אמיר גבע צילום עזרא לוי
ד"ר אמיר גבע. צילום עזרא לוי

אמיר גבע: "אם יפטרו אותי בעקבות הדברים האלה מתיק התרבות, זה הפסד של העיר”

צביקה צרפתי, יהודה בן חמו והעסקאות במועצת העיר: אמיר גבע פרש מסיעת מעוף ופותח את הכל. רק אל תגעו לו בפסטיבל אפוס שנפתח בשבוע הבא

פורסם בתאריך: 6.6.18 17:43

חבר מועצת עיריית כפר סבא ד"ר אמיר גבע הוא כנראה לא שה פוליטי כמו שהיה רוצה שנחשוב. תעיד על כך הפצצה שהטיל הבוקר (רביעי), כשהודיע לראש העירייה בפועל צביקה צרפתי על פרישתו מסיעת מעוף, סיעתו של ראש העירייה לשעבר הנאשם בפלילים יהודה בן חמו, שצרפתי היה סגנו הנצחי. "מזה כחמישה חודשים, איני מרגיש בבית עוד”", כתב גבע לצרפתי, "לאחרונה אני אפילו חש כי אתה עושה הכל כדי להצר את צעדיי ואף להדיר אותי בתחום המקצועי, ואף למדר אותי ולפגוע במעמדי הן כמחזיק תיק התרבות במועצת העיר והן כממלא מקום יו"ר דירקטוריון תאגיד התרבות והפנאי. אתה יודע היטב שאני פועל זו הקדנציה השלישית בהתנדבות מוחלטת ומשקיע זמן רב ומאמצים משמעותיים לקידום התרבות בעיר. לצערי, בחודשים האחרונים בהם הנך נושא בתואר ראש העיר בפועל, זה כבר לא נעשה מבחינתי ב’כיף’. אז ללא כיף אין אני מוצא עוד מקום בסיעתך".

גבע הוסיף: "מה עוד, שאיני שותף לשאיפותיך האישיות. אני מאחל לך הצלחה רבה בהמשך דרכך הפוליטית ומבין היטב כי מן הסתם חטאתי בכך שהבעתי באוזנייך את דעתי האישית לגבי יכולותיך למלא תפקיד כזה או אחר בהמשך הדרך. וצר לי שאני נאלץ כנראה לשלם את המחיר עבור הבעת דעה עצמאית, אמיצה ומוקדמת. יחד עם זאת, אשמח להוסיף ולשרת את העיר בתחום התרבות שכה קרוב לליבי, כמיטב יכולתי".

גבע, חבר מועצה בכפר סבא כבר שלוש קדנציות (שתיים מהן באופוזיציה) הוא אחד הקולות השקטים במועצת העיר, אף שהוא פעיל יחסית מאחורי הקלעים. הוא החליט להקים סיעת יחיד בשם "כפר סבא אחת", שבמסגרתה ישקול להתמודד על מקום במועצת העיר הבאה בבחירות הקרובות. יש מי שיגידו שהמהלך הזה הוא התאבדות פוליטית, וגבע עצמו מבין את זה, אבל כל מה שחשוב לו בימים אלה הוא להביא כמה שיותר קהל לבייבי התרבותי שלו – פסטיבל אפוס, פסטיבל בינלאומי לסרטי תרבות ואמנות שייפתח בשבוע הבא.

"אני אוהב את החברים בסיעה, אבל אני מרגיש שמצרים את צעדיי, אם בצורה ישירה או עקיפה", הוא אומר לצומת השרון, "הרי אני מתנדב, לא מקבל שקל מזה 15 שנה. אפילו כשהציעו לי ללכת למשלחות לחו"ל אמרתי תמיד שמה שבחינם אני לא לוקח. כשאני מתנדב אני צריך להרגיש שיהיה לי כיף, ולא כיף לי יותר. לא נוח לי כשנכנסים לי לממלכה הקטנה שבניתי בארבע השנים האחרונות. אני מרגיש שעושים לי הדרה, מעבירים אותי לשורות האחרונות של האוטובוס. לא טוב לי ולא מתאים לי שבפתיחת תערוכות פתאום אנשים שלא היו שם מעולם לוקחים מיקרופון ומתחילים לדבר. אני לא מתפטר מתפקידי כמחזיק תיק התרבות. אני פורש מהסיעה. אם יפטרו אותי בעקבות הדברים האלה מתיק התרבות, זה הפסד של העיר".

ה"אנשים" שד"ר גבע מכוון אליהם הם בעיקר ראש העירייה בפועל צביקה צרפתי, שלדבריו לא נוהג בו בכבוד כמו ראש העירייה הקודם בן חמו. צרפתי ובן חמו שונים בהרבה מובנים, אחד מהם אולי הוא החיבה לנושאים תרבותיים. בן חמו עצמו הוא חובב תרבות וקולנוע וידע להעריך את עשייתו של גבע, לא ברור עד כמה צרפתי הוא כזה.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

רגע לפני הקפיצה לביצה הפוליטית, שווה להתעכב על עשייתו התרבותית של ד”ר גבע בכפר סבא, ובראשה פסטיבל אפוס שיתקיים בשבוע הבא, בין 16-13 ביוני, זו השנה השישית, באודיטוריום בית ספיר. קדם לו הפנינג אמנות בבית האמנים בסוף השבוע שעבר ומיד אחריו תתקיים הופעה של אמיר דדון עם סיום שבוע הספר. כל זה עבודה של ד”ר גבע ומדובר בטיפה בים. "כפר סבא היא עיר התרבות, לא קיימות ולא עיר ירוקה ולא כל הקשקושים האלה שהם חסרי שחר. מאז אילנה ברנע לפני 30 שנה כפר סבא הייתה עיר התרבות ונשארה כך, ועובדה שנבחרנו בשנת 2017 כעיר התרבות השלישית בישראל", הוא אומר.

ד"ר אמיר גבע. צילום עזרא לוי

ד"ר אמיר גבע. צילום עזרא לוי

את פסטיבל אפוס הרים גבע כמעט בעצמו – כולל בחירת הסרטים. "ישנו פסטיבל בינלאומי לסרטים שהתקיים בחודש מרץ זו השנה התשיעית במוזיאון תל אביב", הוא מסביר, "הם מקרינים כ-50 סרטים דוקומנטריים ברמה מאוד גבוהה. תמיד אני הולך בעצמי לצפות ב-15 סרטים מתוך ה-50 שמתאימים בעייני לקהל הכפר סבאי, ומתוכם אני בוחר שישה בנושאים שונים ומגוונים, וגם לא ארוכים מדי. אחר כך אני לומד את הסרטים, מנתח אותם ומכין הרצאות של 30 דקות לכל סרט, נותן לסרט רקע ונופך היסטורי. את כל ההרצאות האלה אני עושה בחינם ללא תמורה. הכל בהתנדבות".

לדבריו לפסטיבל נמכרו כבר 1,100 כרטיסים והוא מכוון למכירת 2,000 בסך הכל עד יום רביעי הבא. נזכיר כי סרט הפתיחה של הפסטיבל, על אום כלותום, עורר הדים כאשר היו מי שטענו שהקרנת סרט על זמרת שהביעה דעות אנטישמיות ואנטי ישראליות אינו ראוי. “זו בהחלט בחירה שאינה מובנת מאליה”, הוא אומר, “גם במוזיאון תל אביב התפלאו שאני בוחר את הסרט כסרט הפתיחה. אבל מדובר בזמרת מרתקת, מצרייה לאומנית, שהפכה לדיווה האמתית של העולם הערבי, שפשוט שירתה את ג’אמל עבד נאסר".

קפה עם בן חמו, עימות עם צרפתי

גבע, בן 67, ד”ר למינהל עסקים עם התמחות בניהול בנקים ומוסדות פיננסיים, מצא בשנים האחרונות יותר זמן פנוי כדי לעסוק בנושאי תרבות ואף החל ללמוד אמנות וקולנוע. הוא נשוי למלכה, ילידת כפר סבא, אב לשניים וסב לנכד, ומתגורר בכפר סבא מאז 1984. בקדנציה הראשונה שלו במועצת העיר היה מספר שתיים של קובי אוחיון בליכוד, ועזב לדבריו את הקואליציה אחרי שלא היה שבע רצון מהאופן בהם הדברים התנהלו. בקדנציה השנייה היה מספר שתיים של גיא בן גל, שיחד הקימו את סיעת הירוקים. בקדנציה השלישית חבר ליהודה בן חמו וקיבל את תיק התרבות. "תמיד הייתי אופוזיציה עניינית", הוא אומר. "פעלתי רק לטובת הנושא ולא בהצבעה אוטומטית נגד הקו של ראש העיר, ואני מניח שראש העיר מאוד העריך את הפעילות שלי בתחום הזה אף שהייתי באופוזיציה. בסופו של דבר הסכמתי להצטרף אליו בשני תנאים: תיק התרבות ועצמאות בפעילותי, ודבר שני לקבל חופש הצבעה בנושאים עקרוניים".

אתה מכבד אותו?

"אם יהודה בן חמו עשה מה שעשה, זה בית המשפט יחליט. אם הוא ייענש הוא ייענש. מבחינתי כד"ר אמיר גבע, אני יכול לומר שכל מה שיהודה הבטיח לי הוא קיים ובגדול. אני רוכש לו כבוד גדול מאוד ומצד שני זה מאוד עצוב לי עם מעצרו כי חוק זה חוק. אני מכבד את החוק ואני מניח שהמשטרה והרשויות יודעות מה הן עושות".

אתה מדבר עם יהודה?

"לא אין לי קשר איתו. לפעמים בווטסאפ ‘חג שמח’".

הופתעת כשהוא נעצר?

"אני בהחלט הופתעתי. אני זוכר שקמתי בשבע בבוקר ואשתי הפנתה את תשומת ליבי שעצרו 14 אנשים. ממש נדהמתי".

לא היה רמז למעשים שיוחסו לו בכתב האישום?

"דווקא בקדנציה הראשונה שלי היו כל מיני שמועות ואני לא יודע, הרגשתי לא נוח. אבל לקראת הקדנציה השלישית כשהתחלתי לעבוד אתו צמוד, לא ראיתי ושמעתי דבר. לא שמעתי על נושא התלושים, לא שמעתי על כחלון, לא מכיר את זה ולא היה לי זמן להתעסק בדברים האלה".

מה זה אומר שהוא נתן לך עצמאות בפעילותך?

"כל מה שהוא הבטיח הוא כיבד. בכל פעם שהיה איזה נושא שהטריד אותי למדתי איך לעבוד איתו. לא צעקתי כמו אחרים. פשוט שתקתי ואז הרמתי טלפון ללשכה, ביקשתי פגישה עם יהודה ליום שישי בבוקר. תמיד במטבח בלשכה דואגים שיהיה קפה טוב עם חוואייג’, אני שותה, משוחח איתו ואומר תשמע זה לא נראה לי ואני חושב שאתה טועה. ב-95 אחוז מהמקרים הוא קיבל את עמדתי. הוא כיבד את דעתי ואני חושב שהייתה ועדיין יש לו הערכה רבה אלי, שאני לא מרגיש אותה לאחרונה מאנשים אחרים שמחליפים אותו. אני מרגיש קצת מתוסכל היום".

למשל?

"אני גם דירקטור בתאגיד התרבות והפנאי ומרגע שהוא כיבד אותי בתחום האמנות והעריך את מה שאני עושה, הוא לא טרח לבוא לישיבות ונתן לי לנהל אותן".

והיום?

"החוק קובע שבכל עיר שבה יש עד שלושה תאגידים עירוניים ולא יותר, באופן אוטומטי ראש העיר מתמנה ליו”ר. היו"ר יכול למנות לו ממלא מקום. אחרי שהוגש כתב האישום נגד יהודה והתמנה ראש עיר אחר, הוא יו"ר הדירקטוריון עכשיו. אני מכבד את זה, הוא לא חייב לתת לי להיות ממלא מקום שלו".

אתה לא ממלא המקום?

"אני לא מרגיש ממלא מקום. אתמול הייתה ישיבה שהוא לא הגיע אליה, אבל בינתיים חותמים על הדוחות הכספיים תחת השם שלו. אני מרגיש פחות נוח היום, אבל אני לא כועס".

פגוע?

"יכול להיות. יכול להיות שזה גם מגיע לי כי אני אומר את האמת. אם צרפתי יכריז על מועמדותו לראשות העיר, ואני חושב שזה עלול לקרות אחרי תום ה-30 (זוגתו של צרפתי מינה נקוש נפטרה ב-11 במאי, א.א) אני לא אתמוך בו. הוא לא המועמד המועדף בעיניי, אני מודה בזה ואני מודה בעוד דבר – שאמרתי לו את זה בפנים לפני כמה חודשים, שהוא לא מתאים להיות ראש העיר".

ואיך הוא קיבל את זה?

"הוא מאוד כעס, אבל התנהג אלי בכבוד כי הוא יכול היה להדיח אותי על המקום והוא לא עשה את זה. גם ברגע שהוא נבחר לראשות העיר במועצת העיר אני נמנעתי בהצבעה מפאת כבודו. כל זמן שאני בקואליציה ובסיעה שלו, לא נראה לי שאני יכול פומבית להצביע נגדו, כי אני גם יודע את התוצאה מראש. אמרתי לו לפני ההצבעה שלא אתמוך במועמדותו של ראש עיר זמני שלא יכריז שהוא מתכוון לרוץ בבחירות הבאות. עמירם מילר אמר ‘אני לא ארוץ’, ותמכתי בו. צביקה לא הסכים לתת את ההצהרה הזאת. לדעתי, תפקיד כזה נותן לו יתרון לא הוגן על פני המועמדים האחרים, וצריך להיות הוגנים. אני לא אומר במי אני מתכוון לתמוך בבחירות אבל אמרתי לו את האמת. אולי אני פוליטיקאי גרוע, כנראה שכן, אבל אני איש תרבות טוב. זה תיק שלא היה מבוקש אף פעם במיוחד, תמיד מינו אליו אנשים בלי זיקה לתרבות, ואני יודע לעשות את זה".

צביקה צרפתי. צילום עיריית כפר סבא

צביקה צרפתי. צילום עיריית כפר סבא

 

"צביקה יהיה הסגן של סער או סדבון"

גבע נותן דוגמאות נוספות למידורו מתפקידיו. "צביקה מנצל את זכותו כראש העיר לעשות דברים שאני עד היום עשיתי אותם", הוא מלין, "למשל, פתיחת תערוכות. פתחתי שלוש תערוכות בשבוע שעבר. הוא לא הגיע כי הוא ב-30 (אחרי מותה של זוגתו, א”א), אבל בעקרון אחרי חמש שנים שהוא לא בא והציץ באף תערוכת אמנות הוא פתאום מגיע לברך. אני עשיתי את זה עד היום. גם אם יהודה היה מגיע הוא היה נותן לי את הבמה. אני לא נותן סתם בשביל הברכה, אני נותן דברים ענייניים שנוגעים לתרבות. אחרי ה-30 יש לנו פתיחות של תערוכות והוא מתכוון לבוא. אין לי זכות לטעון דבר וזה בהחלט בתחום סמכותו. אבל אני ברעננה למשל, ראש העירייה לשעבר זאב בילסקי הגיע להרבה פתיחות ותמיד נתן במה מכובדת לסגנית שלו, מחזיקת תיק התרבות, רונית וינטרוב. ויכול להיות שזה לא נגדי כלל, זה כי הוא רוצה לרוץ לראשות העיר ורוצה להופיע בכל במה שלא תהיה".

יכול להיות?

"הנה, הוא חילק עכשיו סגנים ומשנים לכל מיני אנשים שהתרומה שלהם בסימן שאלה גדול. מה שאני קיבלתי זה שאני נשאר בתפקיד ולא זורקים אותי כי אמרתי לו מה שאמרתי".

מה דעתך על בחירתו של צביקה במועצת העיר?

"למרות ההכחשות שכבר ניתנו בעבר, אני חושב שהיתה פה לכאורה עסקה מוסדרת – ולא אומר בין מי למי. אף בר דעת לא היה ממנה בן אדם כמו רויטל לן כהן לסגנית. אמנם יש לה מסרים חשובים, אבל ההתנהגות שלה מתחת לכל ביקורת. עובדה שסילקו אותה מישיבת ועדת החינוך של הכנסת ביום ראשון שעבר. לא המצאתי כלום. אני היחיד שהתנגד למינוי שלה כסגנית ראש עיר".

אפילו יובל לוי מהאופוזיציה תמך בו.

"אני חושב שיובל הולך שולל. הוא חשב שהוא זה שמציל את צביקה, ושהוא ירוויח מזה פוליטית. אבל לצביקה היה רוב גם בלעדיו, וככה גם צביקה מתנהג אליו היום כי הוא לא צריך אותו. הכל פוליטיקה. אני נמנעתי ואני חושב שסגנים ומשנים זה מיותר. בנוסף אני תמיד נוהג בצורה מוכבדת ולא רציתי להצביע נגד שתי הבנות בסיעת מעוף".

אתה מתכוון לד"ר דבי שני ורביטל שלום עמר. הן כעסו על מה שהלך מאחורי הקלעים?

"בוודאי. ברגע שהוא אמר להן שרויטל לן כהן חייבת להיות סגנית, הן אמרו לו ‘גם אנחנו’ והוא נתן. עובדה שזה קרה".

איך סיעת מעוף תיראה אחרי הבחירות?

"ההערכה שלי היא שצביקה ירוץ לראשות העיר. אני מניח שדבי שני ומתי פז יהיו איתו, ואני גם חושב שהוא יגרוף שני מנדטים לפחות. אבל הוא לא יהיה ראש העיר לדעתי. אולי הוא יהיה הסגן של רפי סער, יוסי סדבון, או מישהו אחר".

אז למה בכלל הלכת לפוליטיקה?

"רציתי לעזור לעיר. אני איש כלכלה וכספים במקור, בקדנציה הראשונה המצב הכלכלי של העיר היה על הפנים ואני מאוד שמחתי שהייתה רפורמה כלכלית לה תרמתי את תרומתי".

אבל אתה לא פוליטיקאי קלאסי.

"אחד החלקים הרעים בלהיות פוליטיקאי ומחזיק תיק תרבות הוא ההשתתפות בישיבות מועצת העיר. אני מבליג אבל זה מגעיל לשבת שם ולשמוע את הצעקות וההשתלחויות. אם הייתי יכול לעשות את העבודה שלי, שאני אוהב, בלי לשבת במועצת העיר, אז הייתי מעדיף. הישיבות האלה הן גועל נפש, קשקוש, הכל תפור מראש חד משמעית. עכשיו צביקה נהנה מקואליציה חזקה מאוד כי כל מי שעשה פעם קצת רעש עכשיו שפוט שלו כי הוא חילק תארים".

למה אתה לא אומר במי תתמוך לראשות העיר?

"לא מעוניין. עשיתי בדיקה עניינית, יש לי מישהו שאני חושב שהוא מתאים, אבל אין לי הבטחה מאף אחד. זה צריך להיות לגופו של עניין".

צרפתי: "הדברים אינם נכונים בעליל"

ראש העירייה בפועל, צביקה צרפתי, מסר בתגובה: "אנו מתקרבים למועד הבחירות ולמרבה הצער יש כאלה הבוחרים תמיד להעדיף את טובתם האישית. מאחר וזו הפעם השלישית בעשור האחרון, בה מר גבע משנה את תורתו והאידיאולוגיה שלו, אין בכך הפתעה של ממש שכך קורה גם הפעם. אולם מאחר ולא ניתן לשטות בכל הציבור כל הזמן, כך גם לגבי טענותיו שמדרתי והצרתי את צעדיו. ככל הנראה דבריו אלה, שאינם נכונים בעליל, נובעים מכמיהתו של מר גבע לחזר אחרי מועמדים אחרים ועל כן יישארו בגדר חלום ואגדה"

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר