רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי
רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי

"נשבית מספרות, נחסום את ויצמן": המאבק באקו"ם של העסקים הקטנים בישראל מתחיל בכפר סבא

פשיטה של ארגוני זכויות יוצרים על בתי עסק קטנים בכפר סבא עוררה את המחאה הארצית שמובילה תושבת העיר רוית גרוס. ראיון בלעדי

פורסם בתאריך: 25.6.18 14:06

לאחרונה פשטו יחדיו הגופים המעניקים רישיונות להשמעה בציבור של מוזיקה, בראשם הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות ואקו"ם,  על בתי עסק קטנים בכפר סבא ודרשו לגבות אלפי שקלים בעבור השמעת מוזיקה בבתי העסק. מדובר בסכומים של בין 1,000 ל-100 אלף שקלים לעסק – תלוי בגודלו ובהליך בו הוא נמצא מול אותם גופים.

להערכת התאחדות המלאכה והתעשיה, שהמנכ"לית שלה היא תושבת כפר סבא רוית גרוס, "מדובר במאות עסקים קטנים באזור השרון החברים בהתאחדות, עליהם פשטו בשבועות האחרונים ארגוני זכויות יוצרים והטילו עליהם קנסות כבדים". בעקבות זאת החליטו בעלי העסקים בעיר, בשיתוף ההתאחדות, לצאת למאבק במטרה להפסיק את גביית ההיטל מעסקים זעירים וקטנים. המאבק שמתחיל בימים אלה בכפר סבא כבר מתפשט לערים וליישובים נוספים ברחבי הארץ.

גרוס פועלת בימים אלה לקידום הצעת חוק שמטרתה היא לפטור את בעלי העסקים הקטנים מתשלום לתאגידי זכויות יוצרים עבור מוזיקה שמתנגנת אצלם בעסק. בראיון בלעדי עם "צומת השרון" היא אומרת: "זהו מאבק שמתחיל בכפר סבא אבל יגיע לכל פינה בארץ. אם צריך נשבית בתחילה את כל המספרות בעיר, אם זה לא יעזור לא נירתע מחסימות כבישים ברחוב ויצמן ואזורים נוספים. העסקים הקטנים נמצאים בקריסה טוטאלית. אנחנו לא ניקח שבויים ונלך עד הסוף. בשביל העסקים הקטנים זה להיות או לחדול".

רוית גרוס. צילום דני שביט

רוית גרוס. צילום דני שביט

 

תושבת הוד השרון, אורנה פלנסיה, בעלת שני מכוני יופי "עורגני" בכפר סבא, קוראת לכל בעלי העסקים שארגוני זכויות היוצרים פנו אליהם בדרישה לגביית תשלום להגיע עוד היום לפגישת חירום שתתקיים במשרדי התאחדות המלאכה והתעשייה. היא מבקשת לצרף אותם למאבק בתופעה שגורמת לטענתה לקריסת העסקים הקטנים, לדון בדרכי הפעולה ולהיות מודעים לזכויות שלהם. היא עצמה קיבלה דרישת תשלום של כמעט 16 אלף שקלים בגין השמעת מוזיקה ברדיו. "אל תפחדו לסרב להליך של בוררות", היא קוראת לבעלי העסקים הקטנים, "לא מדובר בעולם תחתון. כשהפדרציה וארגוני זכויות היוצרים גוררים אתכם לבוררות גם זה עולה לכם כסף. כשמדובר בחוב מצטבר גובה התשלום יכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים".

אורנה פלנסיה

אורנה פלנסיה

 

בישראל קיימים ארבעה גופים המעניקים רישיונות להשמעה בציבור של מוזיקה: אקו"ם – אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים למוזיקה בישראל שהרישיון מטעמה משמש לצורך תשלום התמלוגים ליוצרים החברים באגודה; הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ שהרישיון מטעמה מתייחס לתמלוגים על זכויות השידור והביצוע הפומבי של בעלי הזכויות בהקלטות היצירות; עיל"ם – עמותה ישראלית לזכויות מוסיקאים ומבצעים המופקדת על ייצוג המבצעים בהקלטות הנגנים; ואשכולות, שהנה החברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל העוסקת בייצוג הזמרים.

בעל עסק נדרש לצורך קבלת הרישיון לפנות לכל אחד מהגופים שקובע עבורו את תעריף התמלוגים אותו הוא אמור לשלם. התעריף נקבע בהתאם לגודל המקום, דמי הכניסה לאתר ואופן השימוש במוזיקה. הסכום לתשלום משתנה מבית עסק אחד למשנהו ובכל מקרה התשלום השנתי מתחיל במאות שקלים ויכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים בשנה, הכל בהתאם לנסיבות העסקיות הפרטניות של העסק.

כפועל יוצא, נדרשים בעלי עסקים קטנים לשלם בשנה סכומים של אלפי שקלים ויותר. לדוגמה, בעל מספרה שישמיע מוזיקה ללא תשלום יהיה חשוף לפי חוק זכויות יוצרים לתביעה לפיצויים גם עם וגם ללא הוכחת נזק, כאשר שיעור הפיצוי ללא הוכחת נזק יכול להגיע עד לסכום של 100 אלף שקלים עבור כל אחת מההפרות.

חשבונית לאורנה פלנסיה על תשלום יותר מ-15 אלף שקל לפדרציה בשנת 2017

חשבונית לאורנה פלנסיה על תשלום כמעט 16 אלף שקל לפדרציה בשנת 2017

 

דרישת תשלום מאורנה פלנסיה על סך יותר מ-5,000 שקלים לשנת 2018

דרישת תשלום מאורנה פלנסיה על סך יותר מ-5,000 שקלים לשנת 2018

 

עפ"י עמדת ההתאחדות, התשלום לא הוגן משתי סיבות עיקריות: ראשית, עיקר פעילותם העסקית של רוב בעלי העסקים הקטנים אינו נובע מהשמעת יצירות מוזיקליות והביצוע אינו מהווה חלק עיקרי מרווח העסק. שנית, בעסקים קטנים כמו מספרות ומכוני יופי, אין הימצאות מספר רב של אנשים ברגע נתון במקום ספציפי ועל כן מספר ה"נהנים מהיצירה" קטן ביותר ואיננו נמנה עם השמעות פומביות של עשרות ומאות אנשים.

"יש פה התנהגות עקומה בפדרציה", מסבירה גרוס. "הם לכאורה נוהגים על פי חוק, שולחים 'סוכנים סמויים' לבתי עסק קטנים כאילו הם צורכים שירות בחנות, לא מסבירים לבעל העסק שהם מהפדרציה ומספיק שהם שומעים שהוא מאזין לרדיו מגיעה דרישת תשלום. לכן, יחד עם חבר הכנסת רועי פולקמן הגשנו הצעת חוק לפיה צריך לעשות דיפרנציאציה – כלומר שעסק זעיר וקטן לא צריך לשלם זכויות יוצרים על מוזיקה מהרדיו, ומאפליקציות המוזיקה יוטיוב, אפל מיוסיק, ספוטיפיי ועוד. מדובר בעסקים זעירים, עם שניים שלושה עובדים ומעט לקוחות בזמן נתון, וזה בדיוק כמו שאני שומעת מוזיקה בבית שלי. כשאנשים שמגיעים למספרה או למכון קוסמטיקה או לחנויות בגדים קטנות או לפיצוציות הם באים להסתפר, לקנות בגדים, לקנות משהו קטן ולא לשמוע מוזיקה. זה לא העניין".

לאורך השנים אנחנו שומעים על התמרמרות של בעלי עסקים נגד ההיטל הזה, אנחנו גם יודעים שבבתי המשפט מתנהלות תביעות שהוגשו נגד בתי עסק בגין השמעת מוזיקה בפומבי ללא רישוי מתאים. במה שונה המאבק הזה הפעם?

"משום שזו הפעם הראשונה שכל ארגוני המוזיקה מתאגדים ולוקחים את העניין כמשימה לאומית ופושטים על הארץ כשהם בוחרים להתחיל מכפר סבא. הגיעו מים עד נפש. אנשים לא מוכנים לשלם יותר ואנחנו נצא להפגנות. פתאום, בזכות הרשתות החברתיות, אנשים יכולים לדבר אחד עם השני, לשמוע שהם לא לבד במציאות ההזויה הזאת, ובמקביל הפניות אלינו החלו להתגבר. פתאום מפניה או שתיים אנחנו מקבלים אלפי פניות. הגיעה למשל תלונה של פלאפליה מהעיר שנדרשה לשלם 40 אלף שקל על זה שהקרינה את המונדיאל. הרי הוא כבר משלם לחברת הכבלים או הלווין. זה לא שפוי".

מה אומרת הצעת החוק?

"עיקר ההצעה היא שחוק זכויות יוצרים לא יחול על עסק קטן המשמיע יצירה במסגרת פעילותו השוטפת ואשר עיקר פעילותו אינה השמעת מוזיקה ובלבד שההשמעה מתבצעת בנוכחות של עד 12 אנשים".

למה רק אורנה מדברת בנושא?

"היא היחידה שהסכימה לדבר, היתר פשוט מפחדים שתכף ישלחו אליהם הוצאה לפועל".

גם נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, קורא להפסיק את ה"עושק" כלשונו מבעלי העסקים שבסך הכל רוצים לשמוע מוזיקה כדי להנעים את זמנם בעבודה. "מספרה למשל, שמשמיעה מוזיקה להפגת הזמן של עובדיה ולקוחותיה, שונה מטעמים ברורים מבית עסק אשר משתמש במוזיקה כרכיב עיקרי לפרנסתו, כגון מועדון ריקודים".

 

מהפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות נמסר בתגובה: "'עורגני', בבעלות אורנה פלנסיה, הינה רשת מכוני קוסמטיקה עתירי פעילות. הגברת פלנסיה פעלה בניגוד לחוק והחליטה על דעת עצמה לא לשלם תמלוגים במשך שלוש שנים תמימות. על בסיס יומי, התשלום לפדרציה עומד על שישה שקלים למכון אחד וארבעה שקלים במכון השני – סכום זניח ביחס להיקף השימוש במוזיקה והתרומה לעסק של הגברת פלנסיה. למרבה הצער, הגברת פלנסיה סבורה, כי ציבור האמנים והיוצרים, שגם הם עוסקים, זעירים הרבה יותר מרשת מכוני הקוסמטיקה שלה, אינם זכאים להתפרנס בכבוד. כפי שלא הייתה רוצה שלקוחותיה יסיימו טיפול מבלי לשלם, כך אין כל סיבה שאמני ישראל יעמידו את פרי עמלם לשימוש מסחרי על-ידי בתי עסק בלא כל תמורה כספית. זכותם של האמנים להתפרנס בכבוד אינה פחותה מזו של הגברת פלנסיה. ולבסוף, לא נותר, אלא למחות ולתמוה על התיאור המסלף, על-פיו 'פשטו' על בתי העסק 'סוכנים סמויים' וכיוצא בזה. הדברים רחוקים מן האמת. הפדרציה הינו גוף הפועל באישור ובפיקוח הממונה על הגבלים עסקיים וכל פעילות אל מול בית העסק הינה בהתאם ובכפוף לדרישות הממונה. לאחר שהמכונים סירבו לשלם ולא נענו, לא נותר אלא לתעד את הפעילות המפרה כדי שאמני ישראל יקבלו את אשר מגיע להם. וכל המוסיף גורע".

תגובת אקו"ם תובא כשתתקבל. 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שתדעו שמדובר בחברה פרטית ושהמון מהכספים שהם גובים לא מועברים לאמנים מהסיבה הפשוטה שאיך ימצאו את סנטנה מונטנה שמשמיעים במועדונים

  2. נפגעת

    יש גם את הפדרציה אפילו האמנים הפגינו נגד הגופים האלו שהם לא מקבלים את הכסף.
    האבסורד שצריך לשלם גם על מוזיקה זרה שזו בכלל עקיצה כי לשם בטוח לא עובר כסף.
    בקיצור פרוטקשיין בשם החוק.

  3. איילה

    חצופהההה , התמלוגים זה האוכל והביטחון של היוצרים בישראל.
    בלי פרנסה ליוצרים כולם יחפשו עבודה אחרת ומדינת ישראל תשאר בלי מוזיקה ובלי תרבות, גם ככה לא נשאר פה כלום…

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לאיילה ..שלמי את ליוצרים.אני עובד לפרנסתי בחנות קטנה ושומע רדיו לעצמי.למה אני צריך לשלם ? ועוד בתקופה כזו מסריחה שאין עבודה להתפרנס

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר