מתנדב במשמר שכונה בפעולה. למצולם אין קשר לכתבה
מתנדב במשמר שכונה בפעולה. למצולם אין קשר לכתבה

המתנדבים מתלוננים: "המשטרה מייבשת את משמרי השכונה"

בשכונת קפלן ובשכונת הפארק נותרו תשעה אנשים בכל משמר שכונה. גם יחידת הג’יפים נסגרה. המשטרה עצרה את ההכשרות למתנדבים חדשים ואלה שנותרו מתלוננים על קיצוץ בסמכויות ועל יחס מזלזל. המשטרה: “החלטות לגבי המתנדבים מתקבלות ברמה הארצית”

פורסם בתאריך: 7.12.18 12:03

מתנדבים לשעבר ביחידות המתנדבים השונות במשטרה בכפר סבא, ובהם תושבים שלקחו חלק בפעילות משמרי שכונה וביחידת הג’יפים שנסגרה, טוענים כי המשטרה, בצעדים קטנים, “מייבשת” את יחידות ההתנדבות – כך שאלה למעשה חדלות מלהתקיים באופן מבצעי וצפויות להיסגר בקרוב.

לפני קצת יותר משנה נסגרה יחידת הג’יפים בכפר סבא (הסיפור שמאחורי סגירתה של היחידה, אחרי פעילות מוצלחת של יותר מ-15 שנה תחת מפקדי תחנה שונים, מובא כאן לראשונה). בתוך כך, טוענים התושבים שבמשטרה לא מקבלים יותר מתנדבים חדשים למשמרי השכונה בעיר, בעוד שבעירייה מקימים משמרי שכונה חדשים מטעמם. המתנדבים מתלוננים גם על יחס של זלזול וניצול מצד האחראים במשטרה על יחידות המתנדבים, כמו גם על קיצוץ בסמכויותיהם.

“במשטרה פועלים באופן כזה שכאילו לא הם סוגרים את היחידות האלה, כדי שעיתונאים כמוך לא יבואו ויחטטו להם בעניינים ויוציאו אותם לא בסדר”, טוען מתנדב לשעבר באחד ממשמרי השכונה, “זה פשוט יראה לא טוב לסגור ככה סתם משמר, אז הם ‘מייבשים’ אותם. לאחרונה הפסיקו לאפשר למתנדבים חדשים במשמרי השכונה בעלייה, בקפלן ובפארק לעבור קורסים ייעודיים. לכן, מה שצפוי לקרות הוא שהמתנדבים שנותרו ימשיכו להתנדב, עד שהם ירגישו פראיירים ומשמר השכונה ייסגר מאליו. בעלייה נשארו 12 מתנדבים מתוך 19 שהיו, בפארק נשארו בערך תשעה ואותה כמות גם בקפלן. הרי אנשים לא יכולים להתנדב במשך כל השבוע. זה עניין של חלוקת נטל. הם הולכים לנקודה, נרשמים ביומן, מקבלים תדריך, עושים סיבובים בשכונות בלי כל סמכויות, מחזירים את הצ’קלקה ואת הווסטים לנקודה והולכים הביתה. בסוף זה ימות כי אין לזה תכלית כשלא מזרימים דם חדש. אם אתה לא נותן את האופציה למפקד יחידה פעם בחצי שנה לגייס עוד אנשים – הכל יגווע”.

מתנדב במשמר שכונה בפעולה. למצולם אין קשר לכתבה

מתנדב במשמר שכונה בפעולה. למצולם אין קשר לכתבה

“אני מרגיש שהמשטרה שמה פס על התושבים רק כדי לחסוך כסף”, אומר מתנדב אחר, “מה שמעניין אותם בסופו של דבר זה רק לנצל את המתנדבים, לסחוט אותם עד תום ולזרוק. מצצו אותנו עם דלק על חשבוננו, עם הזמן שלנו. אבל כל זה ניחא, כי הרגשנו גאווה ותחושת שליחות. אבל עכשיו הם אומרים בסדר, העירייה רוצה להשקיע (עם הקמת סיירת המתנדבים של השכונות המערביות, א”א), תפאדל, כך נחסוך את הכסף – לא נשקיע בזה יותר שקל. זה עוול לתושבים שביקשו להתנדב ולתת מעצמם ולכן הם נושרים כמו עלים בשלכת. ועובדה, במשטרה לא מסיירים מספיק ולא מגבירים את הביטחון ולכן הגענו בשבועיים האחרונים למצב של פריצות, ושודים של בנקים וזקנות לאור היום, ואלימות ודקירות ברחוב. תראה מה קורה בעיר בכל הגזרות, זה משהו מטורף. כל זה תוצאה של משטרה שלא מתפקדת”.

ד”ר רמי אמיתי, בעבר מנהל בית הספר גלילי והיום עוסק במינהל פדגוגי ומנהל תחום הוראה של רשת עמ”ל, התנדב ביחידת הג’יפים בכפר סבא כמעט מאז הקמתה. הוא מתנדב במשטרה למעלה מ-40 שנה, ובין השאר פיקד על יחידה ביפו. “בשנים האחרונות היו תחושות שהמתנדבים לא נמצאים במקום הראשון בסדר העדיפויות. קשה לי לשים את אצבע על סיבה ספציפית, אבל הרגשנו שאין רכבים, שלא מספקים לנו את הציוד שרצינו ולא ראינו שהיה ניסיון לטפח אותנו, למרות שלא אחת היו לנו הצלחות. מתנדב שתורם מזמנו יום ולילה הוא משמעותי ואם הוא עושה את זה הוא רוצה לקבל תחושה שמעריכים אותו. למשל, כשצריך ציוד אישי אנחנו לא מקבלים לא פנסים ולא מעילים ביום קר במחסומים. כשמתנדב שמשקיע את זמנו פעמיים בשבוע ויותר וצריך להביא מעיל משלו במקום לקבל מעיל משטרתי, יש לו תחושה שלא דואגים לו. אבל התחושה היותר קשה היא שלמשטרה לא חשוב אם נהיה או לא. זה לא ישנה לאף אחד. העובדה היא שהיחידה התפרקה ולא ראיתי שמישהו יצא מגדרו מרוב רצון להחזיר אותה. שמעתי דברים מגוף ראשון על כך שזה לא מספיק חשוב להם, ועובדה שהיחידה כבר לא פועלת ולא קרה כלום. העובדה שיחידה דומה התפרקה גם ברעננה מעידה שזו לא תופעה ספיציפית רק לכפר סבא. צריך לשאול למה מפקדי המרחב והמחוז לא שואלים מה קורה, ולמה בניגוד לתחושות שלנו במשטרה אומרים שהכל בסדר”.

על פי מתנדבים, מפקד יחידת הג’יפים בכפר סבא, איציק בוגנים, החזיק יחידה טובה. “עשינו עבודה כמו שצריך והם לא אהבו את זה מכל מיני סיבות של המשטרה”, מסביר מתנדב אחר ביחידה, “היו שם קציני מתנדבים (מטעם המשטרה; א”א) שעשו את המוות עם כל מיני בקשות מאוד מוזרות. זו הייתה יחידה עם קרוב ל-20 ג’יפים ועשינו מבצעים, כולל תפיסת מחבל בבן יהודה וגנבים. היחידה בכפר סבא באמת פעלה מעבר לכל הציפיות. אבל במשטרה בכל פעם ניסו לשים רגליים לדבר הזה עם תירוצים מוזרים כמו שאסור לנו לעשות מחסום פה ואסור כל מיני דברים אחרים. לאט לאט גרמו לאנשים להבין שהם לא רצויים. אני חושב שהמשטרה פשוט לא אוהבת שמתנדבים באים עם מוטיבציה כי המתנדבים הביאו תפיסות יותר מהשוטרים. תחשוב שמפקד תחנה נותן תדרוך בבוקר לשוטרים שלו ואומר שהמתנדבים תפסו ככה וככה ואתם לא. אתה יודע מה זה עושה שם? לדעתי קצין המתנדבים קיבל הנחיות איך להוריד לנו את סמכויות היח”מ – זכויות מעצר ועיקוב ברמה כמעט של שוטר, ובכל פעם קוצצו סמכויות עד שהגיעו למצב שרצו שנעלה עם הג’יפים ונשים אור כחול ואם יש אירוע נתקשר אליהם. זה כבר לא היה כדאי, לקחת את הג’יפ שלי ולהסתובב ככה. חבל לי על הדלק. אני מעדיף להיות בבית. וחוץ מזה זה לא נתן שום דבר כי אתה הופך להיות שטינקר של המשטרה”.

מתנדבי משמרי השכונה בפעולה

מתנדבים במשמר שכונה בפעולה. למצולמים אין קשר לכתבה

גורם במשטרה שופך אור על נסיבות סגירת יחידת הג’יפים מכיוון אחר: “אני חושב שביחידת הג’יפים התחילו לעוף על עצמם”, אומר הגורם, “המפקד רצה עוד ציוד ועוד ציוד, ובקטע הזה הוא צודק. האחראים עליו העבירו לו ציוד דפוק והוא אמר ‘אנחנו עוזרים לכם כל כך הרבה והיו לנו תפיסות יפות אז מגיע לנו’. הוא החריף את הטון כשהתחלף מפקד התחנה וביקש וסטים, ביגוד וערכות מחסום. אבל במשטרה, כמו במשטרה, יש אילוצים ואין תקציבים. אז יום אחד הוא התחיל להוריד את רמת הפעילות ונכנס לתאקל עם מפקדת יחידת מתנדבים כי הם הרגישו שהוא עושה להם שרירים. גם כשהם ביקשו להיכנס לקבוצות הווטסאפ שלהם הוא סירב. בשלב מסוים, לפני שהספיק לסגור את היחידה, העיפו אותו ושמו תחתיו את הסגן שלו. הם שברו את רוח המרד ואמרו: ‘אתם רוצים להתנדב סבבה, אתם רוצים לשבות? נסגור את היחידה’. אבל כשאתה מוריד את הראש כל הגוף מת ובסוף היחידה נסגרה. מפקד התחנה זימן את איציק וקרא לו לפתוח אותה מחדש, אבל הוא אמר שהוא לא רוצה והנה לא קרה שום דבר מאז”.

מי שהיה מפקד יחידת הג’יפים ברעננה, עמוס טלמור, מתנדב במשטרה משנת 2000. היום הוא עושה פיתוח עסקי לחברות סטארט-אפ. כשהוא נשאל אם הוא חושב שזו מגמה ארצית במשטרה הוא אומר שלא. “רק השבוע שמעתי שבנהריה, למשל, במשטרה מגייסים מתנדבים. נתנו להם ציוד חדש, דיגמו את רכבי הג’יפים ועזרו להם. אז אני לא בטוח שזה רוחבי וארצי. כמי שמתנדב במשטרה 18 שנים ויותר אני חושב שזה תלוי במי מפקד על התחנה, כמה זה חשוב לו ואיך זה יורד למטה למתנדבים. היו פה מפקדי תחנה שיזמו נסיעות בשיירה עם סירנות ואורות בכפר סבא וברעננה רק כדי להראות לתושבים שיש הרבה כוח. בשנתיים האחרונות לא ראיתי את זה קורה, וחבל. מישהו צריך להתריע בשער. אני מקווה שאלו יהיו אתם. כשיחידה כזו, שבאה עם הרכבים הפרטיים, וחוץ ממדי משטרה הם לא מקבלים כלום ונותנים יום ולילה כדי לשמור על הביטחון של התושבים – לגדוע את זה מהם או מהעיר זו טעות חמורה של המשטרה”.

גם מטלמור ביקשו לחזור ליחידת הג’יפים שנסגרה אחרי שגרעו אותו כמפקד. “לא עברו חודשים רבים וביקשו ממני לחזור. אבל כשאתה מקבל בעיטה בתחת אתה מרגיש את הכאב הרבה זמן”.

ניסית להסביר למישהו את הבעיה?
“להתלונן במשטרה אי אפשר. צריך לעבור דרך המפקד שממליץ על זה למי שמעליו, וזה שמעליו ממליץ למפקד התחנה. אם אתה עוקף את השרשרת אתה חוטף מכת חשמל. זה דבר לא נכון, אבל ככה זה מתנהל”.

כל מי שדיברנו איתו אמר דברים דומים: יש מתנדבם נהדרים בכפר סבא וסביבותיה שמוכנים לתת את נשמתם, אבל במשטרה לא לוקחים את האוצר הזה בשתי ידיים. “אחד מראשי המשמרת אמר לי משפט: ‘גם אם לא תהיו אני אעשה מה שאני יכול לבד”, אומר אחד המתנדבים, “הם הורידו לנו את המוטיבציה כדי להראות כאילו זה נסגר בגללנו. לא היה להם את האומץ להגיד לנו ביי. אלו רק משחקי אגו ואולי תקציב שפירקו את זה. בזמנו, אנשים עמדו בתור להתנדב אבל כנראה שהמשטרה כפי שהיא נראית היום לא יכולה לתפעל כזו אופרציה”.

מתנדבים במשמר שכונה בפעולה. למצולמים אין קשר לכתבה

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: “בהוד השרון פועלת יחידת ג’יפים כסידרה. ביחידת הג’יפים ברעננה התקבלה החלטה על רה ארגון היחידה בעקבות היעדר ג’יפים למתנדבים ובעקבות אי סדרים שהתגלו שדורשים חשיבה מחודשת בנוגע להמשך פעילות היחידה. את יחידת הג’יפים בכפר סבא הוחלט לסגור בעקבות עבודה שלא עפ"י הנהלים ובהתאם נערכה ישיבה בה נכחו כל המתנדבים ביחידה ונמסרה להם הודעה. החלטות בנוגע לפעילות יחידות המתנדבים מתקבלות ברמה הארצית ואינן נקודתיות לתחנה זו או אחרת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר