מתחם אושילנד. צילום עזרא לוי
מתחם אושילנד. צילום עזרא לוי

"אנשים מפסידים כסף בכל שבת": סוחרי ויצמן יערערו לבית המשפט העליון

עתירת הסוחרים נגד פתיחת עסקים בשבת בכפר סבא נדחתה. ביקורת חריפה נגד השופטת, שדחתה את העתירה בנימוק טכני. אחת ממובילות המאבק, דינה אונרייך: "למה תרבות הפנאי של קניות דווקא בשבת, צריכה להרוס לאחרים?"

פורסם בתאריך: 2.12.18 13:37

עמותת "קואליציית שבת שוויון", התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאיים בישראל ו-19 בעלי עסקים מרחוב ויצמן בכפר סבא מתכוונים לערער לבית המשפט העליון על החלטת פסיקת שופטת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, זהבה בוסתן, שהחליטה בשבוע שעבר לדחות את העתירה שהגישו נגד עיריית כפר סבא, ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו, חברת אושירה ועוד שש חברות נוספות הפועלות באזורי התעשייה בגין אי אכיפה נגד פתיחת עסקים בשבת.

העותרים, נזכיר, טוענים שעיריית כפר סבא אינה אוכפת את חוק העזר העירוני ולא מוציאה צווי סגירה מינהליים לעסקים שפועלים בעיר בשבתות. בתגובת העירייה לבית המשפט נמסר כי היא אמנם רואה בשבת ערך עליון, אך בצד זאת היא גם רואה צורך וחובה "לשמור על ערך הדמוקרטיה והסטטוס קוו בכפר סבא במערך איזונים סביר וצודק", כלשונה. "בהתאם לכך העירייה אוכפת את חוק העזר על בעלי עסקים הפותחים עסקיהם בשבת וזאת בהתחשב במשאביה, מצבת עובדיה, סדרי עדיפות וכלל הנסיבות הרלוונטיות תוך בחינה של סוג העסק ו/או מתחם העסקים, לרבות מיקומו של העסק בעיר ועד כמה הוא נמצא באזור מרוחק ממגורים".

רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי

רחוב ויצמן בכפר סבא. צילום עזרא לוי

השופטת בוסתן כתבה בהחלטתה כי אם העתירה תתקבל, הדבר יפגע ב-27 בתי עסק הפועלים לטענת העותרים במתחם אושילנד, "שכן משמעות קבלת העתירה היא נקיטת צעדי אכיפה המיועדים להביא לסגירת העסקים בשבת. למרות האמור, צרפו העותרים כמשיבים רק שישה עסקים. זאת ועוד, בעלי העסקים במתחם אושירה לא יהיו הנפגעים היחידים אם תתקבל העתירה. בעיר כפר סבא פועלים עסקים נוספים בשבת ולא יכול להיות ספק כי כלל בעלי העסקים בעיר הפותחים על עסקיהם בשבת, בין אם מדובר בעסקים בהם מתנהלת פעילות תרבות, נופש ובילוי או עסקים שמתקיימת בהם פעילות מסחרית יפגעו אם תתקבל העתירה. יתרה מכך חוק העזר כולל הוראות המגבילות את שעות הפתיחה של כל העסקים לא רק בשבת ובימי חג גם בימי חול בימים מסוימים ובשעות מסוימות. קבלן העתירה משמעה גם אכיפת הוראות אלה כל עוד לא בוטלו".

השופטת פסקה גם כי "העותרים ידעו שיש לצרף את כל מי שעלול להיפגע מקבלת עתירה כמשיב בעתירה. אם לא די בכך כל המשיבים בתגובותיהם עתרו למחוק את העתירה על הסף מהטעם שלא צורפו כל המשיבים שעלולים להיפגע מהעתירה. למרות האמור, לא ביקשו העותרים לתקן את העתיקה ולצרף את כל מי שעלול להיפגע מקבלתה. די בטעם הזה כדי להורות על מחיקת העתירה על הסף וכך אני מורה".

השופטת פסקה גם כי העותרים ישלמו את הוצאות המשפט ושכר הטרחה לעורך הדין של המשיבים, בסך 15 אלף שקלים.

בתגובה להחלטת השופטת אומרת אחת ממובילות המאבק, דינה אורנרייך, בעלת חנות לבגדי ילדים ברחוב ויצמן בכפר סבא: "אני גם כועסת וגם ידעתי שזה מה שיהיה. השופטת החליטה כאילו לא כל בעלי המסחר בוויצמן טוענים כמונו, אז אני רוצה לומר לך שאי אפשר לאגד את כל בעלי המסחר, ואנחנו מעלים טענות כל כך צודקות שהייתה סיבה טובה שהיא תפסוק אחרת. אבל יש פה גם עניין שהרבה בעלי מסחר בזמנו, כשהגשנו את העתירה, פחדו לקחת בה חלק. היתה לי הרגשה שהשופטת תחפש משהו כדי לרדת מזה ולא להכריע. לדעתי היא גם משכה את זה עד עכשיו כל כך הרבה זמן כדי לראות אם קורה משהו בערים אחרות בנושא".

למה את כל כך כועסת?
"כי קודם כל יש באמת חוסר שיוון הזדמנויות. אי אפשר להתעלם מהעובדה שבן אדם שהלך לאושילנד בשבת ועשה שם קניות כבר לא יקנה באמצע השבוע. למה הוא צריך לעשות מאמץ לבוא לחנויות במרכז העיר באמצע השבוע? בעיה נוספת, שהייתי ערה אליה כבר לפני 20 שנה כשפתחו באחת השבתות את קניון ערים. דיברתי אז עם עובדות בחנויות ואמרתי להן שעכשיו לא אקנה שם כי הם פותחים בשבת. אמרו לי המוכרות 'תגידי את זה למנהלים שלנו, אנחנו לא רוצות לעבוד בשבת'. תבין מה קורה פה, מי הולך לעבוד בחנויות כמוכרות? נשים שמאוד זקוקות לפרנסה, שיש להן ילדים בבית בשבתות, אז למה צריך לפרק משפחות? למה תרבות הפנאי הזאת של קניות דווקא בשבת, צריכה להרוס לאחרים? למה בגלל זה מישהו אחר צריך לצאת לעבוד? חנויות פתוחות היום באמצע השבוע עד 11 בלילה, גם במוצאי שבת פותחים אותן. אז מה הסיפור?".

אולי פשוט החילונים הפסיקו לשתוק כמו לפני 20 שנה, ואומרים בגלוי שהם רוצים ליהנות מתרבות צריכה ומתחבורה ציבורית בשבת?
"אז זאת החברה שאליה אנחנו מחנכים? שכל אחד דואג רק למה ש'מגיע לי'? נכון שאני דתיה לאומית, אבל יש לי חברים חילונים ואני לא אחת שמסתגרת בדלת אמותיה. כשאני מעלה את הטיעונים האלה אנשים אומרים שזה נכון. ובכל זאת, אנחנו עדיין במדינה יהודית. זה דווקא מכעיס אותי מהצד של החילוניות. הם מדברים על כפייה דתית? יש פה כפייה אנטי דתית מוחלטת. אנחנו לא מדברים לא על בתי קפה ובתי קולנוע. אז למה שבתי הספר לא יהיו פתוחים בשבת? למה שלא כל אחד יחליט לעצמו איזה יום הוא רוצה חופש? לאן נגיע? יש פה אנשים שניזוקים מזה, שפשוט מפסידים כסף בכל שבת בגלל שחנויות אחרות פתוחות בעיר".

אז מערערים?
"כן. ועכשיו אנחנו נבוא כגוף אחד. יש ראש עירייה חדש ונראה לאן תוביל אותנו הדרך. לא נשקוט על שמרינו".

תגובת עמותת "קואליציית שבת שוויון": "מפליא מדוע ולמה לקח לשופטת זהבה בוסתן שנה וחצי לכתוב פסק דין כה מביך ושטחי, שהשורה התחתונה שלו: לא צירפתם את כל עברייני החוק שפתוחים בשבת לעתירה – אז אין לכם זכות לאכיפת חוק העזר כנגד עיריית כפר סבא. חבל שהשופטת בוסתן, שבינתיים פרשה לגמלאות, לא אזרה אומץ לב לחייב את עיריית כפר סבא לאכוף את חוק העזר על ספסרי השבת בעיר, בניגוד לפסיקה עקרונית של בית המשפט העליון בפרשה דומה בתל אביב בשלושה פסקי דין. דחיית העתירה בנימוק פרוצדורלי כביכול חוטאת לפסיקה עקרונית שאין חובה לצרף את כל מי שעלול להיפגע מקבלת העתירה ודי בצירוף כמה מהנפגעים שיבטאו את עמדת כולם, כפי שצירפנו עשרות מהם ורק חלקם הגיבו לעתירה. הבריחה לדחייה מנימוק פרוצדורלי מלמדת יותר מכל שהשופטת בוסתן, כמי שהגנה עשרות שנים כעורכת דין על רשויות מקומיות בטרם מינויה לשיפוט, לא היה לה את המזג השיפוטי הראוי בערוב כהונתה השיפוטית לפסוק דין צדק לטובת אלפי בעלי עסקים שומרי חוק נגד עיריית כפר סבא. עינוי הדין שנגרם לעותרים, לצד קביעות מביכות עובדתית ומשפטית, עוד ידונו ברותחין בערעור שנגיש לבית המשפט העליון".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. חילוני

    מישהו יודע מה שם החנות שלה? אני לא רוצה לקנות שם בגדים לילדים שלי בטעות. זאת כפייה דתית בצורה הכי מכוערת שלה.

  2. שומר ישראל

    הנה באה הכפיה הדתית לכפר סבא. דרך הדת מנסים להשיג יתרון מסחרי אם במשך השבוע אין לי זמן ואני רוצה לקנות בשבת (עבורי זה עונג שבת…) אז מי אתם שתקבעו לי אחרת??

  3. אחת שיודעת

    אני לא מצליחה להבין מה לסוחרי ויצמן ולמתחמים שפתוחים בשבת. אין כל קשר בין החנויות שפתוחות בשבת למה שיש לסוחרי ויצמן להציע. במתחמים האלה ישנן רשתות שלא נמצאות ברחוב ויצמן אלא אך ורק בקניונים. אז על מה כל המהומה?!?

  4. רוני

    הקו שנקטו סוחרי ויצמן הוא טעות. היה עךיהם להגיש בקשה לפתיחת עסקיהם בשבת כמו קניוןאודי וכולנולא לבקש לסגור אותם

  5. חילונית

    אף אחד לא יגיד לי באיזה יום לבצע סידורים או קניות.
    מה הקשר לחנויות שיש באושילנד להיצע שיש בויצמן?
    זה תמהיל שיווקי אחר לחלוטין!!! רשתות וחנויות שונות לגמרי! על איזו תחרות מדובר בכלל? זו חשיבה צרה לחלוטין לחשוב שאושילנד פוגע בעסקים בויצמן!
    אולי כדאי שתחשבו איך לשנות את נראות החנויות בויצמן להנאת חווית הרכישה במקום להתנגד לפתיחת חנויות באושילנד בסופ"ש.
    הפתרון הוא אצלכם למינוף המכירות ולא אושילנד!!!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר