צביקה צרפתי. צילום עזרא לוי
צביקה צרפתי. צילום עזרא לוי

צביקה צרפתי מגלה: יש חיים אחרי הבחירות. ראיון אחד על אחד

הכישלון בבחירות, העימות עם יובל לוי, ההחמצות כראש עיר, הסיכוי שיהיה בקואליציה והימים האחרונים עם בת זוגו, מינה נקש ז"ל. צביקה צרפתי נפרד בלב שלם מתפקיד האיש החזק בכפר סבא, וכבר מתכנן את החיים שאחרי. ראיון

פורסם בתאריך: 28.12.18 08:33

"אם מינה הייתה היום בחיים, והלוואי שהכל היה נפתר והיינו מוצאים תרופה למחלה, לא הייתי מתמודד לראשות העיר", אומר פתאום צביקה צרפתי במהלך השיחה שלנו. כשהוא מדבר על בת זוגו לחיים, מינה נקוש, שהלכה לעולמה בחודש מאי השנה לאחר שלקתה במחלה קשה, הוא עוצר רגע, מרכין את ראשו, תופס את עיניו בידו ומנגב דמעה. "זו הסיבה שגם התעכבתי עם ההכרזה שלי. לזכותה של מינה זכרה לברכה יאמר, שגם כשהיית חולה היא נתנה לי את הכוחות ואמרה לי 'אני בסדר, תמשיך בשלך'. לא עשיתי את זה בלב שלם. אבל כיבדתי את מה שאמרה לי".

זה היה בזמן ששימשת ראש עיריית כפר סבא, לפני שהכרזת שתתמודד בבחירות. היו לך מחשבות לפרוש מראשות העיר?
"היה שיח בבית שקשה, אבל היא אמרה שיהיה בסדר. אני חושב שזה אחד הדברים שנתנו לי את הכוח. אמרתי לה תראי, אני עומד על דבר אחד, לטיפולים רק אני נוסע אתך, רק אני מלווה אותך. היה חשוב לי. על איש ציבור, כשמסתכלים מסביב, אפשר להגיד 'איך הוא נוטש בתקופה כזו'".

מינה נקוש וצביקה צרפתי

מינה נקוש וצביקה צרפתי

איך אתה מתמודד עם הקושי בימים האחרונים שלה?
(לוקח רגע) "מינה הייתה אישה חזקה. היא שידרה לכולנו שהיא תנצח את המחלה. היא הייתה יותר חזקה מאתנו. אני חושב שהחוזק שהיא הקרינה נתן לי את הכוח. אספר משהו שלא סיפרתי עד היום. מינה נפטרה בשישי. ביום רביעי אישפזתי אותה בבילינסון וידעתי כבר שזה הסוף. באותו היום היה טקס שהייתי צריך לדבר בו, 'קהילה זוכרת', ובערב הייתה לי ישיבת מועצת עיר. עזבתי אותה בחמש. היא אמרה לי 'תלך, תבוא בבוקר'. הלכתי, נאמתי ואחר כך ניהלתי את הישיבה ואף אחד לא הרגיש מה עובר עלי. השתדלתי מאוד להפריד, לא לערבב את הרגשות למרות שזה קשה. וכל הכוחות האלה זה רק ממנה ומהמשפחה. היא שידרה שהיא תנצח".

מה אתה אומר לילדים אחרי שהיא נפטרה?
"תשמע, אני מנסה להיות טוב. היה לי באופן אישי מאוד קשה. לא פשוט".

מישהו מהחברים לעבודה היה לצדך, ידע מה עובר עליך?
"אני אדם סגור בכל מה שקשור לחיים הפרטיים שלי. בחוץ אני פתוח, אבל אני לא משתף מעבר. אלה דברים שאתה משתף בעיקר חברים קרובים. ידעו מה עובר עלי, אבל בגדול, לא את הפרטים".

"אני יודע איפה טעיתי"

אחרי שנתיים בתפקיד ראש עיריית כפר סבא, אחרי שיהודה בן חמו פרש מתפקידו בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, צרפתי היה בטוח שהסיכויים שלו לזכות בבחירות לראשות העירייה טובים. אם זה לא יצלח, חשב, לפחות הרשימה שלו תהיה משמעותית במועצת העיר. הוא התבדה פעמיים. היום הוא נמצא עם מנדט בודד במועצת העיר. "לא התפרעתי בבחירות כי הבנתי שיש חיים אחרי. באותו הלילה הבן שלי בא אלי ארבע וחצי בבוקר למיטה ואומר 'אבא, זה לא קרה'. אמרתי לו לירן תשמע, הייתי ספורטאי בעברי, שיחקתי כדוריד עד גיל 24, ולמדתי שבספורט מפסידים ומנצחים. לקחתי את זה ספורטיבי. קמתי בבוקר, הסתכלתי במראה. הפסדתי בגלל שיש לי משענת של פרנסה ולא נפלתי לבור, לא השקעתי שני מיליון שקלים שאין לי, וזה היה לרעתי בבחירות. יש חיים אחרי הבחירות ואני אמשיך לשרת את הציבור בכפר סבא בדרך שלי. אם ירצו אותי מעורב יותר אהיה, ואם לא לא".

היום, בדיעבד, אתה מבין איפה הטעויות שלך?
"כנראה שבפוליטיקה אתה צריך להיות אדם עם רוע, תכסיסן ותחבולן. אני ניסיתי פוליטיקה אחרת, לא להכביר במילים ולפעול בשקיפות. לא הסתובבתי במסדרונות העירייה כמו טווס. האמנתי שהעובדים יידעו להעריך את הרוח השקטה שלי ואת ניהול העיר. כנראה שזה לא מספיק. כנראה שהיה מוקדם להביא פוליטיקה אחרת לעולם, ובזה טעיתי. אני שלם עם זה. אני שלם עם כל מה שעשיתי. לא מתחרט שלא הלכתי בדרך שיכולה להיות לא דרך. אמרו שהרשימה שלי לא אלקטורלית מספיק, שברשימה יש לי אנשים טובים, אבל לא מושכים קולות. אני אדם אמיתי וישר ועמדתי בהבטחות שלי ולא עשיתי חשבון מי יביא לי קולות ומי לא. אבל אני יודע איפה טעיתי. אני חושב שההתחלה המאוחרת שלי הייתה לרעתי. לא חשבתי ככה. חשבתי שהיום העולם הדיגיטלי מקצר את הזמן. אבל כנראה שהעובדות שונות.

צביקה צרפתי ושאול דור. צילום רמי זרנגר

צביקה צרפתי ושאול דור. צילום רמי זרנגר

"כל מי שהתחיל מאוחר לא הצליח לזכות. כנראה שהזמן הוא פקטור כי יש אנשים כנראה שאתה צריך להגיע אליהם ולגעת בהם. גם בנושא התקציב שמרתי על תקציב נמוך ולא הייתי מספיק ממונף מבחינת פרסום. אבל כל זה מסקנות בדיעבד. בחודשיים האלה למדתי והפנמתי הרבה דברים. כשלעצמי יצאתי מחוזק. כבר אמרתי שאני לא מחפש מקום עבודה ויש לי לאן לחזור. למרות שיש כאלה שעקצו אותי לאורך השנים שאני חבר אגד. נכון, אני דור שלישי של חברי הקואופרטיב, ואני גאה. משם הבאתי את הניסיון הניהולי שלי וכולם יכולים לזלזל. אני אדם צנוע ולא דיברתי אף פעם בעד עצמי. השארתי חותם גם כסגן וממלא מקום, וגם בשנתיים האלה".

כשנכנסת לתפקיד ראש העירייה הרגשת את כובד האחריות?
"קודם אומר שלא תכננתי להיות ראש עיר. לא היו לי אספירציות אף פעם. אני הולך שנים עם מישהו ויודע מה זה נאמנות ואני לא חתרן. לכן בהרבה מקומות סמכו עלי. ניהלתי את המועצה תשע שנים. איפה שלא סמכו על אחרים, סמכו עלי. לכן היה לי קל להיכנס, ולא שראיתי בלגן. נכנסתי ישר לעניין. היו שבועיים של 'איפה אנחנו נמצאים', אבל יש בעירייה צוות מעולה, אושרת גני-גונן המנכ"לית דאז והמנכ"ל הנוכחי איתי צחר ומנהלי האגפים, ויחד הצלחנו להוביל דברים".

מה הכי רצית להספיק ולא הצלחת?
"תכנית החינוך האסטרטגית, לשים לה את החותמת הסופית. אני חושב שעקרונית היא אושרה, והיא קיבלה שבחים, אבל רגע לפני בחירות השיקול לא היה תמיד ענייני. גם פרויקט ההתחדשות העירונית בשכונת תקומה היא תכנית מאושרת שהיה חסר בה אישור טריוויאלי. לדעתי עשו פה שיקולים של 'לא ניתן הישג למועמד לראשות העיר'. יש עוד הרבה דברים שלא הספקתי, אבל הדברים עוד יקרו גם כשאני לא בראשות העיר. מי שלא זכה בראשות העיר לא יכול לקחת את כפר סבא ולהפוך אותה ב-180 מעלות, לעשות אותה ניו יורק".

יער אוסישקין?
"ניסיתי לבלום בכוחותיי האחרונים את כריתת העצים והפסדנו. זה משהו שהתחיל ארבע-חמש שנים אחורה".

אבל אז היית בקואליציה.
"כריתת העצים רובם היו בשטח המוניציפלי של הוד השרון – זו אחת הבעיות שצריך לפתור – ליצור קו גבול בין הערים. יש אבסורד שהוד השרון בתוך כפר סבא. לא היה לנו הרבה סיי וההתנגדויות לא התקבלו לדעתי כי לא היה לנו שם כוח. הייתי בפגישות במשרד התחבורה ועשיתי ככל יכולתי. מה שכן הצלחתי זה להוציא הבטחה בנושא הקיר האקוסטי".

הקרחת ביער אוסישקין. מתוך צילומי הרחפן של צביקה שורצמן (אוקטובר 2018)

הקרחת ביער אוסישקין. מתוך צילומי הרחפן של צביקה שורצמן (אוקטובר 2018)

מהיר לעיר?
"זה אחד הדברים הטובים שקרו לכפר סבא. צריך לפתח תחבורה ציבורית ולהוציא את האנשים מהרכב הפרטי. ויצמן הוא ציר מרכזי. אי אפשר להעביר תחבורה ציבורית בבן יהודה. וגם קיבלנו מאות מיליונים לשיקום רחוב ויצמן לכל אורכו, שכיום הוא מיושן ולא מודרני. מהתקציב הבלתי רגיל של העירייה לא תוכל לשקם את הרחוב גם בעוד 20 שנה ומי שמספר אחרת שיבושם לו. זו מתנה שצריך לקחת בשתי ידיים".

אז כל הביקורת, ראה ערך יובל לוי, זה סתם?
"זו ביקורת לא עניינית. ראיתי את התוכנית החלופית כביכול ודי כבר לעבוד על אנשים בעיניים. לפני בחירות זה טוב אנחנו כבר אחריהן".

אפרופו לוי, מה אתה חושב על האופוזיציה שהייתה לך?
"אני אומר משהו שחצני עכשיו. אני לא מכיר הרבה אנשים שבסיטואציה לא פשוטה כמו שנכנסתי אליה יצליחו לשמור על קואליציה כמעט עד הרגע האחרון לפני שהמועצה התפזרה. חברי המועצה גילו בגרות והבינו שהעיר צריכה לתפקד למען התושבים. בסופו של יום, האופוזיציה לא צלחה דרכה גם בתקופתי. נכון שהיו הפגנות של ילדים והוריהם מחוץ לישיבות המועצה, אבל בסופו של דבר הכל נעשה ברוח טובה".

יובל לוי במסיבת עיתונאים. צילום אריה אברמזון

יובל לוי. צילום אריה אברמזון

לקחת את זה אישית?
"לא לוקח אישית. אני מבין את המשחק. אני באותו הרגע אולי לא מרגיש נוח, אבל מבין את האנשים. אני יכול לשבת ולדבר עם כל אחד. גם יובל זה לא אישי, אבל יש כללים במשחק שאני פחות אוהב ופחות מתחבר אליהם".

כל מי שעטף אותך עד הבחירות נעלם. כולם סביב רפי.
"גם במקום העבודה הקודם שלי עסקתי קצת בפוליטיקה. חינכתי את עצמי להפיק לקחים לחיים. כשאתה נמצא בצמרת כולם עוטפים אותך. כשאתה הולך הצידה הטלפון הזה (מצביע על הנייד שלו) מפסיק לצלצל. לכל אחד יש את הרצונות והאספירציות. ימים יגידו. אני עדיין מדבר עם כולם".

מה אתה מציע להם?
"קטונתי. איך אני יכול להציע. הם יכולים להציע לי".

"כרגע אני נהנה מהחיים"

אחת פרשות הקשות שנחשפו בצומת השרון הייתה פרשת רוטשילד 55. נזכיר כי בחודש יוני השנה מועצת עיריית כפר סבא אישרה, ברוב קולות הקואליציה, בהליך מעורר מחלוקת, עסקת החכרת קרקע עירונית במרכז העיר, לקבלן, אלי סבאג, כדי שיקים מתחתיה חניון תת קרקעי. גם היום צרפתי מתקשה לדבר על מה שהלך באותה מועצת עיר. "לא חשבתי שום דבר", עונה צרפתי כשהוא נשאל מה עבר לו בראש בעת ההצבעה החוזרת במועצה שהוכרז כספירת קולות חוזרת. "חשבתי שזה חוקי ושצריך לעביר את זה. יש אנשים צעירים שקנו דירות והשקיעו את כל הונם. אני הייתי פסיבי בעניין ואני לא רוצה להוסיף. זה תלוי ועומד בבית המשפט בעתירה שהוגשה בעניין על ידי יובל לוי".

ועדיין עלה חשש שהיה פה ניסיון לתפור את ההסכמה.
"לא הייתי מעורב. היועץ המשפטי של העירייה אישר את התהליך, נקודה".

היו מי שניסו למנוע את ההצבעה לפני תחילת הישיבה.
"מי שניסה למנוע את ההצבעה, אני לא יודע מה המניעים שלו ומה הוא יודע. אני יודע שבהצבעה יש פרויקט שמתגלגל וזהו. כל השאר זה לא לדיון כרגע".

בוא נדבר על הקואליציה הנוכחית. זה לא קורה.
"קטונתי מלתת עצות לראש עיר נבחר. לא יודע מה המניעים שלו ואיך הוא פועל. כרגע העובדה היא שאין לו קואליציה. אני חושב, וכך הייתי פועל כמי שמלווה את המערכות משנת 2003, שצריך להגיע לישיבת המועצה הראשונה לפחות עם בסיס לקואליציה. אם לא זה לפחות שיהיו שיחות. אני הייתי יום אחרי הבחירות מתחיל לנהל מו"מ. יש אנשים פוטנציאלים שאפשר לסגור איתם קואליציה. אני באמת לא מבין אותו".

אולי הוא מנסה להוריד את המחיר.
"תשמע, אני מאמין שאנשים שעושים קמפיין בסוף צריכים לשמור על מינימום אינטגריטי מול המצביעים שלהם ולא להיות קיצוניים ולוותר על כל מה שהבטיחו. בסוף המלחמה תהיה על סגני ראש העיר".

למה?
"רוב הסיעות שנבחרו לבית הזה שוות במנדטים שלהם. אני לא מאמין שמישהו עם שלושה מנדטים יסתפק רק בוועדת תחבורה ולא ירצה להיות סגן".

רפי סער מקבל את המפתחות מצביקה צרפתי

צביקה צרפתי ורפי סער

יש הערכות שיוסי מתעקש על תפקיד ממלא המקום.
"הוא לא משתף אותי".

אתה רוצה להיכנס לקואליציה?
"עוד לא דיברו איתי".

ואם ידברו?
"את זה אני אגיד למי שאני אדבר אתו".

בכל זאת, יש לך מנדט אחד.
"אני יודע בדיוק מה אני שווה. תאמין לי. אני בן אדם ריאלי עם רגליים על הקרקע".

מה מעשיך בימים אלה?
"כרגע בחופשה, נהנה מהחיים. אקח עוד שבוע ואחרי זה אחזור למעגל העובדים. אפשר להגיד שיש לי הצעות מכל מיני מקומות אבל קיבלתי החלטה שאחזור לאגד כי אני צריך להשלים עוד שנתיים ליציאה לגמלאות אחרי עשר שנות חל"ת. חסרות לי שנתיים ל-30 שנות עבודה. זו ההחלטה הכי נכונה כרגע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר