קלפי בבית הספר בר-לב מספר 73 בכפר סבא. צילום מריק בנימיני
קלפי בבית הספר בר-לב מספר 73 בכפר סבא. צילום מריק בנימיני

"האכזבה הגדולה היא שלאף אחד לא היה אכפת שמישהו הצביע במקומי"

כשמריק בנימיני הגיש את תעודת הזהות שלו לחברי וועדת הקלפי ליד הבית בכפר סבא, הודיעו לו שהוא כבר הצביע או שמישהו הצביע במקומו. וייתכן שהוא לא היחיד שזה קרה לו

פורסם בתאריך: 1.11.18 18:52

הזכות לבחור ולהיבחר הן בין חירויות היסוד המרכזיות והחשובות במדינת ישראל. אבל מה קורה כאשר אדם מגיע לקלפי כדי לממש את זכותו הדמוקרטית ומגלה שלא מתאפשרת לו הזכות הזאת, משום שמישהו הצביע כבר במקומו? במקרה שלפנינו לפחות, מסתבר, לא היה אפילו גורם אחד שיכול היה לספק פתרון הולם.

מריק בנימיני, תושב העיר בן 43, הגיע ביום הבחירות (ג') השבוע בסביבות שמונה בערב לקלפי מספר 73, בבית הספר בר-לב הסמוך למקום מגוריו, וביקש להצביע. לאחר שפרטיו נבדקו, הוא גילה כי ככל הנראה מישהו כבר הצביע במקומו, או ששמו סומן ככזה בטעות בפנקס וועדת הקלפי. "כשנתתי לבחורה את תעודת הזהות שלי היא אומרת לי בנונשלנטיות 'אני מצטערת, אתה לא יכול להצביע או שהצבעת כבר או שהצביעו במקומך'. שאלתי 'מה זאת אומרת?', אז היא אומרת 'זה כבר קרה פה למישהי לפניך לפני כמה דקות'. עניתי 'מה, זה אמור להרגיע אותי?'. אז היא אמרה 'אני מצטערת אין לי מה לעשות עם זה'. ביקשתי לדבר עם אחראי אז היא התקשרה למישהו וביקשה אישור ולא נתנו לה. אמרה אי אפשר. אמרתי רגע, זאת זכות בסיסית, אז היא אמרה 'אני לא יכולה'. גם כשביקשתי מספר טלפון היא לא הסכימה. מישהו זרק שהאחראי על וועדת הבחירות הוא משה נקש, אבל אני לא מכיר אותו ולכן זה לא עזר לי באותו הרגע".

אז מה עשית?
"אשתי התקשרה למשטרה ואמרו שתגיע ניידת. אחרי חצי שעה לא הגיעה אחת כזו, ואז היא התקשרה שוב ובשיחת וועידה השוטרים אמרו לה שאני צריך לגשת לוועדת הבחירות המרכזית ואולי שם יעזרו לי. ניגשתי לאולם היובל שם יושבת הוועדה וביקשתי לדבר עם נקש. הוא יצא אליי ואמר לי 'אני מבין אותך, אבל אין לי כלים לעזור לך ואי אפשר לאפשר לך להצביע – זה בניגוד לחוק'. זה כל כך הרגיז אותי בגלל שזה שמישהו כנראה הצביע במקומי זה לשון החוק? בסוף הוא אמר שהדבר היחידי שאני יכול לעשות הוא ללכת להגיש תלונה במשטרה".

והגשת?
"בשעה תשע בערב, מה יעזור לי להגיש תלונה במשטרה? אני גם ככה המתנתי כל כך הרבה זמן, נסעתי לאולם היובל ואם אני אגיש תלונה מה זה יעזור. את הזכות שלי להצביע כבר איבדתי. אגב, בוועדת הקלפי יש שתי מחברות שהם מסמנים ידנית. השם שלי סומן במחברת אחת, אבל לא בשנייה. יכול להיות שמדובר בטעות אנוש שהם סימנו במקום הלא נכון, ואם זו ככה לפחות היו נותנים לי את הזכות להצביע".

אתה מאוכזב?
"אני מאוד מאוכזב, באתי עם הילדים שלי, יש לי ארבעה, ועם עוד ילדים של חברים. כולם התרגשו סביב הנושא הזה, ומה יותר טוב לחנך את הילדים לדמוקרטיה. בסוף האכזבה הגדולה נבעה מזה שהעניין הזה פשוט לא אכפת לאף אחד שמישהו הצביע במקומי. זה לא ביג דיל מבחינתם. לא למשטרה, לא לוועדת הבחירות, לא לאנשים בקלפי. הם אומרים קרה, דברים קורים, ונמשיך הלאה. אני הייתי שומע על מקרים כאלה רק בבני ברק ובירושלים. לא חשבתי מעולם שבכפר סבא זה יכול לקרות ואין למי להתלונן. אם כבר נותנים יום חופש ועושים את הכל כדי שאנשים כן ילכו להצביע, הייתי מצפה לקצת יותר אכפתיות מצד המערכת כדי שאנשים יוכלו לממש את הזכות שלהם".

תצביע בסיבוב השני?
"הייתי רוצה מאוד, אבל אחרי כל הסיפור הזה אני מקווה שתהיה לי חוויה מתקנת ואוכל איכשהו כן להשפיע".

תגובת משרד הפנים: "הטענה תיבדק".

תגובת משטרת ישראל: "עם קבלת הדיווח למוקד המשטרתי, נוצר קשר עם המודיע והוסבר לו כי עליו לפנות לוועדת הקלפי המרכזית, שם תטופל פנייתו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יהודית ח

    אם זה נכון ויש עוד מקרים כאלה, אולי כדאי לפנות לתנועה לאיכות השלטון. בזמנו הם מאד עזרו לי ללחוץ על עיריית כפר סבא, שישדרו את ישיבות המועצה ישירות-יהודית

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר