קרן ומתי. צילום אורלי בויום

הכירו: הכפר סבאים שמכורים לכפר סבא

מה כפר סבאים רוצים: כתבת צומת השרון יצאה לסיבוב ביום הבחירות ופגשה כפר סבאים מכורים, שמאוהבים בעיר ומקווים שמשהו בה ישתנה

פורסם בתאריך: 2.11.18 12:57

ביום הבחירות יצאתי לשוטט במקומות המרכזיים של כפר סבא, בקניונים, ברחוב ויצמן, במדרחוב ירושלים, כדי להבין איך תושבי העיר מנצלים את יום החופש שלהם. הדבר הכי בולט היו גברים עייפים ומשועממים שמשחקים בנייד ומחכים לנשותיהן עמוסות הקניות. וניתן היה לשמוע גם על תקווה אחת גדולה שפני העיר ישתנו בקדנציה החדשה. התושבים רוצים יותר מקומות בילוי לצעירים, יותר הופעות וניצול מקומות מרכזיים ושוקקים כמו מדרחוב ירושלים. שדרוג רחוב ויצמן העייף והגוסס, והכי חשוב הם רוצים עיר תוססת, חיה ועדכנית שתשאיר אותם כאן כמה שיותר, כי בשורה תחתונה הם מאוהבים בה.

הקלפי ברחוב המייסדים. "כילידת העיר ותושבת ותיקה הייתי רוצה שכפר סבא תהיה כמו העיר של פעם, טובה, הגונה וצודקת עבור כל תושביה", אומרת רונית יעקובוביץ', עובדת עירייה, נשואה פלוס 4, שבמקום לבלות עם בני משפחתה בחרה דווקא לעבוד בקלפי שברחוב המייסדים.

רונית יעקובוביץ' צילום אורלי בוים

רונית יעקובוביץ'. צילום אורלי בויום

"בחרתי לעבוד ביום הזה כאחראית קלפי, סוג של סדרנית שפותרת בעיות של אנשים ודואגת שכולם יבינו מה קורה כאן. חלק גדול מהתושבים כאן לא יודעים מימינם ומשמאלם מה קורה כאן כי איש לא טורח להסביר שיש שני פתקים, פתק לראש העיר ופתק עבור הסיעה, אז את מוצאת את עצמך עושה להם שיעור באזרחות. החלטתי ביום הזה להרוויח כסף במקום להוציא כסף, כי הרי אם הייתי מסתובבת עם הילדים הייתי מוציאה המון אז ככה כולם יוצאים מרוצים. ואני מרגישה שאני עושה תפקיד חשוב כי אני גם עוזרת לאנשים וגם יש כאן אקשן, המון לחץ, ואנשים וזו הדרך הכי טובה להכיר את העיר".

רחוב ויצמן. האווירה ברחוב ויצמן הייתה די מנומנמת במשך היום, אולי בגלל השמש הקופחת ואולי מצבו – מוזנח ולא מטופח – השפיע גם הוא. מי שכן העדיפה לשוטט בין החנויות ברחוב הראשי של כפר סבא היא רונית (שם בדוי) שיצאה לשוטט עם שני ילדיה ולעשות קניות לבית. "במשך השבוע אני בעבודה ואין לי זמן מיותר לקנות דברים, אז היום הזה בא טוב", היא אומרת. "קמנו מוקדם, אני ושני הילדים, כדי להספיק כמה שיותר, ומיד התחלנו לחרוש את העיר. אני אישית מעדיפה את רחוב ויצמן כי עבורי זה מקום נוסטלגי. לא יצאתי מהעיר כדי לא להסתבך בפקקים ובאופן אישי חשוב לי דווקא הרחוב הזה. הייתי רוצה שהנבחרים הבאים יטפחו את הרחוב שנראה כמו החצר האחורית של כפר סבא".

קניון ערים. קפה גרג והרחבה שמולו היו המוקד. "ביום הזה החלטתי לאחד את המשפחה ושלושת הבנות שלי הגיעו מכל קצוות הארץ, בת אחת הגיעה משדה חמד, השניה מחדרה והשלישית משכונת שפירא", אומרת דפנה לסק, גננת בעלת ותק של שנים בעיר שעשתה לאחרונה הסבה מקצועית ועוסקת במתן אישורי הגירה לעולים חדשים.

דפנה לסק. צילום אורלי בויום

"אז אחרי שכולנו התקבצנו יחד, התיישבנו לאכול ארוחת בוקר דשנה, ואחר כך אנחנו הולכות לעשות שופינג בכל הקניונים של כפר סבא, ג'י ואושילנד ולקרוע את הכיס כדי שכולנו נהיה מבסוטיות, וכמובן שאני מממנת את הכל". דפנה רק רוצה שיחיו את קניון ערים מחדש בפרט ואת רחוב ויצמן בכלל. "רחוב ויצמן, המדרכות שלו, פני החנויות, הכל מוזנח וזו חובה לשקם אותו וגם להחיות את קניון ערים", היא אומרת. "זה מקום מרכזי, יפה, עם רחבה גדולה שמתאימה להמון דברים וכדאי להשקיע בבתי העסק שכאן, מסעדות שף, בוטיקים וכל מה שיגרום לקהל צעיר לבוא לכאן".

מדרחוב ירושלים. המרחק מקניון ערים למדרחוב ירושלים הוא של כמה פסיעות, אבל יש תחושה שהגעתי למחוז אחר. הכל תוסס, חי, עמוס בצעירות וצעירים, תיכוניסטים, בבני 30 פלוס וחלק מזה תודות למקומות הבילוי שהקימו יעל סהר וזוהר גבאי מייסדות קפה מדרחוב ופאב היישה שממש הציל את חיי הלילה של העיר. במדרחוב יושבים על הבירה השנייה להיום מתי וקרן, חברים טובים שבחרו לשבת על הדשא ולעשות בונדינג על בירה קרה.

קרן ומתי צילום אורלי בוים

קרן ומתי צילום אורלי בויום

"קמתי הבוקר, ברגוע, מתוך הבנה שהיום הזה כולל רביצה על הדשא עם בירה קרה, נגינה ובעיקר חופש" אומר מתי, 25, מוזיקאי עצמאי תושב העיר שהוציא השבוע מיני אלבום חדש. "אני חושב שהדבר הכי חשוב בעיר זה החינוך שלה, אמנם עוד אין לי ילדים אבל יש לי כמה אחיינים והבנתי שכאן יש עוד דרך לעשות. בינתיים היום נשב על רצף של בירות ונהנה מהיום חופש, מה'זולה' כאן, במדשאה של מדרחוב ירושלים שמבחינתי היא האזור הכי רלוונטי לצעירים בעיר ובאיכות הכי גבוהה".

לצידו יושבת קרן שחר, 26, תושבת כפר סבא, סטודנטית למדעי המדינה שחושבת שמקומות מפגש לצעירי העיר בשנות ה־20 עד ה־40 לחייהם זה הדבר הבא. "בחרנו לעשות יום חופש יחד כאן בעיר ולא להתפזר החוצה כי נעים לנו כאן, זה הבית. אנחנו עושים את זה על בירה קרה וכמובן שקודם כל הלכתי להצביע כי העיר הזו חשובה לי. יש כאן עירייה מצוינת, העיר עובדת טוב בסך הכל, אבל מה שצריך לתת עליו גז זה הנושא של עסקים של צעירים ועבור צעירים. קחי לדוגמא את מסעדת ההומיז קפה במדרחוב. ובכלל כל אזור המדרחוב שליד רחוב הכרמל זה אזור שמקבץ אליו צעירים. ככל שייווצרו יותר קהילות של צעירים בעיר ככה העיר תשגשג ותפרח וכן, ככל שיהיו כאן יותר מקומות מגניבים, אוכל מגוון ומשובח, ככה יותר ויותר צעירים ירצו לגור כאן ולהישאר כאן כי אוכל מחבר בין אנשים. ועובדה שבחרנו שנינו להישאר כאן ביום חופש כזה כי נעים לנו פה".

אושילנד. חלק לא קטן מתושבי העיר בחרו להעביר את יום החופש שלהם בקניון אושילנד. נרשמו תורים ארוכים במגלשה (המפחידה יש לומר), החנויות היו מלאות יחסית ורק שוק המזון היה פחות מבוקש, סוג של תעלומה עבורי. "התחלנו את הבוקר בשעה 6:00 כי רצינו להספיק ולטייל במקורות הירקון", אומרת גליה מילברג, נשואה פלוס 3, תושבת העיר.

גליה מילברג

גליה מילברג ובנותיה. צילום אורלי בויום

"אז עשינו טיול, פיקניק ואחרי הפיקניק הגענו לקניון כדי לעשות קצת שופינג ולאכול גלידה ואנחנו שמחים שהמדינה סיפקה לנו יום חופש ככה באמצע השבוע, זה הכי כיף שיש. קיבלנו זמן איכות משפחתי על חשבון הברון", צוחקת גליה ומוסיפה: "בגדול הכי חשוב לי זה תחום החינוך בעיר, בתקווה שרק ילך וישתפר כדי שהרמה רק תעלה".

מי שהעדיפה לעבוד במקום לבלות הייתה ויויאנה כהן, נשואה פלוס שניים, שעלתה מארגנטינה לכפר סבא לפני 17 שנים והגיעה ביום הבחירות לאושילנד כדי להגשים את עצמה. "כל החיים עבדתי בהמון עבודות וכתחביב עסקתי בעיצוב בובות", היא מספרת. "רק לאחרונה החלטתי להגשים את החלום, עזבתי הכל והתחלתי לעצב בובות ייחודיות כדי לעשות את מה שאני אוהבת. היה לי ברור שבזמן שכל החברים שלי לקחו חופש ונסעו אני כאן, אציג את הדברים שלי כדי לחשוף אותם לציבור כי זו ההגשמה שלי. אני נמצאת כאן לפעמים בשבת אבל היום זו פעם ראשונה שאני פה באמצע שבוע, זה הבילוי שלי".

ויויאנה-צילום-אורלי-בוים

ויויאנה כהן. צילום אורלי בויום

היא מקווה שהעירייה הבאה תסייע לעולים חדשים, אבל 'סיוע אמיתי' לדבריה: "רוב העולים החדשים מגיעים עם חלום גדול של לחיות כאן וחולמים על בית וחלקת אדמה אבל מגיעים עם מעט כסף. הייתי רוצה שתהיה עזרה ריאלית לעולים חדשים ברכישת דירה ובכלל בסל הקליטה. אני כבר 17 שנים כאן ועוד לא הגשמתי את חלומי לקנות דירה בעיר כי זה כמעט בלתי אפשרי כשאתה עולה חדש. אני מקווה שהנבחרים החדשים יעזרו לעולים הרבים שיש בעיר להגשים חלום ולחיות כאן כמו בני אדם, לקנות דירה, לקבל סל קליטה ראוי יותר ושיעזרו לנו לא לחיות בהישרדות תמידית".

קניון ג'י. המנצח הרשמי של כפר סבא בעניין צפיפות אוכלוסין פר חנות הוא קניון ג'י. משהו שם עובד טוב והחניה הייתה מלאה עד אפס מקום, כולל חנויות, כולל הקולנוע, וכולל חנות הלונז'ארי שהכריזה על 60 אחוז הנחה. "האמת היא שניצלתי את החלק הראשון של היום הזה כדי לקנות לאשתי מתנה ליום הנישואין", אומר דורון (שם בדוי) איש הייטק, שחוגג יום נישואין השבוע ומנסה נואשות לקלוע לטעמה של אישה. "התחלנו את הבוקר בדייט זוגי על ארוחת בוקר ואז אמרתי שאני הולך לחדר כושר שזה שקר לבן, הגעתי לחנות הזו כדי לקנות משהו אישי לאשתי בתקווה שאצליח לקלוע לטעמה. אחר כך אנחנו הולכים לחברים לעשות על האש".

אלירן צילום אורלי בוים

אלירן טבריה. צילום אורלי בויום

בקניון גם הסתובב אלירן טבריה, בן 16, שעושה יחד עם חברתו יום של סרטים ושוטטות קניון. "יצאנו כמה שיותר מוקדם על הבוקר כדי להספיק להסתובב ולנצל כל רגע שאין בית ספר", הוא מספר. "באנו לקולנוע כדי לראות כמה סרטים ברצף, לאכול ואחר כך אולי לנסוע לים בהרצליה". הוא טוען שהעיר חייבת לעשות יותר למען הנוער: "הדבר הכי חשוב זה לתחזק את הנוער בעיר. שיהיו יותר מוקדי בילוי לנוער, אטרקציות ופעילויות שונות, כי לפעמים פשוט משעמם כאן".

נשארים קל"ב. אז חלקם פתחו את הבוקר בפיקניק וטיול, חלק הלכו למסע קניות ברחבי העיר והחלק האחר פשוט התמכר לרוגע ולכיף של יום חופש בחסות המדינה. האנשים שפגשתי ביום השבתון/יום הבחירות מכורים לכפר סבא. הם יעדיפו להסתובב ולבלות בה ביום החופשי שלהם, הם מכירים כל פינה בעיר ובעיקר מלאי רצון להישאר בה ותקווה שמשהו כאן יזוז, יתפתח ויתקדם. או במילים אחרות: שכפר סבא תשתחרר קצת מהסבא ותתקרב לדור ה-Y.