שלט תעמולה של מירית שקד ברק
שלט תעמולה של מירית שקד ברק

"זו בריונות, איפה הדמוקרטיה?": כך הצליחה עיריית כפר סבא לאחד בין המתמודדים לראשות העיר

פקחי העירייה קנסו תושבים שתלו שלטי תעמולה על גדרות חיצוניות ועל מרפסות, אבל לא את כולם

פורסם בתאריך: 18.6.18 14:32

מתמודדים על ראשות עיריית כפר סבא ועל מקום במועצת העיר, מתלוננים על כך שהעירייה קנסה אותם או את פעיליהם, לאחר שתלו שלטים על גדרות חיצוניות של בתים פרטיים ועל מרפסות. המתמודדת לראשות העיר מירית שקד-ברק, שקיבלה שלושה קנסות בגובה 320 שקלים כל אחד, אומרת: "משום מה, עיריית כפר סבא בחרה לנצל באופן מקסימלי את החוק ולהקשות על התארגנויות דמוקרטיות". המתמודד למועצת העיר בסיעה עצמאית, רחמים עדן, שפקחים הסירו שלטים שתלה על גדרות של בתים פרטיים (ועל כך בהמשך) ושהגיע הבוקר למחלקת השילוט כדי להבין מה בדיוק מותר ומה אסור, אמר: "זוהי התנהגות בריונית, לא לכל אחד יש את סכומי העתק להוציא על שלטי חוצות".

במכתב למתמודדים שהוציא ב-5 ביוני מנכ"ל העירייה איתי צחר, ונחשף כאן לראשונה, עולה כי עד 31 ביולי הצבת מודעות ושלטים בעיר תהיה כפופה להוראות חוק העזר, לפיו יש חובת הגשת בקשה לקבלת רישיון בגין כל שלט או מודעה קודם הצבתם. החל מ-1 באוגוסט, 90 יום לפני הבחירות, לא תהיה תעמולת בחירות באמצעות מודעות מודפסות אלא רק במודעה שגודלה לא יעלה על 50 ס"מ על 70 ס"מ, והיא תודבק רק על לוחות מודעות ייעודיים שהעירייה תציב במיוחד. למרות זאת, תותר תעמולת בחירות באמצעות מודעה המוצגת על גבי דירת מגורים או משרד, או מועדון של סיעה, ובלבד שהצבתה לא עוברת על חוק הדרכים ובכפוף לחוק העזר העירוני.

בעניין הזה, קובע צחר עמדה שנויה במחלוקת. לדבריו, האזור המותר להצבת השלט הינו שטח הדירה, לא כולל השטח המשותף לכלל הדיירים כגון קיר חיצוני של בית משותף או חצר משותפת. כמו כן, חל איסור לתלות מודעות ברשות הרבים, בכלל זה על גדר חיצונית למבנה, הגובלת ברשות הרבים – אך מותר להציב מודעות בתוך חצר פרטית אם כי לא בצמידות לגדר. לטענת חלק מהמועמדים ההוראה הזאת עלולה להיות מנוגדת לחוק – אם יתברר בתשריט התב"ע שהגדר החיצונית של הבית נחשבת כשטח פרטי.

בהמשך המכתב קובע צחר כי חל איסור מוחלט על שימוש במתקנים עירוניים, כגון מוסדות חינוך מרכזים קהילתיים, לצורך תעמולת בחירות או פעילות מפלגתית או כינוס בעל אופי פוליטי. בנוסף חל איסור מוחלט להיעזר לשם כל פעילות הקשורה למערכת הבחירות בעובדי הרשות המקומית.

באשר לפרסום על שלטי החוצות מבהיר צחר: "העירייה אינה מהווה צד להתקשרות בין הסיעות או המתמודדים השונים לבין זכייניות הפרסום השונות וקוראת לסיעות השונות ולזכייני הפרסום להקפיד הקפדה יתרה על הוראות החוק כולל אפליה במחיר, במועדי הפרסום ובהקצאת מתקנים ספציפיים באופן מפלה.

החל מ-1 באוגוסט תקצה העירייה 19 לוחות מודעות ברחבי העיר לצורך תעמולת בחירות לכל אורך תקופת 90 הימים טרם מועד הבחירות. צחר מבהיר כי בכוונת העירייה לאכוף "בצורה הדוקה וקפדנית את הוראות החוק וחוק העזר".

המתמודד על מקום במועצת העיר רחמים עדן, טוען כאמור שפקחים ביקשו להסיר את כל השלטים שתלה על גדרות הבתים, ושבאחד המקרים אף נקנס. "ניהלתי מערכות בחירות פה במשך 20 שנה", הוא אומר לצומת השרון. "אני יודע שבבתים פרטיים על חצרות וגדרות אפשר לתלות שלטים, כך זה היה לאורך כל השנים. יותר מזה, נסעתי ברעננה, הוד השרון, פתח תקוה, גבעתיים, רמת גן, על כל הגדרות החיצוניות של בתים פרטיים שפונים לכביש יש שלטים.

רחמים עדן

רחמים עדן

"תליתי שלטים, הייתי אולי הראשון בעיר, לפני כשבועיים, בבתים פרטיים ברשות ובאישור. באותו היום אמרו לי במקום להוריד אותם. כך עשינו. אמרתי שאני מוכן לשלם כסף, רק תגידו מה מותר, ולא אמרו. לצערי גם קיבלנו קנס במקום אחד על 320 שקל. בדוח כתוב 'יש לדאוג להיתר לפרסום על חצר פרטית'. כמובן שאם הייתי תולה על גדר ציבורית או עמוד חשמל זה לא היה בסדר, אבל אני רגיל לחגיגה דמוקרטית והם רוצים לשנות את החוקים. מצד שני ראיתי שלטים של מתמודד אחר לראשות העיר ולא הורידו לו את השלט. פה פתאום אף אחד לא רואה כלום. זה לא תקין ומרגיז".

הוא מוסיף: "הבוקר נפגשתי עם מנהלת מחלקת שילוט במטרה להסדיר את האישור לתליית שלטי בחירות בהתאם להנחיות המנכ"ל. הובהר לי חד משמעית שמחלקת שילוט קיבלה הנחייה שמותר לתלות בשטח הפרטי רק שלטים 50×70 ס"מ. בנוסף כל שלט בכל מקום מחייב אישור מקדים שיכלול גודל סוג מקום תלייה אולי צריך אישור קונסטרוקטור או אישור חשמלאי. וכן לשלוח הדמייה של איש מקצוע היכן ואיך יהיה ממוקם השלט. אמרתי למנהלת אז אני מבין שגם לשלט קטן בבית שלי נדרש אישור מקדים כנ"ל, והתשובה היתה כן. כל העניין נראה לי הזוי לחלוטין נראה לי שפשוט רוצים לחסום כל התמודדות. לדעתי זוהי התנהגות בריונית מצד העירייה ואסור לנו לוותר ולשתוק. אגב ראיתי שלטים מעל 50×70 של סדבון במספר מקומות ולא ברור לי האיפה ואיפה שיש כאן. אני מאד תמה על השתיקה הרועמת של חברי מועצת העיר ושל המתמודדים לראשות העיר. איפה הדמוקרטיה, איפה חופש הביטוי. תנו לנו את הזכות האלמנטרית להתמודד. לא לכל אחד יש את סכומי העתק להוציא על שלטי חוצות".

המתמודד על ראשות העיר יוסי סדבון אומר שלא ידוע לו על קנסות שקיבלו הוא, תומכיו או פעיליו על הצבת שלטי תעמולה בניגוד לכללים, אך הדגיש כי הכללים המחמירים של העירייה פוגעים בחגיגה הדמוקרטית. "כל השלטים שלנו ניתלו כחוק", אמר.

שלט תעמולה של יוסי סדבון

שלט תעמולה של יוסי סדבון

 

פעיל של המתמודד לראשות העיר, שאול דור, שתלה שלטים על גדר החצר של הבית, טוען כי פקחים הסירו את השלט הגדול שתלה. "באו פקחים והורידו לי את השלט, אמרתי להם שאין להם סמכות פה אבל הם התעקשו. אני לא מבין איך העירייה יכולה לקבוע לי איזה שלטים לשים ואיפה בבית שלי. זו פשוט התערבות בוטה בדמוקרטיה".

 

המתמודדת לראשות העיר, מירית שקד-ברק, אומרת: "בכל הערים מסביב מתקיימת תעמולת בחירות חופשית, ססגונית ומאפשרת ביטוי מלא של הדמוקרטיה. משום מה, עיריית כפר סבא בחרה לנצל באופן מקסימאלי את החוק ולהקשות על התארגנויות דמוקרטיות וחדשות. תומכי תנועת התפוזים, שבחרו לתלות של התנועה על מרפסת ביתם, גילו כי קיבלו דוח של 360 שקלים ללא התראה מוקדמת ולפני שפורסמה מדיניות ברורה, כנדרש בחוק. לא יתכן שבעיר שלנו, הגענו למצב, שמנסים למנוע מהתושבים להביע את תמיכתם באופן דמוקרטי ושקוף. אני קוראת לראש העיר, צביקה צרפתי, לעודד תעמולת בחירות פתוחה, דמוקרטית, הגונה ושוויונית. כל הערמת הקשיים הזו לא תעצור את רצון הציבור וכמיהתו למנהיגות חדשה, רעננה, נקיה ומעודכנת. כפר סבא הולכת לקראת עידן חדש ושום דוח והסרת שלט לא יוכלו לעצור זאת".

מתמודד לראשות העיר שסירב להזדהות וטרם החל לתלות שלטים, אמר השבוע: "קראתי את החוק ולדעתי כנראה שמי שהגדיר את חוק העזר בכפר סבא חשב מראש שיהיה יתרון יחסי למתמודד כזה או אחר, אולי לראש העיר. הבעיה היא שגם אחרי שקראתי אני עדיין לא יודע מה מותר ומה אסור. דיברתי עם בכירים בעירייה וביקשתי שיסבירו לי, ואמרו תקרא את המכתב של איתי. שאלתי ספציפית אילו שלטים מותר לי לתלות, אמרו יחזרו אלי. אם אתה חושב שחזרו אתה טועה".

תגובת העירייה תובא כשתתקבל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אימרי כהן

    איזה חוק…..השלטים של יוסי סדבון מתנוססים ושום חוק לא חל עליהם….

  2. אם העירייה כל כך מבינה בשלטים למה לא פרסמו את תכנית המתאר כחוק?

    דורית

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר