הר הזבל בקלקיליה. צילום אזרחים למען אוויר נקי
הר הזבל בקלקיליה. צילום אזרחים למען אוויר נקי

קלקיליה בוערת: צפו בתיעוד מהרחפן של המזבלה שמזהמת את האוויר בכפר סבא

הר הזבל בקלקיליה ממשיך לבעור ולזהם את האוויר בכפר סבא, בעיקר במזרח העיר. יו"ר עמותת אזרחים למען אוויר נקי: "תלונות התושבים מאוד חשובות"

פורסם בתאריך: 24.8.18 11:37

תושבים בכפר סבא מדווחים לאחרונה על החמרה בזיהום האוויר ובריחות השריפה בעיר, זאת בעקבות הפעלתה מחדש ובאופן לא חוקי של המזבלה הפיראטית בקלקיליה. בעמותת "אזרחים למען אוויר נקי" סבורים כי הריחות הקשים בשבועיים האחרונים נובעים ככל הנראה גם מהפעלת אתרים נוספים באזור שהיו פעילים עד עתה רק לסירוגין, ובשל כיווני הרוח.

"בקלקיליה יש מזבלה שבערה במשך תקופה ארוכה של כשנתיים", מסביר יו"ר העמותה, תושב כפר סבא יניב בלייכר, "הקמנו קול צעקה ופעלנו בנושא מול המשרדים השונים ובכנסת, ובסופו של דבר המזבלה נסגרה, הגישה אליה נחסמה והם כיבו את האש. בתקופה האחרונה אנחנו רואים שבמדרון של הר הזבל בקלקיליה החלו עבריינים לשפוך ולשרוף פסולת, הפעם במיקום מעט שונה מזה שהיה בסיבוב הראשון, אבל עדיין במתחם המזבלה. אלו ריחות שריפה וריחות כימיים מאוד קשים. מדובר בפסולת מעורבת שמכילה הכל מהכל, כולל רעלים מסוגים שונים. מי שבעיקר סובלים מהריחות הם תושבי מזרח העיר. פנינו למינהל האזרחי ולמשרד להגנת הסביבה והם שלחו כבאיות שכיבו את האש, אבל מכיוון שהייתה בערה פנימית באתר, וככל הנראה לא הפכו את הפסולת עם דחפורים וכיסו אותה בחול – אז האש חזרה. עד אתמול, יום חמישי בשש בבוקר, למיטב ידיעתנו האש עדיין בערה".

הגעתם כעמותה להישגים לא מבוטלים בתקופה האחרונה. נדמה שזה לא נראה בשטח.

"זה לא נכון, אנחנו כן רואים שיפור ביחס למה שהיה בקיץ הקודם וזה שלפניו. הריחות חריפים פחות. זה נעשה בזכות פעולות לטווח קצר שנעשו. בעקבות הלחץ שלנו המשרד להגנת הסביבה והמשטרה הירוקה פעלו באזור בכוחותיהם המוגבלים, כי יש להם מעט פקחים, ויש שיפור כלשהו במצב. נכון שרוב ההישגים שלנו הם דברים שעדיין לא מתבטאים בשטח – בעיקר בתחום החקיקה. הוועדה לטיפול בזיהום אוויר ושריפות פסולת שהוקמה ביולי השנה, היא אמנם צעד ראשון ותתחיל את דיוניה בחודש ספטמבר – אבל היא לא המטרה, אלא אמצעי להגיע לתוצאות בשטח. עוד הובטח לנו, ואנחנו מקווים שזה יצא לפועל מכיוון שזו הבטחה של השר להגנת הסביבה ואושרה בתקציב המדינה, שתוקם יחידת אכיפה ייעודית כנגד שריפות הפסולת. מדובר ב-14 פקחים שיעבדו בכל הארץ 24 שעות ביממה. אז לא רואים עדיין תוצאות בשטח".

הפתיע אותך שהריחות מתגברים?

"לא. ברגע שהמשטרה הירוקה עובדת באזור מסוים הם מביאים לשיפור במצב. אולי הם בחופש, או שהעבירו אותם לעבוד באזור אחר בארץ, וזה מה שקורה. השמיכה קצרה. הצלחנו להביא לאיזושהי הקלה במצב והיא יכולה להיות זמנית. אין לי ציפיות שבטווח הקצר המצב ישתפר. אנחנו יודעים שהפתרון יגיע רק בעוד תקופה לא קצרה ברגע שהמדינה תתעורר, יטפלו באתרים, המינהל האזרחי יאכוף את החוק מעבר לקו הירוק ומשטרת ישראל תיכנס לתמונה. יש עוד זמן. לתושבים של כפר סבא שסובלים מאוד אני אומר שאנחנו צריכים אותם איתנו במאבק, שימשיכו להתלונן בכל מקרה של ריח כדי לאותת לרשויות שהבעיה עדיין לא נפתרה ושהן חייבות למצוא פתרונות הולמים. התלונות מאוד חשובות וככל שהן ירבו כך המשרד להגנת הסביבה והרשויות יתייחסו לבעיה ככזו שדורשת פתרון".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "השריפה שהתרחשה באתר הפסולת בקלקיליה כובתה, כך נמסר מהמינהל האזרחי. מכל מקום, מפקחי המשרד להגנת הסביבה אינם מחזיקים בסמכויות אכיפה באזור זה. המשטרה הירוקה, כמו גם גורמי הפיקוח והאכיפה הנוספים, לרבות רשות הטבע והגנים, פועלים בכל גזרות הפיקוח לטיפול במפגעים סביבתיים בשרון המזרחי. פעולות הפיקוח הן חלק מתוכנית לאומית שהמשרד מוביל להתמודדות עם מפגעי שריפות הפסולת, הכוללת הקמת יחידה ייעודית לפיקוח ואכיפת שריפות הפסולת בשטחים פתוחים, שינויי חקיקה, ומתן מענה אופרטיבי לסילוק בפעול מפגעים בשטח באמצעות קבלני צמ"ה. פעולות אלו צפויות להוביל לצמצום משמעותי של שריפות הפסולת ולמפגעי הריחות שהן יוצרות".

עוד נמסר מהמשרד: "באשר לתיקון לחוק איסור הבערת פסולת, נציין כי במסגרת הנוכחית החוק מאפשר עונש מאסר או לחילופין קנס של מעל 200 אלף שקל. יחד עם זאת, טרם הסתיים הליך הסדרת הסמכויות למסירת הודעות תשלום קנס בגין הבערת פסולת, ולפיכך אכיפת המפגעים אינה מיושמת בערוץ זה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. וולטר

    אין שמחה גדולה לפלסטינאצים מלגרום נזק ליהודים, גם כשזה גורם נזק להם עצמם.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר