צילום אילוסטרציה ניר קידר
צילום אילוסטרציה ניר קידר

חשיפה: הסיבה האמיתית שבגללה לא הוקמה תחנת הכיבוי האזורית

פרסום ראשון: משרד האוצר מעכב את הקמת תחנת כיבוי האש האזורית ברעננה. מעיריית רעננה נמסר: "עם קבלת האישור מהמדינה, תפעל העירייה כמתחייב"

פורסם בתאריך: 24.6.18 17:44

זה התחיל בתכתובת מיילים בין נציבות הכבאות וההצלה לבין המתמודד לראשות עיריית רעננה ארז ברט, שביקש לדעת מדוע אין תחנת כבאות בעיר. משם זה עבר לחילופי האשמות בין הנציבות לבין עיריית רעננה, עד שמסמך אחד שהגיע למערכת צומת השרון, הצביע על הסיבה האמיתית שבגינה התחנה לא הוקמה.

לפני כשבוע שלח ברט מכתב לנציבות מכבי האש ושאל מדוע עדיין לא הוקמה תחנת כיבוי האש האזורית, שאמורה להיפתח ברעננה ולשרת גם את כפר סבא ויישובים נוספים באזור. במכתב שנשלח מהנציבות נאמר:  "אנחנו מנסים, מזה כשנתיים ליזום מהלך משותף עם עיריית רעננה להקמת מתחם חירום בעיר. לצערנו, ההסכם בין נציבות הכבאות וההצלה/מדינת ישראל לבין העירייה מתנהל בעצלתיים".

עיריית רעננה טענה מנגד כי העובדות במכתב שנשלח מטעם הנציבות אינן נכונות. מיד לאחר מכן, שלחה הנציבות מכתב נוסף לברט בו הבהירה כי: "לצערנו, ההסכם בין מדינת ישראל לעירייה מתנהל בעצלתיים, שלא באשמת/אחריות העירייה, אלא לאור הנחיות חדשות, אשר פורסמו ע"י משרד הפנים".

מבירור שערכנו בקרב גורמים בנציבות הכיבוי וההצלה והעירייה, עולה כי בנציבות אכן מוכנים לממן את הקמת התחנה, ושהעירייה מוכנה למסור שטח למטרת הקמת התחנה כבר זמן מה, אך הקמת התחנה נעצרה בגלל משרד האוצר.

כדי להעניק שטח לצורך תחנת כיבוי והצלה, העירייה צריכה לבצע 'עסקה ללא תמורה', בה היא מוסרת שטח לטובת הציבור לנציבות הכבאות וההצלה ללא תמורה כספית לצורך הקמת התחנה. כל רשות מקומית מחויבת בשני אישורים בעת ביצוע 'עסקה ללא תמורה' – אישור ממשרד הדיור הממשלתי ששייך למשרד האוצר, ואישור ממשרד הפנים. אך רעננה, שנחשבת 'רשות איתנה', שאינה מקבלת מענק איזון או נמצאת בגירעון שוטף, מחויבת רק באישור אחד – מטעם הדיור הממשלתי, שנמצא תחת פיקוחו של משרד האוצר.

כאן העירייה והנציבות הגיעו למבוי סתום בתהליכים להקמת התחנה – במייל שהגיע לידינו מטעם הדיור הממשלתי, נאמר: "הדיור הממשלתי הונחה שלא להתקשר בעסקאות ללא תמורה עם רשויות מקומיות. בשלב זה ועד להודעה חדשה לא נוכל להתקדם מולכם עם ההסכמים".

מטעם משרד הפנים נמסר: "עיריית רעננה הינה רשות איתנה ועל פי חוק אינה נדרשת לאישור משרד הפנים לעסקת מקרקעין בין עם תמורה ובין בלי תמורה".

מטעם הנציבות לכבאות והצלה נמסר: "נציבות כבאות והצלה מוכנה לממן בנייתה של תחנת כיבוי חדשה בחלק מהשטח שהקצתה עיריית רעננה. ברגע שיושלם ההליך החוקי של הקצאת הקרקע נוכל להתחיל בבניה".

מעיריית רעננה: "עיריית רעננה הקצתה שטח של שני דונם להקמת תחנת כיבוי אש בעיר. התקשרות מעין זו, בין העירייה לרשות כיבוי והצלה, טעונה את אישור המדינה – אישור שטרם התקבל. עם קבלת האישור האמור, תפעל העירייה כמתחייב".

ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר