הפגנת האמהות בכפר סבא. צילום עזרא לוי
הפגנת האמהות בכפר סבא. צילום עזרא לוי

האמהות מתנגדות לשינוי ביול"א, והקימו מטה מאבק

12 אימהות מכפר סבא, המתנגדות לשינויים המתוכננים בצהרוני הגנים, סחפו יותר מ־100 הורים וילדים להפגין מול העירייה. עכשיו הן מסבירות ממה הן חוששות

פורסם בתאריך: 11.5.17 11:58

יותר מ־100 הורים וילדים הפגינו ביום שלישי מול בניין עיריית כפר סבא וקראו לעצור את כוונת העירייה להעביר את ניהול צהרוני הגנים לידי החברה לתרבות ופנאי. המוחים חילקו רעשנים ומשרוקיות לילדים ולקהל ונשאו שלטים עליהם נכתב בין השאר “לא נוותר את היול”א נשמר”, “הילדים שלנו לא שקופים דורשים שקיפות עכשיו!”. מארגנות ההפגנה חילקו פלאיירים שמסבירים על השינוי הצפוי במערך גני היול”א. ההורים, צעקו סיסמאות מחוץ לבניין העירייה כמו “כפר סבא דורשת יול”א איכותי”, “עיריית כפר סבא שכחה מה זה לחנך את הדור הבא” וקראו לממלא מקום ראש העירייה צביקה צרפתי לצאת אליהם ולהידבר עמם, אך אף גורם מהעירייה לא יצא אליהם.
את ההפגנה ארגנה קבוצת אימהות לילדים הלומדים בגני יול”א (יום לימודים ארוך) בעיר. הן הקימו מטה מאבק נגד כוונת העירייה להעביר החל מחודש יולי 37 גני יול”א מתוך 114 גני יול”א בעיר, לניהול החברה העירונית לתרבות ופנאי. בכוונת העירייה להרחיב את הפיילוט תוך שלוש שנים לכלל הגנים. “המודל הנוכחי של גני היול”א בכפר סבא הוא לדעתנו טוב ולא סתם כפר סבא מתויגת כרשות שבה גני הילדים נחשבים טובים. אם יש מודל שהוא טוב, אז צריך לטפל בחלקים שהם בעייתיים בו. אבל תוכנית העירייה היא להחריב מהיסוד משהו שפועל טוב במקום לשנות אותו”, אומרת ליעד סייג סטרולוב, אחת מפעילות מטה המאבק.
במטה המאבק פעילות 12 אימהות לילדים בגני יול”א שונים ברחבי העיר. אלה טוענות שהמודל החדש יביא להרעה בתנאי הילדים, בין השאר בשל ביטולן של שעות החפיפה בין צוות הבוקר של הגן לצוות הצהריים וההשלכות הנגזרות מאותו ביטול. “המודל של גני היול”א כיום הוא מודל שמאפשר גן אורגני, גן שבו יש רצף חינוכי”, אומרת סייג סטרולוב, “במודל החדש, בגלל שלא תהיה חפיפה, לא תהיה העברת מידע על ידי הגננת וצוות הבוקר לצוות הצהריים, והארגון שאחראי על הילד בבוקר לא אחראי עליו בצהריים. הגננת לא תוכל לנהל את סייעות היול”א ולחפוף אותן, פשוט כי היא לא תהיה איתן בשעות שבהן, לפי המודל החדש, הן יגיעו לגן”.
כיום עובד בשעות הבוקר בכל גן יול”א צוות המונה גננת וסייעת או גננת ושתי סייעות. בשעות 11:30 ו־12:00 מצטרפות לצוות שתי סייעות היול”א, ובשעה 14:00 עוזב צוות הבוקר את הגן. המשמעות היא שבמשך שעתיים וחצי, בשעות הצהריים, נמצאות עם הילדים ארבע או חמש נשות צוות. לפי המודל החדש גננות היול”א יתחילו את העבודה בשעה 14:00, ולא תהיה חפיפה בין שני הצוותים.
“המעבר הזה עלול לגרום לכך שהילדים יקבלו את ארוחת הצהריים שלהם רק כאשר צוות הצהריים מגיע, בדומה לגנים בערים אחרות שפועלים באופן הזה”, אומרת סייג סטרולוב, “כיום, הילדים מקבלים את ארוחת הצהריים בין השעות 13:00-12:30 כאשר יש איתם ארבע או חמש נשות צוות בזכות החפיפה בשעות. במודל החדש יש הקטנה משמעותית במספר אנשי הצוות שמתפעלים את הגן בשעות האלו, וזה על חשבון הילדים שלנו. בכפר סבא אין כמעט צהרונים פרטיים, מה שמוכיח שהמודל הקיים כיום הוא מודל טוב. כאשר יעשו את השינוי הזה, הורים יבינו ששני אנשי צוות לא יכולים לתפעל לבדם ארוחת צהריים בגן של 35 ילדים, ויפנו לצהרונים פרטיים”.
בנוסף, אומרות פעילות במטה המאבק שהמעבר לניהול היול”א על ידי החברה לתרבות ופנאי, במודל החדש, יפגע בתנאי העסקתן של הסייעות, מה שיוביל לדבריהן לפגיעה בילדים. “המודל החדש יוצר מצב שבו מצטמצמות שעות העבודה של סייעות היול”א והשכר שלהן ייפגע משמעותית”, אומרת סייג סטרולוב, “גם אם יעלו להן את השכר השעתי, זה לא באמת יעזור אם יהיה צמצום בהיקף המשרה שלהן. פגיעה בתנאי העסקת הסייעות תהיה בסופו של דבר על חשבון הילדים כי הן ירגישו פחות מחויבות למקום העבודה שלהן וישקלו את המשך דרכן בגן”.
המאבק, אומרת סטרולוב, הוא בין השאר גם מחאה על חוסר השקיפות של העירייה בתכנון הפיילוט. “אנחנו חושבות שהייתה כאן הסתרה ואי שיתוף הורים, נעשה כאן מחטף”, אומרת סייג סטרולוב, “נודע לנו על הפיילוט רק לפני מספר שבועות, כשהפיילוט אמור לצאת לדרך בעוד פחות מחודשיים. רק באחרונה ועד ההורים יצא בהודעה על הפיילוט. אנחנו יודעות שבוועד מנהלים כעת הידברות מול העירייה, אבל הרגשנו שאנחנו צריכות להקים קול צעקה של ההורים ומחאה על עצם התהליך הזה של העברת הניהול ועל אי שיתוף ההורים, שגילו על הפיילוט רק עכשיו”.
לפני כשבועיים שלח ועד הורי הגנים מכתב תקיף לבכירים בעירייה וקרא לעצור את הפיילוט ולשתף את ההורים. יו”ר ועד הורי הגנים אדמית בריכטה אמרה השבוע כי “ועד הורי הגנים נמצא בתהליכי הידברות עם העירייה ונקבעה פגישה לימים הקרובים עם הגורמים המתאימים מהעירייה. יחד עם זאת, אנחנו מעודדים מעורבות אזרחית ככלל ומעורבות הורית בפרט. אני חושבת שעצם קיום ההפגנה מוכיח לעירייה שהטענות שוועד הורי הגנים מעלה לאורך השנה הן טענות נכונות ומבוססות, ואנחנו בטוחים שכשם שהגענו להבנות עם הרשות בדבר סוגיות אחרות שעמדו על הפרק בעבר ונפתרו, נגיע גם להבנות בנושא הזה והכל לטובת הילדים. אנחנו לא מתנגדים לעצם בחינת מודלים חדשים לתפעול הגנים לנוכח הקשיים שהעירייה ניצבת בפניהם בתפעול כוח האדם, אך אנו מתנגדים נחרצות שיהיה צמצום של היקף השעות במודל החדש ולא נאפשר פגיעה בילדים. אנו נדרוש שהחפיפה בשעות, על כל המשתמע מכך, תישמר”.
קבוצת האימהות התייצבה ביום חמישי שעבר באירוע השיח הפתוח שארגנה העירייה בנושא גיבוש תוכנית החינוך האסטרטגית של כפר סבא, שם החזיקו שלטים “לא להפרטה” בכניסה לאירוע. באחד מהשולחנות העגולים שהתקיימו במסגרת השיח הפתוח, העלו ההורים את נושא הפיילוט ונציגה מהחברה לתרבות ופנאי שעתידה להיות אחראית על גני היול”א הקשיבה לטענותיהם. אחת האימהות אמרה באירוע: “הפיילוט הזה קורה בעוד חודשיים ואנחנו לא יודעים עדיין באיזה גנים זה יחול. הסייעות אומרות לנו בעצמן שהן לא ידעו על הפיילוט וחלקן חוששות שהן יפוטרו. הפיילוט הזה הוא מאוד משמעותי. ועד הורי הגנים היה צריך לכנס את ההורים ולהסביר להם על הפיילוט. העשייה של הוועד היא מבורכת מאוד, אבל אנחנו ההורים נעמוד על המשמר”. באירוע, נכחו בכירים בעירייה, בהם ממלא מקום ראש העירייה צביקה צרפתי, מנהלת אגף החינוך אורלי פרומן, יו”ר הנהגת ההורים העירונית ויו”ר ועד הורי הגנים.
גם בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי שעבר עלה הנושא לדיון על ידי חברי המועצה מהאופוזיציה מסיעת תפוח ומרצ. יו”ר ועד הורי הגנים ונציגי הוועד, כמו גם יו”ר הנהגת ההורים העירונית, נכחו בישיבה. יו”ר סיעת תפוח, עו”ד יובל לוי, העלה בישיבה שאילתא בנושא. “מפליא שעיריית כפר סבא יוצאת למהלך של שינוי מהותי בתפיסת הפעלת הצהרונים בעיר, ללא דיון בוועדת החינוך, ללא שיתוף חברי המועצה וללא שיתוף הציבור”, אמר לוי. בחלק מתשובתה לשאילתא כתבה העירייה: “עיריית כפר סבא פועלת לשיפור מענה היול”א תוך היענות לצרכים העולים מהשטח, ועל כן מובילה בשיתוף ועד ההורים העירוני מהלך לשינוי מודל הפעלת הגנים בשעות הצהריים”.
הצעתם לסדר של חברי האופיזיציה מסיעת מרצ, עילאי הרסגור הנדין ופליאה קטנר, לפיה העברת ניהול גני הילדים לחברה לתרבות ופנאי תוקפא עד להחלטת מועצת העיר בנושא ועד לקיום דיון ציבורי, נדחתה. פרומן, שנכחה בישיבה, אמרה כי מתנהל שיח בין ההנהלה לבין הורים בנוגע למודל הפעלת הצהרונים וההחלטה העקרונית על מודל הפעלה אחר לצהרונים התקבלה בשיתוף ועד הורי הגנים.
לבסוף הוחלט כי תוקם ועדה בראשות מנהלת אגף החינוך בעירייה פרומן, לבחינת הפיילוט, בשיתוף ההורים.
תגובת העירייה: “מדובר במודל הפעלה המקובל ברוב הרשויות ברחבי הארץ. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הנהגת ההורים העירונית במטרה לשפר את צהרוני גני הילדים הן מבחינה תפעולית והן מבחינה חינוכית פדגוגית. חשוב להדגיש כי נקבעה ישיבת המשך עם חברי הנהגת ההורים העירונית ויחד נפעל בשיתוף פעולה לטובת ילדינו”. 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר