב להודיע לתושבים על המהפכה בסדרי החיים שלהם מעידה על דרך לא ראויה והטעיה רבתי”.

יובל לוי

יובל לוי

גורם עירוני משמעותי שעמו שוחחנו, פקח עיניים כשעדכנו אותו ששיתוף הציבור טרם החל ברשתות החברתיות ובשיחות אישיות עם סוחרים ודיירים. “לא התחילו שיתוף ציבור?”, תהה. “כבר לפני חודש הייתה הוראה של המנכ”ל איתי צחר לסמנכ”לית השירות וההסברה בעירייה, צאלה וקסמן-גונן, לצאת בשיתוף ציבור מקיף במיוחד. זו הייתה המטרה. בעירייה לא היו מרוצים משיתוף הציבור של משרד התחבורה ואם זה עדיין לא יצא לפועל, לדעתי זה נפל על קטע טכני וזה לא קשור למחאות התושבים”.

זמן ההמתנה לתחבורה הציבורית יתקצר בחצי

כשקיבלו בעיריית כפר סבא את האישור ממשרד החבורה לעבודות הנת”צים התחושה הייתה של פריצת דרך משמעותית. “במשך שנים במשרד התחבורה ייבשו את העירייה בגלל רצף הסירובים לפרויקט ה-BRT נשמתו עדן”, מספר הגורם העירוני, “במשך שנים לא קיבלנו ממשרד התחבורה כלום משום שמבחינתם 400 מיליון שקל רק בכפר סבא הלכו לטמיון. כשעיריית רעננה תקעה את כל הפרויקט זה היה אסון מבחינתם ולכן הפעם אמרו לכל רשות בנפרד ‘רוצים תיקחו, לא רוצים אל תיקחו’. בנוסף, נתנו עשרה אחוז בונוס, שזה צ’ופר ענק, מעבר לפרויקט הנת”צ. בהנהלת העירייה ישבו עשרות ישיבות מוקדמות כדי לקבוע מה יקרה, איפה, איך וכיצד זה ישפיע על הרחובות הסמוכים והמקבילים ועל היציאות והכניסות של הסוחרים. עד הרגע האחרון עשינו שינויים בתוכנית. רק אחרי שמשרד התחבורה הסכים להתניות הם חתמו. הייתה תחושה שמדובר בתוכנית טובה מתוך תפיסה שכפר סבא, עיר שממותגת כירוקה, תשתנה משמעותית אם הפרויקט יצליח. כיום זו העיר המובילה במספר המכוניות פר נפש וצריך לתת אלטרנטיבות”.

כדי לצמצם את מספר המכוניות בחלק מהמקטעים בוויצמן ייוותר רק נתיב נסיעה אחד לרכב פרטי לכל כיוון וגורמים שמעורים בתוכנית טוענים כי זו הדרך לצמצם את מספר המכוניות במרכז העיר. “כשאנחנו רוצים לקדם תחבורה ציבורית בישראל תמיד זה יבוא על חשבון משהו”, מסביר מומחה לנושא שמכיר את הפרויקט מקרוב, “הגודש רק הולך ועולה וזה יחמיר אם לא ייעשה משהו. לכן צריך לתת עדיפות לתחבורה ציבורית שתהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי גם במרכזי הערים”.

המועמד לראשות העיר, רפי סער, שיצא בעקבות לוי גם הוא בקמפיין משלו נגד העבודות ברחוב ויצמן אומר: “הצרה של כביש ויצמן תהיה מכת מוות לרחוב שגם ככה חיי המסחר בו בלתי נסבלים. הנת”צ במתכונתו הנוכחית לא מתאימה לעיר ולצערי אנחנו ניזונים מפרטים, לא ראינו תכנית כוללת עם משמעויות והשלכות על הרחוב. כל שיטת העבודה הזאת וההסתרה מהציבור היא לא נכונה. מדובר במהלך שערורייתי של עיריית כפר סבא שראשיתו בחוסר שיתוף של הציבור ובעיקר של הסוחרים בוויצמן, ואחריתו בתקיעת מסמר אחרון בארון הקבורה של הרחוב. אין לעיריית כפר סבא את הלגיטימיות הציבורית להתקדם עם תכנית שכזו, תנו לציבור להכריע בבחירות ולראש העיר הבא להחליט באשר לעתיד הרחוב”.

מומחה התחבורה משיב: “הרחוב ישודרג, יוספו נתיבי אופניים, האורבניות בו תהיה נעימה יותר, תחנות האוטובוס ברחוב ויצמן ישודרגו והתדירויות יתוגברו. אם בעבר חיכיתי 40 דקות לאוטובוס, אחרי שהפרויקט ייפתח אחכה מחצית מהזמן. גם לרציפות הנת”צים בכל ערי השרון יש אפקטיביות, וזה בלי לדבר על פתיחת כביש 531 שמקל על התנועה בתוך העיר”.

רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי

רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי

בעיה נוספת היא שעדיין אין היתר כדין לעבודות. כשעו”ד לוי שאל על כך את העירייה ענתה לו עוזרת מנכ”ל עיריית כפר סבא, יפעת וגשל: “סעיף 261 (ד) לחוק התכנון והבנייה מגדיר פטור מהיתר לרשות מקומית היוזמת ביצוע פרויקטים בתחומי העיר ברוחב זכות הדרך. פרויקטים המבוצעים בזכות הדרך הכוללים חפירה עמוקה (50 ס”מ ומעלה) מצריכים הליך של היתר חפירה (בכפר סבא נקרא ‘טופס ירוק’). עבודות תאגידים, כגון תאגידי המים והביוב, מתבצעות באישור כלל הגורמים ומעוגנות בהיתר המוזכר לעיל – קרי, היתר חפירה (רצ”ב). כפי שצוין במענה לשאילתות קודמות הנוגעות לפרויקט ‘מהיר לעיר’, התכנית נמצאת בישורת האחרונה של שלב התכנון, הכולל סבב אישורים סופי מול כל הגורמים המעורבים, ותוצג בהקדם למועצת העיר ולציבור”.

אז האם האינטרס של עיריית כפר סבא ומשרד התחבורה הוא לקבוע עובדות בשטח כפי שחושבים המועמדים לראשות העיר? מאחר ואין מדובר בפרויקט עירוני אלא בפרויקט לאומי בסדר גודל מטרופוליטני, גורמים בנתיבי איילון אומרים כי הם לא מתכוונים לעכב או לדחות את הפרויקט. כשמעמתים אותם עם העובדה שמדובר בעצימת עיניים הם אומרים: “זה לא לעצום עיניים – זה להאמין בפרויקט. גם אם ייבחר ראש עיר אחר – נמשיך ונעשה את זה בכל הדרכים בקדנציה הבאה”.

ההסכם קובע: העירייה תשפה את משרד התחבורה ואת נתיבי איילון במקרה של תביעות

ומה עם הפיצוי והשיפוי לבעלי העסקים ולתושבים? הגורמים המעורבים בתוכנית אומרים כי כיוון שהצפי שבזמן העבודות הפגיעה תהיה מינימלית, לא יהיה צורך בכך. ולמרות זאת הם מתכוננים היטב לכך. בחוזה שנחתם באוגוסט 2016 מול העירייה נכתב בסעיף שיפוי כי העירייה תשפה את נתיבי איילון ואת משרד התחבורה בכל סכום שידרשו על פי פסק דין או פשרה לרבות אגרות בית משפט, שכר טרחה ועוד, בתביעות מכל סוג שהוא של דיירים או בעלי עסקים בנכסים הגובלים במקום ביצוע העבודות העירוניות, למעט תביעות שעילתן רשלנות או גרימת נזק במתכוון על ידי החברה הקבלנית. מדובר בין השאר בתביעות שעילתן תביעה בפגיעה בהכנסות עסקים.

“שר התחבורה ישראל כץ מנסה לצבור על חשבון תושבי השרון הון פוליטי לאומי”, אומר תושב העיר המתנגד למיזם. “אף אחד לא מתחשב בזה שיש פה חיים בעיר. נכון שוויצמן נחשב לדרך לאומית ולא עירונית, לפחות 50 אלף איש בכפר סבא הולכים לאכול את החרא הזה במשך 30 חודשים לפחות, ואיש לא מדבר איתם. בעירייה רוצים לקבוע עובדות בשטח מחשש לתביעות, התנגדויות והפגנות כפי שהיו צריכים להתמודד איתם למשל במחלף סוקולוב. לא אכפת להם שמדובר בפרנסה של משפחות שעלולות לאבד את כל רכושן”.

גורמים המעורבים בתוכנית אמרו בתגובה כי “חבל שישנם גורמים שבתקופת בחירות מנסים להטעות וליצור דיס-אינפורמציה רק כדי ליצור כותרות”.

תגובת נתיבי איילון: “פרויקט ‘מהיר לעיר’ הוא פרויקט תחבורתי לאומי בעל חשיבות ציבורית עצומה, בו משתתפות 17 רשויות מקומיות שהצטרפו לפרויקט, ואשר מטרתו היא לתת לתושבים אלטרנטיבה תחבורתית איכותית לרכב הפרטי. הפרויקט, יאפשר תנועה מהירה יותר בעיר וממנה לכל גוש דן, ישפר את איכות החיים של התושבים ויקל על הפקקים בשעות העומס. פרויקט זה הוא אחד מבין שורה של פרויקטים אותם מקדמת נתיבי איילון שמטרתם לשפר את איכות חיי התושבים במרחב המטרופוליני ברחבי הארץ. הפרויקט אף מעניק לעירייה תקציבים נוספים לפרויקטי תשתית, המשפרים את המרחב העירוני הנחוץ למען התושבים, ועם סיום התכנון המפורט שלו יפורסמו לציבור שלבי הפרויקט והסדרי התנועה שיתבצעו במהלכו. בנוסף לחשיבות הפרויקט לציבור התושבים בעיר ולמטרופולין כולו, אנו פועלים כדי להקטין משמעותית אי נוחות זמנית שעשויה להיגרם בתקופת הביצוע. בהתאם לכך, ובניגוד לנטען, במסגרת העבודות יתבצעו רק צמצומים מוגבלים של נתיבים בעיר ולא חסימות מלאות של כבישים והעבודה תעשה אך ורק במקטעים קצרים, שימזערו את הגבלות התנועה ויאפשרו המשך נסיעה רגילה בשאר הצירים”.

בעיריית כפר סבא סירבו להגיב.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. אביב פ.

    יובל לוי עולה על כל גל ומחפש סיבה להשמיע ולהישמע. בפועל, אין לו שום בשורה. הבחור בדיחה אחת גדולה ומתיימר להיות משהו שהוא לא. לא לפקק כן לחיים? נו באמת, יש את זה ביותר קלישאתי? אין לו שום תוכנית. אין לו שום חזון. יש לו בעיקר מניירות של מנהיג בזמן שהוא לא מסוגל אפילו להחזיק חוג בית של שעה וחצי ער. ולגבי רחוב ויצמן, התוכנית הקיימת עולה בקנה אחד עם מה שצריך היה לקרות בעיר מזמן, הגיע הזמן להתקדם לאורבניקה מודרנית. נכון שזמן הבינוי והפיתוח יקשה על כולם, אבל בסופו של תהליך, הדבר ישפר את המצב לאין ערוך.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בלי תחבורה ציבורית בשבת לא באמת הולכים על פתרון של הסעת המונים.

  3. "לפרק משפחות" באמת??!!

    כתבה ילדותית ובכיינית אופיינית. כשיש פקקים, אז בוכים למה יש פקקים.

    כשמנסים לפתור הבעיה אז בוכים למה עובדים על פתרון.

    תתבגרו!

  4. דרור, א.

    הפרויקט הוא רעיון שיפגע בעיר. די נמאס כבר מתכניות שנועדו לסתום חורים במקום חשיבה משמעותית סביב הבעיה הזו. כל המועמדים קופצים כל היום בפייסבוק, די כבר עם הפייסבוק הזה. רוצה לראות חשיבה לטווח ארוך. שיעצרו את העבודות ויתנו לראש העיר הבא להחליט.

  5. בר

    התכנית ללא מחשבה על בתי העסק ברחוב ויצמן, ללא מחשבה על התושבים הנאבקים גם כך ביציאה מן העיר או בתנועה בתוך העיר. ללא ראיה שתכנית דומה נכשלה בערים אחרות, ודווקא עם נסיון להסתיר את הנעשה. מדוע? אנו התושבים זכאים לדעת מה מתרחש בעיר ולהביע את דעתנו בנושא. אם התכנית כל כך טובה מדוע אין הם מתגאים בה ומפרסמים לציבור? מזל שיש את יובל לוי – נאמן לתושבים, חושף בפניהם את המחשבה קצרת הטווח של היושבים בראשות העירייה, והיחיד שנאבק למען תושבי כפר סבא בנסיון לביטול התכנית ההרסנית.

  6. גילי

    מר אביב פ. מניח שאתה כנראה מתוסכל לראות איך מנהיג אמיתי מבטל את כל המועמדים הקיקיוניים שהופיעו והיו משוכנעים שיהפכו לראשי עיר סטייל כוכב נולד. אז נא להתרגל ליובל לוי כראש העיר, נא להתרגל לזה שההתנהלות במחשכים נגמרה והעיר תנוהל כמו שצריך. האיש מכיר כל בעיה בעיר ומה שהוא הצליח לעשות כיו"ר אופוזיציה (של ידידו הטוב של סדבון ושותפו לדרך של הרוש מס' 2 של סער) זה לא יאומן וכראש עיר נזכה לטוב ביותר. תיזמו ותנהיגו ואל תשלחו תגובות שליליות, תמצאו חיים ומצע אמיתי ולכו על זה

  7. אורן

    האם רק לי זה נראה כאילו נעשה פה מחטף ?
    האם שוב אישרו פרוייקט בסדר גודל כזה בלי לקבל את אישור מועצת העיר ?
    נכון עשה יובל לוי שחשף את הפעילות שמתבצעת !
    יכול להיות שהפרוייקט אכן עם כוונות לטובת התושבים אך אני משוכנע שאם כך היה הדבר לא היו מסתירים זאת מאיתנו…

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שמחה לראות שיובל לוי שם את עניין הפקקים העיר על האג'נדה. הדבר פוגע באיכות החיים של התושבים ובהחלט דורש טיפול!

  9. לטרולים למינהם

    יובל לוי הביא מנהיגות נקיה לכל מי שנמאס לו משלטון הקבלנים והאינטרסנטים והחברים של. הטובקיסטים בשכר והפרסומאים מכל הסוגים ימררו את חיינו עד הבחירות וכשתגמר תרועת הפסטיבלים הם כולם יעלמו. אנחנו נשאר עם הפקק הזה והחפירות האלה. איפה הימים של מנהיגות היתה קצת הדרת כבוד ?

  10. אומרים דיי לשחיטות

    פרוייקט הרסני !
    לא יתכן שאני כתושבת העיר לא יודעת על הנעשה , מדוע ראש העיר הזמני צביקה צרפתי ממשיך בעשיה של בן חמו ? לא נמאס מהשחיטות ????
    וסטבון חברו הטוב של בן חמו מעודד את הבזיון הזה !
    ליובל לוי יש תוכנית הבראה לעיר , ניתן לשקם גם בלי להזיק לתושבים .

  11. קימי פ

    נתצ במרכז הכביש=נתיב המוות
    ראו את הניסיון בפתח תקווה
    לא לחזור על הפשלה הגדולה

  12. כפר סבאי

    פרוייקט מעולה! הגיע הזמן לתחבורה ציבורית טובה ושבילי אופניים, די לפקקים ולתאונות ברחוב ויצמן בכלל כל הצפיפות.
    הגיע הזמן שתושבי העיר יתחילו לנסוע לעבודה בכפ"ס עם אופניים חשמלי רק על נתיבי אופניים בלבד, או לעבודה מחוץ לעיר בתחבורה ציבורית ולא תסבלו בפקקים, מתי תבינו את זה?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר