שער הכניסה וגג בית הספר לאה גולדברג, מתוך הדוח
שער הכניסה וגג בית הספר לאה גולדברג, מתוך הדוח

פרסום ראשון: ערכים גבוהים של חומר מסרטן נמצאו בבית הספר לאה גולדברג

דוח של המשרד להגנת הסביבה: ערכים גבוהים של חומר שנקרא פורמאלדהיד התגלו בשער הכניסה לבית הספר ועל הגג. ההורים מקיימים הערב ישיבה דחופה. החשש הוא שהחומר ממפעל בראון

פורסם בתאריך: 12.7.18 13:57

ערכים גבוהים של חומר הקרוי פורמאלדהיד, שעלול לגרום לנזקים בריאותיים קשים, נמצאו בשער הכניסה לבית הספר לאה גולדברג בשכונה הירוקה בכפר סבא ועל גג המבנה. כך עולה מדוח של המשרד להגנת הסביבה שחובר בעקבות בדיקה שביצע חברת א.ש שירותי מחקר שאותה שכר המשרד. לטענת כותבי הדוח של המשרד "מקור תיאורטי לפורמאלדהיד הינו מפעל בר-און למזון לבעלי חיים שבסביבה, משום שהחומר משמש לטיפול נגד זיהום במזון לבעלי חיים בייחוד נגד סלמונלה במזון לעופות".

על פי הבדיקה, שנערכה בין 23-22 במאי, נמצאו ריכוזים גבוהים של פורמלדהיד –  5.46 מ"ק בממוצע ליממה – בשער הכניסה לבית הספר ו-5.24 בגג בית הספר, בשעה שיעד המשרד להימצאות החומר הוא 0.8 מ"ק ביממה. בדוח מובהר כי הערכים השעתיים של פורמאלדהיד נמצאו בסדר גודל דומה לאלו של הערכים היממתיים.

ההפגנה נגד בראון בשכונה הירוקה

הפגנת תושבים בנובמבר נגד מפעל בראון בשכונה הירוקה

בדוח, ששלחו ראש אגף איכות אוויר ושינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, ד"ר צור גלין, וממונה מערך ארצי לניטור ארצי, ד"ר לבנה קורדובה, למנהל מחוז מרכז במשרד גידי מזור, עולה כי בבית הספר ישנם "ערכים נמוכים של מימן גופרי ושל חומרים אורגנים נדיפים VOC – יחד עם זאת, הריכוזים היממתים של פורמאלדהיד גבוהים מערך היעד".

המלצותיהם הם שאגף סביבה חקלאית במשרד יבצע בדיקות חוזרות בבית הספר עם דגש על פורמאלדהיד, שהמחוז יבדוק האם המפעל לתערובות מזון לבעלי חיים (מפעל בראון שבצפון השכונה הירוקה) אכן עלול לגרום לזיהום פורמאלדהיד בהסתמכות על היתרי רעלים, סיורים ודיגומים במפעל. כמו כן המליצו כי אגף סביבה חקלאית יתייעץ עם גורמי משרד החקלאות האם אכן יש שימוש בארץ בפורמאלדהיד למזון לבעלי חיים והאם השימוש מותר.

נציין שבאתר המשרד להגנת הסביבה נכתב כי המקורות התעשייתים העיקריים לפליטת פורמאלדהיד הם ייצור שרפים לחילופי יונים וחומרים פלסטיים, כרייה, תעשיית עץ ונייר, תעשיית הדבקים, טקסטיל ומגוון מוצרי צריכה. שריפת דלקים בדוודים ותנורים גורמת גם היא לפליטת פורמאלדהיד. על פי האתר פורמאלדהיד מוגדר כחומר מסרטן. באוויר פורמאלדהיד מתפרק במהירות (בתוך 24 שעות) לחומצה פורמית ולפחמן חד חמצני. במים מתמוסס הפורמאלדהיד בקלות ומתפרק. חשיפה כרונית לפורמלדהיד עלולה לגרום לקיצור תוחלת החיים, לפגיעה בפוריות ולשינויי התנהגות ומראה בבעלי חיים. פורמאלדהיד אינו מצטבר ברקמות החיות.

עוד נכתב כי ההשפעות הבריאותיות של החומר, בחשיפה דרך דרכי הנשימה, מזון, שתייה ובמגע – עלולות לגרום לגירוי בעיניים, באף ובגרון ולגרום לאלרגיות המשפיעות על העור והריאות בכמויות קטנות. חשיפה נשימתית לריכוזי פורמלדהיד גבוהים עלולה לגרום להצטברות נוזלים בריאות, עיוותים בלתי הפיכים בעור ובעיניים, אלרגיה בדרכי הנשימה ואף למוות. חשיפה נשימתית ארוכת טווח עלולה לגרום לברונכיטיס ולקוצר נשימה.

לאור תוצאות הבדיקה והדוח שנכתב בעקבותיה, ההורים בשכונה נמצאים בלחץ גדול במיוחד. "בשיחה עם נציגות צוות הפעולה בנושא בראון נאמר כי תהיה ישיבה דחופה היום (ה') בנושא לאור הממצאים שהתקבלו אתמול ב-15.00. מהישיבה ייצאו החלטות מיידיות ומחר בבוקר יצאו הנחיות מסודרות. במקביל, עובדים על זה כולם ביחד בשת"פ מלא כולל ועד הפעולה, ועד השכונה והנהגת ההורים. פנינו לש"י עגנון, לועד הגנים יו"ר 60 ונפעל בתיאום מלא" – נכתב בהודעה שהופצה על ידי עדי סקופ, יו"ר ועד ההורים בבית הספר במשותף עם איריס ברלס.

ממפעל בראון נמסר בתגובה: "במכון התערובות מתבצעות בדיקות תקופתיות באמצעות מעבדה חיצונית מורשית. כל הדגימות שנאספו מארובות המכון נמצאו תקינות".

במכתב שששיגר מנכ"ל העירייה למשרד להגנת הסביבה הוא מפציר במשרד להזמין את בעלי מפעל בראון לשימוע. "מזה שנים ארוכות פועלת עיריית כפר סבא כנגד המפגעים הסביבתיים הנגרמים לתושבי העיר כתוצאה מפעילות מפעל בראון. מפגעים אשר באים לידי ביטוי באלפי תלונות של תושבים על מפגעי ריח. על רקע זאת פעלה עיריית כפר סבא לביטול רישיון העסק אך למצער המשרד להגנת הסביבה השתהה במתן חוות דעת כי מדובר במפגע וכאשר נמסרה חוות דעת זו לבסוף, קיבל בית המשפט את עתירתו של בעל המפעל וזאת בשל פרק הזמן שחלף בין פעולת העירייה לבין אישור המשרד להגנת הסביבה על קיום מפגע. חמור מכך, מבחינתי, הוא שמאז חזר בו המשרד להגנת הסביבה מהחלטתו כי מדובר במפגע סביבתי וזאת למרות תלונות חוזרות ונשנות".

עוד הוסיף כי, "בהמשך לדרישתנו בוצעו בדיקות על ידי משרדכם, לצד מערכת ניטור מתקדמת אותה התקינה העירייה במימון עצמי. סיכומן נשלח אלינו זה עתה, ומהן עולה כי קיימות חריגות בערכים המותרים על פי חוק לחומר פורמאלדהיד. הממונה על מערך הארצי לניטור האוויר במשרדכם, ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, וד"ר צור גלין, ראש אגף איכות אוויר ושינויי אקלים, מציינים כי הרכב החומרים האחרים שנדגמו מצביעים על כך כי המקור המשוער לחומר זה איננו תחבורתי וכי 'מקור תיאורטי לפורמאלדהיד הנו מפעל בראון'.

"בשים לב לעובדה כי מפעל זה נמצא בסמיכות רבה למוסדות חינוך ובתי תושבים אבקש לבצע את ההמלצות הרשומות בדו"ח בדחיפות ולהעביר אלינו לוחות זמנים לביצועם. בנוסף, אבקש לזמן את בעלי המפעל בראון לשימוע במשרד להגנת הסביבה לבירור נושא השימוש בחומר פורמאלדהיד ולערוך חקירה מעמיקה של הנושא ובכלל זה בדיקת רישומים, מחסנים וכל הנדרש לשם בירור העניין".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שערורייה!! מיד לסגור את המפעל ולא לסכן את ילדינו ונכדינו

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר