רכב חוסם מדרכה מונמכת. צילום עיריית כפר סבא
רכב חוסם מדרכה מונמכת. צילום עיריית כפר סבא

אל תחסמו לנכים את הדרך: תוגבר האכיפה נגד חסימת מדרכות מונמכות

חבר ועדת הנגישות העירונית עו"ד גולן מוסאי: "חלק גדול מהתושבים לא שם לב. נוצר מצב שאנחנו לא יכולים לעלות או לרדת מהמדרכה"

פורסם בתאריך: 21.8.18 15:45

חבר ועדת הנגישות העירונית בכפר סבא, עו"ד גולן מוסאי, העלה בישיבה האחרונה שהתקיימה ב-8 באוגוסט בעיה כואבת שמפריעה לנכים רבים המתניידים בכיסאות גלגלים, או לקויי ראייה הנעזרים בכלב נחיה או מקל. בוועדה, בראשה עומדת חברת מועצת העיר רויטל לן כהן, אמר עו"ד מוסאי כי לעיתים תכופות תושבים מכנים את רכביהם באזור הנמכת המדרכות, שמטרתן לסייע לנכים לעלות ולרדת מהן כאחד האדם – אף שהם מסומנים באדום לבן או במעטפה לבנה על הכביש. פעמים אחרות, מותירים תושבים גזם על המדרכה או פחי אשפה החוסמים את ההנמכה. לשמחתו, מנהלת אגף הפיקוח והאכיפה בעירייה, מיכל בן הרוש, הרימה את הכפפה ויזמה מפגש שהתקיים ביום ראשון השבוע בין עו"ד מוסאי לאנשי הפיקוח העירוני – במטרה להעלות את המודעות לנושא.

מוסאי, בן 46 מתגורר בשכונת גאולים. הוא בעל נכות מולדת כשאובחן כנושא מחלה ניוונית הקשורה למערכת העצבים בעמוד השדרה, ומתנייד מאז ומתמיד על כסא גלגלים. לאורך כל חייו הוא פעיל בהתנדבות למען ציבור הנכים בעיר ובכלל, גם במקצועו כעורך דין, שימש כיועץ המשפטי של מטה מאבק הנכים ויו"ר ועדת הביקורת של העמותה, ואף קיבל את אות הנשיא למתנדב. הוא משמש כיועץ של ראש העיר לענייני נגישות, חבר ועדת הנגישות מזה עשר שנים ומכנה את עצמו "הגוף שמקשר בין הנכים לעירייה". מעבר לכך הוא מסייע למשפחות קשות יום עם בני משפחה נכים. "אני עושה את זה בשמחה ובאהבה שנים רבות", הוא אומר.

רכב חוסם מדרכה מונמכת. צילום עיריית כפר סבא

"את בעיית חסימת המדרכות המונמכות בידי רכבים, או גזם ופחי אשפה – העליתי בישיבה האחרונה והסברתי שהעירייה משקיעה כסף רב מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות בהנגשת העיר, בין היתר על ידי הנמכת המדרכות בין הצמתים ובמעברים למרחבים ציבוריים השונים", הוא מסביר. "לצערנו הרב, למרות ההשקעה, לרוב ההנמכות נחסמות על ידי רכבים. לאור בקשתנו, סימנו את חלק מהירידות באמצעות במעטפה על הכביש (שהוא תמרור בפני עצמו) שאוסרת חניה, חלק מאבני השפה נצבעו באדום לבן, וחלק לא סומנו כלל.

 

הפקחים מתנסים בנסיעה בכסאות גלגלים. צילום עיריית כפר סבא

"מה שקורה בפועל, לצערנו הרב, שחלק גדול מהתושבים לא שמים לב – ומן הסתם אני מתאר לעצמי שלא בזדון חוסמים לנו את המעבר. נוצר מצב שאנחנו לא יכולים לעלות או לרדת מהמדרכה. גרוע מכך, נאמר שהתגלגלנו 500 מטר והגענו לנקודה ששם אנחנו יודעים שיש הנמכה של מדרכה – ואז אנחנו מגלים שהכל חסום. נוצר מצב שאנחנו צריכים לחזור לנקודת המוצא לחפש דרך חלופית. ככל שמחנים וחוסמים לנו את המעברים אז כל המטרה של החוק וכל עצם ההשקעה של הרשות מתייתרת".

זו הפעם הראשונה שהנושא עלה בוועדה?

"זו לא הפעם הראשונה שזה עלה, אבל כן הפעם הראשונה שבעקבות העלאת הסוגיה הגברת בן הרוש פנתה אלי ויזמה את המפגש. ביקשנו גם שמחלקת האכיפה והפיקוח תמצא מנגנון כזה שישמור על קשר עם המחלקות השונות כדי לפנות את הגזם בהקדם או הפחים במידה והם חוסמים את המעבר. הם הבינו את הקושי".

רכב חוסם מדרכה מונמכת. צילום עיריית כפר סבא

מה היה במפגש?

"במפגש נכחו מנהלת המחלקה והפקחים וערכנו הדרכה במטרה ליצור שינוי בתפיסה בכל הקשור לחשיבות האכיפה ובתשומת לב לעניין הנגישות. במפגש, הפקחים גם התנסו בשימוש בכיסאות גלגלים, הם הבינו את הקושי להתנועע, לעלות ולרדת – בטח כשאין גישה בכלל. חשוב לי לומר שהמטרה היא לא לתת דוחות לתושבים, אלא לבנות מגנון שיסב את תשומת ליבם לעניין החשוב הזה. ככל שיינתנו דוחות והרכבים ימשיכו בעבירות לנו הנכים זה לא ייתן כלום. המטרה היא לשנות את המודעות של הנהגים – עוד בטרם אנחנו הנכים מגיעים אל המקום".

ומעבר לכך, איך מביאים את הנושא לידיעת הציבור?

"אחד הכלים הוא ראיון כזה כמו שאני עושה איתך, כדי להעלות את המודעות. הימנעות מחניה סמוך להנמכות תאפשר לנו להתנהל ולהתנייד ככל אדם – שזו זכות יסוד בסיסית במדינה שלנו. כנכה תושב העיר אני מאוד מעריך את ההתנהלות של ראש העיר ומנהלי האגפים השונים בכל הקשור להנגשת העיר. זה מבורך ולא דבר שמובן מאליו".

מנהלת מחלקת פיקוח ואכיפה בעיריית כפר סבא, מיכל בן הרוש: "עיריית כפר סבא רואה חשיבות עליונה לאפשר נגישות לנכים ולכלל תושבי העיר. בימים אלה, בהחלטת הנהלת העיר, אנו פותחים בקמפיין הסברה לציבור תושבי העיר, יחד עם התושב, עו"ד גולן מוסאי, בנושא חניית רכבים לצד מדרכות מונמכות המיועדות לנכים, חניות אסורות בשטח שסומן לפתיחת מעלונים, חניות אסורות בחניות נכים ומניעת מפגעים העלולים להפריע ולסכן את המשתמשים בדרך. במסגרת זו, מחלקת פיקוח ואכיפה תגביר את פעולות האכיפה בעבירות שמפריעות לנגישות ונפעל לאיתור המפגעים באופן יזום תוך מתן קדימות  ומשאבים. תושבי העיר מתבקשים להתנהל באופן המכבד את כל המשתמשים בדרך למען איכות חיים ותחושת בטיחות ושייכות ובכך להימנע מאי נעימות וקבלת דוחות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר