צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

בחילות, כאבי ראש וחלונות סגורים: "זה ריח שאני לא מאחל לאף אחד לחיות לידו"

תושבי שכונת האוניברסיטה סובלים קשות מצחנת הלולים שבמושב צופית. אחרי שנים של תלונות, במשרד להגנת הסביבה ובעירייה החלו לפעול

פורסם בתאריך: 12.10.18 09:24

המשרד להגנת הסביבה יפעל לקידום הגשת כתב אישום נגד בעלי משק במושב צופית (שם המשק שמור במערכת) שמפעילים לולי תרנגולות ללא רישיון ואינם מטפלים במפגעי ריחות הלולים, שהתגברו מאוד בחודשים האחרונים ומטרידים את תושבי שכונת האוניברסיטה בכפר סבא, בעיקר. כך עולה ממסמך סיכום ישיבה שנערכה במשרד להגנת הסביבה, בהשתתפות תושבי העיר ובכירי העירייה בראשות המנכ"ל איתי צחר.

עוד הוחלט כי סמנכ"לית שירות והסברה בעירייה, צאלה וקסמן גונן, תעביר למשרד להגנת הסביבה פירוט תלונות תושבים בגין מפגעי הריח מחוות הלולים וכי מנהלת מחלקת רישוי עסקים, רעיה סבירסקי, תבצע בדיקה משפטית להיתכנות דרישת צו סגירה מינהלי מידי לחווה הפועלת ככל הנראה ללא רישיון ותפנה למועצה האזורית דרום השרון בדרישה לביצוע אכיפה נגד בעלי החווה בשל כך.

מי שפועל בשנתיים האחרונות בנחישות למיגור הריחות הוא תושב שכונת האוניברסיטה אבי מוגרבי. "יש שלוש שכונות שגובלות במושב צופית ונפגעות מהריחות כששכונת האוניברסיטה היא הנפגעת העיקרית. מדובר באנשים שסובלים מהריחות האלה כבר 11 שנה. בחמש השנים האחרונות המטרד התגבר בצורה משמעותית ובחודש האחרון כבר כמעט ואי אפשר להסתובב באזורים הללו בשכונות".

לדבריו, לפני חמש שנים, שלחה תושבת השכונה מכתבים וניסתה לפעול נגד מפגע הריח אולם גורמי האכיפה לא עשו דבר בנידון. לפני כשנתיים, כשהגיע להתגורר בשכונה והבין כי חייו אינם חיים, החליט מוגרבי לחדש את המאבק. "אנחנו יודעים בדיוק איפה הלולים", הוא אומר, "פשוט הלכנו אחרי הריח ומצאנו את זה. כמובן שלא יכולנו להיכנס וגם לא ניסינו, אבל ברגע שהבנתי מאיפה זה פניתי לעירייה ושם התחיל שיתוף הפעולה. מאז התושבים מדווחים באופן יומיומי באפליקציה הייעודית על מטרדי ריח וגם אנחנו שולחים תלונות על בסיס יום יומי. במשך שנים הבעיה הזאת לא מטופלת לא על ידי העירייה, שכנראה לה אין מה לעשות בנידון למעט הפעולות שהסכמנו באותה פגישה שנערכה בשבוע שעבר שבה הצגתי את הבעיה. תבין שזו פגישה ראשונה אחרי חמש שנים".

מה התברר לך בפגישה?

"שללול הזה אין רישיון – כך אמרו במשרד להגנת הסביבה. ברגע שזה נודע דרשנו להבין מדוע לא פועלים נגדו במישור החוקי. אני יודע שלרוב הלולים במדינה אין רישיון, והאמת שלא אכפת לי שהוא יעבוד ללא רישיון, כל עוד הוא לא גורם למטרדי ריח כל כך חריפים. עכשיו אנחנו מקווים שמשהו יזוז וכנראה שיש כוונה כזו על פי המסמך. בעירייה גם הבטיחו במייל לעדכן אותי בכל צעד שיעשה".

איך אתה יודע שזה ריח לולים, אולי זה זבל או דישון?

"לא לא לא, זה ריח מאוד ברור שאי אפשר לטעות בו. ריח שאני לא מאחל לאף אחד לחיות לידו".

תסביר לי איך זה לחיות 24 שעות תחת ריח כל כך חריף.

"זה לא חיים. אי אפשר לחיות ככה. החלונות כל הזמן סגורים. כשאני חוזר מהעבודה, עוד לפני שאני יוצא מהרכב אני מפסיק לנשום עד שאני נכנס לבניין, כדי לא להריח את הדבר הזה. הבעיה היא שגם אם כל החלונות סגורים אז מכל חור קטן עדיין נכנסים ריחות לבתים. מדובר בריחות מבחילים שגורמים לבחילה ולכאבי ראש – לפחות אצלי. ככל שמתחיל ריח חזק יותר הבן שלי, בן שנתיים וחצי, מתחיל לבכות ואי אפשר להרגיע אותו. אני מפחד לשלוח את הילד למטה לשחק מחשש שיתחיל הריח".

נשמע נורא.

"ממש. זו שכונה צעירה בעיר אחלה, ואנחנו חווים עוגמת נפש רצינית. אלו דירות שקנינו במיליונים שהערך שלהן יורד".

שקלת לעזוב?

"שקלתי ברצינות לעזוב עד שראיתי שיש רצון, לפחות מצד העירייה, לפתור את העניין הזה. אני חוזר ואומר שאין לי כל רצון לסגור את הלול, אני פשוט רוצה לחיות באיכות חיים מינימלית. המטרה שלי היא לא שהוא יאבד את הפרנסה, אלא שאנחנו נוכל לחיות כמו שצריך".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "בעקבות מפגעי הריח מהלולים השוכנים באזור שכונת האוניברסיטה שבכפר סבא, המשטרה הירוקה הפעילה את סמכויות האכיפה, הכוללת פתיחה בחקירה. חקירת המשטרה הירוקה הסתיימה והתיק הועבר לבחינה משפטית. במסגרת הבחינה ייבדקו הראיות והצורך בהשלמות נוספות".

אחת מבנות המשפחה של בעלי המשק אמרה לצומת השרון: "הריחות אינם מהלולים שלנו ולא נכון לפנות אלינו בעניין הזה. אנחנו לא הלולים היחידים באזור. אולי בכלל מדובר בדשן. מי שישתמש בשמנו באופן שיפגע בנו עלול להיתבע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העיר התפתחה והאיזור השתנה קיום אין הצדקה למיקום הלול כך נעשה גם לאיזור תעשייה במקומות אחרים שהתפתחו
    עם בעל הלול רוצה להישאר במקומו עליו לפתור את בעיית הריחות טחנות הצדק אומנם עובדות לאט אבל הצדק יעשה ישר כוח למובילי המאבק

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הריחות בחודשים האחרונים נהיו הרבה יותר קשים. מקווה שיעשו משהו בנידון

  3. מ

    הלולים היו שם לפני הבניה התושבים ידעו לאן הם באים לגור אם שינו את הגדרת המקום מחקלאי לעיר שיתנו לחקלאים אלו את הפיצוי המגיעה להם ויסגרו את המקום הבעיה שאף אחד לא רוצה לקחת אחריות לא ממשלת ישראל לא מועצה דרום השרון לא כפר סבא ולא הקבלנים גם אם הלול יעמוד בכול הדרישות של משרד איחות הסביבה הוא לא יקבל רשיון עסק ממועצה אישור רק אם ראש המועצה מאשר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר